• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Från K&S, är det en explorer? @NiklasArvid ?
64ffd377-5eb5-427f-a9c7-a96f0dbb3ee6-jpeg.1121102
Antagligen inte. Jag har haft två gilt 5500-explorers. De där med vitt tryck är mest fejk, jag fattade aldrig egentligen om det ens fanns några vita som var koscher. Jag skulle inte köpa en som inte är gilt. ...den där ser dessutom inge vidare ut... fel visare, slabbig lume, nåt känns fel med typsnitten, så näe...
 

Zozoo

Rolex
Hej allihopa!
Klockan är kollad hos en Rolex urmakare som kunde bekräfta att allt är original utom visarna som inte tillhör denna ref, obehandlad Explorer tavla. Rolex hade denna tavla under ett antal år från 1959 och framåt. Explorer 5500 kan man läsa om enligt den länk som finns i annonsen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej allihopa!
Klockan är kollad hos en Rolex urmakare som kunde bekräfta att allt är original utom visarna som inte tillhör denna ref, obehandlad Explorer tavla. Rolex hade denna tavla under ett antal år från 1959 och framåt. Explorer 5500 kan man läsa om enligt den länk som finns i annonsen.
Hoppas du inte betalat 120k för den. Har du gjort det så hoppas jag du omgående returnerar den eller får den validerad. Säljer man klockor här så förväntas man tillämpa allmän undersökningsplikt och upplysningsplikt som säljare. Om man vet att delar är bytta så ska det dessutom framgå. Vill du annonsera den här igen så krävs bekräftelse av exempelvis Kaplans.
 

Jorgenan

Breitling
Hej! Ny på forumet och nybörjare på klockor :)
Jag har köpt en ny Tag Heuer Carrera Calibre 5 från en trusted dealer på Chrono 24. När jag dock googlar runt så läste jag någonstans att ringen runt "centerskruven" alltid skall vara i silver? Har tittat på många bilder och det verkar vara så. Kan min vara en kopia? Ringen runt skruven i mitten är typ mässing.
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    204.6 KB · Visningar: 7

HSK

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/

Jag har ingen koll på Tag Heuer men tror inte att du behöver bekymra dig över att färgen på en skruv skiljer sig om allt annat ser ut att vara i ordning, det är den typen av skillnader som kan slinka igenom i tillverkningen från dag till annan utan att det uppmärksammas då det inte anses vara en big deal.

Verkar den OK i övrigt? Är den inköpt från en etablerad säljare med många omdömen? Bifogar två av de första bildträffarna på Google där skruven ser ut som din.


serveimage(3).jpg
serveimage(4).jpg
 
Senast ändrad:

Jorgenan

Breitling
Så vitt jag kan säga verkar den vara ok för övrigt (med min amatörkunskap). Säljaren/butiken har 205 omdömen och endast 5or så det verkar ju vara en seriös handlare. Tack så jättemycket för snabbt svar. PS! Synd att inte Tag Heuer har någon tjänst där man kan kolla serienummer. Fast det går ju o andra sidan också att förfalska om man nu skulle vilja.
 

supersu

Omega
It looks correct. However that could also mean that it's just a 2824 with a Tag rotor on it. I don't know, I've never looked at one. All I know is that the Calibre 5 is basically a rebranded 2824 elabore.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Så vitt jag kan säga verkar den vara ok för övrigt (med min amatörkunskap). Säljaren/butiken har 205 omdömen och endast 5or så det verkar ju vara en seriös handlare. Tack så jättemycket för snabbt svar. PS! Synd att inte Tag Heuer har någon tjänst där man kan kolla serienummer. Fast det går ju o andra sidan också att förfalska om man nu skulle vilja.

Fast det har de väl..?
Du kan ju registrera din klocka via My Tag Heuer? Vill minnas att du får uppge serienummer där.

EDIT:
Vid närmare eftertanke är det ju inte säkert att detta serienummer behöver vara korrekt, och att TH gör någon kontroll av det...
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Inte direkt Rolex, men är den här hårt moddad eller ett hopplock av falska delar?
310990781_a952b581-9e86-4975-b811-878506a431cb.jpg

310990781_b9782b0f-dafe-428b-b860-a8a29b280384.jpg


Ligger på tratten för 2 papp och med knapp beskrivning, så troligen det sistnämnda?
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
d3b03727-83de-11e9-8a58-097a11b180c1.jpeg
e09c0362-83de-11e9-9ac1-f7b0a5c0f4cc.jpeg
Hej! Hittat denna som jag är lite sugen på. Aldrig köpt en så dyr klocka från privat säljare (förutom här på KS från folk med referenser och då nyare Rolex där nr går att kolla mot cert). Ser ni något fuffens jag inte ser? Köparen verkar ok frånsett hyfsat dålig koll på klockor i största allmänhet. Enligt utsago fullset med box, cert och värderingsintyg. Ref 16600 från 2004.
 
Topp