• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

En till bild på vovven, tagen med mobilkamera.
Det jag saknar mest med mobilkameran är nog känslan av en riktig avtryckarknapp, tycker det är jättesvårt med "softknapparna" så fort man skall fota från lite ovanliga vinklar.

20230308_083556.jpg
Beror kanske på telefon, men åtminstone på iPhone kan man använda volymknapparna som avtryckare (båda funkar), man måste inte använda den stora röda på skärmen. Så vänder man telefonen åt rätt håll så sitter de i princip som på en vanlig kamera.

Jag testade att rita lite i helgen och jäklar vad det öppnade upp tänket även för fotograferingens skull. Helt plötsligt ser jag helt annorlunda på ljussättning, skuggor och framförallt kompositionen (utifrån att man behöver sätta sig in i geometrin). Jag drömde till och med om gemoetri i natt, haha.

Är det någon här med erfarenhet av kombinationen? Berätta gärna mer i så fall. Och om du inte har testat? Fram med ritblocket.

Ja precis, den kopplas direkt till Hot shoen. Den har bättre ljudprocessor med mer kontroll än inbyggda "input level 1-10" samt XLR ingång ifall du har en sådan mikrofon. Finns flera videos på YT ifall du googlar "XLR-KM3 a7iii". Jag tror A7III stödjer en signal medans du på en nyare Sony kan spela in 3 ljudkanaler direkt.

Jag vet inte om det finns tredje part men efter en snabb googling verkar det inte så. Ett alternativ är ju att köpa en separat ljudinspelare, tex Zoom H1n alt. H8, som spelar in i högre kvalite än inbyggda men...en till pryl att ladda/ha koll på. En h1n kostar sub 1000kr så relativt billigt beroende på vad en reperation kostar.

Vänligen,
Blev tillslut en Sony ECM-GZ1M. Är ingen audiofil så hoppas att den duger för ändamålet. Filmar bara när jag klättrar så vill bara få bättre och mer riktat ljud än inbyggda micken.

Såg precis att DPReview kommer stängas 10 April efter 25 år. Fram till 4 April kan man ladda ner sina bilder/texter och kort efter 10 April försvinner sidan helt.
Tänkte jag slänger upp en blänkare här ifall någon har bilder uppladdade där man inte vill förlora.
Oavsett tråkigt att sidan försvinner, finns ju ändlöst mycket information där. Ett av mina första jobb var i början av 2000 i en kamerabutik, då var DPReview det bästa stället att hitta och jämföra specifikationer/tester och sedan dess har jag åtminstone en gång i veckan besökt hemsidan för att hålla mig uppdaterad.

Vänligen,
Martin

Såg precis att DPReview kommer stängas 10 April efter 25 år. Fram till 4 April kan man ladda ner sina bilder/texter och kort efter 10 April försvinner sidan helt.
Tänkte jag slänger upp en blänkare här ifall någon har bilder uppladdade där man inte vill förlora.
Oavsett tråkigt att sidan försvinner, finns ju ändlöst mycket information där. Ett av mina första jobb var i början av 2000 i en kamerabutik, då var DPReview det bästa stället att hitta och jämföra specifikationer/tester och sedan dess har jag åtminstone en gång i veckan besökt hemsidan för att hålla mig uppdaterad.

Vänligen,
Martin
Tragiskt. Tydligen ägaren Amazon som bestämt det... ☹️

Vänligen,
Martin

Väldigt trist. Förstår att de kanske inte kan fortsätta, men tråkigt att 25 år av information och diskussioner bara försvinner.

Har du sett något om de eller någon annan lyckats förhandla loss gammalt "content" så det inte förloras? Tänker på alla tester och specifikationer.
På PetaPixels hemsida har de annonserat att Chris och Jordan från DPReview YT-kanal fortsätter deras serie på PetaPixel YT-kanal, men jag hittar ingenting om att PetaPixel tar över deras katalog med information. Kollade också snabbt på DPReviws twitter där de postat nyheten och ser i svaren på deras tweet att flera personer/företag vill köpa katalogen med tester/information. Så förhoppningsvis har flera personer hört av sig direkt till Amazon.

Jag har ingen uppfattning hur mycket det kostar att hosta en sida i denna storlek, men jag läste att de har 8 miljoner unika besökare i månaden. I min värld måste man kunna få ekonomi i det. Med ekonomi menar jag inte tjäna miljoner dollar vilket Amazon kanske har som "baseline", men att 4-5 anställda med OK lön som kan posta nyheter och hålla sidan flytande.

Nån som har koll prisläget på gamla Nikonprylar?
Nikon FM Kamerahus
Nikkor 20mm 3,5f
24mm 2,8f
35mm 2,8f
50mm 1,4f
105mm 2,5f
180mm 2,8f

25D6A754-8F66-4735-B08B-90D40B10FBDF.jpeg

Nikon FM Kamerahus
Nikkor 20mm 3,5f
24mm 2,8f
35mm 2,8f
50mm 1,4f
105mm 2,5f
180mm 2,8f

Jag sålde ett par hus (FM2 och FE2) och några objektiv för några år sedan. Då var det lite av en retrovåg då det var "inne" med analoga kameror igen; vet inte om det fortfarande är så.

Men oavsett det, så tror jag inte det finns ett prisläge. Jag sålde på auktion på Tradera. Man kan inte räkna med att få speciellt mycket, och det kan variera extremt med olika prylar. Hundralappar per pryl antagligen.

Jag skulle rekommendera att sälja huset med normalen, och de övriga objektiven ett-och-ett, på Tradera-auktioner, sedan får man ta vad man får.

Nikon FM Kamerahus
Nikkor 20mm 3,5f
24mm 2,8f
35mm 2,8f
50mm 1,4f
105mm 2,5f
180mm 2,8f

Fina objektiv. Synd att 20mm är skadat. Nikon är Nikon och paketet är värt en del. Är gluggarna i fint skick så gissar jag att paketet är värt någonstans mellan 8-10k.

Fina objektiv. Synd att 20mm är skadat. Nikon är Nikon och paketet är värt en del. Är gluggarna i fint skick så gissar jag att paketet är värt någonstans mellan 8-10k.
Ja, synd. Funderade på att bocka till det med polygripen men sansade mig ;)
Jag sålde ett par hus (FM2 och FE2) och några objektiv för några år sedan. Då var det lite av en retrovåg då det var "inne" med analoga kameror igen; vet inte om det fortfarande är så.

Men oavsett det, så tror jag inte det finns ett prisläge. Jag sålde på auktion på Tradera. Man kan inte räkna med att få speciellt mycket, och det kan variera extremt med olika prylar. Hundralappar per pryl antagligen.

Jag skulle rekommendera att sälja huset med normalen, och de övriga objektiven ett-och-ett, på Tradera-auktioner, sedan får man ta vad man får.
Ja det lutar väl åt tratten även om det skulle va skönt om nån bara swishade och tog rasket…

Ja det lutar väl åt tratten även om det skulle va skönt om nån bara swishade och tog rasket…
Ja, men dels tror jag man krymper mängden potentiella köpare då. Många vill ha något/några av grejorna, men inte resten, och avstår då helt.
Och sedan vill folk ha ett "paketpris" som antagligen är mycket lägre än det sammanlagda värdet på delarna, antingen för att de bara tycker att de ska vara så, eller för att de egentligen inte vill ha allt och då bara betalar vad för det de vill ha även om de tar resten "på köpet".

Senast ändrad:
Nikon FM Kamerahus
Nikkor 20mm 3,5f
24mm 2,8f
35mm 2,8f
50mm 1,4f
105mm 2,5f
180mm 2,8f

Du skulle kunna göra en bytesförfrågan på Rajala Pro Shop om du är sugen på någonting "modernt", eller "modernt begagnat" (dom har mycket beg.).
Har bytt in massor med gånger och tycker dom är både generösa och enkla att ha att göra med.
Osäker på om dom byter in analog utrustning, men kanske värt att lyssna med dom.
Blir alltid lite ledsen i ögat när man ser så fina saker till salu :) . Har själv en FM2n samt en F3 som jag inte använt på 20 år, men kan för mitt liv inte göra mig av med dom. Den kvaliten existerar knappt idag.

Efter att ha tittat en del på Fuji, har jag svängt över till peppen på fullformat och precis kommit över ett par Sony objektiv (FE 28-60/4-5,6 och Sony FE 50/1,8). Så frågan är vilket hus jag ska välja?

Tittat på a7c för kompakthetens skull. Fotar klockor och familj men är också lite nyfiken på film. Tips mottas gärna.

Kanske halvt-OT men lekt runt lite i AI bildgeneratorn “Midjourney” senaste dagarna. Helt GALET va bra det är - både inspirerande och…lite läskigt. Känns som fotografer som livnär sig på “stock photos” kommer ha de svårt i framtiden...

Någon mer som provat? Åsikter generellt?
Ett exempel:
b6b7ab64-944e-4328-a891-1cc9c8941961.jpg

Mitt önskemål: "Medium - full shot of an elderly swedish woman with deep wrinkles and a warm smile and eyeglasses, sitting in a charming cafe with plants in the background, looking at the window, wearing a pastel linen blazer with a floral print, natural afternoon light shining through the windows, shot on Agfa Vista 200, side - angle view,"

961afa34-dbd6-4212-a79e-4809a0d1422b.jpg

Mitt önskemål: A red balloon in the air, grey water without waves, in a city from Eastern Europe, houses on both sides, concrete houses, no people, gloomy mood, morning fog with a little haze on the water, wide angle and a lot of details, no texts on the houses, no people, brown and gray tones, noisy image, plain colors except the red balloon, shot with an older Hasselblad camera, 24mm, focus on the balloon

c37e5c32-d042-4c66-856f-9d2ee4836bd8.jpg

Mitt önskemål: Watch without brand, classic modern look, yellow gold case, white dial, brown leather strap, scandinavian minimalistic, wristshot on mans arm, closeup only on watch, big deept of field, plain colors, good morning light, reflections on watch glass,
fe719139-252b-47c3-b30f-afd9aa1f909f.jpg
Mitt önskemål: Full shot, A flower bouquet that looks like you picked the flowers yourself with flowers that grow in Europe stands on a Scandinavian style table. The table is set for an Easter lunch for 6 people with a modern look on the table setting. The light enters from the left through a window. The room is modernly designed, green plants, paintings on the walls, large windows,
0_2.jpg

Mitt Önskemål: A playful and happy squirrel is looking straight at you wearing big red boxing gloves, it looks comical with such big gloves, the focus is on the squirrel's eyes, dramatic eyes and look, the squirrel holds up his hands with boxing gloves on to defend his nuts he collected last year, focus on the dramatic eyes of the squirrel, large depth of field, shot with a Sony A7R V, Sony 85mm, F1. 2, the light in the image is vibrantly bright, sunlight from the side, the scene takes place in the forest, the squirrel covers almost the entire image, his fur is red, his eyes are black with reflections of the forest in the background, the boxing gloves are made of leather,

Vänligen,
Martin

Kanske halvt-OT men lekt runt lite i AI bildgeneratorn “Midjourney” senaste dagarna. Helt GALET va bra det är - både inspirerande och…lite läskigt. Känns som fotografer som livnär sig på “stock photos” kommer ha de svårt i framtiden...

Någon mer som provat? Åsikter generellt?
Ett exempel:
b6b7ab64-944e-4328-a891-1cc9c8941961.jpg

Mitt önskemål: "Medium - full shot of an elderly swedish woman with deep wrinkles and a warm smile and eyeglasses, sitting in a charming cafe with plants in the background, looking at the window, wearing a pastel linen blazer with a floral print, natural afternoon light shining through the windows, shot on Agfa Vista 200, side - angle view,"

961afa34-dbd6-4212-a79e-4809a0d1422b.jpg

Mitt önskemål: A red balloon in the air, grey water without waves, in a city from Eastern Europe, houses on both sides, concrete houses, no people, gloomy mood, morning fog with a little haze on the water, wide angle and a lot of details, no texts on the houses, no people, brown and gray tones, noisy image, plain colors except the red balloon, shot with an older Hasselblad camera, 24mm, focus on the balloon

c37e5c32-d042-4c66-856f-9d2ee4836bd8.jpg

Mitt önskemål: Watch without brand, classic modern look, yellow gold case, white dial, brown leather strap, scandinavian minimalistic, wristshot on mans arm, closeup only on watch, big deept of field, plain colors, good morning light, reflections on watch glass,
fe719139-252b-47c3-b30f-afd9aa1f909f.jpg
Mitt önskemål: Full shot, A flower bouquet that looks like you picked the flowers yourself with flowers that grow in Europe stands on a Scandinavian style table. The table is set for an Easter lunch for 6 people with a modern look on the table setting. The light enters from the left through a window. The room is modernly designed, green plants, paintings on the walls, large windows,
0_2.jpg

Mitt Önskemål: A playful and happy squirrel is looking straight at you wearing big red boxing gloves, it looks comical with such big gloves, the focus is on the squirrel's eyes, dramatic eyes and look, the squirrel holds up his hands with boxing gloves on to defend his nuts he collected last year, focus on the dramatic eyes of the squirrel, large depth of field, shot with a Sony A7R V, Sony 85mm, F1. 2, the light in the image is vibrantly bright, sunlight from the side, the scene takes place in the forest, the squirrel covers almost the entire image, his fur is red, his eyes are black with reflections of the forest in the background, the boxing gloves are made of leather,

Vänligen,
Martin
Det jag läst är att AI scannat av hela internet och att fotografer kämpar för sin upphovsrätt.

Det jag läst är att AI scannat av hela internet och att fotografer kämpar för sin upphovsrätt.
Börjar komma i mjukvara att man kan tagga bilder som ”do not train” men jag vet inte, har inte sett något exempel på att ai skulle ”snott” något från ett enskilt verk iallafall.

Alla hittar ju inspiration från att lära från tidigare verk ändå

Efter att ha tittat en del på Fuji, har jag svängt över till peppen på fullformat och precis kommit över ett par Sony objektiv (FE 28-60/4-5,6 och Sony FE 50/1,8). Så frågan är vilket hus jag ska välja?

Tittat på a7c för kompakthetens skull. Fotar klockor och familj men är också lite nyfiken på film. Tips mottas gärna.
Skulle gå på a7iv i så fall. C blir ju en lite mindre a7iii mer eller mindre, så då skulle jag hellre spara några slantar och köra a7iii. Att den är inte mindre spelar ingen större roll när en glugg åker på.

Skulle gå på a7iv i så fall. C blir ju en lite mindre a7iii mer eller mindre, så då skulle jag hellre spara några slantar och köra a7iii. Att den är inte mindre spelar ingen större roll när en glugg åker på.
Fördelen med iv är också creators appen så att man slipper IEM; i april har jag för mig att fler hus får stöd för den, bland annat a7rv & a1

Tillbaka
Topp