• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Bajenmatch.
IMG_9683.jpeg

Jag har postat Jamie Windsors videor tidigare, och nu gör jag det igen. En halvtimmes intervju med porträttfotografen Harry Borden. (Redigerad, hela ska tydligen komma också.) Om ni inte vet vem det är så är det normalt, men det är inte osannolikt att ni känner igen en del av bilderna... överraskande bra och insiktsfull intervju i alla fall.

Haft lite torka ett tag…
Men våren kanske hjälper till att få igång avtryckarfingret…
43C3C28F-9C22-458C-906A-21F89A922BAE.jpeg
300F7CC7-5AFD-4201-957F-C7A5F8073415.jpeg
8E30C6D2-7CE7-4248-A7B0-DAFB27286625.jpeg

Senast det blev många bilder var på Kick offen i Istanbul. Två har jag printat till hemmet.
IMG_4598.jpeg

En har jag givit bort till en stoooor Queen fan.
IMG_4599.jpeg

Men oklart om bilder från Istanbul är OK i rådande politiska läge i landet…;-)

Någon som provat Ricoh GR IIIx?

Sålde min Lumix S5 då den inte följer med ut. Sugen på något mindre med APS-C sensor. Max 20k.
Står mellan Fuji X100VI och Ricoh GR IIIx.

Fujin lockar pga upplösningen och filmmöjligheterna.
Ricoh:n lockar pga storleken och hur anonym den är. Kommer kunna följa med överallt. Föredrar också 40mm framför 35mm på Fujin.
Ricoh:n saknar dock helt vettiga videofuktioner, sen så känns ett objektiv som ska ut och in ur kamerakroppen mer ömtåligt och något som kommer slitas ut i längden.

Provredigerat rawfiler från båda kamerorna och rent bildmässigt så är det ingen större skillnad.

Svårt!

Senast ändrad:
Någon som provat Ricoh GR IIIx?

Sålde min Lumix S5 då den inte följer med ut. Sugen på något mindre med APS-C sensor. Max 20k.
Står mellan Fuji X100VI och Ricoh GR IIIx.

Fujin lockar pga upplösningen och filmmöjligheterna.
Ricoh:n lockar pga storleken och hur anonym den är. Kommer kunna följa med överallt. Föredrar också 40mm framför 35mm på Fujin.
Ricoh:n saknar dock helt vettiga videofuktioner, sen så känns ett objektiv som ska ut och in ur kamerakroppen mer ömtåligt och något som kommer slitas ut i längden.

Provredigerat rawfiler från båda kamerorna och rent bildmässigt så är det ingen större skillnad.

Svårt!
Haft båda (dock III utan x). Föredrar Fujin alla dagar i veckan. Framförallt för sensorn (bildkvaliten, färgåtergivning), handhavandet och sökaren.

Även om Ricohn är liten så är det inte så liten att det var bekvämt att ha den i fickan. Så ingen störrre skillnad mot Fujin tycker jag.
Vill jag verkligen inte ha en kamera med mig så nöjer jag mig hellre med mobilen.

Haft båda (dock III utan x). Föredrar Fujin alla dagar i veckan. Framförallt för sensorn (bildkvaliten, färgåtergivning), handhavandet och sökaren.

Även om Ricohn är liten så är det inte så liten att det var bekvämt att ha den i fickan. Så ingen störrre skillnad mot Fujin tycker jag.
Vill jag verkligen inte ha en kamera med mig så nöjer jag mig hellre med mobilen.
Nu knep jag en Ricoh GR IIIx ändå. Ska prova den under några månader. Nästa blir nog en Fuji, eller om någon annan tillverkare släpper något roligt i samma format.
Mvh Impulsiv

Senast ändrad:
Nu knep jag en Ricoh GR IIIx ändå. Ska prova den under några månader. Nästa blir nog en Fuji, eller om någon annan tillverkare släpper något roligt i samma format.
Mvh Impulsiv
Blev en extremt kort provperiod. GRIIIx var tyvärr ingenting för mig. Bilderna blir superfina men den kändes direkt lite väl minimalistisk för min smak.

Senast ändrad:
Blev en extremt kort provperiod. GRIIIx var tyvärr ingenting för mig. Bilderna blir superfina men den känns lite väl minimalistisk för min smak.
Så om någon är intresserad av en GRIIIx med ca 3000 exponeringar i toppskick med två batterier så hör av dig 🙂
Vad blir det nu då? Jag talar mig varm för Leica D-Lux8, som ju är i samma spann som du rört dig :)

Har sneglat på den också men det blir nog en X100VI ändå om jag kan få tag på en.
Håll koll på Goecker. De har i lager då och då. Känns som oftare än Cyber och Scandinavian i alla fall. Hittade min där.
Blev överraskad över att den kändes så pass mycket tyngre än min x100v.. Har van mig nu men i början tänkte jag ”va faaan”..
:)
Ett par bilder från den nya bara för att.
DSCF0102.jpeg
1587F66B-77D5-457E-90B3-7F32C4DE6FDE.jpeg
IMG_4817.jpeg

Tillbaka
Topp