• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Även firman som utfärdat ”stämplat” certet finns med på rolex hemsida.

Börjar kännas bättre detta någon som äger en kermit som kanske kan inflika ?

42A2EC4D-823E-488F-B6CF-36BA8E59100C.png
6CC16D68-45E7-4977-97D0-4D35B22BE9E3.png
Jämför 7an i datumet. Din är på bild nummer 1 och bild nummer 2 är på en äkta. Det är en av grejerna som får mig att tvivla iaf.
20180428_165805.jpg

20180428_165709.jpg

Fick precis bilder på Cert och klockans serie nr som stämmer överens, uppdaterar er när jag har den och svar från AD! om någon under tiden kan se på bilderna är ni välkomna att kommentera

Tycker inte det ser konstigt ut på någon av bilderna.

Står det "LV" eller "V" någonstans på certet? Står inte någonstans i annonsen. Har hört att det har sålts "vanliga" subbar där man satt på en grön vridring. Svårt att få tag på och dyrt, vilket gör att jag nog inte tror så är fallet när denna säljs för strax över 50. Om säljaren hade försökt det hade han visst vad den skall kosta... :)

EDIT: bilderna ovan på datumet fick mig att kolla nogrannare och min har också en liten "krok" på spetsen på sjuan. Min är från 2004 - vet inte om det kan vara annorlunda på senare årsmodeller. @Compiss ?

20180428_171518.jpg

Senast ändrad:
7DBF7A69-062D-4949-BC72-E14209033233.jpeg

Jag är absolut inte expert på Rolex, men är det inte lite väl gott om plats mellan bandhorn och ändlänk? Jämfört med nederdelen av klockan där det sitter mer tight. Jag tror inte en enda av mina klockor har så generöst med plats. Sedan är index inte centrerat över Rolex-kronan och det stör mig.

Jag är absolut inte expert på Rolex, men är det inte lite väl gott om plats mellan bandhorn och ändlänk? Jämfört med nederdelen av klockan där det sitter mer tight. Jag tror inte en enda av mina klockor har så generöst med plats. Sedan är index inte centrerat över Rolex-kronan och det stör mig.

håller med dock nördat mig lite här på chrono tycker fler 1660T / LV har mellanrum, vissa har mindre andra inte alls..
Ser även kronan som du säger är lite off på dessa också om inte mina ögon nu försöker leta efter likheter på de andra som finns uppe och den jag nu beställt i hopp om att den är äkta

den ända risken med Chrono24 Escrow jag ser är om säljaren claimar att jag skickat en fake tillbaka och bytt ut dom?... någon som haft erfarenhet av disclaim med chrono24´s escrow?

håller med dock nördat mig lite här på chrono tycker fler 1660T / LV har mellanrum, vissa har mindre andra inte alls..
Ser även kronan som du säger är lite off på dessa också om inte mina ögon nu försöker leta efter likheter på de andra som finns uppe och den jag nu beställt i hopp om att den är äkta

den ända risken med Chrono24 Escrow jag ser är om säljaren claimar att jag skickat en fake tillbaka och bytt ut dom?... någon som haft erfarenhet av disclaim med chrono24´s escrow?

Eller att han hävdar att du inte skickat alls alternativt säger att du bytt ut klockan mot en sten exempelvis? Men borde inte vara så enkelt kan man tycka

Eller att han hävdar att du inte skickat alls alternativt säger att du bytt ut klockan mot en sten exempelvis? Men borde inte vara så enkelt kan man tycka

Precis dock såfaller alternativet att jag inte skickat något då man självklart försäkrar och spårar. även fått säljaren att skriftligt acceptera kostnad.
det han kan säga är precis som du säger klocka mot sten, eller bytt ut mot fake. dock tror jag nog inte chrono går att lura så lätt.
man får väl helt enkelt se till att dokumentera allt filma/Fotografera uthämtning och ivägskickade.

Tex när man hämtar ut får man väl öppna på plats hitta ngn hairline / Märke eller täcken på igenkänning.
vid retur visar man på att det är samma klocka och på samma vis filma klocka läggas i låda hos ombudet samt när de tar emot den?

time will tell...

Jag skulle inte köpt den klockan utifrån bilden som visas ovan.

Pratade med en vän som jobbat på AD i fick svar

”Alltså tavlan är ju rätt på subben, så då ska han han bytt både ring och tavla? Möjligt men tvek. Kostar för mycket..

Fejk helt och hållet ännu mer tvek då man även snickra ihop serie nr och papper etc Inget jag har stött på ännu att folk gör så även om det skulle vara värt pengarna ”

Även svar att han har samma glipor på sin gmt och visar mig en bild och att pga detta kan man absolut inte säga att de e fake på

Men otroligt intressant måste jag säga ! Ska bli spännande

Bilagor

• CA1BAFF2-8AE9-4EF0-AF55-80ECC6FAD664.png
    CA1BAFF2-8AE9-4EF0-AF55-80ECC6FAD664.png
    70 KB · Visningar: 11
Pratade med en vän som jobbat på AD i fick svar

”Alltså tavlan är ju rätt på subben, så då ska han han bytt både ring och tavla? Möjligt men tvek. Kostar för mycket..

Fejk helt och hållet ännu mer tvek då man även snickra ihop serie nr och papper etc Inget jag har stött på ännu att folk gör så även om det skulle vara värt pengarna ”

Även svar att han har samma glipor på sin gmt och visar mig en bild och att pga detta kan man absolut inte säga att de e fake på

Men otroligt intressant måste jag säga ! Ska bli spännande
Mycket intressant! Se till att filma innehållet i paketet, alt öppna det framför budbäraren så att du har någon form av bevis ifall han skulle skicka en sten eller dylikt. Håll oss uppdaterade och goodluck! ;)

Mycket intressant! Se till att filma innehållet i paketet, alt öppna det framför budbäraren så att du har någon form av bevis ifall han skulle skicka en sten eller dylikt. Håll oss uppdaterade och goodluck! ;)
Sure will do!

Blir film, vittnen hela köret! Ser till att uppdatera er här direkt när jag har ett besked bra som dåligt!

Denna har min bror haft utan min vetskap i många många år och av ren händelse när jag skulle hjälpa han flytta så såg jag denna.
Min egen gissning säger fake men är inte tillräckligt kunnig för att avgöra.
Så vad tror ni?
20180427_212829.jpg
20180427_212818.jpg
20180427_212736.jpg

Tycker inte det ser konstigt ut på någon av bilderna.

Står det "LV" eller "V" någonstans på certet? Står inte någonstans i annonsen. Har hört att det har sålts "vanliga" subbar där man satt på en grön vridring. Svårt att få tag på och dyrt, vilket gör att jag nog inte tror så är fallet när denna säljs för strax över 50. Om säljaren hade försökt det hade han visst vad den skall kosta... :)

EDIT: bilderna ovan på datumet fick mig att kolla nogrannare och min har också en liten "krok" på spetsen på sjuan. Min är från 2004 - vet inte om det kan vara annorlunda på senare årsmodeller. @Compiss ?

20180428_171518.jpg
jag tror att serie Z (2008) skall ha graverad innerring....

Mina sjuor ....
Den med 27 är från 2010 och den med 7 är från 2005
DA6978EF-038D-4581-8251-ADE7BF8E5C8D.jpeg
971F3045-997F-4461-B736-443825334A14.jpeg

Senast ändrad:
Hej!
Är på jakt efter en Explorer 1 14270 och hittat ett vad jag tycker trevligt exemplar. Postade om den i "tråden för allmän hjälp", se nedan.

Hej alla explorerlovers!

Jag hoppas jag snart kan sålla mig till skaran då jag är på jakt efter en 14270, gärna tidig med tritumtavla och lugholes. Papper är ett krav men box är nice to have. Har nu hittat nedan exemplar på Chrono. Hur tycker ni som är mer kunna än jag den ser ut? För mig ser allt rätt ut och att vara i gott skick. Serienummer stämmer med tillverkningsår men det som oroar mig lite är att pappret är signat 98 men klockan från 91. Kan det verkligen gå 7 år mellan tillverkning och försäljning? Sedan verkar säljaren lite tveksam till att skicka bilder på serienumret mellan bandhornen, kan ju också bara vara lathet att inte orka ta bort länken.

Här kommer alla bilderna jag har , säljaren vill ha ca 44K.

C630ADC2-6551-4294-A699-16A576160587.jpeg
B4AEE160-9720-4346-BF2B-6DA4ACD5BBA7.jpeg
8B8A658C-F081-4836-A461-32B61372240D.png
398BD75B-D8D9-44F5-848C-D9A6A8DBEDDF.png
4CA7D793-8B41-4CDA-A053-E2B298B5403E.png
D58B6419-8EA5-48EF-A651-0E5BE7C21D4C.png
7E8F9266-3CFD-4923-9A6B-29500C8FAE7B.png
1CA09DC3-1917-4F2F-9D32-BB083BA7B9A2.png
DC612D56-2992-43AE-B985-8F2C4627AB3B.png

EDIT: Har nu fått bild på serienummer mellan bandhornen. Stämmer överens med papperna. EDIT 2: tog bort bilderna med serienumret då jag kom på att det kanske är känsligt att posta. EDIT 3:Flyttade posten hit istället för i explorertråden.

Vad är era tankar!

/Tacksam rookie!

Då jag är nybörjare på att bedömma skick etc (här hoppas jag på trevliga forummedlemmars hjälp) så bad jag även om bilder från en annan säljare för att kunna jämföra. Och det är nu jag blir tveksam. Klockan ovan är från 1991 och den andra är från 1997. Båda är kaliber 3000. Men när jag jämför urverket så tycker jag de skiljer sig åt. Vad tycker ni? Är det risk att ngn av dem är fejk?

Klockan från 1991
1.JPG

2.JPG

Klockan från 1997
DSC_0932.jpg

DSC_0933.jpg

Det som jag tycker skiljer sig är:
Färgen på de "röda" hjulen
Utanför de röda hjulen så har klockan från 1997 en tydlig guld/mässingrand som ej finns på den från 1991.
Klockan från 1997 har en ingröpning rakt innanför krinan som inte finns på den från 1991.

Ber om ursäkt för mina absolut ej korrekt benämningar på delarna men hoppas ni förstår vad jag menar ändå.

TACK!

Senast ändrad:
Hej!
Är på jakt efter en Explorer 1 14270 och hittat ett vad jag tycker trevligt exemplar. Postade om den i "tråden för allmän hjälp", se nedan.

Då jag är nybörjare på att bedömma skick etc (här hoppas jag på trevliga forummedlemmars hjälp) så bad jag även om bilder från en annan säljare för att kunna jämföra. Och det är nu jag blir tveksam. Klockan ovan är från 1991 och den andra är från 1997. Båda är kaliber 3000. Men när jag jämför urverket så tycker jag de skiljer sig åt. Vad tycker ni? Är det risk att ngn av dem är fejk?

Klockan från 1991
1.JPG

2.JPG

Klockan från 1997
DSC_0932.jpg

DSC_0933.jpg

Det som jag tycker skiljer sig är:
Färgen på de "röda" hjulen
Utanför de röda hjulen så har klockan från 1197 en tydlig guld/mässingrand som ej finns på den från 1991.
Klockan från 1197 har en ingröpning rakt innanför krinan som inte finns på den från 1991.

Ber om ursäkt för mina absolut ej korrekt benämningar på delarna men hoppas ni förstår vad jag menar ändå.

TACK!
Jag är inte rätt person att bedöma äkthet men urverket på klockan från 1997 ser slitet ut. Som att rotorn dragit snett och slipat upp så att mässingen syns. Jag skulle inte köpa den klockan. Även den från 1991 har vissa spår men ser betydligt bättre ut.

Snabbt och hårt! Jag fick precis lite övertag på storebror "moahahahaha"
"Stainless steel back" är en uppenbar tell även för sånna som jag som inte har stenkoll på Breitling. Sen är det ju bara att fråga vad han betalade för den. Förmodligen max nån tusenlapp, men med största sannolikhet mindre än så.

"Stainless steel back" är en uppenbar tell även för sånna som jag som inte har stenkoll på Breitling. Sen är det ju bara att fråga vad han betalade för den. Förmodligen max nån tusenlapp, men med största sannolikhet mindre än så.
Relationen mellan oss är inte tillräckligt bra för att fråga vad den kostade haha

Tillbaka
Topp