• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

jensj

Breitling
Tror att den här frågan platsar i den här tråden. Jag har suttit och spanat nu någon månad från och till i sälj-forumet då jag är på jakt efter min första roligare klocka. Jag har sett ett antal annonser där det säljs sprillans nya klockor som är uttagna några månader tidigare. Varför köper man klockor, för att inte använda dem, och sedan sälja dem några månader senare?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tror att den här frågan platsar i den här tråden. Jag har suttit och spanat nu någon månad från och till i sälj-forumet då jag är på jakt efter min första roligare klocka. Jag har sett ett antal annonser där det säljs sprillans nya klockor som är uttagna några månader tidigare. Varför köper man klockor, för att inte använda dem, och sedan sälja dem några månader senare?
Det beror lite på vad det gäller för klockor men det är inte helt ovanligt att folk ibland köper klockor de inte vill ha för att bygga en relation med en viss återförsäljare i hopp om att få köpa andra exklusiva modeller. När det gäller modeller där efterfrågan är högre än tillgången så är det inte heller ovanligt att folk med kontakter (och/eller tur 😁) köper dem till listpris för att sälja dem med vinst. Väldigt svårt att svara på med andra ord utan att veta vilka klockor du syftar på.
 

jensj

Breitling
Det beror lite på vad det gäller för klockor men det är inte helt ovanligt att folk ibland köper klockor de inte vill ha för att bygga en relation med en viss återförsäljare i hopp om att få köpa andra exklusiva modeller. När det gäller modeller där efterfrågan är högre än tillgången så är det inte heller ovanligt att folk med kontakter (och/eller tur 😁) köper dem till listpris för att sälja dem med vinst. Väldigt svårt att svara på med andra ord utan att veta vilka klockor du syftar på.
Tack, då är jag med. De jag syftar på är ju exklusivare klockor och nu såg jag i någon annan tråd att 6-9 månaders väntetid på vissa modeller verkar inte helt ovanligt. Jag levde ju i tron att man som förr i tiden handlade en klocka från hyllan... så fel man kan ha ;)
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag vet att man kan sortera på senast osv, men några datum framgår väl inte. Är det för att hitta ett argument för att pruta eller varför är det av intresse?
Jag skulle känna att det hjälpte mig att bedöma både objekt och säljare. Är priset inte rätt för objektet? Är säljaren inte förmögen att omsätta sina varor? Det kan ju finnas mängder av anledningar till att annonser ligger länge, skulle bara vilja ha det som ytterligare hjälp när jag slöar runt på C24.
 

MHammar

Omega
Tjena,
Fråga gällande ”meddelanden” och ”reaktionsresultat”. Gäller detta bara för poster och kommentarer i ”diskussion”?Märkte att det iaf inte ändrades för poster i Lifestyle-trådarna.
 

Dera

Breitling
Hej folket! Jag är en nybörjare både på KS och i klockvärlden. Men nu har jag bestämt mig för att köpa en klocka som en investering samt att njuta av den! Det lutar åt någon Sub men jag har så svårt att bestämma mig vilken.
Då jag försökte få svar i en annan tråd och lyckades inte för att det va någon besserwisser som inte kunde hålla sig till frågan i sig så provar jag här efter hänvisning hit som nybörjare.
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt? Budget 200K som max.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej folket! Jag är en nybörjare både på KS och i klockvärlden. Men nu har jag bestämt mig för att köpa en klocka som en investering samt att njuta av den! Det lutar åt någon Sub men jag har så svårt att bestämma mig vilken.
Då jag försökte få svar i en annan tråd och lyckades inte för att det va någon besserwisser som inte kunde hålla sig till frågan i sig så provar jag här efter hänvisning hit som nybörjare.
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt? Budget 200K som max.

Se det lite som att köpa ett hus. Du köper det för att bo och trivas där men det finns inga garantier för att det är en finansiell investering som garanterar avkastning eller för den delen tryggar att du får pengarna tillbaka.
Se en sub som ett boende i ett bra område där huset är av rätt tillverkare - sannolikheten att det går åt skogen är mindre men det finns alltid bubblor.
Stål är alltid eftertraktat så där hade jag börjat leta.
Ge dig inte in i vintage som nybörjare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej folket! Jag är en nybörjare både på KS och i klockvärlden. Men nu har jag bestämt mig för att köpa en klocka som en investering samt att njuta av den! Det lutar åt någon Sub men jag har så svårt att bestämma mig vilken.
Då jag försökte få svar i en annan tråd och lyckades inte för att det va någon besserwisser som inte kunde hålla sig till frågan i sig så provar jag här efter hänvisning hit som nybörjare.
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt? Budget 200K som max.
Låt säga att oavsett vilken klocka du köper, så kommer du att förlora pengar på det. Är klockor fortfarande lika intressant då? Kommer du fortfarande att "gilla" hela grejen?

Eller är denna "hobby" bara intressant när man kan få tillbaka sina pengar?
 

Dera

Breitling
Se det lite som att köpa ett hus. Du köper det för att bo och trivas där men det finns inga garantier för att det är en finansiell investering som garanterar avkastning eller för den delen tryggar att du får pengarna tillbaka.
Se en sub som ett boende i ett bra område där huset är av rätt tillverkare - sannolikheten att det går åt skogen är mindre men det finns alltid bubblor.
Stål är alltid eftertraktat så där hade jag börjat leta.
Ge dig inte in i vintage som nybörjare.
Jag tänkte på de nyare, vintage tilltalar mig inte än iaf, tack för bra svar.
 

Dera

Breitling
Låt säga att oavsett vilken klocka du köper, så kommer du att förlora pengar på det. Är klockor fortfarande lika intressant då? Kommer du fortfarande att "gilla" hela grejen?

Eller är denna "hobby" bara intressant när man kan få tillbaka sina pengar?
Jag gillar klockor oavsett, har bara ägt Breitling förr som tappat några tusen i värde vid försäljning. Så nej det rör mig inte egentligen. Men alla vill äga något och kunna få tillbaka pengarna hoppas jag, ingen vill det motsatta väl?
Och just om Rolex har jag hört/läst att dem stiger i värde, därav min fråga.
 

Dera

Breitling
Jag kommer fortfarande gå på min egen magkänsla vid köp av klocka, jag ställde frågan för input av er kunniga.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag gillar klockor oavsett, har bara ägt Breitling förr som tappat några tusen i värde vid försäljning. Så nej det rör mig inte egentligen. Men alla vill äga något och kunna få tillbaka pengarna hoppas jag, ingen vill det motsatta väl?
Och just om Rolex har jag hört/läst att dem stiger i värde, därav min fråga.
Beror på inställningen man har. Många ser klockköp / samlandet som en hobby. Huvudsyftet med en hobby är väl inte att hoppas man ska gå plus minus eller tjäna pengar?

278F035C-5AC0-43D8-B680-191FC932E100.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt? Budget 200K som max.
Är klockor fortfarande lika intressant då? Kommer du fortfarande att "gilla" hela grejen?
Eller är denna "hobby" bara intressant när man kan få tillbaka sina pengar?

Förstår att man på sikt kanske vill ha något som bibehåller värdet. Men jag tycket du ska fundera på varför du vill ha en sub? Men kanske värt att vända på det och se det som att du vill köpa något där värdeminskning inte spelar någon roll(?). Tror att de flesta som köper sina klockor räknar med någon slags förlust.

Skulle ställa mig samma frågor som @KenKun nämner ovan.
Detta är säkert inte svar på din fråga men köp den sub du gillar och har råd med. Om du trivs med den och låter den hänga med i vått och torrt på div äventyr kommer penningvärdet vara sekundärt.

Om du inte skulle trivas med den vid köp så kan du säkert flippa den ganska snabbt. Men om du ger dig ut på andrahand eller gråmarknaden gör research för att inte betala överpris. Ex Luxurywatches har säkert men med deras priser kommer det bli svårt att få tillbaks den summan även om du säljer inom nästkommande månader.
:cool:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar klockor oavsett, har bara ägt Breitling förr som tappat några tusen i värde vid försäljning. Så nej det rör mig inte egentligen. Men alla vill äga något och kunna få tillbaka pengarna hoppas jag, ingen vill det motsatta väl?
Och just om Rolex har jag hört/läst att dem stiger i värde, därav min fråga.

Jag har ett flertal hobbyer - samtliga har kostat mig pengar som jag bara delvis fått tillbaka när jag sålt något/uppgraderat.
Vad dessa har gemensamt är att jag inte valt dem eller utrustningen som krävs för att utöva intresset/hobbyn efter ev värdeminskning.

men.. alla är olika. Vill du ha en Sub skall du ha en Sub. Själv skulle jag skaffa en 116619LB om jag var tvungen att ha en.
Men du kan köpa vilken som helst - välj en modell du gillar. Se dock till att du får både cert och box med klockan och att det finns nån form av äkthetsbevis som är tillförlitligt. Det finns så mycket fejkrollar där ute.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej folket! Jag är en nybörjare både på KS och i klockvärlden. Men nu har jag bestämt mig för att köpa en klocka som en investering samt att njuta av den! Det lutar åt någon Sub men jag har så svårt att bestämma mig vilken.
Då jag försökte få svar i en annan tråd och lyckades inte för att det va någon besserwisser som inte kunde hålla sig till frågan i sig så provar jag här efter hänvisning hit som nybörjare.
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt?
Budget 200K som max.
Eftersom du sällar dig till "nybörjare" och frågar de klassiska frågorna får du också svar därefter... Även om den som svarar kan uppfattas som Besserwisser är det nog snarare en reflektion över att många hittar hit med en inställning att klockor är en "ekonomisk hobby" och inte ett genuint intresse för klockor i sig. Jag kan tyvärr inte ge råd om vilken Sub som ska köpas eller vilken som tappar minst eller stiger mest på sikt (det kan ingen egentligen). Försök hitta något med klockor som tilltalar dig utöver ekonomiskt värde istället, då blir det ett roligare klockägande :)
 

Dera

Breitling
Jag förstår att det kanske är dem klassiska frågorna, men det är kanske en nybörjar grej för mig (jag vet inte) vi kanske ser olika på saken, jag kanske är den personen vad vet jag ser på saken annorlunda än majoriteten :) men tack för ni tar er tid iaf!
Hur som helst så lutar det åt en 116610LV för att den tilltalar mig och känns speciell.
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Jag förstår att det kanske är dem klassiska frågorna, men det är kanske en nybörjar grej för mig (jag vet inte) vi kanske ser olika på saken, jag kanske är den personen vad vet jag ser på saken annorlunda än majoriteten :) men tack för ni tar er tid iaf!
Hur som helst så lutar det åt en 116610LV för att den tilltalar mig och känns speciell.
Ett jättebra val tycker jag!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej folket! Jag är en nybörjare både på KS och i klockvärlden. Men nu har jag bestämt mig för att köpa en klocka som en investering samt att njuta av den! Det lutar åt någon Sub men jag har så svårt att bestämma mig vilken.
Då jag försökte få svar i en annan tråd och lyckades inte för att det va någon besserwisser som inte kunde hålla sig till frågan i sig så provar jag här efter hänvisning hit som nybörjare.
Jag vill köpa en klocka för att jag gillar hela grejen med det men samtidigt vill man inte förlora värdet på den.
Vilken Sub hade ni köpt? Budget 200K som max.
Köp en Seiko, Certina, Longines, Squale, Oris-dykare och spara pengarna till du vet vad du vill ha. Och se helst inte ditt klockköp som en investering. Då finns bättre alternativ.
 

Dera

Breitling
Hej tack för dina tips! Detta är inte av intresse, som sagt har jag ägt några Breitling förr och dags att köpa upp sig då möjlighet finns.
Jag vet vad jag sneglat på, men det jag inte vet är marknaden på dem förutom att dem är super hypade just nu, därav att ajg frågade vilka av dem modellerna som är bu eller bä.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej tack för dina tips! Detta är inte av intresse, som sagt har jag ägt några Breitling förr och dags att köpa upp sig då möjlighet finns.
Jag vet vad jag sneglat på, men det jag inte vet är marknaden på dem förutom att dem är super hypade just nu, därav att ajg frågade vilka av dem modellerna som är bu eller bä.
Det kan ju vara bra med input från andra men jag tänker att ska man lägga 200k på en sub ska man nog gå på sin egen magkänsla.
 

Dera

Breitling
Det kan ju vara bra med input från andra men jag tänker att ska man lägga 200k på en sub ska man nog gå på sin egen magkänsla.
Jag kommer alltid gå min magkänsla i slutändan som jag också påpeka i ett annat tillägg, man vill ju ha på sig den med glädje och känna känslan som är svår att beskriva.
 

Timeless10

Breitling
Hej!

Är en nybörjare på klockor men känner att det är dags att köpa en "riktig klocka" och överge parfymmärkena.

Hade tänkt mig en budget på runt 10.000kr och det skulle vara önskvärt ifall klockan kunde ha en öppen baksida så man kan se in i uret.
Har ni några tips?

Tack på förhand!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej!

Är en nybörjare på klockor men känner att det är dags att köpa en "riktig klocka" och överge parfymmärkena.

Hade tänkt mig en budget på runt 10.000kr och det skulle vara önskvärt ifall klockan kunde ha en öppen baksida så man kan se in i uret.
Har ni några tips?

Tack på förhand!
Finns rätt många trådar här med liknande fråga men here goes:
Tissot Gentleman harvdet du söker
 
Topp