• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Hittade en trevlig pdf-tabell över Orients urverk fram till mitten av 70-talet.
Tror inte den har blivit länkad i tråden.
http://homepage.ntlworld.com/stephen.netherwood/Vintage Orient Movement Table v1.2 Secure.pdf

Lite bilder på klockor och urverk från ovanstående kan man finna på
http://seikoholics.yuku.com/topic/90#.VDGuTtIo-Uk

Alltid skönt med information om märket som inte är på japanska.
Fan en sån lista har jag letat efter kanon och bra fynd. :)

Ligger en riktig skönhet på e-bay för folk som är intresserade *sneglar på Mforce*

http://www.ebay.com/itm/281451644040

Ligger faktiskt två till med freshman-tavlor, varav en till en något mer modest kostnad. 14,5 tusen plus frakt och moms känns spontant lite mycket för en orient. Jag är liksom inte där än. Med det sagt... en sån och en kd1000 ligger helt klart högst på listan över vintage.
En poseidon av de nyare.

Fick en svart Orient Bambino i present igår - den var dock inte riktigt min stil så tänkte nu sälja den istället för att skicka tillbaka den.

Nu vill jag dock hitta en ny klocka i ungefär samma stil. Har tittat på föjande som jag tycker ser intressant ut:

Nya Orient Bambino: http://wornandwound.com/2014/08/13/orient-bambino-fer2400bwo-review/

Orient Star Classic (endera den svarta med stållänk eller den vita med svart läderarmband): http://wornandwound.com/2013/07/03/orient-star-classic-review/

Vad har ni för tankar och åsikter kring dessa?
Några andra förslag på bra liknande alternativ?

Har inte haft den där men däremot lillebror
hupa6a3u.jpg

Som jag är väldigt nöjd med.
Orient Star är ju ett steg upp i kvalitet så jag har svårt att tro du blir missnöjd.
Urverket är def ett steg upp från bambino.

Alternativ kan ju vara seikos sarb-linje som väl är det japanska som ligger närmast den i kvalitet och urverk.

Har inte haft den där men däremot lillebror
hupa6a3u.jpg

Som jag är väldigt nöjd med.
Orient Star är ju ett steg upp i kvalitet så jag har svårt att tro du blir missnöjd.
Urverket är def ett steg upp från bambino.

Alternativ kan ju vara seikos sarb-linje som väl är det japanska som ligger närmast den i kvalitet och urverk.

Okej - jag ska ta mig en funderare men det känns som att jag får mycket klocka för pengarna om jag köper en Star Classic. Kostar runt 2000kr på creationwatches.com :)

Okej - jag ska ta mig en funderare men det känns som att jag får mycket klocka för pengarna om jag köper en Star Classic. Kostar runt 2000kr på creationwatches.com :)
2000? Nu blev jag sugen.
Trodde de gick för en bit över 3.
Bra pris, helt klart.

Den jag visade går för ungefär samma pris och har varken handuppdragning eller hack.

Jag tycker för övrigt att du ska sikta på en OS, jag gillar Orient i allmänhet men en OS kan aldrig gå fel.

Jag tycker för övrigt att du ska sikta på en OS, jag gillar Orient i allmänhet men en OS kan aldrig gå fel.

Mm känns som en bra klocka - gillar den jag länkade till. Vill ha en så stilren och clean klocka som möjligt men på denna tycker jag att visaren för hur mycket tid det är kvar på uret både är snyggt och fyller en funktion. Det är inte bara där utan anledning som det känns att det är på många klockor :)

Vad tycker ni för övrigt om den nya Bambinon?
http://orientwatchusa.com/collections/mens-watches/classic/er2400bw

Fick som sagt en svart vanlig Bambino som inte riktigt föll mig i smaken och är lite fundersam över denna nya model...
Jag tycker Bambinon är en OK klocka, den är stilren (framförallt den med stavindex) men har ändå en lite egen design. Urverket är bra och robust baserat på 469 urverket samt att för den pengen klockan kostar får man väldigt mycket klocka.

Med detta sagt här den inte till någon personlig favorit för mig, men jag rekommenderar den ofta för folk som vill ha en stilmässigt "ren" klocka för en vettig peng. Finns få mekaniska klockor som slår den i klocka/kvalite per krona (fast Mako är ändå mer bang for the buck i min mening).

Jag tycker Bambinon är en OK klocka, den är stilren (framförallt den med stavindex) men har ändå en lite egen design. Urverket är bra och robust baserat på 469 urverket samt att för den pengen klockan kostar får man väldigt mycket klocka.

Med detta sagt här den inte till någon personlig favorit för mig, men jag rekommenderar den ofta för folk som vill ha en stilmässigt "ren" klocka för en vettig peng. Finns få mekaniska klockor som slår den i klocka/kvalite per krona (fast Mako är ändå mer bang for the buck i min mening).

Okej tack för input!

Jag är dock ganska ny inom klockvärden och känner att jag värderar utseende ganska högt (vill så klart även ha en bra klocka) så själva tekniken behöver inte vara det bästa.

Är det någon som vet något om den här klockan?
Tror att den är från 1960 ungefär men inget mer, provade googla men hittade inte något

20141011_071627.jpg
20141011_071648.jpg

Det är frun som ska ha denna men då med ett svart nato med guldfärgade vad heter det buckels?

Nytt från Orient, denna gång den OS som det hintats om tidigare.

Utverk 40S60 (automatiskt)
Precision +25/-15
Storlek 41 mm
Tjocklek 12,6 mm

Pris 78000-80000 yen

För egen del gillar jag WZ0201DK skarpt

WZ0201DK
image.jpg

WZ0211DK
image.jpg

WZ0181DK
image.jpg

WZ191DK
image.jpg

Är det någon som vet något om den här klockan?
Tror att den är från 1960 ungefär men inget mer, provade googla men hittade inte något

20141011_071627.jpg
20141011_071648.jpg

Det är frun som ska ha denna men då med ett svart nato med guldfärgade vad heter det buckels?
Sorry för sent svar

Tror inte det är en 60-talsklocka eftersom seiko astron (första kvartsaren som inte var prototyp) kom 25 december 1969 den klockan är från 80 eller 90 talet är min gissning baserat på hur boettlocket ser ut. Tyvärr är jag inte så bra på Orients kvartsklockor då de inte är lika spännande (de flesta använder seikos urverk). Tycker man Orient har många mekaniska modeller är det inget mot antalet kvartsmodelller de har.

Sorry mer hjälp kan jag inte ge, klockan var nog en 300-500 kr klocka när den var ny.

Sorry för sent svar

Tror inte det är en 60-talsklocka eftersom seiko astron (första kvartsaren som inte var prototyp) kom 25 december 1969 den klockan är från 80 eller 90 talet är min gissning baserat på hur boettlocket ser ut. Tyvärr är jag inte så bra på Orients kvartsklockor då de inte är lika spännande (de flesta använder seikos urverk). Tycker man Orient har många mekaniska modeller är det inget mot antalet kvartsmodelller de har.

Sorry mer hjälp kan jag inte ge, klockan var nog en 300-500 kr klocka när den var ny.

Tackar alltid något, årtal spelar ingen roll det är mest jag som är nyfiken :)
Ja det är nog ingen dyr klocka från början då jag i stort sett dock den gratis.

Nytt från Orient, denna gång den OS som det hintats om tidigare.

Utverk 40S60 (automatiskt)
Precision +25/-15
Storlek 41 mm
Tjocklek 12,6 mm

Pris 78000-80000 yen

För egen del gillar jag WZ0201DK skarpt

WZ0201DK
image.jpg

WZ0211DK
image.jpg

WZ0181DK
image.jpg

WZ191DK
image.jpg
Fina.
Ingen info om nya gmt'n?
Har ett inte så litet begär efter en sån.

Fina.
Ingen info om nya gmt'n?
Har ett inte så litet begär efter en sån.

Inte hört om GMTn ännu :)

Dock är detta ytterligare nyheter.

I Orients Disc-serie har följande klockor dykt upp.

Utverk 48743 (manuellt)
Precision +25/-15
Gångreserv 40 tim (gäller även OS i föregående inlägg)
Storlek 41,4 mm
Tjocklek 11,3 mm

Pris 23000-26000 yen

Kanske inte de vackraste klockorna men ändå lite unika och billiga

WV0831ER
1053.png

WV0841ER
1054.png

WV0851ER
1055.png

Sedan har vi en damklocka

Utverk 55542 (manuellt)