leicaphile
Silver
Blev lite fotande i helgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haaaaaasselblaaaaaaad...GFX100s för under 50k är rätt OK. Fast den är ju en utgående modell nu när mk II kommit.
Det är Scandinavian Photo som har förresten.
Satt och glodde lite på Nikon Z5 för 10k på Cyberphoto, det är ju billigaste sättet att prova Nikons välrenommerade S-serie-objektiv... Deras fasta objektiv får ju beröm trots lågt pris på t.ex. 50mm/1.8.
Men... Behöver jag verkligen en kamera till?
Klart du behöver en kamera till.
Ser att Cyberphoto har 20% på begagnat idag -- går att göra lite bra deals där.
Haaaaaasselblaaaaaaad...
Fast det är inte den man vill ha...Cyberphoto har 20% rabatt på en begagnad Hasselblad just nu:
Hasselblad X1D II 50C + XCD 4/45P (begagnad)
Hasselblad X1D II 50C Digital mellanformats kamera med kit-objektiv XCD 4/45P.www.cyberphoto.se
GFX100s sprillans ny för under 50' lockar nog lite mer.Cyberphoto har 20% rabatt på en begagnad Hasselblad just nu:
Hasselblad X1D II 50C + XCD 4/45P (begagnad)
Hasselblad X1D II 50C Digital mellanformats kamera med kit-objektiv XCD 4/45P.www.cyberphoto.se
GFX100s sprillans ny för under 50' lockar nog lite mer.
Jag är ju en Fuji-fanboi så där håller jag med. Men ... med det sättet jag fotograferar vill jag egentligen ha mindre och lättare kameror, inte större och tyngre så där låter jag faktiskt bli.
Förstår, har kört GFX innan men de är lite klumpiga. Lättviktsfavoriten här är Nikon Z7. Har originalet då jag använder den till landskap och liknande och behöver inte den vassare autofokusen. Mycket IQ för lite vikt.
Nikon har ju varit ganska duktiga med att producera vettiga lättviktsalternativ. Tex kan du köpa 14-30/4 istället för 14-24/2,8 eller 24-70/4 istället för 24-70/2,8. De är alla riktigt bra men de mindre ljusstarka gör att du får att ganska lätt kit med bra prestanda.Och då har vi inte ens börjat tänka på ojektiven. Mindre sensor = mindre glas = lättare väska.
Fast det kompenseras väl av att om man har en sån där fin kamera har man råd med färre objektiv, så summan av lasterna kanske blir konstant?
Bra där!! Såg inte din fråga om jag bestämt mig förrän nu. Men inte fan…. Har inte grubblat så mycket över kamera heller på senaste tiden. Har dock bokat ett Sony 200-600 av en kollega. Den passar ju på både a7 och 6700
damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar .Bra där!! Såg inte din fråga om jag bestämt mig förrän nu. Men inte fan…. Har inte grubblat så mycket över kamera heller på senaste tiden. Har dock bokat ett Sony 200-600 av en kollega. Den passar ju på både a7 och 6700
Tror du gjort ett bra val oavsett!!
Är du nöjd med kameran? Stor skillnad jämfört med dina tidigare Sonys?damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar .
Jag har nu iofs fått på min bottom plate ifrån smallrig. Mycket skönare att hålla kameran.
Betalade 300 för den nu under BF, klart mer värt än de 1500 eller vad nu Sonys egna motsvarande kostar och sen att den är i silver gör ju inte saken sämre
Inte helt olik min A7III(som blev stulen). Visst fokussystem är bättre men i övrigt samma samma mer eller mindre.Är du nöjd med kameran? Stor skillnad jämfört med dina tidigare Sonys?
Vänligen,
Martin
Ser riktigt bra ut!! Jo, man går kanske inte runt och fotar handhållet en hel dag med 200-600. Men det ska nog gå. Den 70-350 jag har idag växer ju när man zoomar så den är inte så liten den heller..damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar .
Jag har nu iofs fått på min bottom plate ifrån smallrig. Mycket skönare att hålla kameran.
Betalade 300 för den nu under BF, klart mer värt än de 1500 eller vad nu Sonys egna motsvarande kostar och sen att den är i silver gör ju inte saken sämre
Skiljer dock 1,5kg i vikt mellan de objektiven så inte bara fysiska storleken. Du får se det som träning inför beach 2024 när du fotar handhålletSer riktigt bra ut!! Jo, man går kanske inte runt och fotar handhållet en hel dag med 200-600. Men det ska nog gå. Den 70-350 jag har idag växer ju när man zoomar så den är inte så liten den heller..
Tänk om man skulle köpa en större kamera… Än mer träning!!!Skiljer dock 1,5kg i vikt mellan de objektiven så inte bara fysiska storleken. Du får se det som träning inför beach 2024 när du fotar handhållet
@MaziK Tack för utförligt svar!
Vänligen,
Martin
Ser riktigt bra ut!! Jo, man går kanske inte runt och fotar handhållet en hel dag med 200-600. Men det ska nog gå. Den 70-350 jag har idag växer ju när man zoomar så den är inte så liten den heller..
Ska vi ta en photo walk när jag får hem gluggen. Spännande att fota på gatorna med det där åbäket…vet inte om jag hade rockat detta handhållet längre stunder statiskt....en A6600 på bild och en A6700/A7C/CII/CR/ZVE1 är väldigt snarlika. När objektivet dessutom väger 1.6kg mer än kameran
Men absolut går det!
Efter lite entusiastläsning skaffade jag mig en gammal Pentax super-takumar 55. Tänkte jag skulle hitta nån lite tunnare rangefinder adapter till min a7c. Någon som har erfarenhet av det? Är en M42 gänga.
Det tycker jag vi ska försöka få till@MaziK
Nu så!! Ska vi köra lite street?…
Ändå rätt ”stealth”, man kan ju vara i ett annat kvarter än de människor man fotar…
Tusen tack för svar, då säger jag åt dem att behålla200mm optiken är rätt trevlig, dock inte värt många kronor (kanske en femhundring om den är i fint skick). Synd att slänga dock. Kameran och 50mm optik kanske ett par hundralappar då det är en billig modell från en era där det tillverkades hiskeliga mängder liknande kameror.