• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

20141029_001149.jpg

Riktigt fin tycker jag :)
jag gillar att den är tyngre än vad jag trodde....gör att den känns lite mer stabil

Mera nytt från Orient.

Denna gång är det Orient Star Retro Future serien (som är en egen serie precis som Orient Star, Royal Orient, Orient, Orient Three Star etc). Egentligen borde jag (eller någon annan) göra ett lite längre inlägg någon gång om just Orient Star Retro Future, men det orkar jag inte göra just nu :)

Iaf det är två nya urtavlor på "Guitar" -klockorna

Urverk: 40P52 (automatiskt)
Precision: +25/-15 s/d
Diameter: 44,5 mm exkl krona
Tjocklek: 13,3 mm

Pris: 70000 yen för den med "trä"-urtavla 68000 yen för den andra

WZ0191DA
image.jpg

WZ0201DA
image.jpg

Jag har en liten fråga. Kim precis på att det inte är safir på den klockan jag köpt. Hur har glasen på era Orient hållit sig från repor?

Min Mako har en fet repa mellan 11-01 markeringarna i glaset, men den lever ett hårt liv och är med på aktiviteter så som att springa tjurruset, i övrigt är det inga synliga repor. :) Mina OS är repfria men de har safir så det är inte så konstigt.

Men generellt är det vanligt härdat standardglas i de klockor som inte har safir så drar du i en betongvägg eller mot en skruv kommer du få repor. Så jag skulle säga att kvalitén motsvarar alla andra klockor med glas som inte är Hardlex.

Min Mako har en fet repa mellan 11-01 markeringarna i glaset, men den lever ett hårt liv och är med på aktiviteter så som att springa tjurruset, i övrigt är det inga synliga repor. :) Mina OS är repfria men de har safir så det är inte så konstigt.

Men generellt är det vanligt härdat standardglas i de klockor som inte har safir så drar du i en betongvägg eller mot en skruv kommer du få repor. Så jag skulle säga att kvalitén motsvarar alla andra klockor med glas som inte är Hardlex.
OK. är det den enda med mineral som du har?
Ja så hårt liv kommer inte min klocka leva, och jag brukar oftast heller inte slå i saker. Vore dock riktigt tråkigt om glaset ser förjävligt ut efter några månader

OK. är det den enda med mineral som du har?
Ja så hårt liv kommer inte min klocka leva, och jag brukar oftast heller inte slå i saker. Vore dock riktigt tråkigt om glaset ser förjävligt ut efter några månader
Borde det inte göra om du inte är en klump eller bara har otur. Det är ändå inte som klockor med akryl, glaset på min 1963 får ju repor bara jag tittar på det :p

Jag behöver lite hjälp från forumet. Ni är nog många där ute med erfarenhet av köp av Orient. Det har inte jag. Men nu har jag hittat en badboy som jag vill lägga vantarna på.

Frågan lyder:

Var rekommenderar ni att jag köper den ifrån?
Vet ni om den går att känna på någonstans i Sverige?
Andra rekommendationer?

Orient Curator FD0J001T
Länk

Bild
maxresdefault.jpg

Jag behöver lite hjälp från forumet. Ni är nog många där ute med erfarenhet av köp av Orient. Det har inte jag. Men nu har jag hittat en badboy som jag vill lägga vantarna på.

Frågan lyder:

Var rekommenderar ni att jag köper den ifrån?
Vet ni om den går att känna på någonstans i Sverige?
Andra rekommendationer?

Orient Curator FD0J001T
Länk

Bild
maxresdefault.jpg
Om du inte känner någon som har en (eller om nån på forumet nära dig har en) så kan du tyvärr inte klämma och känna på den inom rikets gränser.

Seriouswatches.com (har inte kollat om de har just den modellen inne) är en bra sida, inte billigast men de känns seriösa.

Kolla även orientuhren.de för en annan Europabaserad sida.

Annars tycker jag longislandwatches och skywatches är sidor som funkar bra, dock längre leveranstider samt att man kan åka på tull (vilket inte är en jättesura för den klockan) om man har lite oflyt.

EDIT:// En annan rekommendation är annars en Orient Star Classic (kommer inte ihåg modellnamn nu bara), ved dock inte om den finns i gulpläterad modell och kostar lite mer.

EDIT2:// se denna om du vill ha en i liknande stil med den du gjorde inlägg om http://www.seriouswatches.com/orient/orient-star/orient-star-el05001s.html

Jag mailade lite med creationwatches. De har den för 189 dollar vilket är riktigt bra jämfört med 415 direkt från Orient USA. MEN man får ingen original-låda då... Den vill jag ha.

Om jag inte minns helt fel så har jag hört någonstans att Seriouswatches.com ska vara den enda Orient AD:n i Europa?
Dom är bra att ha och göra med iaf, tror att jag fick hem klockan på 2dagar.

Bifogar en bild på min som är köpt därifrån:
2QYAxIS.jpg

Om jag inte minns helt fel så har jag hört någonstans att Seriouswatches.com ska vara den enda Orient AD:n i Europa?
Dom är bra att ha och göra med iaf, tror att jag fick hem klockan på 2dagar.

Bifogar en bild på min som är köpt därifrån:
2QYAxIS.jpg
Det stämmer, de är för tillfället enda officiella återförsäljaren i Europa.

Ny M-force STI, samma spec som den M-force jag gjorde inlägg om för några månader sedan så jag orkar inte upprepa. Pris 63 000 yen

image.jpg

Jag är den klassiska "köp den du tycker om bäst själv"-människan. Men jag vill ha hjälp att välja ändå! Behöver hjälp med mitt första nyköp av en Orient.

Står mellan denna med svart tavla och länk (FUNE3001B):
une3001b_1.jpg

Och denna med blå tavla och gummiband (FUNE3005D):
large_FUNE3005D.jpg

Vilken tycker ni är snyggast? Samma klocka men olika färger, kvartsverk och går för runt 800 kronor fraktat. Vill ha en riktig beater. Undrar också om det finns någon automat i samma prisklass, helst med länk?

Något i stil med följande:
https://klocksnack.se/threads/orient-ray-snabb-review-av-en-duglig-smiskare.2299/

Gillar de större siffrorna på bezelen så därför går vissa klockor bort.

Undrar också vart man kan hitta en de till det bästa priset? Jag har kolla på hur man letar reda på billiga Seikos men detta är ta mig tusan en hårdare marknad. Verkar mycket svårare att hitta Orient-modeller än vad det är att hitta Seikos kan jag säga.

Tack på förhand :)

Jag är den klassiska "köp den du tycker om bäst själv"-människan. Men jag vill ha hjälp att välja ändå! Behöver hjälp med mitt första nyköp av en Orient.

une3001b_1.jpg

large_FUNE3005D.jpg

Vilken tycker ni är snyggast? Samma klocka men olika färger, kvartsverk och går för runt 800 kronor fraktat. Vill ha en riktig beater. Undrar också om det finns någon automat i samma prisklass, helst med länk?

https://klocksnack.se/threads/orient-ray-snabb-review-av-en-duglig-smiskare.2299/

Undrar också vart man kan hitta en de till det bästa priset? Jag har kolla på hur man letar reda på billiga Seikos men detta är ta mig tusan en hårdare marknad. Verkar mycket svårare att hitta Orient-modeller än vad det är att hitta Seikos kan jag säga.

Jag gillar dem där. Funderat på att lägga en till samlingen.

Av de två skulle jag säga den blå. Fast det är hårfint.
800:- lär du inte hitta den för i Europa iaf.
Schoeneuhren.de har den fast till ett högre pris (129 Euro + frakt)

Mako XL skulle jag säga är den som ligger närmast av automatarna. Men du får betala mer än 800:-.
IMG_0316.jpg

CEM7500 heter modellserien.

Jag gillar dem där. Funderat på att lägga en till samlingen.

Av de två skulle jag säga den blå. Fast det är hårfint.
800:- lär du inte hitta den för i Europa iaf.
Schoeneuhren.de har den fast till ett högre pris (129 Euro + frakt)

Mako XL skulle jag säga är den som ligger närmast av automatarna. Men du får betala mer än 800:-.
IMG_0316.jpg

CEM7500 heter modellserien.

Gillar dem, riktigt fina. Speciellt den blåa, har en läggning för blått!

Vart kan man hitta de klockorna till bra priser? :)

une3001b_1.jpg

large_FUNE3005D.jpg

De där är kvartsklockor, bara så du vet. (Nu kanske det var så att du var ute efter en kvartsare :) )

I min research angående klockor med GMT komplikation blev jag skickad hit för att smygkika på Orient Stars nyaste GMT variant. Den verkar gå för ca 90k JPY (~5900SEK) i Japan, bland annat här, och här (den andra länken är en sorts japansk prisjakt-sida). Blå och svart hittar jag men ingen grå som det fanns en bild på tidigare i tråden.

PS. Hoppas detta inte är ren gammal skåpmat.
Den grå är begränsad upplaga, så den kan bli svår att få tag på. Blå och svart är standardfärgerna för denna modell. Jag har gjort nåt inlägg om det i denna tråd :)

Max 5k annars får det va. [emoji6]
Ska du ha den fär det priset är det begagnad eller resa till japan som gäller (just nu) ;) eftersom det är JDM. Men får se om de gör som med den förra GMT:n och släpper en internationell version och vad skillnaderna då blir.

Den OS GMT:n jag har hade ju andra visare i JDM versionen, datumbubbla och svart tavla kom bara på skinnarmband. :)

Ska du ha den fär det priset är det begagnad eller resa till japan som gäller (just nu) ;) eftersom det är JDM. Men får se om de gör som med den förra GMT:n och släpper en internationell version och vad skillnaderna då blir.

Den OS GMT:n jag har hade ju andra visare i JDM versionen, datumbubbla och svart tavla kom bara på skinnarmband. :)

Tyvärr är det så.
Räknar stenhårt med att den släpps internationellt.
Orient vore dumma i huvudet om så inte blir fallet då modellen garanterat kommer sälja, inte minst i USA.
5k framöver tror jag inte alls är en utopi.

Tillbaka
Topp