• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Just det, jag testade M43 ett tag, men gillade aldrig menyer m.m. , gillade dock vikten, men är man van vid canon eller nikon (canon i mitt fall är det svårt att pilla med olympus settings helt plödsligt

Olympus har haft fruktansvärt bökiga och ologiska menyer men situationen har förbättrats avsevärt med OM-1. Tyvärr har de fortfarande "gamla" menyerna på OM-5 dock. Men å andra sidan är jag sällan inne i menyerna; det går bra att sätta upp custom-settings (C1-C4) och knappar för det mesta. Jag har t.ex. C1 = "allmänt" med AF-S och face recognition, C2 = "djur som inte är fåglar" med animal detect och AF-C, C3 = "fåglar som flyger" och C4 = "fåglar som sitter stilla" med lite olika inställningar för slutare, AF osv.

En sak jag verkligen tycker om med Olympus är hur mycket kraft de lagt på computational photography. Man får "Live ND" som simulerar ett ND-filter via flera exponeringar och funkar i princip perfekt för t.ex. vattenfall. Sen har du "Live bulb"/"live time" där man kan se exponeringen växa fram på skärmen i realtid så man vet när det är lagom att avbryta. Och "live composite" där den bara lägger till "nytt ljus" på fotot så man kan t.ex. ljusmåla eller göra långa exponeringar utan att överexponera delar av fotot. Och stabiliseringen är helt absurd; jag har handhållit flera sekunder med 12-100/4 och fått bra resultat.

när jag ändå har "experter" på tråden, vad ska man använda för redigering och arkiv, adobe eller capture one eller nåt annat och vilken tjänst är bäst månadsbetalning eller köpa loss en produkt?

tänker att om jag börjar i den änden med mitt fottande och så kan jag pyssla med teknik och hårdvara senare, har endel bilder från förr jag aldrig rör heller

Det är en jävla jungel tyvärr. Adobe är svinduktiga på organisationsbiten vilket gör de till ett attraktivt val om man har stora bildbibliotek. Det är väl där de ligger i framkant. Sjävla redigeringen och raw-hanteringen tycker jag inte har någon solklar vinnare, möjligtvis DXO även om de kan vara lite sega att fixa stöd för nya kameror.

För Adobe är det i praktiken månadsbetalning. Men slår man ut vad det tidigare kostade att köpa en licens och sen uppgradera regelbundet så blir det inte mycket billigare så tycker folk gnäller lite väl mycket om detta. Capture One låter dig köpa en licens men sen har de en matris med olika rabatter för uppgradering baserat på hur länge det var sedan du köpte den vilket jag tycker är lite väl rörigt och dumt.

Sen har du DXO PhotoLab, där har du återigen lite otydliga och konstiga saker. Köper man "Essential" så behöver man i princip köpa till modulen för perspektivkorrigering osv, som ingår i "Elite" osv.

Sen har du Affinity vilket är bra för raw hantering och redigering men vet inte hur väl det fungerar för organisering/arkivering.

I dagsläget skulle jag rekommendera de flesta att bara köra Adobe. Lightroom Classic om du alltid ska använda det på en dator, annars kör cloud med 1TB. Har du ett större bildbibliotek kan det bli dyrare med cloud dock och då kanske man ska överväga alternativ. Jag har kört cloud ett år eller så då jag ville redigera på iPad när jag reser men tröttnade på att inte kunna använda plugins så återvänder till Classic. Kommer då att lägga alla filer och katalogen på extern SSD med relative paths så jag kan plugga in den i PCn eller Macbooken och bara köra utan att hålla på med syncar och annat. Blir lite mer jobb och manuella backups men det kan jag leva med.

• Like
Reactions: bvb
Man är ju begränsad till 20/25MP vilket förvisso räcker till hyggligt stora prints men kraftigt begränsar hur mycket man kan beskära vid redigering. Förvisso har man high res läget (50MP hand held, 80MP stativ) som ger utmärkta resultat (har testat och går inte att skilja från Z8 46MP filer), men om man har saker i motivet som rör sig blir det inte alltid bra då den kombinerar ett antal exponeringar i kameran och får inte riktigt ihop det om saker inte är någorlunda statiska.

Och ja, f/4 zoomar ger dig ofta rejält skärpedjup. Det finns dock 2.8 varianter (e.g. 12-40, 40-150) som förbättrar situationen lite, samt en del ljusstarkare fasta objektiv. Men är man bokeh-besatt och gillar 85/1.2 på småbildsformat så är nog M43 inte riktigt rätt verktyg. :)

edit: här är 100% crop från testet mellan OM-1 i 50MP läge och Z8. Det motsvarar ju en enorm utskrift.

get_attachment_url

Tyvärr tror jag du missade få in bilden där?

Jo, jag har faktiskt några av Olympus fasta i mitt lilla M43-system, 17,25 och 45 alla med f/1.8... Underbart små och lätta desssutom. :)

när jag ändå har "experter" på tråden, vad ska man använda för redigering och arkiv, adobe eller capture one eller nåt annat och vilken tjänst är bäst månadsbetalning eller köpa loss en produkt?

tänker att om jag börjar i den änden med mitt fottande och så kan jag pyssla med teknik och hårdvara senare, har endel bilder från förr jag aldrig rör heller
Jag körde Adobe Lightroom förr, innan de började med prenumeration. Den är klart bäst på organisation och "framkallning" av RAW. Tyvärr är betalningsmodellen fullständigt orimlig för mig som sporadisk amatör, det kan gå månader utan att jag skulle använda den.

Det var ett h-e att hitta något bra alternativ. Jag hade tre krav: Ingen prenumeration, jag köper programmet. Den behöver bara klara grundläggande "framkallning" av RAW (vitbalans, beskärningar, justera exponering, enkla redigeringar, t.ex. ta bort dammprickar, osv.) Och filerna ligger på min hårddisk, inte som gisslan i nåt j-a "moln".

Till slut gick jag in för Skylum Luminar. Den har väl varit ok, den kan det jag behöver (som är ganska lite). Det enda som stört mig är att den är rätt långsam, och har varit lite småbuggig på filhanteringsbiten. De går hårt in för "AI", dvs avancerade automatiska bearbetningar, något som jag egentligen inte behöver, så jag har ingen åsikt om dem. Numera är min version gammal, de har nån ny som jag inte har provat, vet inte hur mycket som skiljer.

Håller på att jaga efter sista pusselbiten till M43, ett Olympus 8-25/4. Önskar att jag hade varit i USA fortfarande då de säljer det för $699 temporärt där; tyvärr har de inte gjort motsvarande sänkning i Europa. Mattsons ser ut att ha ett begagnat dock så har mailat dem om det. Sedan tror jag att jag är redo att köra M43 till 100% och sälja av resterande delar av Nikon Z systemet. Har varit extremt nöjd med OM-1 för fågelfotande och tycker den är "good enough" för landskap med om man kan acceptera vissa begränsningar. Ska försöka göra ett par landskapsresor i höst och tar då med en OM-1 med 8-25 och en med 40-150/4. Två kameror, två objektiv, täcker motsvarande 16-300mm med ett mindre hål i mitten. För fåglar funkar 150-400 på ett hus och 40-150/2.8 med 1.4x på det andra.

Ut åker Z8, Z9, 800/6.3, 180-600, 24-120, 50/1.8, 40/2 och diverse annat. Blir gott om plats på hyllan och i kameraväskan när det är gjort. :D
Jag köpte nyligen nytt för fågelfoto. Läst mycket gott om OM-1 men mitt val föll på Canon R7.

Ja, har du klivit upp 4-5 generationer (minst) så lär du se lite skillnad! Jag fotade senast med M43 runt 2016 eller så och även där har det skett en del framsteg. 300/4 fanns då och är väldigt bra men tyckte husen var lite sådär. OM-1 och 150-400 är jag helt nöjd med dock:
53773292496_24e41242fd_o.jpg

Mycket fina bilder i tråden!

Är sugen på att ta klivet från mobilkameran till ngt roligare, tänker mig framförallt fotografera under resor, lite familj, lite street, arkitektur etc.

Har möjlighet att beställa en Canon Eos R100 m 18-45objektiv för 400 dollar. Vad tror ni, kan det vara en lämplig setup? Andra förslag mottages gärna!

Mycket fina bilder i tråden!

Är sugen på att ta klivet från mobilkameran till ngt roligare, tänker mig framförallt fotografera under resor, lite familj, lite street, arkitektur etc.

Har möjlighet att beställa en Canon Eos R100 m 18-45objektiv för 400 dollar. Vad tror ni, kan det vara en lämplig setup? Andra förslag mottages gärna!
Osäker på objektiven nu när jag själv alldeles nyligen köpt nytt men 18-45 låter som ett standardobjekt. Det är förvisso ett bra pris för kamerahus+ objektiv, men på sikt är nog ett fast objektiv roligare.

Osäker på objektiven nu när jag själv alldeles nyligen köpt nytt men 18-45 låter som ett standardobjekt. Det är förvisso ett bra pris för kamerahus+ objektiv, men på sikt är nog ett fast objektiv roligare.
Tack för input! Endast huset är också bra prissatt på 300 USD, kanske bättre att köpa objektiv separat? Tips isf?

Tack för input! Endast huset är också bra prissatt på 300 USD, kanske bättre att köpa objektiv separat? Tips isf?

Innan du vet lite mer vad du tycker är roligt så tror jag det är svårt att ge mycket konkretare råd. Några tankar från mig:

1. De Canon-prylar du tittat på är säkert alldeles utmärkta och jämförbara med motsvarande instegserbjudanden från de andra tillverkarna. Du skriver dollar och om du inte behöver betala tull och moms för att få in dem i Sverige så är det riktigt billigt jämför med butikerna här.

2. Om du har lätt ta dig till Stockholm så rekommenderar jag annars att ta dig förbi Scandinavian Photos butik och klämma och känna på de olika sakerna. Andra butiker är också trevliga, men just den butiken brukar ha de flesta saker framme i demohörnan till höger innanför dörren och de ligger så himla nära Centralstationen att det är smidigt för oss som kommer från andra håll. När du väl får klämma och känna kanske du märker tydligare om nån modell tilltalar dig mer. Oftast trevlig och kunnig personal med. Eller om du har en närmare välsorterad butik är ju de alternativ såklart. :)

Om du börjar kolla prylar på nätet är Cyberphoto trevliga att kolla in för de har egna recensioner av många prylar under rubriken "cyberphoto testar". Glöm inte kolla datumen bara, recensioner som är jättegamla kan ju vara inaktuella eftersom nyare prylar kan ha kommit ut.

3. Vad du än köper så räkna med att det tar lite tid och energi att lära dig prylarna, både att hantera dem vid fotograferingstillfället och också att efterbehandla bilden i dator / platta / telefon. Det är ett hantverk som kräver lite erfarenhet. Det finns mycket bra källor på Youtube.

4. Objektivval: Jag skulle med det du skriver antingen börja med det som kom med kittet 18-45 eller en "superzoom" på 18-150 eller 18-200 mm eller liknande. Zoom-objektiven ger dig friheten att ta bilder i mycket fler scenarios och de flesta i den här klassen har dessutom inbyggd bildstabilisering (kallat "IS" hos Canon) vilket det hus du tittar på inte har inbyggt.

Som andra objektiv sen komplettera med ett fast objektiv med högt ljusinsläpp (lågt f-tal) för att prova på om det är något du gillar. Detta fasta objektiv brukar ju blir mindre, smidigare och lättare än zoomen, och dessutom möjlighet till kort skärpedjup. De flesta fasta objektiv saknar inbyggd stabilisering. Jag älskar själv att springa omkring med det, men många tycker det är för begränsande.

Efter det skulle jag inte lägga ut mer pengar på prylar innan du börjat lära dig hantverket. Inte köpa mer innan du vet vad du behöver. :)

5. Repris av punkt 3 - tag dig tiden att lära dig hantverket. Det kräver övning för att bli bra. Allt från att i huvudet "se bilden" du vill ta innan du trycker på knappen till att hantera utrustningen rent tekniskt kräver lite inlärning. En sån här kamera ger mer en "råvara" som du själv får färdigställa i efterbehandlingen, det kräver lite mer jobb än bara klick på telefonen... men när man lärt sig det har man fler friheter och ta fram den bild vill ta.

Kort skärpedjup exemplifieras här. Visst är jag konstnärlig? :)

skärpedjup.jpg

Senast ändrad:
Innan du vet lite mer vad du tycker är roligt så tror jag det är svårt att ge mycket konkretare råd. Några tankar från mig:

1. De Canon-prylar du tittat på är säkert alldeles utmärkta och jämförbara med motsvarande instegserbjudanden från de andra tillverkarna. Du skriver dollar och om du inte behöver betala tull och moms för att få in dem i Sverige så är det riktigt billigt jämför med butikerna här.

2. Om du har lätt ta dig till Stockholm så rekommenderar jag annars att ta dig förbi Scandinavian Photos butik och klämma och känna på de olika sakerna. Andra butiker är också trevliga, men just den butiken brukar ha de flesta saker framme i demohörnan till höger innanför dörren och de ligger så himla nära Centralstationen att det är smidigt för oss som kommer från andra håll. När du väl får klämma och känna kanske du märker tydligare om nån modell tilltalar dig mer. Oftast trevlig och kunnig personal med. Eller om du har en närmare välsorterad butik är ju de alternativ såklart. :)

Om du börjar kolla prylar på nätet är Cyberphoto trevliga att kolla in för de har egna recensioner av många prylar under rubriken "cyberphoto testar". Glöm inte kolla datumen bara, recensioner som är jättegamla kan ju vara inaktuella eftersom nyare prylar kan ha kommit ut.

3. Vad du än köper så räkna med att det tar lite tid och energi att lära dig prylarna, både att hantera dem vid fotograferingstillfället och också att efterbehandla bilden i dator / platta / telefon. Det är ett hantverk som kräver lite erfarenhet. Det finns mycket bra källor på Youtube.

4. Objektivval: Jag skulle med det du skriver antingen börja med det som kom med kittet 18-45 eller en "superzoom" på 18-150 eller 18-200 mm eller liknande. Zoom-objektiven ger dig friheten att ta bilder i mycket fler scenarios och de flesta i den här klassen har dessutom inbyggd bildstabilisering (kallat "IS" hos Canon) vilket det hus du tittar på inte har inbyggt.

Som andra objektiv sen komplettera med ett fast objektiv med högt ljusinsläpp (lågt f-tal) för att prova på om det är något du gillar. Detta fasta objektiv brukar ju blir mindre, smidigare och lättare än zoomen, och dessutom möjlighet till kort skärpedjup. De flesta fasta objektiv saknar inbyggd stabilisering. Jag älskar själv att springa omkring med det, men många tycker det är för begränsande.

Efter det skulle jag inte lägga ut mer pengar på prylar innan du börjat lära dig hantverket. Inte köpa mer innan du vet vad du behöver. :)

5. Repris av punkt 3 - tag dig tiden att lära dig hantverket. Det kräver övning för att bli bra. Allt från att i huvudet "se bilden" du vill ta innan du trycker på knappen till att hantera utrustningen rent tekniskt kräver lite inlärning. En sån här kamera ger mer en "råvara" som du själv får färdigställa i efterbehandlingen, det kräver lite mer jobb än bara klick på telefonen... men när man lärt sig det har man fler friheter och ta fram den bild vill ta.

Kort skärpedjup exemplifieras här. Visst är jag konstnärlig? :)

skärpedjup.jpg
Tack för att du tog dig tid, toppeninlägg 👌

yes, kan köpa dem på plats i USA men har också ägnat halva natten åt att läsa reviews och insett att jag förmodligen klipper någon bättre begagnad av en lite ”bättre” modell på blocket.

Men det var kanske framförallt detta kring optiken som du redde ut väldigt väl, och som jag tycker är lite klurigt. Kommer helt klart följa dina råd där! Och definitivt kolla in butikerna du nämner.

Gällande redigeringen känner jag mig lugn, har jobbat en del med bildredigerin och grafik tidigare.

Och sen: öva!

(men man skulle ju inte hänga på det här forumet om man inte tyckte prylar var halva grejen? 😂)

(men man skulle ju inte hänga på det här forumet om man inte tyckte prylar var halva grejen? 😂)

OK då... skippa nästa Rolex och titta här istället:

;)

OK då... skippa nästa Rolex och titta här istället:

;)
IMG_1939.jpeg

Affinity har ju 50% på sin mjukvara nu alt kan du prova på med en 6 månaders gratis test version. Perfekt för att komma igång och känna på det 👍 Dom flesta erbjuder någon form av testversion på sina produkter så det är bara till att ladda hem och prova på vad som funkar bäst för dig. Personligen gillar jag bäst capture one.

Tillbaka
Topp