• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Klockfantasternas självklara val när man ska övernatta i Colombo, Sri Lanka ... ;)

Edit: Observera att det är en skoaffär till vänster, inget annat ... ;)
Rolex Hotel.jpg

Senast ändrad:
Lång historia kort...
Fotograferar en massa produktfoto sen ett par år tillbaka. I och med att detta gjorts i form av egen firma så har det alltid kunnat kompromissats lite med smidighet och annat.
Men nu när vi faktiskt står i begrepp att anställa någon som ska sköta det framåt så behöver det bli lite bättre, varför jag tänkte passa på att fråga om lite råd här.

Faktan är denna:

Jag driver ett auktionshus och behöver således fotografera alltifrån soffor till guldstämplar (eller för all del urverk). Jag har fram tills idag skött detta med ett fast Sigma 50 mm/1.4, ett Tamron 90 mm/2.8 Macro och i extrema undantagsfall ett gammalt 18-200 mm-skräpobjektiv. Alla dessa var mina sen tidigare och har sedan bara inkorporerats i firman eftersom man då slapp ta beslut om annat. Men nu måste det alltså till.

Idealiskt hade så klart varit om man hade kunnat klara sig med bara ett enda objektiv, men jag antar att det kanske kan bli klurigt(?). Framförallt är det väl hoppet från 3 meter bred soffa ner till någon millimeter stora stämplar som kan bli klurigt. För det senare behövs ju en ganska vettig närgräns i kombination med hygglig brännvidd.
Tamron-optiken har 0,3 meter närgräns och redan där blir stämplar ganska små om man inte går in och beskär (vilket blir extra handpåläggning).

Kameran vi använder (och kommer att fortsätta använda, tills slutaren havererar) är en Canon EOS 90D och det är alltså denna som behöver ett mer mångsidigt objektiv. Någon som har erfarenhet kring om det finns något objektiv som hade kunnat täcka?
Ljusstyrka är långt viktigare än pris.

Kollat lite på dessa:

...som ju verkar någorlunda likvärdiga. Eller är det kanske värt att gå upp lite i brännvidd och tappa i ljusstyrka?

Mange takk!

Senast ändrad:
Lång historia kort...
Fotograferar en massa produktfoto sen ett par år tillbaka. I och med att detta gjorts i form av egen firma så har det alltid kunnat kompromissats lite med smidighet och annat.
Men nu när vi faktiskt står i begrepp att anställa någon som ska sköta det framåt så behöver det bli lite bättre, varför jag tänkte passa på att fråga om lite råd här.

Faktan är denna:

Jag driver ett auktionshus och behöver således fotografera alltifrån soffor till guldstämplar (eller för all del urverk). Jag har fram tills idag skött detta med ett fast Sigma 50 mm/1.4, ett Tamron 90 mm/2.8 Macro och i extrema undantagsfall ett gammalt 18-200 mm-skräpobjektiv. Alla dessa var mina sen tidigare och har sedan bara inkorporerats i firman eftersom man då slapp ta beslut om annat. Men nu måste det alltså till.

Idealiskt hade så klart varit om man hade kunnat klara sig med bara ett enda objektiv, men jag antar att det kanske kan bli klurigt(?). Framförallt är det väl hoppet från 3 meter bred soffa ner till någon millimeter stora stämplar som kan bli klurigt. För det senare behövs ju en ganska vettig närgräns i kombination med hygglig brännvidd.
Tamron-optiken har 0,3 meter närgräns och redan där blir stämplar ganska små om man inte går in och beskär (vilket blir extra handpåläggning).

Kameran vi använder (och kommer att fortsätta använda, tills slutaren havererar) är en Canon EOS 90D och det är alltså denna som behöver ett mer mångsidigt objektiv. Någon som har erfarenhet kring om det finns något objektiv som hade kunnat täcka?
Ljusstyrka är långt viktigare än pris.

Kollat lite på dessa:

...som ju verkar någorlunda likvärdiga. Eller är det kanske värt att gå upp lite i brännvidd och tappa i ljusstyrka?

Mange takk!

Kan du förklara varför ljusstyrka är så viktigt? Vid produktfoto brukar man inte vara ute efter kortast möjliga skärpedjup utan snarare tvärtom.

Kan du förklara varför ljusstyrka är så viktigt? Vid produktfoto brukar man inte vara ute efter kortast möjliga skärpedjup utan snarare tvärtom.

Ja, du har givetvis helt rätt.
Ljusstyrkan är egentligen främst till detaljbilder på t.ex. tidigare nämnda stämplar och liknande.
Eftersom vi nästan uteslutande fotograferar handhållet så får man ibland fuska lite genom att gå ner i skärpedjup för att det inte ska bli någon rörelseoskärpa.

Varför använder ni inte stativ?

Det tar för lång tid.
Vi behöver fotografera ca 1500 bilder per auktion (varannan vecka). Är det då t.ex. en soffa så behöver man fotografera den i ögonhöjd, uppifrån för att se sittdynornas skick, detaljbilder på ben för att se eventuella skavanker där, o.s.v., o.s.v.
Är det istället en keramikvas så kanske detsamma gäller rakt framifrån, snett uppifrån, extrem närbild på glasyr, undertill för stämpel, o.s.v.
Det blir helt enkelt inte effektivt nog, då våra "produkter" är så pass olika i färg, form och format.

Men så klart, till en del grejer används stativ - när vi kör våra klockauktioner så betas både huvudbilder och diverse närbilder av med olika typer av stativ.
Samma när man kör ett sjok med tavlor.

.... eller indirekt blixt?

Vi kör statisk dagsljusbelysning. Egentligen tänkt för video, men vi tycker att det funkar smidigare än blixtar.

Satt och lekte med Googles ai för att generera bilder. Helt sjukt. Känns som om fotograf för bl.a reklam inte kommer att vara ett superhett jobb i framtiden
unnamed.png
.
Bilden är skapad från scratch, tänkte skoja med en kompis som blivit av med sin ljuddämpare och fotpinnar på sin mc.

Någon som kniper den här i närheten av Malmö/Lund? Jag bjuder dig på en kaffe för lite kameraklämmande då.
Behöver övertyga mig själv om att min M10 och Q2 är helt ok, att jag absolut inte behöver den här. 🙄

Leica Q2 har fått sig en utmaning. Jag älskar verkligen Q2, men den har sina begränsningar som blir tydligt när jag har gjort lite jobb med den. Canon däremot löser den biten och det ska bli kul att se hur det utvecklar sig. Let the battle begin.

Canon Eos R med 28 mm/F2.8 och Sigma Art 50 mm/F 1.4.

CE265CEC-8FA9-4754-9A1C-E5BD17E46366.jpeg

31E33ECD-BC2F-4524-826B-C696EC0547D2.jpeg

Om pengar var oändligt hade jag behållt båda och byggt vidare på Canon, MEN så är det inte. Well, time will tell.

Är det någon annan här som gått från Leica till Canon? Dela gärna med dig i så fall!

Leica Q2 har fått sig en utmaning. Jag älskar verkligen Q2, men den har sina begränsningar som blir tydligt när jag har gjort lite jobb med den. Canon däremot löser den biten och det ska bli kul att se hur det utvecklar sig. Let the battle begin.

Canon Eos R med 28 mm/F2.8 och Sigma Art 50 mm/F 1.4.

CE265CEC-8FA9-4754-9A1C-E5BD17E46366.jpeg

31E33ECD-BC2F-4524-826B-C696EC0547D2.jpeg

Om pengar var oändligt hade jag behållt båda och byggt vidare på Canon, MEN så är det inte. Well, time will tell.

Är det någon annan här som gått från Leica till Canon? Dela gärna med dig i så fall!
Kanske inte hjälper dig, men den här killen var djupt nere i Leica (professionellt bruk då). Bytte till Canon, rakt av.
Han har fortfarande en mindre armé Leica-hus och objektiv, men då för mer kreativt privat bruk vad jag förstått.

Kanske inte hjälper dig, men den här killen var djupt nere i Leica (professionellt bruk då). Bytte till Canon, rakt av.
Han har fortfarande en mindre armé Leica-hus och objektiv, men då för mer kreativt privat bruk vad jag förstått.

Tack, ska kolla in det. :)

Tillbaka
Topp