• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Du kan ju kolla crafter blues gummin. De har curved ends men vet inte om de passar form- och utseendemässigt till smp.
Skulle vilja skjuta en nybörjarfråga kring vart man hittar gummiband med ”böjda” ändar. Ni förstår säkert vad jag menar (hoppas jag).
I detta fallet är det till en SMP men googlar jag efter sammanhängande ord som omega seamaster rubber strap kommer ju enbart originalbandet upp och sen en diverse med raka ändar..... skulle vilja ha något annat än original för gillar det inte riktigt och hoppas det kanske finns något som sluter fint mot klockan :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Mekaniska ur kan vara exakta. Att få tag i ett sådant handlar antingen om pengar eller tur- ibland både eftersom en klocka med bra tidshållning kan försämras och kräver service för att bibehålla exaktheten. Är tidshållningen central för dig- kör på kvarts. Kan du göra avkall på det och även ser andra värden i att ha en klocka- överväg mekaniskt.
Hej hej!
Äntligen har det blivit dags för mig att ta steget från min trogna Championklocka in i världen av mekaniska klockor! Jag har ungefär en budget på 3-4000kr och har snöat in mig på Seiko. Mer specifikt Seiko SSA231K1 alternativt en Skx 007. Dock desto mer sugen jag blir på en mekanisk klocka blir jag mer och mer kritisk. Jag uppmärksammade att båda nämnda modellerna kan variera med 40 sekunder per dygn. Då undrar jag är det verkligen värt att köpa en klocka (vars syfte är att visa tiden) som är dålig på att visa tiden? Är det något som går att åtgärda? Eller är det bara bättre att satsa på en quartz istället i denna prisklass?
 
Senast ändrad:

Sportster

Omega
Hej hej!
Äntligen har det blivit dags för mig att ta steget från min trogna Championklocka in i världen av mekaniska klockor! Jag har ungefär en budget på 3-4000kr och har snöat in mig på Seiko. Mer specifikt Seiko SSA231K1 alternativt en Skx 007. Dock desto mer sugen jag blir på en mekanisk klocka blir jag mer och mer kritisk. Jag uppmärksammade att båda nämnda modellerna kan variera med 40 sekunder per dygn. Då undrar jag är det verkligen värt att köpa en klocka (vars syfte är att visa tiden) som är dålig på att visa tiden? Är det något som går att åtgärda? Eller är det bara bättre att satsa på en quartz istället i denna prisklass?
Köp det du vill ha, köp mekaniskt! Vad kan hända? Missa bussen? Livet blir lite bökigare med en mekanisk klocka, men du kan hantera det. Ett tips kanske är att spara någon tusing till så du får ett 2824-2 eller seikos lite vassare. Det kommer du inte ångra, kvarts kommer du sannolikt undra varför du köpte en till.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Korspost från nybörjarguiden.
Hej. Det korta svaret är att detta är ett entusiasmforum för klockor oavsett prisklass. Lägg dig på en nivå som fungerar för dig. Det finns trådar för klockor som kostar några hundralappar men som uppnått en slags kultstatus.
Tja, är ny här på forumet.

Hade några frågor om klockor och få lite tips från KS

1 Som nybörjare tycker ni? verkligen att det är okej ge minst 5-10k för en klocka? Eller mer.

2 Måste man ha nån lyx’klockor som andra personer? I KS Typ Rolex/AP/PP osv för att bli medlem o posta?! Vet det är dumt fråga men är bara nyfiken

Skulle va jätte tacksamt för svaret o hjälpen, både från nybörjare o de som kan det!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Korspost från nybörjarguiden.
Hej. Det korta svaret är att detta är ett entusiasmforum för klockor oavsett prisklass. Lägg dig på en nivå som fungerar för dig. Det finns trådar för klockor som kostar några hundralappar men som uppnått en slags kultstatus.
Kan inte understryka detta tillräckligt!! Det fina med detta forum är att det finns alla möjliga typer och prisklasser.
 

JohanOr

Omega
Lärde mig igår att man kunde byta spännet på ett band. Hade helt missat det innan. Så nu funderar jag på vad det kan tänkas heta på typ engelska eller tyska så man kan kolla på eBay. Vill ha ett guldfärgat seikospänne, likt det guldfärgade certinaspännet jag fick bytt till igår.
AA4C96D1-207C-4487-93D8-4770CA3EFE82.jpeg
 

reem81

Breitling
hej!

jag har nyss köpt min första "vuxen" klocka en Breitling SO 2 42! jag har problem att skruva upp den, finns det någon som kan hjälpa mig??
 
okej, tack!:)

hur skruvar jag tillbaka datumet? den står på den 24e!?!

Dra ut kronan halvvägs bara.

Skruva kronan mot dig till den poppar ut.
Drar du ut den helt så ställer du tiden. Men det är ett snäpp mellan ”intryckt” och ”helt ute” så dra försiktigt :) så vrider dy den till 252627282930123... till du kommer till rätt datum
 

reem81

Breitling
Dra ut kronan halvvägs bara.

Skruva kronan mot dig till den poppar ut.
Drar du ut den helt så ställer du tiden. Men det är ett snäpp mellan ”intryckt” och ”helt ute” så dra försiktigt :) så vrider dy den till 252627282930123... till du kommer till rätt datum

är det bara att vrida tillbaka kronan när man är i rätt "läge"
 

reem81

Breitling
Dra ut kronan halvvägs bara.

Skruva kronan mot dig till den poppar ut.
Drar du ut den helt så ställer du tiden. Men det är ett snäpp mellan ”intryckt” och ”helt ute” så dra försiktigt :) så vrider dy den till 252627282930123... till du kommer till rätt datum

kan man vrida tillbaka minut visaren två dygn eller går det att vrida tillbaka endast datumet?
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Jag har en Seiko SKX 007 som jag tyckte drog sig irriterande mycket tidigare, men ju längre tid jag använt den, desto bättre tycker jag att den håller tiden. Detta trots att jag använder den i samma utsträckning nu som tidigare. Kan det vara så att automatiska klockor liksom "går in sig" med tiden?
 

LasPalmas

Breitling
Köp det du vill ha, köp mekaniskt! Vad kan hända? Missa bussen? Livet blir lite bökigare med en mekanisk klocka, men du kan hantera det. Ett tips kanske är att spara någon tusing till så du får ett 2824-2 eller seikos lite vassare. Det kommer du inte ångra, kvarts kommer du sannolikt undra varför du köpte en till.
När du menar Seiko's lite vassare modeller, syftar du på deras turtles typ, de har ju åtminstone handwinding i kontrast till skx007. Dock har jag ju blivit helt förälskad i Seikos "Baby Tuna", problemet är ju det att modellen gick ut för 3 år sedan och är ju fruktansvärt svårt att få tag på därav :(
 

LasPalmas

Breitling
Mekaniska ur kan vara exakta. Att få tag i ett sådant handlar antingen om pengar eller tur- ibland både eftersom en klocka med bra tidshållning kan försämras och kräver service för att bibehålla exaktheten. Är tidshållningen central för dig- kör på kvarts. Kan du göra avkall på det och även ser andra värden i att ha en klocka- överväg mekaniskt.
Går det att kalibrera klockor för att hålla tiden bättre? Är det något man kan göra själv och hur ofta kommer man behöver göra det?
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Nja, det du kan göra är att övervaka tidshållningen med t.ex. en app. Märker du att den skenar kan den lämnas in på service eller ruckning. Där kan man även föra in info om hur du förvarar klockan på natten, när du har den av armen. Klockorna tenderar att gå olika (gå saktare eller snabbare) i olika lägen beroende på hur den förvarats (urtavla upp eller ner, vertikalt med 12, 3, 6 eller 9 upp osv.).
Går det att kalibrera klockor för att hålla tiden bättre? Är det något man kan göra själv och hur ofta kommer man behöver göra det?
 

Vågen

Breitling
Är på jakt efter min första riktiga klocka och undrar vad den stora skillnaden är vid köp hos AD kontra gråhandlare. Vad gäller tex vid service- och garantiärenden, går det att lämna in hos en AD fast den är köpt hos gråhandlare?
 
Topp