Innan du vet lite mer vad du tycker är roligt så tror jag det är svårt att ge mycket konkretare råd. Några tankar från mig:
1. De Canon-prylar du tittat på är säkert alldeles utmärkta och jämförbara med motsvarande instegserbjudanden från de andra tillverkarna. Du skriver dollar och om du inte behöver betala tull och moms för att få in dem i Sverige så är det riktigt billigt jämför med butikerna här.
2. Om du har lätt ta dig till Stockholm så rekommenderar jag annars att ta dig förbi Scandinavian Photos butik och klämma och känna på de olika sakerna. Andra butiker är också trevliga, men just den butiken brukar ha de flesta saker framme i demohörnan till höger innanför dörren och de ligger så himla nära Centralstationen att det är smidigt för oss som kommer från andra håll. När du väl får klämma och känna kanske du märker tydligare om nån modell tilltalar dig mer. Oftast trevlig och kunnig personal med. Eller om du har en närmare välsorterad butik är ju de alternativ såklart.
Om du börjar kolla prylar på nätet är Cyberphoto trevliga att kolla in för de har egna recensioner av många prylar under rubriken "cyberphoto testar". Glöm inte kolla datumen bara, recensioner som är jättegamla kan ju vara inaktuella eftersom nyare prylar kan ha kommit ut.
3. Vad du än köper så räkna med att det tar lite tid och energi att lära dig prylarna, både att hantera dem vid fotograferingstillfället och också att efterbehandla bilden i dator / platta / telefon. Det är ett hantverk som kräver lite erfarenhet. Det finns mycket bra källor på Youtube.
4. Objektivval: Jag skulle med det du skriver antingen börja med det som kom med kittet 18-45 eller en "superzoom" på 18-150 eller 18-200 mm eller liknande. Zoom-objektiven ger dig friheten att ta bilder i mycket fler scenarios och de flesta i den här klassen har dessutom inbyggd bildstabilisering (kallat "IS" hos Canon) vilket det hus du tittar på inte har inbyggt.
Som andra objektiv sen komplettera med ett fast objektiv med högt ljusinsläpp (lågt f-tal) för att prova på om det är något du gillar. Detta fasta objektiv brukar ju blir mindre, smidigare och lättare än zoomen, och dessutom möjlighet till kort skärpedjup. De flesta fasta objektiv saknar inbyggd stabilisering. Jag älskar själv att springa omkring med det, men många tycker det är för begränsande.
Efter det skulle jag inte lägga ut mer pengar på prylar innan du börjat lära dig hantverket. Inte köpa mer innan du vet vad du behöver.
5. Repris av punkt 3 - tag dig tiden att lära dig hantverket. Det kräver övning för att bli bra. Allt från att i huvudet "se bilden" du vill ta innan du trycker på knappen till att hantera utrustningen rent tekniskt kräver lite inlärning. En sån här kamera ger mer en "råvara" som du själv får färdigställa i efterbehandlingen, det kräver lite mer jobb än bara klick på telefonen... men när man lärt sig det har man fler friheter och ta fram den bild vill ta.
Kort skärpedjup exemplifieras här. Visst är jag konstnärlig?