Hej alla klock lovers !!
Jag har haft en simpel skx i snart tio år men vill nu när jag snart är gubbe ha något finare att pryda armen med. Gjorde en sökning innan på forumet efter trådar om "första klockköpet" och fann till slut den här, så jag postar mina frågor här istället för att skapa en ny tråd. Jag hoppas det går bra.
Min nybörjarfråga handlar inte så mycket om vilken klocka jag ska köpa, jag vet redan vilken klocka jag vill ha. Frågan är mer kring hur jag ska få ägandeskap över min önskade dyrgrip.
Det är nämligen så här att jag bor avsides. Det är närmare 50 mil till närmaste AD. Och om inte det vore nog, så är jag också inte så jättesocial, man skulle kunna säga att jag är eremit. Jag tycker helt enkelt inte om att resa, eller att träffa människor över huvud taget. Så att ta bilen och köra till en stad jag aldrig besökt, eller sätta mig på tåg eller flyg, det är helt uteslutet måste jag poängtera. Men det ska poängteras jag hade allra helst genomfört köpet hos en AD för att stilla min klockångest.
Det återstår alltså helt enkelt att beställa min klocka på nätet och få den levererad hem. Vilket vad jag har förstått utesluter alla AD's för den klocka jag vill köpa. Givetvis har jag börjat kolla på alternativa säljare. Har funnit min klocka på olika ställen på nätet och sen har jag kollat av med dom säljarna vad folk här på klocksnack har haft för erfarenheter. Det är några saker som jag har funderat över då, jag kollar på dessa säljares sidor och det står att väntetiden är 4-6 veckor (till exempel). Men jag vet inte om jag har mental styrka och beslutskraft att ligga ute med tiotusentals kronor och vänta så länge på en klocka från ett företag som bara är en sida på nätet och som jag inte har någon som helst annan relation till.
Men! Jag har funnit min klocka hos en säljare som vad det framgår kan skicka den direkt. Fast återigen har jag lite huvudbry. På säljarens egna hemsida säljs den för ett pris, lägre, och på C24 är den satt till ett högre pris. Väl så, om jag leker med tanken att jag köper denna klocka. Jag får den levererad hem. Hur gör jag då när fraktfirman kommer med paketet. Ska jag filma med mobilkameran när jag får paketet överlämnat och göra en grundlig inspektion där på plats? Kommer detta inte skapa onödig uppmärksamhet hos fraktkillen? Väl så, vidare, jag har konstaterat att paketet inte har manipulerats med. Jag packar upp det och har min klocka. Även om säljaren har god renommé och allt borde vara frid och fröjd. Jag kan ändå inte vara 100% säker på att klockan jag har köpt är äkta, om jag inte tar den till en AD som kan verifiera dess äkthet. Men jag kan inte, som jag tidigare berättat, ta mig till en AD. Det är lite av ett moment 22 här. Vill någon vara en vänlig själ stilla min oro, eller ge något annat perspektiv eller berätta om era egna erfarenheter av ert första klockköp av en lite dyrare klocka.
Mvh
Rodut !!