• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Timeless10

Breitling
Finns rätt många trådar här med liknande fråga men here goes:
Tissot Gentleman harvdet du söker
Tack för tipset!

Vet att 10.000kr inte är mycket inom klockvärlden men om man skulle vilja sälja klockan sen hur tror du andra-handsvärdet kommer se ut?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för tipset!

Vet att 10.000kr inte är mycket inom klockvärlden men om man skulle vilja sälja klockan sen hur tror du andra-handsvärdet kommer se ut?
Med tanke på att det är en massproducerad skapelse i de lägre prissegmentet skulle jag tyvärr gissa att det kommer halveras förutsatt att den är i gott skick.

Överlag borde klockor aldrig ses som en investering eller att de behåller värdet. I bästa fall break even men då måste du nog ligga i 30-40kSEK klassen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för tipset!

Vet att 10.000kr inte är mycket inom klockvärlden men om man skulle vilja sälja klockan sen hur tror du andra-handsvärdet kommer se ut?
Tack för tipset!

Vet att 10.000kr inte är mycket inom klockvärlden men om man skulle vilja sälja klockan sen hur tror du andra-handsvärdet kommer se ut?
börja med att försöka definiera vad det är du vill ha och vilka förväntningar du har på ditt kommande köp. Om just andrahandsvärdet är viktigt då du redan innan misstänker att du kommer tröttna, då är endast Rolex i stål att tänka på. Nu har nästan alla nya klockor glasbaksida, så du har många att välja ibland. Det finns en guide du kan läsa för lite bra tips på vägen. I slutändan är det ditt val som avgör.

https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
börja med att försöka definiera vad det är du vill ha och vilka förväntningar du har på ditt kommande köp. Om just andrahandsvärdet är viktigt då du redan innan misstänker att du kommer tröttna, då är endast Rolex i stål att tänka på. Nu har nästan alla nya klockor glasbaksida, så du har många att välja ibland. Det finns en guide du kan läsa för lite bra tips på vägen. I slutändan är det ditt val som avgör.

https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
Solit tips för ALLA faktiskt...man får ta en reality check själv from time to time 😃
 

Jonis96

Omega
Vilket som funkar! Är ute efter en någorlunda kvalitetsklocka så det som ger mest valuta för pengarna
En Sinn 556i är en kanonbra klocka enligt mig! Dyker upp här på forumets säljsida lite då och då, under 10 tusen 🙂
Här är min som jag köpte för ca 3 år sedan 🙂
 

Bilagor

  • 83713.jpg
    83713.jpg
    20.7 KB · Visningar: 18

Dera

Breitling
Hej, jag funderar på att sälja min klocka, kan man utgå från att klockorna på blocket ligger rätt i pris, gäller en 116710 LN från 2017 alla tillbehör som kommer vid köp följer med.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Hej, jag funderar på att sälja min klocka, kan man utgå från att klockorna på blocket ligger rätt i pris, gäller en 116710 LN från 2017 alla tillbehör som kommer vid köp följer med.
Beror lite på var du säljer den.
dessa har gått här på KS senaste tiden:

kanske kan ge dig lite fingervisning. Du har också Chrono24 som normalt ger något högre prisbild då det mest är handlare.
 

sarveros

Breitling
Har återuppväckt mitt gamla intresse för klockor/ur, sedan jag råkade se en film på Youtube där en kille plockar isär och tvättar/servar klockor.
Jag tänkte att det vill jag också pyssla med, tills jag fattade hur otroligt pilligt det blir för mig.

Hursomhelst så kan man ju köpa klockor tänkte jag.
Nu till min fråga.
Vilka klockor skall man inte köpa?
Jag är en man som vet vad jag gillar först när jag ser det...
Nu lutar det åt en Tissot PRX eller Seiko Pressage men suktar efter en LW The One
Undrar om någon läst så här långt och vågar avråda från något🤠
Ha det gött så länge.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Välkommen. Seiko är ett bra märke att börja med. Andra får fylla på med tips men jag själv skulle aldrig köpa en mode/parfymklocka eller kopior naturligtvis. Annars ska man köpa det man gillar. Det kan ta ett tag och komma på vad man gillar😉
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ett generellt (men tråkigt) råd är att hålla sig till mainstream och gärna handla begagnat tills man verkligen vet vad man gillar. Smaken ändras med tiden och det krävs nog att man går på ett par minor för att lära sig vad man uppskattar och letar efter. I en sådan situation är det kanske inte optimalt att köpa en LW som har ganska tråkigt andrahandsvärde och är relativt svårsålt även om det är fräna klockor. 🙂
 

sarveros

Breitling
Välkommen. Seiko är ett bra märke att börja med. Andra får fylla på med tips men jag själv skulle aldrig köpa en mode/parfymklocka eller kopior naturligtvis. Annars ska man köpa det man gillar. Det kan ta ett tag och komma på vad man gillar😉
hej tack för svaret! Nej det här med modeklockor har jag vett att förstå är skit och kopior är trist, men kan ju vara ett bra alternativ till eftertraktat utseende.
Det man gillar verkar i dagsläget ständigt ändras.Men räknar med lite byten framöver...:rolleyes:
 

sarveros

Breitling
Ett generellt (men tråkigt) råd är att hålla sig till mainstream och gärna handla begagnat tills man verkligen vet vad man gillar. Smaken ändras med tiden och det krävs nog att man går på ett par minor för att lära sig vad man uppskattar och letar efter. I en sådan situation är det kanske inte optimalt att köpa en LW som har ganska tråkigt andrahandsvärde och är relativt svårsålt även om det är fräna klockor. 🙂
hej tack för svaret! mainstream Nja, det får vara något jag gillar. och vad gäller minor så vad det det jag ville ha hjälp med att undvika:)
men håller med vad gäller begagnat och att smaken ändras heeela tiden.
och en LW är bara ett avlägset mål i dagsläget...Men hoppas kunna få prova en snart, så kanske man inte klickar ändå..
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Vettigt som @HSK skriver att köpa begagnat då de flesta nya klockorna tappar ganska mycket på beg. marknaden. Min erfarenhet är att om man vill ha en viss klocka men köper en annan klocka som substitut som kanske har lägre pris eller är lättare att få tag på så kommer man inte bli nöjd.
 

sarveros

Breitling
Vettigt som @HSK skriver att köpa begagnat då de flesta nya klockorna tappar ganska mycket på beg. marknaden. Min erfarenhet är att om man vill ha en viss klocka men köper en annan klocka som substitut som kanske har lägre pris eller är lättare att få tag på så kommer man inte bli nöjd.
hej tack för svaret!Jag förstår hur du tänker, men ibland är livet hårt!:cool:
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Är du lite velig och inte riktigt vet vad du vill ha kan du alltid svänga förbi "affordables"-tråden och ta en titt. Där hittar du en mängd klockor för en billig peng så du kan testa på lite vilket utseende du vill ha innan du investerar i något dyrare.

 

HSK

Patek
2-Faktor
hej tack för svaret! mainstream Nja, det får vara något jag gillar. och vad gäller minor så vad det det jag ville ha hjälp med att undvika:)
men håller med vad gäller begagnat och att smaken ändras heeela tiden.
Det är just det, man måste prova på själv för att ta reda på vad man gillar resp. ogillar och ingen kan avgöra det åt dig. Ett alternativ är att besöka någon butik och testa så många klockor man vill och kan men det blir ändå inte samma sak då de upplevs annorlunda "privat" till olika outfits, i varierande ljusförhållanden osv. men det kan kanske ge en fingervisning.

Det ena behöver inte utesluta det andra men man gör nog klokt i att åtminstone hålla sig borta från allt för udda/svårsålda märken där andrahandsmarknaden är liten. Det märks rätt tydligt på köp- och säljavdelning att det mesta som inte kommer från välkända märken ligger osålt rätt länge och/eller måste sänkas rejält för att byta ägare vilket kanske inte är så kul om man har tänkt prova på en massa olika klockor.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Men när index lyser starkare då?
Du får göra lite grundforskning. Lägg alla klockor i fönstret i samma vinkel mot solen. Kolla av på kvällen. Ändra vinkel nästa dag osv. Avrapportera i tråden nästa helg 🌞 Mysteriet måste lösas 😃 Har du inga klockor med olika kupade glas har du fått ett bra skäl att köpa nya!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men när index lyser starkare då?
Går det inte åt båda hållen då? Dvs. att brytningen påverkar både hur du upplever ljuset men också hur index resp. visare träffas av ljuset/strålningen vilket i så fall kan göra att visarna vid något tillfälle upplevs lysa starkare och nästa gång är det omvänt. Bara en gissning. 🤷‍♂️
 

Fupp

Breitling
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och ny i Klockvärlden, men med ett förvånansvärt snabbt ökande intresse desto mer jag kollar på klockor.

Nu har jag bestämt mig för att äntligen införskaffa en "riktig premiumklocka" (Eller hur jag nu ska benämna det)..
Budget är 20 000kr ish och gillar hur Oris Aquis, Longines Hydroconquest och Tag Heuer Formula 1 ser ut, det är mellan dessa tre jag velar fram och tillbaka.

Har ni med lite mer erfarenhet och kött på bena några åsikter kring klockorna jag nämner ovan som kan ge mig lite guidning i beslutet.

Tack!
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Välkommen till beroendet..

Hitta något du gillar och köp! Du kan sällan gå fel med de stora schweizarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågar du mig så tycker jag Oris gör roligast klockor av de tillverkarna, deras 5-dagars verk med 10 års garanti känns givet. Men det är du som ska bära klockan, inte jag.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och ny i Klockvärlden, men med ett förvånansvärt snabbt ökande intresse desto mer jag kollar på klockor.

Nu har jag bestämt mig för att äntligen införskaffa en "riktig premiumklocka" (Eller hur jag nu ska benämna det)..
Budget är 20 000kr ish och gillar hur Oris Aquis, Longines Hydroconquest och Tag Heuer Formula 1 ser ut, det är mellan dessa tre jag velar fram och tillbaka.

Har ni med lite mer erfarenhet och kött på bena några åsikter kring klockorna jag nämner ovan som kan ge mig lite guidning i beslutet.

Tack!
Säger Hydroconquesten! Klassiker som passar till de mesta och du kan variera dig med Nato, länk och gummi :)

Lite tråkigt med Oris att du blir låst till deras bandsystem, annars väldigt fina.

Tag Heuer så säger jag Aquaracer istället för Formula 1, den är lite roligare. F1 blir väldigt mycket insteg, på ett dåligt sätt…

Med det sagt, in och våga prova runt och välj det du gillar bäst bland märken, storlekar och färger! 😀
 

dodds

Omega
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och ny i Klockvärlden, men med ett förvånansvärt snabbt ökande intresse desto mer jag kollar på klockor.

Nu har jag bestämt mig för att äntligen införskaffa en "riktig premiumklocka" (Eller hur jag nu ska benämna det)..
Budget är 20 000kr ish och gillar hur Oris Aquis, Longines Hydroconquest och Tag Heuer Formula 1 ser ut, det är mellan dessa tre jag velar fram och tillbaka.

Har ni med lite mer erfarenhet och kött på bena några åsikter kring klockorna jag nämner ovan som kan ge mig lite guidning i beslutet.

Tack!

Jag stod i princip inför samma val när för snart 2 år sen. För mig stod det ffa mellan Oris Aquis, Longines Hydroconquest och till viss del Tudor BB58. Just Tudorn gick inte att få tag i så la ner den relativt snabbt. Valet stod mellan Longines och Oris. För min del föll det tillslut på Oris på grund av dess design och kvalitetskänslan i bl a länken. Den kändes helt enkelt bättre än Hydroconquesten för mig. Just deras egna system för länk/rem är vad det är, men den bärs å andra sidan jäkligt bra.

Tyvärr har priserna på alla klockorna krupit uppåt ganska rejält sista året men rabatt på både Oris och Longines bör gå. Begagnade ligger de helt klart inom budget båda två.

En bild för referens är ju alltid kul.
20230309_124953.jpg
 
Topp