Pics or it didn't happenFick precis hem min första Orient klocka, och första intrycket är att dom är klart underskattade![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Pics or it didn't happenFick precis hem min första Orient klocka, och första intrycket är att dom är klart underskattade![]()
OK. är det den enda med mineral som du har?Min Mako har en fet repa mellan 11-01 markeringarna i glaset, men den lever ett hårt liv och är med på aktiviteter så som att springa tjurruset, i övrigt är det inga synliga repor.Mina OS är repfria men de har safir så det är inte så konstigt.
Men generellt är det vanligt härdat standardglas i de klockor som inte har safir så drar du i en betongvägg eller mot en skruv kommer du få repor. Så jag skulle säga att kvalitén motsvarar alla andra klockor med glas som inte är Hardlex.
Borde det inte göra om du inte är en klump eller bara har otur. Det är ändå inte som klockor med akryl, glaset på min 1963 får ju repor bara jag tittar på detOK. är det den enda med mineral som du har?
Ja så hårt liv kommer inte min klocka leva, och jag brukar oftast heller inte slå i saker. Vore dock riktigt tråkigt om glaset ser förjävligt ut efter några månader
Kanske bara jag som är nojig efter att ha läst saker på watchuseekBorde det inte göra om du inte är en klump eller bara har otur. Det är ändå inte som klockor med akryl, glaset på min 1963 får ju repor bara jag tittar på det![]()
Om du inte känner någon som har en (eller om nån på forumet nära dig har en) så kan du tyvärr inte klämma och känna på den inom rikets gränser.Jag behöver lite hjälp från forumet. Ni är nog många där ute med erfarenhet av köp av Orient. Det har inte jag. Men nu har jag hittat en badboy som jag vill lägga vantarna på.
Frågan lyder:
Var rekommenderar ni att jag köper den ifrån?
Vet ni om den går att känna på någonstans i Sverige?
Andra rekommendationer?
Orient Curator FD0J001T
Länk
Bild
![]()
Det stämmer, de är för tillfället enda officiella återförsäljaren i Europa.Om jag inte minns helt fel så har jag hört någonstans att Seriouswatches.com ska vara den enda Orient AD:n i Europa?
Dom är bra att ha och göra med iaf, tror att jag fick hem klockan på 2dagar.
Bifogar en bild på min som är köpt därifrån:
![]()
hur mycket är det?Ny M-force STI, samma spec som den M-force jag gjorde inlägg om för några månader sedan så jag orkar inte upprepa. Pris 63 000 yen
![]()
4000-4200 sekhur mycket är det?
Max 5k annars får det va. [emoji6]
Den röda är skitcool...men 49 mm!?Ny M-force STI, samma spec som den M-force jag gjorde inlägg om för några månader sedan så jag orkar inte upprepa. Pris 63 000 yen
![]()
Jag gillar dem där. Funderat på att lägga en till samlingen.Jag är den klassiska "köp den du tycker om bäst själv"-människan. Men jag vill ha hjälp att välja ändå! Behöver hjälp med mitt första nyköp av en Orient.
Står mellan denna med svart tavla och länk (FUNE3001B):
![]()
Och denna med blå tavla och gummiband (FUNE3005D):
![]()
Vilken tycker ni är snyggast? Samma klocka men olika färger, kvartsverk och går för runt 800 kronor fraktat. Vill ha en riktig beater. Undrar också om det finns någon automat i samma prisklass, helst med länk?
Något i stil med följande:
https://klocksnack.se/threads/orient-ray-snabb-review-av-en-duglig-smiskare.2299/
Gillar de större siffrorna på bezelen så därför går vissa klockor bort.
Undrar också vart man kan hitta en de till det bästa priset? Jag har kolla på hur man letar reda på billiga Seikos men detta är ta mig tusan en hårdare marknad. Verkar mycket svårare att hitta Orient-modeller än vad det är att hitta Seikos kan jag säga.
Tack på förhand![]()
Jag gillar dem där. Funderat på att lägga en till samlingen.
Av de två skulle jag säga den blå. Fast det är hårfint.
800:- lär du inte hitta den för i Europa iaf.
Schoeneuhren.de har den fast till ett högre pris (129 Euro + frakt)
Mako XL skulle jag säga är den som ligger närmast av automatarna. Men du får betala mer än 800:-.
![]()
CEM7500 heter modellserien.
De där är kvartsklockor, bara så du vet. (Nu kanske det var så att du var ute efter en kvartsareJag är den klassiska "köp den du tycker om bäst själv"-människan. Men jag vill ha hjälp att välja ändå! Behöver hjälp med mitt första nyköp av en Orient.
Står mellan denna med svart tavla och länk (FUNE3001B):
![]()
Och denna med blå tavla och gummiband (FUNE3005D):
![]()
Vilken tycker ni är snyggast? Samma klocka men olika färger, kvartsverk och går för runt 800 kronor fraktat. Vill ha en riktig beater. Undrar också om det finns någon automat i samma prisklass, helst med länk?
Något i stil med följande:
https://klocksnack.se/threads/orient-ray-snabb-review-av-en-duglig-smiskare.2299/
Gillar de större siffrorna på bezelen så därför går vissa klockor bort.
Undrar också vart man kan hitta en de till det bästa priset? Jag har kolla på hur man letar reda på billiga Seikos men detta är ta mig tusan en hårdare marknad. Verkar mycket svårare att hitta Orient-modeller än vad det är att hitta Seikos kan jag säga.
Tack på förhand![]()
Den grå är begränsad upplaga, så den kan bli svår att få tag på. Blå och svart är standardfärgerna för denna modell. Jag har gjort nåt inlägg om det i denna trådI min research angående klockor med GMT komplikation blev jag skickad hit för att smygkika på Orient Stars nyaste GMT variant. Den verkar gå för ca 90k JPY (~5900SEK) i Japan, bland annat här, och här (den andra länken är en sorts japansk prisjakt-sida). Blå och svart hittar jag men ingen grå som det fanns en bild på tidigare i tråden.
PS. Hoppas detta inte är ren gammal skåpmat.
Ska du ha den fär det priset är det begagnad eller resa till japan som gäller (just nu)Max 5k annars får det va. [emoji6]
Ska du ha den fär det priset är det begagnad eller resa till japan som gäller (just nu)eftersom det är JDM. Men får se om de gör som med den förra GMT:n och släpper en internationell version och vad skillnaderna då blir.
Den OS GMT:n jag har hade ju andra visare i JDM versionen, datumbubbla och svart tavla kom bara på skinnarmband.![]()
Gillar dem, riktigt fina. Speciellt den blåa, har en läggning för blått!
Vart kan man hitta de klockorna till bra priser?![]()