• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Trevlig tråd!

Kommer håll koll framöver. kslike

Plåtat ganska mycket bilar på sistone...
1728299347985.png
1728299317093.png
1728299278518.png
1728299245968.png

1728299194919.png

Wow!fan va avundsjuk jag blir,här i Göteborg ser vi aldrig ett sånt skådespel,förmodar att det är i norra Sverige,häftigt!

Wow!fan va avundsjuk jag blir,här i Göteborg ser vi aldrig ett sånt skådespel,förmodar att det är i norra Sverige,häftigt!

Blir nog bra ikväll också
Inte så långt norrut. Några mil norr om sälen. Men det var otroligt starkt över hela landet mer eller mindre igår, bor nära Örebro annars och polare där tog riktigt bra bilder också.
Prognosen såg ju otroligt lovande ut för ikväll också men tyvärr verkade det vända, ser inte alls speciellt bra ut just nu.

Inte så långt norrut. Några mil norr om sälen. Men det var otroligt starkt över hela landet mer eller mindre igår, bor nära Örebro annars och polare där tog riktigt bra bilder också.
Prognosen såg ju otroligt lovande ut för ikväll också men tyvärr verkade det vända, ser inte alls speciellt bra ut just nu.
Kan tipsa om att skaffa en app som skickar notiser när det är hög aktivitet. Då vet man när det är dags att vända blicken uppåt 😊

Finns massa olika, jag har kört "my aurora forecast" som jag tycker har funkat riktigt bra. Allt över 30% chans att se norrsken kan vara värt att gå ut och kolla. Är ju oftast väldigt svagt om man inte är långt norröver dock. Tror max jag sett appen visa var runt 50%, tills igår... Då visade den 95% chans. Trodde verkligen inte det kunde bli så starkt, varit 2 vändor till Abisko på jakt efter norrsken men inte sett något i närheten av igår. Fortfarande lite chockad 😂

My Aurora Forecast är bra :) Plus att man kan se några webbkameror på appen, så man kan kika i t.ex Abisko/Kiruna/Porjus om det är bra aktivitet där. Även lite prognoser framöver kan man se.
Bor i södra Norrbotten, men blev ganska dåligt drag igår förutom längst upp kring just dom områdena. Några mindre och kortare flashar då och då, men inget stort som täckte några störra delar av himlen.

Sen beror det på vad man jämför med så klart. Dom som typ aldrig ser norrsken skulle säkert tycka att det var mycket :)

Får helt enkelt flytta till Kiruna om det skall bli några rejäla norrsken,här i Göteborg får man vara glad om man får se en solnedgång med lite färg🙁

Har en Olympus E-P7 som jag tänkt avyttra. Inte så vanlig på begagnatmarknaden så säg till om nån är sugen…

Och nu nyheter från Fujifilm:

Kamera X-M5. Inget för mig, jag vill ha EVF, men jag förstår de som gillar den. Jämför med Panasonic S9 eller något sådant. Kanske nån gång i framtiden när priset sjunkit - om det gör det. :) Den verkar vara vlog-inriktad.

Objektiv XF 500mm F5.6 - utanför mitt behov, ingen vidare analys.

Objektiv XF 16-55 F2.8 II - typiskt att det kommer en version två när jag nyligen köpte version 1. Fast jag köpte den ju begagnad til lett bra pris. Den nya är mindre och lättare. Att gå från 655 gram till 410 är inte så illa. Även här är video lite i fokus genom att blänarringen går att avklicka.

Den där tickar nästan alla mina boxar. Hoppades på att Lumix skulle få foten ur och släppa en ny, kompakt, Micro 4/3 kamera men det verkar dom inte vilja göra.

Någon som är sugen på en Panasonic Lumix S5 + 20-60mm? :) KS Pris.

Vad är dina boxar och varför? Dvs vad och hur fotar eller filmar du, och varför känns den där så bra?

Vill ha en kompakt, portabel kamera i "rangefinder stil" med utbytbara objektiv för foto och, ibland kunna filma i 4/6k 10-bit. Vilket denna verkar lösa. Dock utan inbyggd stabilisering. Min S5:a följer sällan med ut just pga objektivens storlek. Min GX85 älskar jag men känns lite åldrad. Väntat länge på en modern, kompakt Micro 4/3 från Panasonic, men dom verkar inte vara särskilt intresserade av att släppa något nytt. Med ett pannkaksobjektiv på denna så skulle den kunna ersätta båda (med några kompromisser).

Kollat på Lumix S9 också men finns för få kompakta L-mount objektiv. Till Fuji däremot finns det en uppsjö.

Priset landade på 11990 i Sverige. Ungefär vad man får ge för närmaste syskon X-E4 som är 3 år gammal nu.

Får se när det trillar in lite tester.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp