• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Nu kanske det är dags…
IMG_9056.png
Kort förtjusning i xt4an eller dags för dubbelpipigt?
 
Kort förtjusning i xt4an eller dags för dubbelpipigt?
Ngn XT4 har jag inte. Det blev ju en överhajpad x100v innan sommaren. Sen har jag kvar min Sony a6400… Det sura är att alla gluggar jag har är ju för APSC… Var inne på att byta till den nya a6700 för några veckor sedan. Men avvaktade då. Kanske visste jag omedvetet att denna skulle komma 🤪
 
Ngn XT4 har jag inte. Det blev ju en överhajpad x100v innan sommaren. Sen har jag kvar min Sony a6400… Det sura är att alla gluggar jag har är ju för APSC… Var inne på att byta till den nya a6700 för några veckor sedan. Men avvaktade då. Kanske visste jag omedvetet att denna skulle komma 🤪
Ah justja, det var x100v som det var 😁

Äsch, kbk med en förbeställning! Månen står rätt på himmelen imorgon så det är säkert någon stjärna som också står rätt 🤪
 
Är jag ensam om att föredra en större kamera framför en kompakt version av en redan liten modell? Det bero givetvis på fotograferingsstil, men eftersom Sony saknar "pancake"-objektiv i fullformat blir det ändå en "klumpig" utrustning att bära med sig. Då föredrar jag en högre upplöning av EV osv än ett par centimeter mindre kamera.

För 100 år sedan hade jag en EOS 1D och jag saknar verkligen det inbyggda vertikalgreppet, särskilt eftersom hälften av mina bilder är fotograferade vertikalt. Gjorde en snabb photoshop-version på min “drömkamera” - istället för “C” kan den heta “B” som i Big :)
sony.jpg


Vänligen,
Martin
 
Är jag ensam om att föredra en större kamera framför en kompakt version av en redan liten modell? Det bero givetvis på fotograferingsstil, men eftersom Sony saknar "pancake"-objektiv i fullformat blir det ändå en "klumpig" utrustning att bära med sig. Då föredrar jag en högre upplöning av EV osv än ett par centimeter mindre kamera.

För 100 år sedan hade jag en EOS 1D och jag saknar verkligen det inbyggda vertikalgreppet, särskilt eftersom hälften av mina bilder är fotograferade vertikalt. Gjorde en snabb photoshop-version på min “drömkamera” - istället för “C” kan den heta “B” som i Big :)
sony.jpg


Vänligen,
Martin

Förstår vad du menar.
Har fastnat lite för det ”lilla” formatet bara. Innan det spegellösa tog över här hemma så hade vi (har nog fortfarande någonstans..) en större Canon modell. Men den blev mest liggande. Det kändes för pyssligt att ta med den oavsett glugg.. Av någon anledning har jag inget problem att ta med mig min a6400 med 70-350 telet på hur korta eller långa promenader som helst.
Även om objektiv i den storleken nästan ser lite obscent ut…🤣
 
Sonys A7C II som släpptes igår är rätt intressant (sony släppte även en A7CR som är en mindre variant av A7RV mer eller mindre)
Synd bara att de fortsätter med en EV och skärm som är rätt utdaterade! Mycket är samma som i A7IV men i mindre format. Den har dock den chipet för autofokus vilket är en stor bonus! Men riktigt synd att det bara är 4K60P som stöds och inte 4k120p. Detta med 1.5x crop med :(

Dock en kortplats bara(om man känner att två platser är ett måste ur backupperspektiv), bara mini-hdmi om man använder extern monitor

Priset är samma som A7IV mer eller mindre.
Jag har beställt en ZV-E1 som är bättre för video men jag är tveksam till att den inte har någon EVF och har "bara" 12mpixel samt med bara elektronisk slutare. Så ta bilder på föremål som rör sig.... Men den har stöd för mycket göttigt.

Har sneglat lite på A6700 med som är en APS-C, huset är dock knappt mindre än ZV-E1, men har lite bättre grepp samt EVF(även om den är kass) plus att den har lite fler knappar etc. Kan ha eventuellt problem med överhettning i video (60/120p främst)

Lite roligt dock att dem släpper så många "parts bin" kameror och i många fall är grunden 3+ år gammal

Camera conspiracies gör roliga reviews :D
 
Senast ändrad:
Är jag ensam om att föredra en större kamera framför en kompakt version av en redan liten modell? Det bero givetvis på fotograferingsstil, men eftersom Sony saknar "pancake"-objektiv i fullformat blir det ändå en "klumpig" utrustning att bära med sig. Då föredrar jag en högre upplöning av EV osv än ett par centimeter mindre kamera.

För 100 år sedan hade jag en EOS 1D och jag saknar verkligen det inbyggda vertikalgreppet, särskilt eftersom hälften av mina bilder är fotograferade vertikalt. Gjorde en snabb photoshop-version på min “drömkamera” - istället för “C” kan den heta “B” som i Big :)
sony.jpg


Vänligen,
Martin

Tja, det beror ju på.

När jag reser vill jag gärna ha något relativt litet och lätt. Men kameran behöver vara stor nog för att hålla bekvämt och ha riktiga knappar/rattar/spakar. Min Z7 med Smallrig L-bracket är precis lagom där. Problemet blir mer med objektiven som fortfarande är rätt klumpiga (undantaget t.ex. 40mm f/2).

När man ska ut och fota "seriöst" så har man ju ofta med sig så pass tung och stor optik att själva kamerahuset inte spelar nån större roll. Men det finns väl en nedre gräns för vad som balanserar rätt; t.ex. så känns Z7 lite för nätt på ett 800/6,3 medan Z8 eller Z9 har lite mer substans.
 
Sonys A7C II som släpptes igår är rätt intressant (sony släppte även en A7CR som är en mindre variant av A7RV mer eller mindre)
Synd bara att de fortsätter med en EV och skärm som är rätt utdaterade! Mycket är samma som i A7IV men i mindre format. Den har dock den chipet för autofokus vilket är en stor bonus! Men riktigt synd att det bara är 4K60P som stöds och inte 4k120p. Detta med 1.5x crop med :(

Dock en kortplats bara(om man känner att två platser är ett måste ur backupperspektiv), bara mini-hdmi om man använder extern monitor

Priset är samma som A7IV mer eller mindre.
Jag har beställt en ZV-E1 som är bättre för video men jag är tveksam till att den inte har någon EVF och har "bara" 12mpixel samt med bara elektronisk slutare. Så ta bilder på föremål som rör sig.... Men den har stöd för mycket göttigt.

Har sneglat lite på A6700 med som är en APS-C, huset är dock knappt mindre än ZV-E1, men har lite bättre grepp samt EVF(även om den är kass) plus att den har lite fler knappar etc. Kan ha eventuellt problem med överhettning i video (60/120p främst)

Lite roligt dock att dem släpper så många "parts bin" kameror och i många fall är grunden 3+ år gammal

Camera conspiracies gör roliga reviews :D

🤣 Haters will hate Eller vad man säger…

Jag förstår lite vad som ligger bakom. För min del så har jag inget problem med vare sig evf, skärm eller dålig videoprestanda. Ser så illa ändå och filmar inte.
Men gällande plats för minneskort så vet jag inte om du eller Cyberphoto har rätt. I deras spec på A7C II så står att den har 2 kortplatser.

Dubbla minneskortplatser, CFexpress typ A / SD USH-II och SD USH-II
 
🤣 Haters will hate Eller vad man säger…

Jag förstår lite vad som ligger bakom. För min del så har jag inget problem med vare sig evf, skärm eller dålig videoprestanda. Ser så illa ändå och filmar inte.
Men gällande plats för minneskort så vet jag inte om du eller Cyberphoto har rätt. I deras spec på A7C II så står att den har 2 kortplatser.

Dubbla minneskortplatser, CFexpress typ A / SD USH-II och SD USH-II
Vid A/B-test mot andra kameror i övre prisklass så är det rätt tydligt att vissa av Sonys kameror har en del att jobba med när det kommer till EVF och skärmarna. De är inte tillräckligt högupplösta/för lite magnifikation

Cyberphoto visste inte ens att den var släppt igår (var i alla fall det dem sa till mig när jag chattade med dem :p). Den har bara en kortplats och inte CFexpress som A7IV har. Spelar ingen större roll då den bara tar 10 bilder per sekund och har stöd för 4k60, så ett V90-kort räcker som sådant. Med det sagt så har inget kort jag haft pajat och jag tar inte bilder professionellt så om något skulle hända så är det inte hela världen.

Kör lite lite youtube bland annat därav mer fokus på video. Vilket som hade räckt för mig som sådant, men man är som man är :D
 
Senast ändrad:
Är jag den enda som är lite sugen?

Å andra sidan är det en kamera för de som mest sannolikt vill ha en Leica M, så är ju redan där.
Gillar initiativet bara...
 
Är jag den enda som är lite sugen?

Å andra sidan är det en kamera för de som mest sannolikt vill ha en Leica M, så är ju redan där.
Gillar initiativet bara...

Har tittat på dem men är lite allergisk mot APS-C. Sen kan man ju få en helt OK M240P för samma pengar...
 
Har tittat på dem men är lite allergisk mot APS-C. Sen kan man ju få en helt OK M240P för samma pengar...
Jo, det är ju det.
Det är mest det fysiska formatet som lockar mig. Absolut, både Q2an och M10an är enkel att kasta med sig i väskan ...men den här känns ännu enklare.
Men ja, icke-FF är ju sådär.
 
Jo, det är ju det.
Det är mest det fysiska formatet som lockar mig. Absolut, både Q2an och M10an är enkel att kasta med sig i väskan ...men den här känns ännu enklare.
Men ja, icke-FF är ju sådär.

Den ser liten ut men måtten verkar nästan vara identiska jf med t.ex en M11:


5eba6eec8a426c88988b84a0_dimensions.jpg



Leica-M11-size.jpg


Och vikten är ingen stor skillnad heller.

Sen retar jag mig lite på deras "monochrome" som bara är mjukvara om jag förstått rätt. Inte riktigt samma som en sensor utan bayerfilter.
 
Den ser liten ut men måtten verkar nästan vara identiska jf med t.ex en M11:


5eba6eec8a426c88988b84a0_dimensions.jpg



Leica-M11-size.jpg


Och vikten är ingen stor skillnad heller.

Sen retar jag mig lite på deras "monochrome" som bara är mjukvara om jag förstått rätt. Inte riktigt samma som en sensor utan bayerfilter.
Jo, som min M10 ungefär. Finns dock en prisskillnad.
Men säljsnacket om att det går att ställa om sensorn till monochrome?!? Mamma mia. 🥴 Det är väl som vilken konvertering i datorn som helst bara det att det sker i kameran.

Måste missat det, trodde att monochrome-versionen var en fysisk sådan. Då försvinner ju hela syftet...
 
Jo, som min M10 ungefär. Finns dock en prisskillnad.

Visst, men med Pixxi kameran måste du låsa in dig till intern lagring och ska du ha 128GB varianten är du uppe i 3150EUR, dvs dryga 37k. Då kan du ju lägga 10' till på en begagnad M10 (sett de dyka upp under 50k några gånger nu) och ha fullformat, en riktig Leica, och använda vanliga minneskort i valfri storlek. Ser ärligt talet inte riktigt poängen med den. Lite "solution in search of a problem".
 
Visst, men med Pixxi kameran måste du låsa in dig till intern lagring och ska du ha 128GB varianten är du uppe i 3150EUR, dvs dryga 37k. Då kan du ju lägga 10' till på en begagnad M10 (sett de dyka upp under 50k några gånger nu) och ha fullformat, en riktig Leica, och använda vanliga minneskort i valfri storlek. Ser ärligt talet inte riktigt poängen med den. Lite "solution in search of a problem".
Hela grejen var ju monochrome-varianten, men känner mig mer upplyst nu. Syftet och suget försvann...

Kan lika gärna köra konverting på mina Leica-DNGs till B&W.
 
Dom har ju både 24, 40 och 50mm som är både riktigt små och lätta som är tänkta för just den mindre A7 serien. 🤔
Beror väl på vad som räknas som pancake, kanske fel ordval av mig. Poängen var att det “kompletta paketet” blir relativt stort oavsett och jag personligen föredrar högre upplösning av EV, dubbla minneskortplatser osv än några centimeter mindre hus.
Jämför man tex. Canon 40mm 2.8 vs. Sony 40mm 2.5 är det ju en stor skillnad i storlek, om de skiljer i bildkvalité kan jag inte uttala mig om men i storlek.
Screenshot 2023-08-30 at 11.56.59.jpg


Men vi är alla annorlunda, jag köpte inför en längre resa en A6400 med 20mm 2.8 glugg i hopp om att jag skulle ta med den dagligen för “snapshots” men det slutade ändå med att de flesta foton är tagna med mobilen. När jag fotar har jag kameran i en ryggsäck och om den väger 300gram mer eller mindre märker jag inte.

Vänligen,
Martin
 
Beror väl på vad som räknas som pancake, kanske fel ordval av mig. Poängen var att det “kompletta paketet” blir relativt stort oavsett och jag personligen föredrar högre upplösning av EV, dubbla minneskortplatser osv än några centimeter mindre hus.
Jämför man tex. Canon 40mm 2.8 vs. Sony 40mm 2.5 är det ju en stor skillnad i storlek, om de skiljer i bildkvalité kan jag inte uttala mig om men i storlek.
Screenshot 2023-08-30 at 11.56.59.jpg


Men vi är alla annorlunda, jag köpte inför en längre resa en A6400 med 20mm 2.8 glugg i hopp om att jag skulle ta med den dagligen för “snapshots” men det slutade ändå med att de flesta foton är tagna med mobilen. När jag fotar har jag kameran i en ryggsäck och om den väger 300gram mer eller mindre märker jag inte.

Vänligen,
Martin
Finns ju annars 35mm 2.8 från Samyang som alternativ om man kan tänka sig att släppa på varumärkes grejen :) Väldigt trevlig lins. 110g för övrigt.
samyang-af-3528-sony-fe-sony-e-mount.jpg
 
Så här kan det bli när man köper grisen i säcken...

m3.jpg


Men som tur var gick allt att rengöra och fixa, behövde byta en skruv, en fjäder och lite annat.

Är en M3 från '61 (om jag minns rätt) som sett lite fukt i sitt liv. Huset kostade runt 7' och reparationerna 3750 så 10750:- för en nyservad M3 i slutändan. Det är ju inte så farligt ändå.

(Inte jag som servar, fick fotona från reparatören)

Kan vara värt att chansa på "problemkameror" ibland. Köpte en M4 där inget ville röra på sig och den behövde bara en standardservice, dock fick jag den snorbilligt pga skicket. Men visst drar man en och annan nitlott när man håller på.

Liten uppdatering. Nyservad, hemma, och efter en JÄVLA massa skrapade av gammal vulkanit och lim så var den nu fått nya kläder. Redo för action!
 

Bilagor

  • 4E8A6CB6-1812-4A4E-85EA-2CE8F93E53EF.jpeg
    4E8A6CB6-1812-4A4E-85EA-2CE8F93E53EF.jpeg
    785.7 KB · Visningar: 19
Tillbaka
Topp