• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Johan92

Breitling
Skulle vilja skjuta en nybörjarfråga kring vart man hittar gummiband med ”böjda” ändar. Ni förstår säkert vad jag menar (hoppas jag).
I detta fallet är det till en SMP men googlar jag efter sammanhängande ord som omega seamaster rubber strap kommer ju enbart originalbandet upp och sen en diverse med raka ändar..... skulle vilja ha något annat än original för gillar det inte riktigt och hoppas det kanske finns något som sluter fint mot klockan :)
 

BalkanBoy

Omega
Såg att det såldes en Omega speedmaster professional på pantbanksauktion för 22K igår. Ganska sliten 70-talare såg det ut som. Säkert i behov av service. Är priset ok?
P.s Hur lång tid tar det att lära sig terminologin? Eller finns det något register för alla skumma förkortningar?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Såg att det såldes en Omega speedmaster professional på pantbanksauktion för 22K igår. Ganska sliten 70-talare såg det ut som. Säkert i behov av service. Är priset ok?
P.s Hur lång tid tar det att lära sig terminologin? Eller finns det något register för alla skumma förkortningar?
Angående terminologin, det tar ett tag men det är kul när det börjar fastna. Vill du ta snabbkursen har @Pappi sammanställt en fantastisk lista https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse-v2.28634/
 

Bjarven82

Cartier
Såg att det såldes en Omega speedmaster professional på pantbanksauktion för 22K igår. Ganska sliten 70-talare såg det ut som. Säkert i behov av service. Är priset ok?
P.s Hur lång tid tar det att lära sig terminologin? Eller finns det något register för alla skumma förkortningar?
Tja
Jag kan rekomendera dig att gå in på denna länk du kommer lära dig det mesta om klockan även priset.
http://speedmaster101.com/145-022-69/
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaret, undrar bara vilken plast du syftar på ?
Jag har en Tissot där det finns en del plastbitar inne i boetten/i anslutning till urverket och om den torkar kan ju teoretiskt något ramla av och sabba något när den väl får nytt batteri. Kanske inte något som faktiskt skulle hända men risken får väl konstateras.
 

Bjarven82

Cartier
8D17B13D-37E5-4583-9F94-30A507CE11D5.png
Såg att det såldes en Omega speedmaster professional på pantbanksauktion för 22K igår. Ganska sliten 70-talare såg det ut som. Säkert i behov av service. Är priset ok?
P.s Hur lång tid tar det att lära sig terminologin? Eller finns det något register för alla skumma förkortningar?
Verkar vara en klocka från sent 90 tal om han inte bytt armband
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Slits eller åldras Quartz klockor på något sätt av tidens tand om de ligger utan batteri i en byrålåda ?
Om du har ett "finare" servicebart urverk med juveler så har det ju olja vid smörjpunkterna, och den blir ju sämre med ålder. Så då servar man när det är dax (efter 10år?). Annars är det ju ganska vanligt att hela urverket byts ut när det tar slut. @FreakyLeo har en del äldre kvartsur och kanske kan ge dig tydligare svar, mina gamla ´70 tals kvartsare går kanon bra, men jag har inte haft alla sedan de var nya så jag vet inte om de varit servade innan, men jag har inte servat något.
 

LasPalmas

Breitling
Hej hej!
Äntligen har det blivit dags för mig att ta steget från min trogna Championklocka in i världen av mekaniska klockor! Jag har ungefär en budget på 3-4000kr och har snöat in mig på Seiko. Mer specifikt Seiko SSA231K1 alternativt en Skx 007. Dock desto mer sugen jag blir på en mekanisk klocka blir jag mer och mer kritisk. Jag uppmärksammade att båda nämnda modellerna kan variera med 40 sekunder per dygn. Då undrar jag är det verkligen värt att köpa en klocka (vars syfte är att visa tiden) som är dålig på att visa tiden? Är det något som går att åtgärda? Eller är det bara bättre att satsa på en quartz istället i denna prisklass?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Slits eller åldras Quartz klockor på något sätt av tidens tand om de ligger utan batteri i en byrålåda ?
Jo de åldras. En quartzklocka med rörliga delar behöver ofta lite smörjning precis som en mekanisk. Har för mig att det finns analoga Quartz som inte behöver det men de har en större del plast som kan torka istället. Vidare åldras även quartzkristallerna och tidhållningen blir märkbart sämre, det har jag märkt på mina gamla digitalare. Vissa dyrare urverk går dock att justera vilket gör att man kan kompensera.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej hej!
Äntligen har det blivit dags för mig att ta steget från min trogna Championklocka in i världen av mekaniska klockor! Jag har ungefär en budget på 3-4000kr och har snöat in mig på Seiko. Mer specifikt Seiko SSA231K1 alternativt en Skx 007. Dock desto mer sugen jag blir på en mekanisk klocka blir jag mer och mer kritisk. Jag uppmärksammade att båda nämnda modellerna kan variera med 40 sekunder per dygn. Då undrar jag är det verkligen värt att köpa en klocka (vars syfte är att visa tiden) som är dålig på att visa tiden? Är det något som går att åtgärda? Eller är det bara bättre att satsa på en quartz istället i denna prisklass?
Jag skulle absolut rekommendera dig att titta på en kvartsklocka i den prisklassen. SKX007 är en riktig klassiker och trevlig på alla sätt, men så värst bra tidshållning kommer du inte att ha. Men även en mekanisk klocka kan hålla tiden bra över tid eftersom den kan gå 10 sek fort/dag när du bär den för att sedan gå 15 sek/dag sakta när den ligger med glaset ner på natten. Så över en månad kanske den inte diffar så mycket. Men en kvartsklocka håller ju sig betydligt bättre, 15sek/månad är ganska standard. Dubblar du din budget till 8k får du en Longines VHP som håller 5sek/år :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej hej!
Äntligen har det blivit dags för mig att ta steget från min trogna Championklocka in i världen av mekaniska klockor! Jag har ungefär en budget på 3-4000kr och har snöat in mig på Seiko. Mer specifikt Seiko SSA231K1 alternativt en Skx 007. Dock desto mer sugen jag blir på en mekanisk klocka blir jag mer och mer kritisk. Jag uppmärksammade att båda nämnda modellerna kan variera med 40 sekunder per dygn. Då undrar jag är det verkligen värt att köpa en klocka (vars syfte är att visa tiden) som är dålig på att visa tiden? Är det något som går att åtgärda? Eller är det bara bättre att satsa på en quartz istället i denna prisklass?
Om det bara är tidshållning du är ute efter skulle jag välja kvarts. Om du gillar det mekaniska kommer du inte ens att tänka på att du måste ställa om klockan en minut i veckan, alternativt gilla att du måste göra det som vissa av oss :rolleyes:
 

LasPalmas

Breitling
Jag skulle absolut rekommendera dig att titta på en kvartsklocka i den prisklassen. SKX007 är en riktig klassiker och trevlig på alla sätt, men så värst bra tidshållning kommer du inte att ha. Men även en mekanisk klocka kan hålla tiden bra över tid eftersom den kan gå 10 sek fort/dag när du bär den för att sedan gå 15 sek/dag sakta när den ligger med glaset ner på natten. Så över en månad kanske den inte diffar så mycket. Men en kvartsklocka håller ju sig betydligt bättre, 15sek/månad är ganska standard. Dubblar du din budget till 8k får du en Longines VHP som håller 5sek/år :)

Om det bara är tidshållning du är ute efter skulle jag välja kvarts. Om du gillar det mekaniska kommer du inte ens att tänka på att du måste ställa om klockan en minut i veckan, alternativt gilla att du måste göra det som vissa av oss :rolleyes:

Tack för svar!
Jag glömde även att tillägga att klockan jag nu tänker inskaffa är en klocka som jag vill kunna använda i många år framöver. Vad skulle ni såfall rekommendera för klockmärken? Kan jag införskaffa en Seiko skx007 som exemple och använda i 30 år? Samt hur mycket kan det kosta att serva en sådan klocka?
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för svar!
Jag glömde även att tillägga att klockan jag nu tänker inskaffa är en klocka som jag vill kunna använda i många år framöver. Vad skulle ni såfall rekommendera för klockmärken? Kan jag införskaffa en Seiko skx007 som exemple och använda i 30 år? Samt hur mycket kan det kosta att serva en sådan klocka?
SKX är oftast inget man servar, det blir billigare att byta urverk. Om du skulle serva så räkna med mellan 2-5k beroende på vem/vart du gör det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för svar!
Jag glömde även att tillägga att klockan jag nu tänker inskaffa är en klocka som jag vill kunna använda i många år framöver. Vad skulle ni såfall rekommendera för klockmärken? Kan jag införskaffa en Seiko skx007 som exemple och använda i 30 år? Samt hur mycket kan det kosta att serva en sådan klocka?
Kombinationen 3-4tkr och att du ska kunna ha den i 30år är egentligen inte så svår, bara köpa och äga ;). Köper du en mekanisk klocka kommer du behöva serva den åtminstone 3ggr under dessa år, köper du kvarts byter du batteri när det är slut och eventuellt hela urverket en gång (20år?) För att klockan ska fungera i 30 år gäller det även att du väljer en så tidlös design som möjligt. Lite klassiskt tråkigt svar är väl att ju mer pengar du lägger desto högre kvalité och livslängd får du.
 
Topp