• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

leicaphile

Panerai
Fick precis hem en sak jag ångrade att jag sålde och har nu köpt igen.

EFDA9437-E214-4A43-8C9F-63F0485061E6.jpeg
 

leicaphile

Panerai
Kul! Haft både DP1 och DP2. Riktigt roliga och udda kameror.
Ja, de är väldigt speciella! Har haft DP2, DP1/2/3 Merrill och en DP2 Quattro. Av dessa tyckte jag allra bäst om DP2 Merrill och det är just sen sån jag fick tag på nu igen. Vettigt pris och fick med L-bracket/grip och en hög batterier (det behövs...).

Tycker Foveon och CCD sensorer tillför lite "magi" så kul att ha detta som alternativ när man är ute och fotar. Framför allt verkar foton tagna mitt på dagen bli "bättre" på nåt vis.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Ja, de är väldigt speciella! Har haft DP2, DP1/2/3 Merrill och en DP2 Quattro. Av dessa tyckte jag allra bäst om DP2 Merrill och det är just sen sån jag fick tag på nu igen. Vettigt pris och fick med L-bracket/grip och en hög batterier (det behövs...).

Tycker Foveon och CCD sensorer tillför lite "magi" så kul att ha detta som alternativ när man är ute och fotar. Framför allt verkar foton tagna mitt på dagen bli "bättre" på nåt vis.
Verkligen. Det var något speciellt med bilderna vill jag minnas. Kontrasten eller färgerna. Älskar själva utformningen på kameran också. Så enkel men charmig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack. En del tycker nog det är lite fusk. Jag tog det mer som en upplevelse att fota ngt jag nog aldrig kommer se ute i naturen. Jag har inte tålamod att göra det på ”riktigt”:) Tvärt om detta var en liten posör. Den stod nere vid en stubbe vid stammen och kikade först. Då började jag leka lite ”tittut” med den. Från andra sidan stängslet såklart. Då blev den nyfiken likt en katt och gjorde ett utfall uppför stammen och kikade på mig. Sen la den sig ner och låg där rätt länge innan mamman hojtade att den skulle komma ner. Rätt kul faktiskt:) Tog ett gäng bilder.
45B02CB5-7099-4AD1-8EEC-F6CD7BB3C0EB.jpeg
Här har du en kille som jobbar på samma objekt men på ett helt annat sätt. Jag gillar faktiskt din bild mer men det är kul att se hur olika vägar man kan ta i sitt fotograferande.

 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Var ute till havs i halv storm förra veckan och fick problem med "Detta tillbehör stöds inte av enheten och kan inte användas" stup i kvarten. Kameran höll tätt, men det visade sig att det så klart var vatten på kontakterna i blixtskon... nu var det dags för ett nytt blött jobb och självklart låg blixtskoskyddet i en låda där hemma.
Tejp to the rescue!
tejpsonyb.jpg

marco polo 7.jpg

skorstenar.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här har du en kille som jobbar på samma objekt men på ett helt annat sätt. Jag gillar faktiskt din bild mer men det är kul att se hur olika vägar man kan ta i sitt fotograferande.

Beundrar tålamodet!! Men gå till Skansen och få två till samma pris som en…:)
_DSC1890.jpeg

Iofs inte ovanifrån…;-)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köpte mig ett Tamron 70-180/2.8 G2
Har inte hunnit testa så mycket och min kamera är kanske inte den bästa för den här typ av objektiv (ZV-E1). Blir lite för tung och ingen sökare gör det hela lite svårt att jobba med ergonomiskt.

Objektivet har bildstabilisering och med Sonys IBIS så blir det riktigt bra handhållet även på 180mm. Superskarpt i center/midframe och det är inte mycket den tappar i hörnen av det jag sett. Funkar riktigt bra med Sonys AF med och låser in på ögon, djur, bilar etc.

DSC00698-Edit.jpg
DSC00847.jpg
DSC00779-Edit.png
DSC00751-Edit.jpg
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Köpte mig ett Tamron 70-180/2.8 G2
Har inte hunnit testa så mycket och min kamera är kanske inte den bästa för den här typ av objektiv (ZV-E1). Blir lite för tung och ingen sökare gör det hela lite svårt att jobba med ergonomiskt.

Objektivet har bildstabilisering och med Sonys IBIS så blir det riktigt bra handhållet även på 180mm. Superskarpt i center/midframe och det är inte mycket den tappar i hörnen av det jag sett. Funkar riktigt bra med Sonys AF med och låser in på ögon, djur, bilar etc.

DSC00698-Edit.jpg
DSC00847.jpg
DSC00779-Edit.png
DSC00751-Edit.jpg
Kul färg på MX5an.
Gör sig väldigt väl på bild :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sålde ZV-E1 igår (kommer säkert ångra mig så fort jag skall filma något)

Det står mellan A7C II eller A6700. Har inga APS-C objektiv så det är något att tänka på.
Som sådant är nog en A6700 en bättre allroundkamera. Men är ju inte lika trevlig DOF, hanterar inte dåligt ljus lika bra(ZV-E1 var galet bra) och allt kommer med 1.5x crop på köpet :D

Skiljer dock 10k i pris ....

Många i-landsproblem.....

@RicVin har du bestämt dig?
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Sålde ZV-E1 igår (kommer säkert ångra mig så fort jag skall filma något)

Det står mellan A7C II eller A6700. Har inga APS-C objektiv så det är något att tänka på.
Som sådant är nog en A6700 en bättre allroundkamera. Men är ju inte lika trevlig DOF, hanterar inte dåligt ljus lika bra(ZV-E1 var galet bra) och allt kommer med 1.5x crop på köpet :D

Skiljer dock 10k i pris ....

Många i-landsproblem.....

@RicVin har du bestämt dig?

Det där med skärpedjup är ju ett tveeggat svärd, med en mindre sensor är det också lättare att få allt i fokus när man har saker både nära och långt bort.. Jag kör med APS-C nu och har ibland glott längtande på mellanformat (Fujifilm GFX) men insett att många av de av mina mina bilder jag gillar mest skulle varit svårare att få till utan focus stacking.

Jag är inne i en period när jag gillar fasta gluggar nu och hade jag själv inte uppgraderat till modernare Fujifilmprylar förra vintern hade jag varit mycket mycket sugen på en modern Sony med cropsensor och den fantastiska Sony Zeiss Sonnar T* E 24/1,8 ZA som standardobjektiv när jag bara går omkring på stan. Jag hade det objektivet på en mycket äldre Sony för ett par år sedan och ångrar ibland jag sålde det.

(å andra sidan är min Fujifilm med Fujis motsvarande 23mm/1.4 inte heller dåligt på något vis...).
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det där med skärpedjup är ju ett tveeggat svärd, med en mindre sensor är det också lättare att få allt i fokus när man har saker både nära och långt bort.. Jag kör med APS-C nu och har ibland glott längtande på mellanformat (Fujifilm GFX) men insett att många av de av mina mina bilder jag gillar mest skulle varit svårare att få till utan focus stacking.

Jag är inne i en period när jag gillar fasta gluggar nu och hade jag själv inte uppgraderat till modernare Fujifilmprylar förra vintern hade jag varit mycket mycket sugen på en modern Sony med cropsensor och den fantastiska Sony Zeiss Sonnar T* E 24/1,8 ZA som standardobjektiv när jag bara går omkring på stan. Jag hade det objektivet på en mycket äldre Sony för ett par år sedan och ångrar ibland jag sålde det.

(å andra sidan är min Fujifilm med Fujis motsvarande 23mm/1.4 inte heller dåligt på något vis...).
Köpte faktiskt ett Sonnar T* E24 i helgen då jag haft ett tidigare och sålde Sigma 30 F.4 DC DN, även om Sigman torde vara skarpare så är det något med bilderna som blir från Zeiss objektivet.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sålde ZV-E1 igår (kommer säkert ångra mig så fort jag skall filma något)

Det står mellan A7C II eller A6700. Har inga APS-C objektiv så det är något att tänka på.
Som sådant är nog en A6700 en bättre allroundkamera. Men är ju inte lika trevlig DOF, hanterar inte dåligt ljus lika bra(ZV-E1 var galet bra) och allt kommer med 1.5x crop på köpet :D

Skiljer dock 10k i pris ....

Många i-landsproblem.....

@RicVin har du bestämt dig?
orkar inte vela mer! Beställde A7C II i "silver"
 

leicaphile

Panerai
Det där med skärpedjup är ju ett tveeggat svärd, med en mindre sensor är det också lättare att få allt i fokus när man har saker både nära och långt bort.. Jag kör med APS-C nu och har ibland glott längtande på mellanformat (Fujifilm GFX) men insett att många av de av mina mina bilder jag gillar mest skulle varit svårare att få till utan focus stacking.

Nja, det där är väl inte helt rätt. En mindre sensor (vi kan jämföra APS-C med FF) ger dig mer skärpedjup med samma bländare. Men bländar du ner optiken på FF ett stop så får du i princip samma skärpedjup. Du får hälften så mycket ljus per area när du gör detta men det kompenseras av att FF-sensorn är dubbelt så stor.

Så i princip får du samma resultat med en APS sensor vid f/8 som en FF sensor vid f/11. Går du till GFX får du blända ner nåt steg till, så säg f/16 på den.

Visst finns det gränser, har du t.ex. ett objektiv där du kan blända ner till f/22 på APS kanske du inte kan hitta ett motsvarande för GFX som låter dig gå till f/45. Men när du bländar ner så långt stöter du på andra problem som diffraktion så i praktiken vill du nog undvika detta.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nja, det där är väl inte helt rätt. En mindre sensor (vi kan jämföra APS-C med FF) ger dig mer skärpedjup med samma bländare. Men bländar du ner optiken på FF ett stop så får du i princip samma skärpedjup. Du får hälften så mycket ljus per area när du gör detta men det kompenseras av att FF-sensorn är dubbelt så stor.

Så i princip får du samma resultat med en APS sensor vid f/8 som en FF sensor vid f/11. Går du till GFX får du blända ner nåt steg till, så säg f/16 på den.

Visst finns det gränser, har du t.ex. ett objektiv där du kan blända ner till f/22 på APS kanske du inte kan hitta ett motsvarande för GFX som låter dig gå till f/45. Men när du bländar ner så långt stöter du på andra problem som diffraktion så i praktiken vill du nog undvika detta.

Visst är det så, man kan blända ned för att få mer skärpedjup. Men som du säger har det fler aspekter också. :)
 

leicaphile

Panerai
Visst är det så, man kan blända ned för att få mer skärpedjup. Men som du säger har det fler aspekter också. :)

Ja, men missförstå mig rätt: problemen med t.ex. diffraktion följer med sensorstorleken. Så om du stöter på problem vid säg f/16 på APS-C så stöter du inte på samma problem förrän vid f/22 på FF. Så rent optiskt finns egentligen inga fördelar med den mindre sensorn. Däremot finns det potentiella fördelar med den större om du inte kan hitta motsvarande optik fast ett steg ljusstarkare för APS-C.
 
Topp