• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Jag är förvisso inte yrkesfotograf men jag har ändå tagit en hel del bilder de senaste 15 åren och jag har hittills inte råkat ut för ett kraschat minneskort. För mig räcker alltså ett minneskort, men jag köper inte de billigaste märkena.

Däremot letar jag efter bättre möjligheter till backup på resande fot, man kan ju bli av med hela kameran om man har otur och då försvinner ju alla kort i den samtidigt.

Andra kan ju ha andra behov än mig där, fotar man event som bröllop eller sport eller så där man får betalt och där det inte går att göra om är det ju ett annat läge.

Spegellöst med en bra display och/eller EVF som kan visa hur bilden exponeras bätte än en optisk sökare görs tycker jag är fantastiskt trevligt. Jag saknar inte en fladdrande spegel. :)
Inför en längre resa 2018 köpte jag en extern HDD från Wester Digital som har inbyggd SD kortläsare. Sjukt smidigt, bara stoppa i SD kortet så importeras allting och i deras App kan man se bilder osv. Nu är denna produkt som sagt gammal men de borde ju finnas något liknande på marknaden och jag kan rekommendera "konceptet".

https://www.westerndigital.com/en-a...sport-wireless-pro-hdd?sku=WDBP2P0020BBK-NESN

Hemma har jag ett 10Gb/s NAS med Raid 5 (48TB) och viktiga filer backar jag upp mot molnet.

Vänligen,
Martin

Moderna kameror har ju ofta Wifi, och kan eventuellt ladda upp till någon molntjänst eller den egna NAS:en över wifi, antingen delad från en telefon eller annanstans. Så det finns ju en del rätt intressanta altnerativ om man har lite nyare grejer.

Moderna kameror har ju ofta Wifi, och kan eventuellt ladda upp till någon molntjänst eller den egna NAS:en över wifi, antingen delad från en telefon eller annanstans. Så det finns ju en del rätt intressanta altnerativ om man har lite nyare grejer.
Jag kanske har fel men när man kör trådlös överföring så komprimerar väl kameran filerna rätt hårt? Eller kan man köra RAW eller extrafine jpeg trådlöst? Har för mig att jag har testat på både Sony och Fuji utan framgång.

Jag kan ev vara intresserad! Visst har den macro-läge?

OT: klockfoto. Insåg när jag kom hem att jag borde använt stativ, då den är lite mindre skarp än jag hade önskat. Fotat med en fuji x100f

DSCF7715.JPG
Ligger på K&S nu om du är intresserad...

Vad kör ni för väska när ni är ute och fotar? Tänker att jag ska skaffa någon cross body-variant och tar tacksamt emot förslag! Har en A6300 och oftast ett sigma 30mm 1,4 monterat. Behöver egentligen inte rymma mer än så :)

Vad kör ni för väska när ni är ute och fotar? Tänker att jag ska skaffa någon cross body-variant och tar tacksamt emot förslag! Har en A6300 och oftast ett sigma 30mm 1,4 monterat. Behöver egentligen inte rymma mer än så :)
Nu är detta ingen väska men jag brukar ha denna. Sen har jag en väska köpt för många år sedan, där även denna får plats om jag mot förmodan behöver väskan också när jag är ute på en tur :)

Problemet med kameraväskor är att man inte kan ha för många (lite som klockor). Jag vet inte riktigt hur många olika väskor jag gått igenom de senaste 20 åren.

Först gillade jag en slingshot-variant som var perfekt för ett hus och två objektiv. Du fick fram kameran snabbt utan att ta av sig en ryggsäck, du hade ett "bord" till hands att lägga grejer om du bytte objektiv och det gick att "avrusta" snabbt också:

Men så köpta jag en större för att jag fick tag på ett objektiv som gjorde att väskan var för trång. Den större väskan fungerade på samma sätt, men hade plats för mer, och då var mer med och paketet blev för tungt och fick stanna hemma.

Tillbaka till en mindre, noname-väska, med bara två objektiv och ett hus.

Senast hittade jag en annan noname-väska med laptop-fack. Iofs bra, menallt blir för tungt.

Det hela beror mest på hur du fotograferar och hur mycket grejer du skall ha med dig.

Om jag skall vara mera stationär, eller ha bilen med mig, kan väskan vara större. Skall jag gå runt på stan en hel dag och bära allt, blir det mindre väska och färre grejer med...

Har två väskor. En stor som rymmer 2 hus och 3 gluggar varav en tele och lite vanlig packning. Minns inte märke tyvärr. Ska jag bara ha ett hus, en monterad glugg och en extra så kör jag fjällräven kånken med deras photo insert. Den används 90% av tiden.

Var i ett naturreservat idag. Testade min nya glugg, Fujifilm 16-55 / 2.8 mk II. Otroligt trevligt objektiv, mycket lättare och smidigare än föregångaren.

Nu har jag dock börjat sälja kameraprylar med... eller förberda försäljning av både allt mitt MFT och en hel del av mina Fujifilm-objektiv. Behålla det jag gillar mest. :)

Kärna mosse 02.jpg
Kärna mosse 08.jpg
Kärna mosse 11.jpg

Skärmen på den kameran är nog lite ljus... efter en kort sväng i datorn:

gran.jpg
Det där råkade jag ut för förra helgen när jag fotade fåglar med min Sony. Såg ok ut i sökare och skärm på kameran. Men i iPad och telefon var bilderna så mörka så man såg inte ens hägern jag fotat.
Aldrig upplevt detta tidigare…

Tillbaka
Topp