• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

1721506049348.jpeg

Det verkar som man fortfarande inte kan köpa en X100VI någonstans. Stämmer det verkligen?
Kontakta närmsta fotohandlare så löser de säkert en på nån/några veckor. Jag köpte min X100VI, som jag f.ö. sålde ganska omgående, från Mattssons i Lund. Tog ett par veckor sen kom den. Vet inte om Fuji gjort det till en marknadsföringsgrej att inte tillhandahålla den på lager.

Senast ändrad:
Är det någon som kan förklara varför jag inte lyckas föra över bilder trådlöst från min @6600 till min iphone15? Ska föra över dem via tråd när jag kommer hem men vill kolla dem på mobil innan. Har laddat ner Imaging Edge appen men får hela tiden felmeddelande (se nedan) och jag har aldrig lyckats få igång wireless överföring. Är det nåt tjall med wifi vs bluetooth? Sonys menyer är inte svinenkla att följa.
IMG_1375.jpeg

Är det någon som kan förklara varför jag inte lyckas föra över bilder trådlöst från min @6600 till min iphone15? Ska föra över dem via tråd när jag kommer hem men vill kolla dem på mobil innan. Har laddat ner Imaging Edge appen men får hela tiden felmeddelande (se nedan) och jag har aldrig lyckats få igång wireless överföring. Är det nåt tjall med wifi vs bluetooth? Sonys menyer är inte svinenkla att följa.
IMG_1375.jpeg
Svarar mig själv. Av en ren slump löste det sig. Kameran sa åt mig att kortet var fullt. Konstigt tyckte jag då jag precis köpt nytt kort. Visade sig att jag glömt sätta i nya kortet och ett gammalt 16Gb med 80mb/s satt i. Då jag bytte kort så fungerar det att föra över från nya kortet. Så problemet är nog löst även om jag inte orkar med mig själv ibland.

Någon som känner igen platsen? Surrealistiskt ställe där jag var i förrgår.

(Sony a6600 med 18-135 men bara snabbt överförd till telefonen i usel kvalle så hoppas originalRAW är bättre)
DSC00181.jpeg

Senast ändrad:
Köpte i somras En beg. Spegellös Canon RP med tillhörande objektiv . Mycket skoj att testa den lätta vikten gör ju att man "orkar" ta med den... Men nu efter semestern osv. stirrar den bara tomt på mig och funderar på om jag ska släppa den.

Vad gör man för att motivera en systemkamera som bara används på sommaren

Senast ändrad:
Köpte i somras En beg. Spegellös Canon RP med tillhörande objektiv . Mycket skoj att testa den lätta vikten gör ju att man "orkar" ta med den... Men nu efter semestern osv. stirrar den bara tomt på mig och funderar på om jag ska släppa den.

Vad gör man för att motivera en systemkamera som bara används på sommaren

Jag skulle säga att det är en vanesak. Har under alla år släpat på en systemkamera, dom senaste åren en Nikon D7500 som är betydligt större och tyngre än din kamera. Tar minst 95% av mina bilder med den även om min mobil tar helt OK bilder. Man vet aldrig vilken bildsituation man kan hamna i och då är det bra att ha en systemkamera som ger dig en helt annan kontroll över bilden. Har du den i en liten skyddande väska är det ju bara att hänga den över axeln när du ska iväg. Till slut kommer du inte att tänka på att den är med utan du kommer snarare att sakna den om den inte är det. ;)

Jag hade min med här:
IWC DT 2024-08-03 (Naturum).jpg

Håller på att jaga efter sista pusselbiten till M43, ett Olympus 8-25/4. Önskar att jag hade varit i USA fortfarande då de säljer det för $699 temporärt där; tyvärr har de inte gjort motsvarande sänkning i Europa. Mattsons ser ut att ha ett begagnat dock så har mailat dem om det. Sedan tror jag att jag är redo att köra M43 till 100% och sälja av resterande delar av Nikon Z systemet. Har varit extremt nöjd med OM-1 för fågelfotande och tycker den är "good enough" för landskap med om man kan acceptera vissa begränsningar. Ska försöka göra ett par landskapsresor i höst och tar då med en OM-1 med 8-25 och en med 40-150/4. Två kameror, två objektiv, täcker motsvarande 16-300mm med ett mindre hål i mitten. För fåglar funkar 150-400 på ett hus och 40-150/2.8 med 1.4x på det andra.

Ut åker Z8, Z9, 800/6.3, 180-600, 24-120, 50/1.8, 40/2 och diverse annat. Blir gott om plats på hyllan och i kameraväskan när det är gjort. :D

@leicaphile vilka begränsningar ser du för landskapsbilderna?

En trist sak med M43 tycker jag är att det är svårt fixa avsiktligt kort skärpedjup speciellt när man springer med zoomar uppåt f/4. Men... det är ju sällan ett stort problem för landskapsfotografering.

Just det, jag testade M43 ett tag, men gillade aldrig menyer m.m. , gillade dock vikten, men är man van vid canon eller nikon (canon i mitt fall är det svårt att pilla med olympus settings helt plödsligt

@leicaphile vilka begränsningar ser du för landskapsbilderna?

En trist sak med M43 tycker jag är att det är svårt fixa avsiktligt kort skärpedjup speciellt när man springer med zoomar uppåt f/4. Men... det är ju sällan ett stort problem för landskapsfotografering.

Man är ju begränsad till 20/25MP vilket förvisso räcker till hyggligt stora prints men kraftigt begränsar hur mycket man kan beskära vid redigering. Förvisso har man high res läget (50MP hand held, 80MP stativ) som ger utmärkta resultat (har testat och går inte att skilja från Z8 46MP filer), men om man har saker i motivet som rör sig blir det inte alltid bra då den kombinerar ett antal exponeringar i kameran och får inte riktigt ihop det om saker inte är någorlunda statiska.

Och ja, f/4 zoomar ger dig ofta rejält skärpedjup. Det finns dock 2.8 varianter (e.g. 12-40, 40-150) som förbättrar situationen lite, samt en del ljusstarkare fasta objektiv. Men är man bokeh-besatt och gillar 85/1.2 på småbildsformat så är nog M43 inte riktigt rätt verktyg. :)

edit: här är 100% crop från testet mellan OM-1 i 50MP läge och Z8. Det motsvarar ju en enorm utskrift.

get_attachment_url

Senast ändrad:
när jag ändå har "experter" på tråden, vad ska man använda för redigering och arkiv, adobe eller capture one eller nåt annat och vilken tjänst är bäst månadsbetalning eller köpa loss en produkt?

tänker att om jag börjar i den änden med mitt fottande och så kan jag pyssla med teknik och hårdvara senare, har endel bilder från förr jag aldrig rör heller

Tillbaka
Topp