• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Även om bandet har böjda ändar är stiften som håller det på plats raka, så du kan lugnt byta till vad du vill så länge bredden är korrekt :)
*gummiband håller längre än vad man kan tro
Jag har inte koll på just denna modell/serie men det är inte jätteovanligt att Casio har någon slags proprietär infästning, särskilt för deras klockor som kommer på gummiband, och bredden kan variera en hel del trots att banden i sig har samma mått så jag hade nog kollat upp det lite extra om man planerar att t.ex. slänga på ett nato. 😊 Det är möjligt att det är helt vanliga bandstift med standardmått men det kan vara bra att kolla upp innan köp.

Jag har inte koll på just denna modell/serie men det är inte jätteovanligt att Casio har någon slags proprietär infästning, särskilt för deras klockor som kommer på gummiband, och bredden kan variera en hel del trots att banden i sig har samma mått så jag hade nog kollat upp det lite extra om man planerar att t.ex. slänga på ett nato. 😊 Det är möjligt att det är helt vanliga bandstift med standardmått men det kan vara bra att kolla upp innan köp.
Ja, hur det är med den visade modellen vet jag inte, men till G-shock säljs det speciella extra fästen för att man ska kunna sätta t.ex. nato-band på dem. Tittar man i andra änden av Casios sortiment, den skitbilliga MRW-200H, så har den samma problem: Bandstiften sitter inne i ett "hörn" i boetten som gör det i princip omöjligt att få igenom ett Nato-band där. (Vet inte G-shock fästena passar där och tänker inte köpa några för att ta reda på det; de kostar mer än klockan. :) )

Tack! Den hade jag missat! Alltså inte helt lyckat med ett Nato då, men en ruskigt snygg klocka. Många snygga Casio med Racingtema.. :)
Ja visst, riktigt sportig modell :) Om jag ska vara ärlig tycker jag oftast att det blir bäst med band på klockor som har band ifrån början. När man tar bort en länk, eller som i detta fall integrerat gummi, brukar det vara en ganska hög boettkant som inte alltid ser så kul ut med ett vanligt band. Så mitt tips skulle därför vara att leta en klocka där man gillar "hela paketet" så att säga :)

Hej

Väldigt ny på detta gällande klockor men blir bara mer och mer besatt ju mer jag läser. Fattar att det finns lika många åsikter som vilken segelbåt som är bäst (mitt andra stora intresse). Hur som helst har jag uppnått ett personligt mål som jag jobbat mot i dryga 6år och det senaste året har jag tänkt att detta ska jag fira med att använda något annat än min garminklocka. Vill kolla på något som påminner mig om ett uppnått mål och ett bra år (även om det råkar vara samma år som covid). Jag har tänkt att jag vill hålla mig runt 15-20k. Jag blir inte riktigt klok på mekaniskt-automatiskt/Quartz, jag vill ha en klocka som jag har i stort sett varje dag. Vad borde jag tänka på i det valet?

Nästa fråga är hur jag borde tänka kring inköp. Jag bor i en stad med extremt begränsat utbud så det blir mycket surfande på uret.se och att köpa något i butik är egentligen helt uteslutet då de märken jag fastnat för inte finns i någon butik. Förutom att de blir svårt att testa klockan på armen, finns det någon uppenbar annan nackdel med att handla i någon av butikerna på nätet? Någon som rekommenderas/undvikas?

God Jul på er

Hej,

Välkommen till Klocksnack!

Visst är klockor fascinerande och uppslukande, var försiktigt. Jag tycker du ska unna dig något extra, en klocka med antingen ett mekaniskt eller automatiskt urverk. Vetskapen om att tiden hålls med hjälp av fjäder och kugghjul är något alldeles extra. Många tar en klocka för givit utan att faktiskt förstå den avancerade mekaniken bakom visarna och tavlan.

Vilken klocka du ska satsa på är svårt att svara på, det bästa vore att ta dig till något ställe där du kan klämma och känna på det du tycker är intressant. Annars kommer du säkerligen få massor av tips i tråden men frågan är hur mkt det kommer hjälp dig?

Hej

Väldigt ny på detta gällande klockor men blir bara mer och mer besatt ju mer jag läser. Fattar att det finns lika många åsikter som vilken segelbåt som är bäst (mitt andra stora intresse). Hur som helst har jag uppnått ett personligt mål som jag jobbat mot i dryga 6år och det senaste året har jag tänkt att detta ska jag fira med att använda något annat än min garminklocka. Vill kolla på något som påminner mig om ett uppnått mål och ett bra år (även om det råkar vara samma år som covid). Jag har tänkt att jag vill hålla mig runt 15-20k. Jag blir inte riktigt klok på mekaniskt-automatiskt/Quartz, jag vill ha en klocka som jag har i stort sett varje dag. Vad borde jag tänka på i det valet?

Nästa fråga är hur jag borde tänka kring inköp. Jag bor i en stad med extremt begränsat utbud så det blir mycket surfande på uret.se och att köpa något i butik är egentligen helt uteslutet då de märken jag fastnat för inte finns i någon butik. Förutom att de blir svårt att testa klockan på armen, finns det någon uppenbar annan nackdel med att handla i någon av butikerna på nätet? Någon som rekommenderas/undvikas?

God Jul på er
Välkommen! Är det några särskilda märken som du fastnat lite mer för?
Personligen så hade jag gått för en Oris eller Sjöö Sandström. Dessa märken tycker jag gör fina klockor och är inom din budget. Alternativt en begagnad Omega SMP eller AquaTerra.

Hej,

Välkommen till Klocksnack!

Visst är klockor fascinerande och uppslukande, var försiktigt. Jag tycker du ska unna dig något extra, en klocka med antingen ett mekaniskt eller automatiskt urverk. Vetskapen om att tiden hålls med hjälp av fjäder och kugghjul är något alldeles extra. Många tar en klocka för givit utan att faktiskt förstå den avancerade mekaniken bakom visarna och tavlan.

Vilken klocka du ska satsa på är svårt att svara på, det bästa vore att ta dig till något ställe där du kan klämma och känna på det du tycker är intressant. Annars kommer du säkerligen få massor av tips i tråden men frågan är hur mkt det kommer hjälp dig?
Stort tack!
Verkligen, det är otroligt fascinerande. Vid dagligt användande, vad skulle du säga är fördel/nackdel med automatiskt/mekaniskt?

Vilken klocka jag ska satsa på känns som en fråga jag inte kan fråga någon annan än mig själv då jag tänker att det blir väldigt svårt att få svar på:)

Välkommen! Är det några särskilda märken som du fastnat lite mer för?
Personligen så hade jag gått för en Oris eller Sjöö Sandström. Dessa märken tycker jag gör fina klockor och är inom din budget. Alternativt en begagnad Omega SMP eller AquaTerra.
Tackar!
Ja Oris är absolut ett märke jag kollat närmare på. Tag Huer har jag också kollat på. Lutar åt en dykarmodell. Sjöö Sandström ska jag kolla närmare på. Någon erfarenhet av att handla på någon av de svenska webshoparna?

Stort tack!
Verkligen, det är otroligt fascinerande. Vid dagligt användande, vad skulle du säga är fördel/nackdel med automatiskt/mekaniskt?

Vilken klocka jag ska satsa på känns som en fråga jag inte kan fråga någon annan än mig själv då jag tänker att det blir väldigt svårt att få svar på:)
Den stora skillnaden mellan ett mekaniskt urverk och ett automatiskt är uppdragningen av fjädern som håller gångkraften, gångreserven. Ett automatiskt urverk drar upp fjärden kontinuerligt med hjälp av en rotor som spänner fjädern när klockan är på handleden. Ett mekaniskt urverk kräver att fjädern dras upp manuellt för att sedan fördela kraften tills dess den är slut. Detta görs via att snurra på kronan.

Vad som är att föredra kan bara du svara på, jag tycker de bägge har sin charm.

Smaken är självklart som baken när det kommer till klockor... Därför det jag alltid det är svårt att tipsa om något. Men @Limeee gav dig några bra förslag ovan.

Sjöö Sandström är en bra rekommendation i den prisklassen. Om du vill göra tillfället extra speciellt så köp direkt ifrån SS och hämta ut den hos dom på Ringvägen. Det är en mycket trevlig upplevelse och då får du även se verkstaden.

Välkommen till KS och klockträsket!

jag rekommenderar som andra också nämnt en automatiskt/mekanisk klocka (dvs inte Quartz). Vidare kan jag starkt rekommendera det tyska märket Sinn. Sinn gör fantastiska klockor i segmentet 10-20 tkr. Andra märken värda att nämna är:
  • Oris
  • Longines
  • Sjöö Sandström
  • Tudor (om du kan tänka dig köpa begagnat)

Att köpa från internet ska inte vara ett problem (så länge du väljer seriösa auktoriserade återförsäljare). Med det sagt får man aldrig riktigt bra känsla för en klocka förrän man testar den på handleden. Det finns alltså en risk att du blir besviken om du köper något du aldrig testat.

Hej

God Jul på er
Många (de flesta) på forumet vurmar för mekaniska urverk. Automat / manuell. Det du ska ha i åtanke om du väljer en klocka med mekaniskt urverk är att den inte håller tiden som ett kvartsverk. Man bör också serva sitt mekaniska urverk om man tänkt ha klockan i fint skick, lite som att serva bilen... Räkna med en ungefärlig kostnad på runt 1000kr/år för detta. En klocka med kvartsverk är både billigare att äga och underhålla, och betydligt driftsäkrare. Räkna med driftkostnad på runt 150kr/år för en klocka med kvartsverk.

Jag kan förstå att de flesta på ett klockforum föredrar mekaniska klockor men den som köper sin första och kanske enda klocka tenderar att föredra quartz och det finns otaliga exempel på hur kunder har blivit förvånade när klockan stannar efter ett tag eller satt kaffet i halsen när de t.ex. fått höra vad en service kostar då man sällan tar hänsyn till sådana aspekter vid köpet.

Man får så klart göra som man vill och jag säger inte att ett mekaniskt verk är fel, bara att man bör vara medveten om skillnaderna och de olika för- och nackdelarna. Ska vi vara helt ärliga så har quartz egentligen bara fördelar i form av tidshållning, servicekostnader osv. till kostnad av en tickande sekundvisare istället för "svepande" som på mekaniska klockor.

En quartzklocka avviker i regel ett fåtal sekunder per månad (ett par enstaka sekunder per år för särskilda modeller) medan vissa vanligt förekommande automatiska urverk tillåter uppåt 20-30s/d och fjädern måste hela tiden hållas uppdragen genom att klockan används vilket innebär att en mekanisk klocka stannar om du inte är tillräckligt aktiv eller lägger ifrån dig den över helgen.

Servicekostnaden för ett helt vanligt automatiskt urverk från bl.a. ETA/Sellita ligger i regel på runt 3-5' och tillverkarna brukar vanligtvis rekommendera ca 5-7år som intervall även om många väntar längre än så. Motsvarande kostnad för ett quartzurär ett batteribyte för någon hundring med ett par års mellanrum som referens.

Återigen, jag säger inte att någon av alternativen är fel (även om quartz är totalt överlägset ur ett rent tekniskt och kostnadsperspektiv) men man bör vara medveten om skillnaderna och att till 100% rekommendera automatiska klockor utan att knappt ens ta upp alternativet känns lite som att sitta på ett gitarrforum och rekommendera en Les Paul för 45' när en nybörjare kommer in och ber om råd. Man kanske hamnar där så småningom men som insteg? Nja... 😊

Senast ändrad:
Hej alla klock lovers !!

Jag har haft en simpel skx i snart tio år men vill nu när jag snart är gubbe ha något finare att pryda armen med. Gjorde en sökning innan på forumet efter trådar om "första klockköpet" och fann till slut den här, så jag postar mina frågor här istället för att skapa en ny tråd. Jag hoppas det går bra.

Min nybörjarfråga handlar inte så mycket om vilken klocka jag ska köpa, jag vet redan vilken klocka jag vill ha. Frågan är mer kring hur jag ska få ägandeskap över min önskade dyrgrip.

Det är nämligen så här att jag bor avsides. Det är närmare 50 mil till närmaste AD. Och om inte det vore nog, så är jag också inte så jättesocial, man skulle kunna säga att jag är eremit. Jag tycker helt enkelt inte om att resa, eller att träffa människor över huvud taget. Så att ta bilen och köra till en stad jag aldrig besökt, eller sätta mig på tåg eller flyg, det är helt uteslutet måste jag poängtera. Men det ska poängteras jag hade allra helst genomfört köpet hos en AD för att stilla min klockångest.

Det återstår alltså helt enkelt att beställa min klocka på nätet och få den levererad hem. Vilket vad jag har förstått utesluter alla AD's för den klocka jag vill köpa. Givetvis har jag börjat kolla på alternativa säljare. Har funnit min klocka på olika ställen på nätet och sen har jag kollat av med dom säljarna vad folk här på klocksnack har haft för erfarenheter. Det är några saker som jag har funderat över då, jag kollar på dessa säljares sidor och det står att väntetiden är 4-6 veckor (till exempel). Men jag vet inte om jag har mental styrka och beslutskraft att ligga ute med tiotusentals kronor och vänta så länge på en klocka från ett företag som bara är en sida på nätet och som jag inte har någon som helst annan relation till.

Men! Jag har funnit min klocka hos en säljare som vad det framgår kan skicka den direkt. Fast återigen har jag lite huvudbry. På säljarens egna hemsida säljs den för ett pris, lägre, och på C24 är den satt till ett högre pris. Väl så, om jag leker med tanken att jag köper denna klocka. Jag får den levererad hem. Hur gör jag då när fraktfirman kommer med paketet. Ska jag filma med mobilkameran när jag får paketet överlämnat och göra en grundlig inspektion där på plats? Kommer detta inte skapa onödig uppmärksamhet hos fraktkillen? Väl så, vidare, jag har konstaterat att paketet inte har manipulerats med. Jag packar upp det och har min klocka. Även om säljaren har god renommé och allt borde vara frid och fröjd. Jag kan ändå inte vara 100% säker på att klockan jag har köpt är äkta, om jag inte tar den till en AD som kan verifiera dess äkthet. Men jag kan inte, som jag tidigare berättat, ta mig till en AD. Det är lite av ett moment 22 här. Vill någon vara en vänlig själ stilla min oro, eller ge något annat perspektiv eller berätta om era egna erfarenheter av ert första klockköp av en lite dyrare klocka.

Mvh
Rodut !!

Hej alla klock lovers !!

Jag har haft en simpel skx i snart tio år men vill nu när jag snart är gubbe ha något finare att pryda armen med. Gjorde en sökning innan på forumet efter trådar om "första klockköpet" och fann till slut den här, så jag postar mina frågor här istället för att skapa en ny tråd. Jag hoppas det går bra.

Min nybörjarfråga handlar inte så mycket om vilken klocka jag ska köpa, jag vet redan vilken klocka jag vill ha. Frågan är mer kring hur jag ska få ägandeskap över min önskade dyrgrip.

Det är nämligen så här att jag bor avsides. Det är närmare 50 mil till närmaste AD. Och om inte det vore nog, så är jag också inte så jättesocial, man skulle kunna säga att jag är eremit. Jag tycker helt enkelt inte om att resa, eller att träffa människor över huvud taget. Så att ta bilen och köra till en stad jag aldrig besökt, eller sätta mig på tåg eller flyg, det är helt uteslutet måste jag poängtera. Men det ska poängteras jag hade allra helst genomfört köpet hos en AD för att stilla min klockångest.

Det återstår alltså helt enkelt att beställa min klocka på nätet och få den levererad hem. Vilket vad jag har förstått utesluter alla AD's för den klocka jag vill köpa. Givetvis har jag börjat kolla på alternativa säljare. Har funnit min klocka på olika ställen på nätet och sen har jag kollat av med dom säljarna vad folk här på klocksnack har haft för erfarenheter. Det är några saker som jag har funderat över då, jag kollar på dessa säljares sidor och det står att väntetiden är 4-6 veckor (till exempel). Men jag vet inte om jag har mental styrka och beslutskraft att ligga ute med tiotusentals kronor och vänta så länge på en klocka från ett företag som bara är en sida på nätet och som jag inte har någon som helst annan relation till.

Men! Jag har funnit min klocka hos en säljare som vad det framgår kan skicka den direkt. Fast återigen har jag lite huvudbry. På säljarens egna hemsida säljs den för ett pris, lägre, och på C24 är den satt till ett högre pris. Väl så, om jag leker med tanken att jag köper denna klocka. Jag får den levererad hem. Hur gör jag då när fraktfirman kommer med paketet. Ska jag filma med mobilkameran när jag får paketet överlämnat och göra en grundlig inspektion där på plats? Kommer detta inte skapa onödig uppmärksamhet hos fraktkillen? Väl så, vidare, jag har konstaterat att paketet inte har manipulerats med. Jag packar upp det och har min klocka. Även om säljaren har god renommé och allt borde vara frid och fröjd. Jag kan ändå inte vara 100% säker på att klockan jag har köpt är äkta, om jag inte tar den till en AD som kan verifiera dess äkthet. Men jag kan inte, som jag tidigare berättat, ta mig till en AD. Det är lite av ett moment 22 här. Vill någon vara en vänlig själ stilla min oro, eller ge något annat perspektiv eller berätta om era egna erfarenheter av ert första klockköp av en lite dyrare klocka.

Mvh
Rodut !!
Om du börjar med att berätta vilken klocka det gäller kanske du kan få tips på pålitliga handlare som du kan beställa hos :). Dina sociala fobier får du antingen lära dig leva med eller komma över.

Hej,

Ursäkta, det föll bort någonstans när jag producerade textväggen. Det är så klart en Tudor Black Bay 41 med svart tavla och stålarmband som jag ska köpa.
Jag vet inte vart du bor, men har du provat att ringa någon av Sveriges AD´s på Tudor och kolla om du kan köpa den över telefon? Borde inte vara några problem tänker jag. Både Klockmäster, Stjärnurmakarna och Klockia har jag handlat av via mail eller telefon. Dom har visserligen inte Tudor i sitt sortiment, men andra klockor i samma prisklass, så det bör inte vara där problemet ligger i såfall.

Det ligger väl några under säljes här på forumet också?
Jag har kollat men det är bara, vad jag kan se, dykarvarianten med krans som är ute till salu. Det är "snål-explorern" som jag är intresserad av. https://www.tudorwatch.com/en/watches/black-bay-32-36-41/m79540-0006

Det är lite läskigt att ringa. Därför vill jag kunna klicka hem den på nätet. Den finns med blå urtavla på Uret, den svarta är så klart utsåld. Annars hade det varit perfekt att kunna ta den på Klarna om jag måste vänta ett par månader innan den levereras.

Jag har kollat men det är bara, vad jag kan se, dykarvarianten med krans som är ute till salu. Det är "snål-explorern" som jag är intresserad av. https://www.tudorwatch.com/en/watches/black-bay-32-36-41/m79540-0006

Det är lite läskigt att ringa. Därför vill jag kunna klicka hem den på nätet. Den finns med blå urtavla på Uret, den svarta är så klart utsåld. Annars hade det varit perfekt att kunna ta den på Klarna om jag måste vänta ett par månader innan den levereras.

Tudor ska väl gå att få hemskickat från AD om de inte ändrat på det men har gått förr iaf. Eller till utlämningsställe. Ring och fråga. De har pålitliga försändelser.

Hur länge kan ett sådant verk förväntas gå o hålla tiden så bra som det nu kan innan det är dax för en service som aldrig kommer att bli av pga klockans låga värde? Det måste ju vara flera av er som har automater av (lite) sämre kvalite o har lite koll på hur länge de går tillfredställande innan de hamnar i en skrivbordslåda..
Vet att inlägget är några månader men svarar nu ändå då dessa urverk är vanliga när man köper sin första lite billigare automat så kan tänka mig att fler nybörjare undrar om detta.

Väldigt många mikromärken har ju numera pålitliga urverk, oftast från Seiko. NH 35 är med datum och NH36 med dag och datum. NH36 kallas 4R36 om det sitter i en Seiko. Det urverket kom 2011 så svårt att säga hur länge det håller men det är ju en vidareutveckling på Seikos 7S26 som folk har haft utan problem i 20år. Så länge man inte typ tappar klockan i backen eller skadar det skulle jag vara besviken om det inte höll minst 10år. Service på verket är bara glömma, billigare att byta hela verket då och om 10år lär det finnas många fler i omlopp så kommer vara billigt då med.

Därför är det kanon med dessa pålitliga urverk i mikromärken eller billigare Seiko. Köper man sin första klocka under 10k är chansen stor att du får ett bra och pålitligt urverk numera.

Vissa stora märken vill inte ha "näthandel" modell webbshop, men att göra upp affären via mail eller telefon brukar inte räknas. Så jag skulle i ditt läge börja med att maila en eller två AD om du inte vill ringa. Ibland är butiker lite sega på att svara på mail, men det brukar komma för eller senare. Eller får man väl skicka ett mail till. :)

I dessa tider med pandemi finns det ju ännu fler skäl att inte gå in i en butik.

I dessa tider av Corona bör en AD kunna leverera en klocka på distans. Snudd på katastrofal PR att inte erbjuda den servicen.

Varför måste man egentligen ha 50 inlägg för att posta försäljning? :D

Jag kan bara gissa... kanske man tycker det bör bidras med något innan man använder den gratistjänsten. Eller möjligen man vill se något av en okänd person innan man eventuellt skickar pengar till personen ifråga. Kanske några inlägg man försöker bilda sig en uppfattning om eller om det är en användare som kommer in enbart för att få sin klocka såld eller "såld".
Vilda gissningar som sagt. Kanhända är alldeles fel.

Jag tycker man borde ha 50 hyfsade inlägg innan man frågar vad ens ärvda klocka kan inbringa.

Tillbaka
Topp