• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffi

Panerai
:(

Jag sökte på referensnumret som står i bandet och det gav absolut ingenting. Det där är med stor sannolikhet inte tillverkat av Omega.

Yeah, är nog så. Följt upp med säljaren, och fått bra respons, så det här är ett löst problem.
Tror ingen av oss hade koll på att nåt inte skulle vara legit, så i det här fallet så löste sig allt i alla fall.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ganska svårt se om det är en kopia nu. Visste inte var jag kunde posta denna video.

Ja, det är väldigt bekymmersamt då det även förfalskas tillhörande cert, hangtags m.m. som även de är näst intill identiska med äkta vara.

Jag har inte sett videon du länkar till men det finns en viss tillverkare av piratkopior som enligt insatta källor är oerhört svår att skilja från originalet om man inte börjar öppna boetten och granska urverket. Skrämmande men inte helt oväntat då det finns stora pengar att tjäna för bedragarna.

(Nej, jag kommer inte att namnge tillverkaren eller på annat sätt möjliggöra inhandlandet av sagda piratkopia)
 

Weberg

Audemars
Vad tror ni om denna? Är ovan på roman-tavlor så tycker alla ser lite skeva ut...

Screenshot_20190613_083158.jpg
 

Åskviggen

Panerai
Ja, det är väldigt bekymmersamt då det även förfalskas tillhörande cert, hangtags m.m. som även de är näst intill identiska med äkta vara.

Jag har inte sett videon du länkar till men det finns en viss tillverkare av piratkopior som enligt insatta källor är oerhört svår att skilja från originalet om man inte börjar öppna boetten och granska urverket. Skrämmande men inte helt oväntat då det finns stora pengar att tjäna för bedragarna.

(Nej, jag kommer inte att namnge tillverkaren eller på annat sätt möjliggöra inhandlandet av sagda piratkopia)
Sen är väl frågan hur stor publik en 20 000kr kopia tilltalar. Jag tänker alltid att Människorna som köper fakes i mpngs fall inte vill lägga över 2000kr på en klocka.
Men vem vet, det kanske finns en handfull.
 

Åskviggen

Panerai
Jag röstar på äkta. Förstår inte hur du kan avgöra att datumfönster är skevt?
Jag kanske tittade lite snabbt. Såg in att Cyclopsen låg till höger och att bilden måste tagits med en vinkel från sidan. :) sen tycker jag kronan ser ut att sitta snett, men det kanske är samma sak där? Bilden som luras
 

hejsam

Patek
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns som alla varningsklockor ringer, dåliga bilder, dålig beskrivning, inga omdömen, pris långt under marknadsvärde etc.
Varför chansa?
Paypal typ. Jag har köpt BIN för klart under marknadspris på dåliga bilder. Men då ska man ju gilla spänningen och det potentiella jobbet/risken.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Paypal typ. Jag har köpt BIN för klart under marknadspris på dåliga bilder. Men då ska man ju gilla spänningen och det potentiella jobbet/risken.
Jo om man gillar spänningen och orkar ta den risken så kan jag köpa det vid en speciell eller sällsynt klocka eller modell.
Men på en datejust som det redan finns tusentals av på marknaden känns den eventuella chansen väldigt ovärd då man i bästa fall sitter där med en osällsynt modell i osällsynt skick och har på sin höjd sparat 10k?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo om man gillar spänningen och orkar ta den risken så kan jag köpa det vid en speciell eller sällsynt klocka eller modell.
Men på en datejust som det redan finns tusentals av på marknaden känns den eventuella chansen väldigt ovärd då man i bästa fall sitter där med en osällsynt modell i osällsynt skick och har på sin höjd sparat 10k?
10' är bra pengar för de flesta.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om denna? Är ovan på roman-tavlor så tycker alla ser lite skeva ut...

Screenshot_20190613_083158.jpg
Jag är mycket långt ifrån särskilt kunnig på Rolex så ta det för vad det är värt men nog brukar väl Rolexkronan sitta mitt under tolvmarkeringen på de årgångarna och inte snett under den.
Allmänt ser den konstig och oproportionerlig ut i mina ögon och tycker också luppen bryter knasigt och ser skev ut.
Auktionen i sig har varningsflaggor så det heter duga. Jag skulle inte bry mig om den. Blir förvånad om det är en Rolex.

Edit; Annons var det, inte auktion.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Sen är väl frågan hur stor publik en 20 000kr kopia tilltalar. Jag tänker alltid att Människorna som köper fakes i mpngs fall inte vill lägga över 2000kr på en klocka.
Men vem vet, det kanske finns en handfull.

Antar att de tänkt sälja den som äkta och lura köpare.
Exakt min tanke. Andelen kunder som vill ha en högkvalitativ kopia för typ 10 papp är nog försvinnande liten jämfört med de som köper dessa och försöker att sälja dem vidare som äkta med 700% vinst.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Skulle säga att du överskattar precisionen på ballongtryck. Tycker den ser skarp ut och och bilden är tagen i vinkel.
Kanske är så att jag gör det. Men tyckte att alla andra var raka och fina jämfört mot just den. Vart lite fundersam i.o.m att tavlan såg realtivt fin ut, utom just den markeringen samt märkena i mitten av tavlan.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Såg Bukowskis hade lagt upp denna damklockan:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1159073-rolex-oyster-perpetual-date-damarmbandsur-c-a-26-mm
Tycker att Rolex-kronans placering mellan sekundmarkörerna vid 12:an är rätt "off" i jämförelse med Rolex standard. 9:an på datumskivan skriker också billig kopia.

Det är inte första gången jag sett en fejkklocka säljas på Bukowskis och nu börjar jag bli rätt trött på det...
Jag är inte lika säker på att den är fake. Däremot förfärligt smutsig :eek:
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Ja, det är väldigt bekymmersamt då det även förfalskas tillhörande cert, hangtags m.m. som även de är näst intill identiska med äkta vara.

Jag har inte sett videon du länkar till men det finns en viss tillverkare av piratkopior som enligt insatta källor är oerhört svår att skilja från originalet om man inte börjar öppna boetten och granska urverket. Skrämmande men inte helt oväntat då det finns stora pengar att tjäna för bedragarna.

(Nej, jag kommer inte att namnge tillverkaren eller på annat sätt möjliggöra inhandlandet av sagda piratkopia)

Riktigt skrämmande utveckling! Dock bör väl urverket vara någon dålig variant av ETA, ihopsatt i dammig, smutsig lagerlokal i Kina typ. Kanske är önsketänkande från mitt håll nu, men känns som att vederbörande som köpt fake-skiten får problem då klockan stannar inom några månader, och alla urmakare med självrespekt inte skulle ta i skräpet med tång.
 
Topp