Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det fanns en jäkla massa försäljare av fake Rolex på Sri Lanka när jag var där för ett par år sedan. Kanske var det alla ryssar som köpte?Klockfantasternas självklara val när man ska övernatta i Colombo, Sri Lanka ...
Edit: Observera att det är en skoaffär till vänster, inget annat ...
Det fanns en jäkla massa försäljare av fake Rolex på Sri Lanka när jag var där för ett par år sedan. Kanske var det alla ryssar som köpte?
Lång historia kort...
Fotograferar en massa produktfoto sen ett par år tillbaka. I och med att detta gjorts i form av egen firma så har det alltid kunnat kompromissats lite med smidighet och annat.
Men nu när vi faktiskt står i begrepp att anställa någon som ska sköta det framåt så behöver det bli lite bättre, varför jag tänkte passa på att fråga om lite råd här.
Faktan är denna:
Jag driver ett auktionshus och behöver således fotografera alltifrån soffor till guldstämplar (eller för all del urverk). Jag har fram tills idag skött detta med ett fast Sigma 50 mm/1.4, ett Tamron 90 mm/2.8 Macro och i extrema undantagsfall ett gammalt 18-200 mm-skräpobjektiv. Alla dessa var mina sen tidigare och har sedan bara inkorporerats i firman eftersom man då slapp ta beslut om annat. Men nu måste det alltså till.
Idealiskt hade så klart varit om man hade kunnat klara sig med bara ett enda objektiv, men jag antar att det kanske kan bli klurigt(?). Framförallt är det väl hoppet från 3 meter bred soffa ner till någon millimeter stora stämplar som kan bli klurigt. För det senare behövs ju en ganska vettig närgräns i kombination med hygglig brännvidd.
Tamron-optiken har 0,3 meter närgräns och redan där blir stämplar ganska små om man inte går in och beskär (vilket blir extra handpåläggning).
Kameran vi använder (och kommer att fortsätta använda, tills slutaren havererar) är en Canon EOS 90D och det är alltså denna som behöver ett mer mångsidigt objektiv. Någon som har erfarenhet kring om det finns något objektiv som hade kunnat täcka?
Ljusstyrka är långt viktigare än pris.
Kollat lite på dessa:
SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 (Model A032) | Lenses | TAMRON
The page is Tamron's lens product [SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 (Model A032)]. The new SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 (Model A032) high-speed zoom is designed to maximize the potential of the latest high-pixel-density cameras while delivering best-in-class image quality. Our proprietary eBAND...www.tamron.com24-70mm F2.8 DG OS HSM
A modern workhorse Flagship of the ART line Exceptional optical performance ideal for ultra-high megapixel cameras Dust/splash-proof construction HSM autofocus motor for fast and smooth focusing Optical Stabilizer functionality Electromagnetic aperture control (for Nikon) Handcrafted in Japanwww.sigma-imaging.se
...som ju verkar någorlunda likvärdiga. Eller är det kanske värt att gå upp lite i brännvidd och tappa i ljusstyrka?
Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM - Objektiv
Objektivet Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM är ett standardzoomobjektiv som går lite längre, oavsett om du tar stillbilder eller spelar in video.www.canon.se
Mange takk!
Kan du förklara varför ljusstyrka är så viktigt? Vid produktfoto brukar man inte vara ute efter kortast möjliga skärpedjup utan snarare tvärtom.
Ja, du har givetvis helt rätt.
Ljusstyrkan är egentligen främst till detaljbilder på t.ex. tidigare nämnda stämplar och liknande.
Eftersom vi nästan uteslutande fotograferar handhållet så får man ibland fuska lite genom att gå ner i skärpedjup för att det inte ska bli någon rörelseoskärpa.
Varför använder ni inte stativ?
Varför använder ni inte stativ?
.... eller indirekt blixt?
Kanske inte hjälper dig, men den här killen var djupt nere i Leica (professionellt bruk då). Bytte till Canon, rakt av.Leica Q2 har fått sig en utmaning. Jag älskar verkligen Q2, men den har sina begränsningar som blir tydligt när jag har gjort lite jobb med den. Canon däremot löser den biten och det ska bli kul att se hur det utvecklar sig. Let the battle begin.
Canon Eos R med 28 mm/F2.8 och Sigma Art 50 mm/F 1.4.
Om pengar var oändligt hade jag behållt båda och byggt vidare på Canon, MEN så är det inte. Well, time will tell.
Är det någon annan här som gått från Leica till Canon? Dela gärna med dig i så fall!
Tack, ska kolla in det.Kanske inte hjälper dig, men den här killen var djupt nere i Leica (professionellt bruk då). Bytte till Canon, rakt av.
Han har fortfarande en mindre armé Leica-hus och objektiv, men då för mer kreativt privat bruk vad jag förstått.
Login • Instagram
Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.www.instagram.com