Exakt, det är en skruvad krona. Sista biten skruvas ej in. Vågar inte ta i o skruva in den mer än jag gjort.Det är inte en skruvad krona? Alltså att du skruvar/gängar in den sista biten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Exakt, det är en skruvad krona. Sista biten skruvas ej in. Vågar inte ta i o skruva in den mer än jag gjort.Det är inte en skruvad krona? Alltså att du skruvar/gängar in den sista biten.
Vilka verk är det som saknar det? Sjukt jobbigt är det utanHur fungerar egentligen quickset och varför finns det verk som än idag inte har denna underbara funktion?
Ta det säkra före det osäkra och sälj klockan till mig för en symbolisk summaGår inte att få in kronan mer än såhär. Är det fel på kronan eller ska den verkligen vara såhär? Klockan är 25 år gammal. Har diskat och tvättad händerna med klockan på, utan fuktproblem.
VostokVilka verk är det som saknar det? Sjukt jobbigt är det utan
Rent tekniskt är det ett litet hjul (quickset hjul) som sitter bredvid datumhjulet i ett spår. Datumhjulets kuggar hakar fast i kuggarna på datumringen när det snurrat 2 hela varv (24h). När man drar ut kronan i första läget dras det lilla quickset hjulet utåt i sitt spår och hakar i datumhjulet, på så vis kan man snurra datumhjulet utan att ställa fram klockan med visarna.
Hahah, den är endast till byte.Ta det säkra före det osäkra och sälj klockan till mig för en symbolisk summa
Kinesiska budgetband. Skulle knappast rekommendera det om hans Seikos band går av efter ett år..www.tidochting.se har fina armband för några hundralappar
Usch! In och botanisera på watchbandcenter. Rios, Hirsch, Dimodell, i den ordningen.
+1, Rios1931 gör fantastiskt fina band!Usch! In och botanisera på watchbandcenter. Rios, Hirsch, Dimodell, i den ordningen.
En quartz i den prisklassen är väl hyfsat ok?Jag skulle säga;
Leta runt efter bästa pris nu, istället för att vänta på en rea som nog inte kommer på dessa klockor.
En automat, speciellt i denna prisklass, har inte den bästa tidhållingen ens som ny.
Jag skulle välja Casio Duro.
Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha felJag skulle säga;
Leta runt efter bästa pris nu, istället för att vänta på en rea som nog inte kommer på dessa klockor.
En automat, speciellt i denna prisklass, har inte den bästa tidhållingen ens som ny.
Jag skulle välja Casio Duro.
Lite osäker på vad du svarar på egentligen.Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha fel
Hur länge kan ett sådant verk förväntas gå o hålla tiden så bra som det nu kan innan det är dax för en service som aldrig kommer att bli av pga klockans låga värde? Det måste ju vara flera av er som har automater av (lite) sämre kvalite o har lite koll på hur länge de går tillfredställande innan de hamnar i en skrivbordslåda..Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha fel
Jag köpte ett läderarmband från Krons som hade gummi på insidan för att jag hade tröttnat på att de gick sönder hela tiden. Inte riktigt lika elegant kanske, men syns knappt då ovansidan är i mörkbrunt kalvskinn. Syns dock lite från sidan. Kostade 7-800 kr men räknar med att det håller betydligt längre. Tror det hette Hirsch performance.Har en Seiko SPC 139 https://market.yandex.ru/product--naruchnye-chasy-seiko-spc139/11008850 som jag är nöjd med. Problemet är att läderarmbandet går av efter drygt ett års användning. Tar av o på klockan varje dag vid dusch. Ett nytt läderarmband kostar dryg 1000:- plus frakt, lite tråkiga pengar att lägga ut...
Finns det några vettiga alternativ till läderarmbandet som passar rakt av o ser snyggt ut? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter o är tacksam för all hjälp jag kan få..
Ska titta på det, svensk sida? Det måste ha curved ends o vara padded, får se vad jag kan hitta..Jag köpte ett läderarmband från Krons som hade gummi på insidan för att jag hade tröttnat på att de gick sönder hela tiden. Inte riktigt lika elegant kanske, men syns knappt då ovansidan är i mörkbrunt kalvskinn. Syns dock lite från sidan. Kostade 7-800 kr men räknar med att det håller betydligt längre. Tror det hette Hirsch performance.
Krons Ur i Stockholm men finns säkert online också. Är tyvärr inte tillräckligt bevandrad i armbandsvärlden för att ha koll på curved ends och padding.Ska titta på det, svensk sida? Det måste ha curved ends o vara padded, får se vad jag kan hitta..
Antikmartin, tror du svarade på frågan ovan min senaste fråga...OK, bandet är i gummi o går av för eller senare, sedan är det ju kul att bara byta band emellan åt.. Det jag undrar är om det funkar med tex ett Natoband eller om jag ska ha en annan typ av band på? Det ser ut att vara curved ends på det bandet som sitter på, kanske?Om du skall ha skinnband kan ut också byta ut spännet till ett säkerhetsspänne ( butterfly Clasp, finns billiga och ändå rätt bra på tex watchbandcenter )
Eftersom du då bara öppnar själva spännet och inte behöver nöta lika mycket på skinnet håller skinnbandet mycket längre ..
Skulle tro att du då borde kunna ha skinnbandet 3-5 år iaf istället för 1 men tänk isåfall på att mäta så du får rätt ( många klockor har ju tex 20 mm vid bandhornen men oftast 18 mm spänne )
annars finns ju band helt i gummi ( obekväma tycker jag ) och de med gummi på insidan / skinn utanpå ,eller Nato osv
Även om bandet har böjda ändar är stiften som håller det på plats raka, så du kan lugnt byta till vad du vill så länge bredden är korrektAntikmartin, tror du svarade på frågan ovan min senaste fråga...OK, bandet är i gummi o går av för eller senare, sedan är det ju kul att bara byta band emellan åt.. Det jag undrar är om det funkar med tex ett Natoband eller om jag ska ha en annan typ av band på? Det ser ut att vara curved ends på det bandet som sitter på, kanske?
Ok, funderar bara på hur det kommer att se ut om det är curved ends på originalbandet? Om man sätter på ett band med raka ändar, det kommer väl inte att sitta tight mot klockan, utan det blir en ful glipa iom att hornen är lite långa för den typen av band, eller?Även om bandet har böjda ändar är stiften som håller det på plats raka, så du kan lugnt byta till vad du vill så länge bredden är korrekt
*gummiband håller längre än vad man kan tro
Jag är lite osäker på om du är seriös eller bara trollar? Ambitionen i tråden ska ju vara en trevlig ton och att inga frågor är för dumma, men det känns som du frågar mest för att fråga och inte riktigt tar in svaren du får.Ok, funderar bara på hur det kommer att se ut om det är curved ends på originalbandet? Om man sätter på ett band med raka ändar, det kommer väl inte att sitta tight mot klockan, utan det blir en ful glipa iom att hornen är lite långa för den typen av band, eller?
Är i högsta grad seriös, luftar bara tankar kring ett framtida armbandsbyte o hur det ev. skulle se ut med de givna förutsättningar som finns (om de nu är riktiga, med tanke på mina något bristande kunskaper i ämnet) Är tacksam för den hjälp jag kan fåJag är lite osäker på om du är seriös eller bara trollar? Ambitionen i tråden ska ju vara en trevlig ton och att inga frågor är för dumma, men det känns som du frågar mest för att fråga och inte riktigt tar in svaren du får.