Tack, jo det är relevanta funderingar. Mycket kan ju göras i kameran redan i inställningarna, och med ett filter framför gluggen kan man ju göra delvis samma saker som en del gör i datorn efteråt. Att t.ex. göra bilden lite ljusare görs ju enkelt med lite annat exponeringsval vid avtrycket. Men även i naturen kan man ju ta sig en hel del friheter redan när man trycker på knappen.
Lodjursmannen var ju ett rejält magplask. Jag har för mig han satte igång rätt mycket även för viltvådande myndigheter, var det inte mårdhundar inklippta med vilket skapade lite ... utmaningar?
Jag tänker som konstrast till den "realistiska " naturen på t.ex. denna fotograf och hans projekt:
Shinrin-yoku Skogsbad Forest bath Niklas Storm
niklastorm.com
A reorganization, a photo workshop, using the camera for therapy, new ways of photography expression, photo competitions – it all comes together in the photo project In the twilight zone.
niklastorm.com
Det ska vara i första hand långa exponeringar, att röra på kameran, att ha något ivägen för motivet etc som skapar de drömska bilderna - dvs inte Photoshop. Bilden på den flygande korpen är ju också en fråga om att sätta rätt exponering för att få siluetteffekten.
I den andra länken, "In the Twilight Zone" finns en fantastisk bild på en grupp rådjur där han nog verkligen måste suttit länge för att få dem. Vill inte länka in andras bilder direkt här men kolla här:
Black and white Fine Art Print of the image Curious by Niklas Storm. Winner of Swedish Nature Photography Championships 2020 category mammals and awarded in Tokyo international Foto Awards 202.
niklastorm.com
Kanske mer konstfotografi än naturfotografi? OK, sen är det mycket svartvit-konverterat där, det är kanske inte heller realistiskt? Men inte helt olikt hur det var för bara några.. okej, ett antal decennier sedan, när det var svartvit film som gällde för de flesta. Kollar man äldre projekt på samma webbsida är det mer klassiskt "vackert" fotografi.