• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

Caravelle33

Vacheron
Här är mitt stora problem med klockor utan länk. Har jag bandet för tight får jag ont i handleden pga stört platta handleder.
Icke-våfflade gummin och stoppade band kräver att klockan sitter sladdrigt eller så får jag pressmärken på sidorna av handleden och ibland ordentligt ont i handleden.
Lite tråkigt, men jag har slutligen fått inse att mjuka band är det enda som funkar.

IMG_20200423_193108.jpg
IMG_20200423_193115.jpg
Haha! Jag trodde du lagt upp två bilder på en matta och fattade ingenting. Sen såg jag att det ju var en handled utan klocka.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Här är mitt stora problem med klockor utan länk. Har jag bandet för tight får jag ont i handleden pga stört platta handleder.
Icke-våfflade gummin och stoppade band kräver att klockan sitter sladdrigt eller så får jag pressmärken på sidorna av handleden och ibland ordentligt ont i handleden.
Lite tråkigt, men jag har slutligen fått inse att mjuka band är det enda som funkar.

IMG_20200423_193108.jpg
IMG_20200423_193115.jpg
Hoppas kommande band är mjukt nog :nailbiting:;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Inget vetenskapligt test men jag uppfattar alla fall det som att du kan få den effekten om du byter till ex vis ett thumbnailspänne
Det där med spännen är intressant, jag skulle vilja hitta två spännen där det skiljer 2-3 mm på längden.
Så när man hamnar mellan två hål på bandet, så kan man endast byta spänne för att få till en perfekt fit.

Är det någon som har funnit två spännen där det skiljer i längd?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har kollat på detta band till min 112
https://www.ebay.co.uk/itm/Horween-...-Side-Stitch-Leather-Watch-Strap/293051029022
Är fundersam över de olika bredd-måtten, vad kan man säga generellt om ett band som är 24/24 mot ett som är 24/20 mm?

24/20 är väldigt avsmalnande. Är bandet tunt, vilket det här verkligen är (du vet säkert det, men jag vill verkligen trycka på att bandet är tunt, och din 112 är inte tunn), så blir det boll på snöre-känsla. Would not recommend.
24/22 är vad Panerai kör med, och jag tycker den varianten passar bäst med typ stoppade rundade band.
24/24 ... äh, jag har oerhört svårt att säga något icke-färgat. Jag skulle kört den storleken och ingen annan, nästan oavsett tjocklek på band.
 

413x

Breitling
24/20 är väldigt avsmalnande. Är bandet tunt, vilket det här verkligen är (du vet säkert det, men jag vill verkligen trycka på att bandet är tunt, och din 112 är inte tunn), så blir det boll på snöre-känsla. Would not recommend.
24/22 är vad Panerai kör med, och jag tycker den varianten passar bäst med typ stoppade rundade band.
24/24 ... äh, jag har oerhört svårt att säga något icke-färgat. Jag skulle kört den storleken och ingen annan, nästan oavsett tjocklek på band.
Tack, du har rätt i att det är ett tunt band... det är mest färgen jag är förtjust i och de har ett som är "vadderat" också i samma färg (https://www.ebay.co.uk/itm/Horween-...hash=item443ece211f:m:mOX1yZwQ1ZasS8pWKxFtg_g), får ta och överväga det i 24/24 / 24/22.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

kmg

Patek
2-Faktor
Har kollat på detta band till min 112
https://www.ebay.co.uk/itm/Horween-...-Side-Stitch-Leather-Watch-Strap/293051029022
Är fundersam över de olika bredd-måtten, vad kan man säga generellt om ett band som är 24/24 mot ett som är 24/20 mm?
24/20 kan funka om du kör vanligt spänne, dvs inte pre-v. Med pre-v och den avsmalningen blir det för mycket midja.
Ang tjocklek så är OEM-banden inte jättetjocka. Jag tycker lite smalare band kan funka, men det är lite från band till band. Måste nästan testa bandet på för att se hur det ser ut.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker bettarinicaset mår bäst av liiite tjockare band, 3,5- 4 mm tjocka är idealet om JAG får bestämma:)

Radiomir i samma storlek passar med lite tunnare
 

413x

Breitling
Jag kunde ju tänka mig att det var en hel vetenskap det här (som alla andra saker som rör klockor på detta forum :)), börjar nog om i andra änden och hittar något som jag ser sitter fint på en luminor innan jag börjar experimentera!
 

Caravelle33

Vacheron
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skicka tillbaka det till mays och säg att något är fel på bandet:)

Jag kan verkligen inte komma på någon förklaring till att färgen bara försvinner på halva bandet, obegripligt?!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?
Fråga Mays.

:)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?
Om du håller i andra ändan så kanske färgen rinner dit :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?
Riktigt bra färg på den blekta delen.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett Mays canvas som jag inte gillade färgen på så jag tänkte jag skulle klorinbleka det lite lätt. När jag sänkte ner det det i klorinlösningen så försvann färgen på ungefär halva bandet så snabbt att jag inte hann regera på andra halvan är det opåverkat.
upload_2020-4-26_17-25-12.jpeg


upload_2020-4-26_17-25-30.jpeg

upload_2020-4-26_17-25-46.jpeg

först tänkte jag att det kanske var lim som var problemet men efter att ha baddat bandet med aceton så blir det ingen skillnad. Bandet har nu legat i klorin i 2 timmar men det ser likadant ut. Är det någon som kan komma på en förklaring?

IQ-fråga - har du provat att ha en ny dos klorin?
 
Topp