• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

leicaphile

Panerai
Blev lite fotande i helgen.

538006EE-0819-403C-8638-498DE7067739.jpeg
A3ACDF50-7DC4-4EB2-9ABB-7A1F1B73272D.jpeg
41645E62-F96D-447F-9667-0D408E39BBDF.jpeg
794BB0CA-009A-4C41-A73E-04376AAF0B46.jpeg
84037C47-CD7D-4580-BCAB-3883B6747201.jpeg
BD07E373-3823-450D-AEDB-C4DC9F2DB7A1.jpeg
7AD07A19-EC1F-4266-B57B-70F6F54D5405.jpeg
 

Number 6

Omega
Nån som sett några black week deals som står ut? Jag velar fortfarande då jag inte har nån utr alls för tillfället... jag är all over the place... Nån som sett nåt oemotståndligt? Vad jag kikat på lite extra:

R8 fullformat för 13500:- känns ju som mkt bra pris men är det trixigt/dyrt med att hitta gluggar till den? (Finns även R7 APSC för 13000) kan inte Canon alls...
Fuji X-T5 för 18000:- denna serien kan jag ju, men tycker det är rätt styvt med 18k med tanke på andra märkens priser
Sony alpha 6600 för 12000:- visst, inte sista gen, men spelar väl mindre roll
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
GFX100s för under 50k är rätt OK. Fast den är ju en utgående modell nu när mk II kommit. :)

Det är Scandinavian Photo som har förresten.

Satt och glodde lite på Nikon Z5 för 10k på Cyberphoto, det är ju billigaste sättet att prova Nikons välrenommerade S-serie-objektiv... Deras fasta objektiv får ju beröm trots lågt pris på t.ex. 50mm/1.8.

Men... Behöver jag verkligen en kamera till?
 
Senast ändrad:

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
GFX100s för under 50k är rätt OK. Fast den är ju en utgående modell nu när mk II kommit. :)

Det är Scandinavian Photo som har förresten.

Satt och glodde lite på Nikon Z5 för 10k på Cyberphoto, det är ju billigaste sättet att prova Nikons välrenommerade S-serie-objektiv... Deras fasta objektiv får ju beröm trots lågt pris på t.ex. 50mm/1.8.

Men... Behöver jag verkligen en kamera till?
Haaaaaasselblaaaaaaad...

;)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor

leicaphile

Panerai
Jag är ju en Fuji-fanboi så där håller jag med. Men ... med det sättet jag fotograferar vill jag egentligen ha mindre och lättare kameror, inte större och tyngre så där låter jag faktiskt bli. :)

Förstår, har kört GFX innan men de är lite klumpiga. Lättviktsfavoriten här är Nikon Z7. Har originalet då jag använder den till landskap och liknande och behöver inte den vassare autofokusen. Mycket IQ för lite vikt.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Förstår, har kört GFX innan men de är lite klumpiga. Lättviktsfavoriten här är Nikon Z7. Har originalet då jag använder den till landskap och liknande och behöver inte den vassare autofokusen. Mycket IQ för lite vikt.

Och då har vi inte ens börjat tänka på ojektiven. Mindre sensor = mindre glas = lättare väska. :)

Fast det kompenseras väl av att om man har en sån där fin kamera har man råd med färre objektiv, så summan av lasterna kanske blir konstant?
 

leicaphile

Panerai
Och då har vi inte ens börjat tänka på ojektiven. Mindre sensor = mindre glas = lättare väska. :)

Fast det kompenseras väl av att om man har en sån där fin kamera har man råd med färre objektiv, så summan av lasterna kanske blir konstant?
Nikon har ju varit ganska duktiga med att producera vettiga lättviktsalternativ. Tex kan du köpa 14-30/4 istället för 14-24/2,8 eller 24-70/4 istället för 24-70/2,8. De är alla riktigt bra men de mindre ljusstarka gör att du får att ganska lätt kit med bra prestanda.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra där!! Såg inte din fråga om jag bestämt mig förrän nu. Men inte fan…. Har inte grubblat så mycket över kamera heller på senaste tiden. Har dock bokat ett Sony 200-600 av en kollega. Den passar ju på både a7 och 6700 :)
Tror du gjort ett bra val oavsett!!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bra där!! Såg inte din fråga om jag bestämt mig förrän nu. Men inte fan…. Har inte grubblat så mycket över kamera heller på senaste tiden. Har dock bokat ett Sony 200-600 av en kollega. Den passar ju på både a7 och 6700 :)
Tror du gjort ett bra val oavsett!!
damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar :D.
Jag har nu iofs fått på min bottom plate ifrån smallrig. Mycket skönare att hålla kameran.

Betalade 300 för den nu under BF, klart mer värt än de 1500 eller vad nu Sonys egna motsvarande kostar och sen att den är i silver gör ju inte saken sämre :)

20231207_103507.jpg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar :D.
Jag har nu iofs fått på min bottom plate ifrån smallrig. Mycket skönare att hålla kameran.

Betalade 300 för den nu under BF, klart mer värt än de 1500 eller vad nu Sonys egna motsvarande kostar och sen att den är i silver gör ju inte saken sämre :)

20231207_103507.jpg
Är du nöjd med kameran? Stor skillnad jämfört med dina tidigare Sonys?

Vänligen,
Martin
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är du nöjd med kameran? Stor skillnad jämfört med dina tidigare Sonys?

Vänligen,
Martin
Inte helt olik min A7III(som blev stulen). Visst fokussystem är bättre men i övrigt samma samma mer eller mindre.
Det som är trevligt är storleken. Jag skall se om jag kan köpa ett mindre allround APS-C objektiv / eller prime så kan man nästan få ner den i en större jackficka :D

Jämfört med ZV-E1, sökaren (även om den inte är den bästa), mer knappar och vred(går att komma åt allt via displayen så inte jätteviktigt för min del) och att jag kan köra APS-C mode. Viktigaste för mig var nästan sökaren och APS-C mode. Bryr mig egentligen så mycket över att det är 33 vs 12mpix(mer än att det går att köra APC-c mode pga av just 33mpix). ZV-E1 tycker jag har bättre low-light(inte jätteskillnad dock), 120p 4k om man behöver det (är ju dock grym sexigt :D) samt dynamic activate stabilization för handhållen video(funkar bästa med Sonys egna objektiv(jag har inga) och mycket bättre mic (om man inte har med sig extern mic). Är även bara 60fps/4k i A7CII med 1.5 crop dessutom (går att komma runt dock med vidare glugg). Sen är IBIS i AC7II bättre för foto jämfört med exv ZV-E1.

Men väldigt nice på de nyare husen att det går att köra med clear image zoom och bibehålla all autofokus-funktionalitet
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
damn! Men 200-600 antar du får palla upp den med något A7CII/6700 har små kroppar :D.
Jag har nu iofs fått på min bottom plate ifrån smallrig. Mycket skönare att hålla kameran.

Betalade 300 för den nu under BF, klart mer värt än de 1500 eller vad nu Sonys egna motsvarande kostar och sen att den är i silver gör ju inte saken sämre :)

20231207_103507.jpg
Ser riktigt bra ut!! 👍🏼 Jo, man går kanske inte runt och fotar handhållet en hel dag med 200-600. Men det ska nog gå. Den 70-350 jag har idag växer ju när man zoomar så den är inte så liten den heller..
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Ser riktigt bra ut!! 👍🏼 Jo, man går kanske inte runt och fotar handhållet en hel dag med 200-600. Men det ska nog gå. Den 70-350 jag har idag växer ju när man zoomar så den är inte så liten den heller..
Skiljer dock 1,5kg i vikt mellan de objektiven så inte bara fysiska storleken. Du får se det som träning inför beach 2024 när du fotar handhållet :)

@MaziK Tack för utförligt svar!

Vänligen,
Martin
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skiljer dock 1,5kg i vikt mellan de objektiven så inte bara fysiska storleken. Du får se det som träning inför beach 2024 när du fotar handhållet :)

@MaziK Tack för utförligt svar!

Vänligen,
Martin
Tänk om man skulle köpa en större kamera… Än mer träning!!! 🤣
Skämt åsido. Såg några videos på en än mer skintorr gubbe igår som fotade med det objektivet och en a6400. Såg inte allt för jäkla tungt ut även om stativ säkert är att föredra..
Vi får se!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
vet inte om jag hade rockat detta handhållet längre stunder statiskt....en A6600 på bild och en A6700/A7C/CII/CR/ZVE1 är väldigt snarlika. När objektivet dessutom väger 1.6kg mer än kameran :D

Men absolut går det!

DSC9063.jpg
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vet inte om jag hade rockat detta handhållet längre stunder statiskt....en A6600 på bild och en A6700/A7C/CII/CR/ZVE1 är väldigt snarlika. När objektivet dessutom väger 1.6kg mer än kameran :D

Men absolut går det!

DSC9063.jpg
Ska vi ta en photo walk när jag får hem gluggen. Spännande att fota på gatorna med det där åbäket…🤣🤣🤣
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Efter lite entusiastläsning skaffade jag mig en gammal Pentax super-takumar 55. Tänkte jag skulle hitta nån lite tunnare rangefinder adapter till min a7c. Någon som har erfarenhet av det? Är en M42 gänga.
 

leicaphile

Panerai
Efter lite entusiastläsning skaffade jag mig en gammal Pentax super-takumar 55. Tänkte jag skulle hitta nån lite tunnare rangefinder adapter till min a7c. Någon som har erfarenhet av det? Är en M42 gänga.

Vad menar du med "rangefinder adapter"? Ska du köra en M42 glugg är det väl bara en enkel "dum" adapter du behöver. Tjockleken styrs ju av vad för avstånd till filmplanet objektivet är designat för, så du får inte en tunnare adapter om du inte har nån form av optik i den.

Sitter här och pillar med Lightroom. Beslutade mig för att migrera allt från Classic till cloud så jag lätt kan redigera / ladda upp på PC eller iPad och inte hålla på att krångla med en massa workarounds. Vi får se hur det blir men än så länge ser det lovande ut. Sitter och går genom en massa gamla saker för att försöka styra upp ordningen lite. Norge 2016:

DQ6J3546-5.jpg
 

leicaphile

Panerai
200mm optiken är rätt trevlig, dock inte värt många kronor (kanske en femhundring om den är i fint skick). Synd att slänga dock. Kameran och 50mm optik kanske ett par hundralappar då det är en billig modell från en era där det tillverkades hiskeliga mängder liknande kameror.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
200mm optiken är rätt trevlig, dock inte värt många kronor (kanske en femhundring om den är i fint skick). Synd att slänga dock. Kameran och 50mm optik kanske ett par hundralappar då det är en billig modell från en era där det tillverkades hiskeliga mängder liknande kameror.
Tusen tack för svar, då säger jag åt dem att behålla 👍
 
Topp