• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Solnedgångsbilder har väl alla tagit och de blir sällan lika bra som i verkligheten. Här är en till:

sunset.jpg


Inte särskilt uppseendeväckande i stort, men jag tyckte det var skoj att se ett tydligt exempel på hur Fujinon XF 18-55/2.8-4.0 beter sig med solen i bilden. Lite flares och ghosting... men inte så farligt, bara lite känsla. :)

Kameran är min trotjänare Fujifilm X-E3. Lätt redigering i Capture One från RAW.
20240601_211752.jpg

Oredigerad, Samsung Galaxy s22
 

Bilagor

  • Screenshot_20240602_105912_Gallery.jpg
    Screenshot_20240602_105912_Gallery.jpg
    229.6 KB · Visningar: 7
Nu fick du mig att kolla vad det kostar. Tror jag väntar lite. :)

Både 100-400 och 150-600 är rätt bra objektiv med om du vill ha något i lite lägre prisklass. Tror du kan få ett Olympus 100-400 för under 10k begagnat och de är jäkligt skarpa. 150-400 ligger väl runt 79' idag men det är fortfarande relativt överkomligt om man tittar på vad fågelfotografer kan spendera...

Har kört Nikon fram tills nu (800/6.3 + Z9, 180-600 och lite annat) men efter denna resa med bara M43 prylarna är jag helt såld. Så jäkla skönt att ha en setup som motsvarar 300-1000mm och väger 2,4kg inkl kamerahuset. Vikten, bildstabiliseringen och flexibiliten är värt så mycket och jag känner inte att jag direkt tummar på bildkvaliteten heller. Visst kommer det att finnas tillfällen där t.ex. ett 600/4 på fullframe hade varit bättre (annars hade det varit helt meningslöst att betala över 200' för objektiv och kamera och släpa runt på mer vikt) dock. Men känner att fördelarna med denna utrustning väger tyngre i alla fall för mig. Så kommer att sälja av Nikonutrustningen och köpa ett GFX hus och ett par objektiv för landskap istället. Tror det blir en bra kombination att ha M43 för fåglar/vilt och resor och sen mellanformat för landskapen.
 
Senast ändrad:
@leicaphile efter att ha lekt lite med MFT igen och speciellt lånat polarens Panasonic 100-300 Power OIS (dvs inte det äldre Mega-nånting) så förstår jag helt vad du menar - även på längsta brännvidden var det mycket trevligt och förvånansvärt bra bilder för den låga vikten. Jag har dock insett att jag sällan skjuter på så långa brännvidder och jag har för mycket prylar av andra system för att orka byta nu. Mitt Fujifilm X-system får duga för stunden. :)

Tanken på en OM-5 med en 17mm/1.8 eller möjligen mindre zoom som resekit ligger dock krav i min skalle efter dina tidigare inlägg. Och om jag skulle ta mig till riktig vildmark med vilda djur och sånt på avstånd igen skulle kanske något av det du snackar om gärna få följa med på resan...

Förra sommaren på Grönland hade det ibland varit trevligt med bättre räckvidd än mitt 55-200 gav på min Fujifilm, dvs motsvarande 300mm för småbildsformat:

Greenland019.jpg

Greenland026.jpg

Greenland046.jpg

Greenland122.jpg




En del av ovanstående är croppade för att komma närmare. Fast det mesta jag plåtar när jag är på resande fot är ju lite närmare, så jag är mer och mer förtjust i att bara använda en 35mm-ekvivalent, här Fujifilm X-T5 med 23mm/1.4 (nya versionen):

Greenland116.jpg

Greenland099.jpg

Greenland108.jpg

Greenland119.jpg
 
Så kommer att sälja av Nikonutrustningen och köpa ett GFX hus och ett par objektiv för landskap istället. Tror det blir en bra kombination att ha M43 för fåglar/vilt och resor och sen mellanformat för landskapen.

Nu slår jag säkert in en öppen dörr... men tag en titt på Sonys A7R IV och A7R V också innan du slantar upp för GFX. Jag tycker att de verkar riktigt trevliga för landskap och sånt. Ger möjlighet till lite lättare och nättare optik än GFX också.

(Inte för att jag inte drömmer om GFX också, om jag ska vara ärlig :) )

Edit to add: Som jag tror jag nämnde här tidigare testade jag under delar av vintern en Sony A7C. Det är ju en lite äldre Sony-kamera men den korta slutsatsen för mig var:

  • Otroligt bra bilder, fokus och exponering var otroligt lätt att få rätt
  • EVF:en var verkligen inte skoj för glasögonbärare (men den ska ju vara liten på en Compact)
  • Hela handhavandet kändes.. plastigt på något sätt. Fujin är mycket mer känsla.

Så det slutade med att jag sålde A7C:n och objektiven. Bildkvaliteten var dock såpass bra att Sony ligger i bakhuvudet och maler för ett framtida systembyte om jag nu vågar gå upp till större objektiv igen... Min gamla Nikon D800 med tre stora objektiv gav mig rybbproblem under en resa till USA. :)
 
Senast ändrad:
Jag har fotat en del med Sony men tycker bättre om Nikon Z om man håller sig till fullformat. Det som lockar mest med GFX är optiken -- t.ex. 32-64 är ett riktigt toppobjektiv som jag inte sett motsvarighet till i annat format/system.
 
Berätta gärna mer om vad du uppskattar med Nikon Z! :)

Tja, dels tycker jag att Sonys ergonomi är kass (men det är ju högst subjektivt), sen att Nikons optik i Z-fattning är av extremt hög kvalitet. Och gammal F-optik fungerar utmärkt med FTZ adaptern, ofta bättre än på de vanliga DSLR husen. Sen har du 600Z och 800Z objektiven som är underbara för att fota fåglar.
 
Har en Ricoh GRIIIx i superfint skick som jag inte riktigt kommer överens med som snart åker upp på köp & sälj men tänkte förvarna här först, ingår gör också original viewfinder! PMa om någon skulle vara intresserad!
 
Gillar NYC bilderna där de vertikala linjerna verkligen är vertikala. Möjligtvis en dum fråga men finns det någon formel/tumregel för hur man "räknar" på detta? För det kan väl inte vara samma brännvidd oavsett föremål, storlek, avstånd osv?...
 
Gillar NYC bilderna där de vertikala linjerna verkligen är vertikala. Möjligtvis en dum fråga men finns det någon formel/tumregel för hur man "räknar" på detta? För det kan väl inte vara samma brännvidd oavsett föremål, storlek, avstånd osv?...

Den enkla hemligheten är att hålla kamera helt i våg. Helt jämn med platt mark. Sensorn ska alltså vara lika rak som huset du tar kort på. Gör du bara det och varken lutar kameran nedåt eller uppåt eller vrider i sidled så blir det rakt, med alla kameror och alla normala objektiv oavsett brännvidd.

Tänk också på var du står i sidled om det är relevant. Mitt i huset, gatan eller vad som nu är motivets mitt.

Sen kommer verkligheten ikapp. Även om du slår på det virtuella vattenpasset i kamerans display (digital level) så kommer du med en handhållen kamera missa lite. Då kan man fixa det i efterbehandlingen i datorn. Men även då blir det bättre om det är så bra som möjligt från starten.

Vill man verkligen gå om på bonuslösningar kan du googla på tilt/shift-objektiv (eller bara shift). Även "technical camera" kan vara skoj.... Men börja med att hålla kameran rak och sen kolla hur du gör perspektivkorrigering i din mjukvara. :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp