• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Va fan nu har ni ju förstört det roliga. Ville se om Tomasbstockholm skulle klara av det :facepalm:
Sorry! Satt på facebook!
Men jag skulle inte klarat det, du har helt rätt. Tyckte den övre såg snyggare ut :)
Men skulle jag KÖPA den, hade jag researchat så jag visste.

Jag köpte ju en Panerai 372. Och det finns rätt bra kopior av den. Kika detta t.ex.

image-cacher

du skrev ju Tomas, trodde jag skulle svara då :eek:

HAHAHAHA! Helt rätt!

Sorry! Satt på facebook!
Men jag skulle inte klarat det, du har helt rätt. Tyckte den övre såg snyggare ut :)
Men skulle jag KÖPA den, hade jag researchat så jag visste.

Jag köpte ju en Panerai 372. Och det finns rätt bra kopior av den. Kika detta t.ex.

image-cacher

HAHAHAHA! Helt rätt!
Det är otäckt när de faktiskt replikerar även urverket, den där kan nog lura de flesta. Det där är rent av otäckt, sånt här får mig att fundera kring hur mycket interna piratdelar det antagligen sitter i många vintage-klockor.

Det beror väl lite på vilket urverk som sitter i antar jag.
Jag tänker även andra delar. Om ett ord på en tavla kan höja värdet med det dubbla så finns det pengar att tjäna på att tillverka desas tavlor, alternativt förändra befintliga tavlor. Eller hela boetter? Köpa in sönderpolerade klockor och byta boett, en sån manöver kan ju ge mervärde i storleken 50k.

Jag tänker även andra delar. Om ett ord på en tavla kan höja värdet med det dubbla så finns det pengar att tjäna på att tillverka desas tavlor, alternativt förändra befintliga tavlor. Eller hela boetter? Köpa in sönderpolerade klockor och byta boett, en sån manöver kan ju ge mervärde i storleken 50k.

Aah, jag hade snöat in på urverken efter senaste inläggen.
Ja, då förstår jag din oro.
Undrar rent spontant hur svårt det är för någon att tillverka en vintage tavla med äkta tritium, går det att få tag på nå mer?

• Like
Reactions: JLW
Ja det är fasen svårt idag, många kopior blir allt bättre och bättre. Jag håller lite koll på en del forum där de tas fram då det oftast diskuteras skillnader mot original = man lär sig vad man ska hålla utkik efter.

Tex. dessa, vilken är original (med servicetavla) och vilken är fejk?
1.png
2.png

Hittade denna på tradera, men jag tycker att loggan/märket ser ut att ha lite kass form och att det sitter för långt in?
image.jpg
image.jpg

Hittade denna på tradera, men jag tycker att loggan/märket ser ut att ha lite kass form och att det sitter för långt in?
image.jpg
image.jpg

Fake anser jag. Omega logon ser "odetaljerad" ut, omegatexten på undersidan verkar bortnött samt så visas ingen bild från sidan. Fake clasps brukar vara "knäckta" istället för jämnt kurvade för att följa handleden.

Ingen ordsak! Priset är ju för bra för att vara sant. Du kan ju pröva att be om fler bilder så blir det enklare att utesluta om den är äkta.

Det var precis så jag tänkte, men tänkte också att den ser ganska använd ut och att personer satte ett startbelopp på 150 spänn :) det blir inget med det köpet!

Ja det är fasen svårt idag, många kopior blir allt bättre och bättre. Jag håller lite koll på en del forum där de tas fram då det oftast diskuteras skillnader mot original = man lär sig vad man ska hålla utkik efter.

Tex. dessa, vilken är original (med servicetavla) och vilken är fejk?
1.png
2.png
Gissar på att undre är fake. För korta visare. :)

Postade samma fråga i Rolle-tråden men kanske mer på sin plats här.
Idag kom "gangster"-kollegan tillbaka till jobbet efter ett halvår i Thailand med en 116610LN på handleden.
-57' på flygplatsen, sa han.
Ska man tro på det????
Listpris Nymans 72 200.
Fick prova, klämma och känna. Verkade 100% ok men f-n trot' med tanke på allt annat fuffens han har för sig. Tog tyvärr inga bilder men tvivlar på att det hjälpt. Grym finish som sagt.
Nå globetrotters hur lyder domen?

Postade samma fråga i Rolle-tråden men kanske mer på sin plats här.
Idag kom "gangster"-kollegan tillbaka till jobbet efter ett halvår i Thailand med en 116610LN på handleden.
-57' på flygplatsen, sa han.
Ska man tro på det????
Listpris Nymans 72 200.
Fick prova, klämma och känna. Verkade 100% ok men f-n trot' med tanke på allt annat fuffens han har för sig. Tog tyvärr inga bilder men tvivlar på att det hjälpt. Grym finish som sagt.
Nå globetrotters hur lyder domen?

Om det finns bra kopior på Rolex? Ja, med bra finnish.
Utan bilder tror jag inte du kan få klarhet i det.

@Jonulf vad tror du? Formen ser ju hyfsat bra ut för en nybörjare som jag ;) men jag ser ju knappt skillnad på en åsna och en häst!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    46.9 KB · Visningar: 82
  • image.jpeg
    image.jpeg
    38.1 KB · Visningar: 78
  • image.jpeg
    image.jpeg
    51.1 KB · Visningar: 78
  • image.jpeg
    image.jpeg
    41.6 KB · Visningar: 78
  • image.jpeg
    image.jpeg
    45.4 KB · Visningar: 81
Gällande Rolex är "ledljus" metoden osäker när det gäller att avgöra äkthet? Mao lysa med en ledlampa nere vid swiss made texten för att få fram rolex kronan som är etsad i glaset från insidan. Gäller kanske bara nyare Rolex? Den skall inte gå att se med blotta ögat.

Gällande Rolex är "ledljus" metoden osäker när det gäller att avgöra äkthet? Mao lysa med en ledlampa nere vid swiss made texten för att få fram rolex kronan som är etsad i glaset från insidan. Gäller kanske bara nyare Rolex? Den skall inte gå att se med blotta ögat.

Sorry för OT, men herregud vad jag har letat efter den där etsade kronan på min BLNR. Haft klockan i över sex månader men aldrig lyckats hitta den. Har ibland fått för mig att den skulle vara fake. Varför nu Luxury Watches skulle sälja fejk. Haha. TACK! :)

Menar att när en hyfsat skrupelfri snubbe visar sin nya dinka blir jag skeptisk. Vill ändå inte misstro honom rakt av. Har som sagt inga bilder så enda faktakollen är egentligen priset på flygplatsen i Thailand. Stämmer det verkligen att de säljs såå mycket billigare där?

Senast ändrad:
Menar att när en hyfsat skrupelfri snubbe visar sin nya dinka blir jag skeptisk. Vill ändå inte misstro honom rakt av. Har som sagt inga bilder så enda faktakollen är egentligen priset på flygplatsen i Thailand. Stämmer det verkligen att de säljs såå mycket billigare där?
Det är ju bara 20% billigare. Köper man taxfree så hamnar man ju där.

Priset är fullt rimligt. Men bedöma äkthet på något utan bilder vore inte rimligt..

Tillbaka
Topp