• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Virrjet

Omega
2-Faktor
Är heller ingen expert på Tudorklockor generellt men inte ser det väl ut som nåt fel på verket, som de brukar se ut(?) Hade lurat mig om så är.

Vad är det med länken?

Något känns inte rätt med staden.. :p Eller så har jag missat någon alternativ stavning.

Detta fanns det tyvärr inga bilder på när jag köpte klockan, så blev en sen upptäckt tyvärr. I detta fallet köpte jag säljaren och är övertygad om att vi löser detta
90672941_3333958603305513_2657329732420370432_n.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Något känns inte rätt med staden.. :p Eller så har jag missat någon alternativ stavning.

Detta fanns det tyvärr inga bilder på när jag köpte klockan, så blev en sen upptäckt tyvärr. I detta fallet köpte jag säljaren och är övertygad om att vi löser detta
90672941_3333958603305513_2657329732420370432_n.jpg
Jaha, ok.

Tror nog verket är rätt iaf.
Få se om det dyker upp nån som har andra synpunkter.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Något känns inte rätt med staden.. :p Eller så har jag missat någon alternativ stavning.

Detta fanns det tyvärr inga bilder på när jag köpte klockan, så blev en sen upptäckt tyvärr. I detta fallet köpte jag säljaren och är övertygad om att vi löser detta
90672941_3333958603305513_2657329732420370432_n.jpg
Fake. Ska väl desutom vara stansat och inte lasrat.
 

Flerro

Omega
2-Faktor
Kineserna älskar att kopiera klockor med ETA verk, eftersom det redan finns identiska clones på urverken. Jag brukar titta på kvalitén på utsmyckningen, så som côte de geneve och perlaget. I detta fall är kvalitén på fotona för dåliga för att kunna ge någon indikation. Brukar även titta på krispigheten, fonten och placeringen av graveringar på texter m.m. ETA graveringen på urverket ska också vara tydlig med perfekta kanter.

-Jag skulle tvivla på klockan om metallänken är fake.
-Sen tycker jag förstoringen på datumet inte är tillräcklig, men svårt att bedömma från fotona.
- Placeringen av "Tudor" texten på rotorn känns inte rätt linjerad mot côte de geneve stripsen. T och R ligger i princip centrerade i sina stripes. Jämför jag mot andra klockor på nätet, så skiljer det sig mot denna.
- Fonten på T och D i texten TUDOR på rotorn känns inte heller riktigt rätt.

Jag skulle inte genomföra en affär.
Screenshot_20200325-082728_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200325-083120_Samsung Internet.jpg
 
Senast ändrad:

RJonsson

Omega
Hejsan,

Jag hade precis ett spännande samtal med min farmor som berättade att hon har en guldrolle liggande från sin fd. man. Klockan ska ha inhandlats någon gång på 60-70 tal på semester i Spanien. Hon visste ej om klockan var äkta eller ej och jag har inga bilder och bor för långt bort för att undersöka klockan själv. Jag undrar hur utbrett det var med fakeklockor under denna tid. Ska man utgå från fake eller var det mer ovanligt då?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hejsan,

Jag hade precis ett spännande samtal med min farmor som berättade att hon har en guldrolle liggande från sin fd. man. Klockan ska ha inhandlats någon gång på 60-70 tal på semester i Spanien. Hon visste ej om klockan var äkta eller ej och jag har inga bilder och bor för långt bort för att undersöka klockan själv. Jag undrar hur utbrett det var med fakeklockor under denna tid. Ska man utgå från fake eller var det mer ovanligt då?
Hur långt är ett snöre?
Jag gissar att den är fake, brukar vara så med dessa historier.
 

Tapiren

Cartier
Hejsan,

Jag hade precis ett spännande samtal med min farmor som berättade att hon har en guldrolle liggande från sin fd. man. Klockan ska ha inhandlats någon gång på 60-70 tal på semester i Spanien. Hon visste ej om klockan var äkta eller ej och jag har inga bilder och bor för långt bort för att undersöka klockan själv. Jag undrar hur utbrett det var med fakeklockor under denna tid. Ska man utgå från fake eller var det mer ovanligt då?

Spontant; vad var mannen för typ av person?

Även om priserna gått upp ungefär hur mycket som helt så var ju en guldrolex redan då en ganska dyr produkt, matchar den hans ekonomi och liv i övrigt? ”Vanliga” människor köper sällan en såpass dyr klocka utan att det finns en historia bakom.
 

RJonsson

Omega
Hur långt är ett snöre?
Jag gissar att den är fake, brukar vara så med dessa historier.

Spontant; vad var mannen för typ av person?

Även om priserna gått upp ungefär hur mycket som helt så var ju en guldrolex redan då en ganska dyr produkt, matchar den hans ekonomi och liv i övrigt? ”Vanliga” människor köper sällan en såpass dyr klocka utan att det finns en historia bakom.

Jag lutar också mot fake men ska se till att undersöka den vid tillfälle. Han va lite svårbedömd, arbetare så länge jag kände honom men har tidigare drivit antikhandel.
 

stenlund

Omega
Vad tror ni om denna ? Dök upp på köp och sälj på Facebook för 22.000.
känns lite väl billigt...
 

Bilagor

  • 0085B813-0AD6-404C-8997-640BD12F8D3C.jpeg
    0085B813-0AD6-404C-8997-640BD12F8D3C.jpeg
    101.2 KB · Visningar: 27
  • 0C7EDA6F-A91D-4E3A-9A2B-57E86B7AAEF9.jpeg
    0C7EDA6F-A91D-4E3A-9A2B-57E86B7AAEF9.jpeg
    61.8 KB · Visningar: 26

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Kineserna älskar att kopiera klockor med ETA verk, eftersom det redan finns identiska clones på urverken. Jag brukar titta på kvalitén på utsmyckningen, så som côte de geneve och perlaget. I detta fall är kvalitén på fotona för dåliga för att kunna ge någon indikation. Brukar även titta på krispigheten, fonten och placeringen av graveringar på texter m.m. ETA graveringen på urverket ska också vara tydlig med perfekta kanter.

-Jag skulle tvivla på klockan om metallänken är fake.
-Sen tycker jag förstoringen på datumet inte är tillräcklig, men svårt att bedömma från fotona.
- Placeringen av "Tudor" texten på rotorn känns inte rätt linjerad mot côte de geneve stripsen. T och R ligger i princip centrerade i sina stripes. Jämför jag mot andra klockor på nätet, så skiljer det sig mot denna.
- Fonten på T och D i texten TUDOR på rotorn känns inte heller riktigt rätt.

Jag skulle inte genomföra en affär.
Screenshot_20200325-082728_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200325-083120_Samsung Internet.jpg
Är inte graveringen på Tudor ETA-verken i äkta guld?
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Är det någon som är insatt i dealer/display/promotion/showroom/advertisement clocks? Köpte denna väggklocka på eBay för drygt fyra år sedan. Säljare i EU med flera hundra positiva reviews och ganska utförlig beskrivning av klockan så kändes ok vid tillfället. Kvaliteten känns också ok och den har tickat på utan anmärkning under åren.

Har nu förstått att även väggklockor piratkopieras friskt. Det som bekymrar mig lite är urverket från "PWM". Kan inte hitta någon information om tillverkaren. Hittar däremot andra dealer clocks på bl a Catawiki från IWC, Patek, Chopard mm som har samma (påstådda?) urverk och ibland kaliber. Någon som har bättre koll?
IMG_20200413_135808.jpg

IMG_20200413_135817.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som är insatt i dealer/display/promotion/showroom/advertisement clocks? Köpte denna väggklocka på eBay för drygt fyra år sedan. Säljare i EU med flera hundra positiva reviews och ganska utförlig beskrivning av klockan så kändes ok vid tillfället. Kvaliteten känns också ok och den har tickat på utan anmärkning under åren.

Har nu förstått att även väggklockor piratkopieras friskt. Det som bekymrar mig lite är urverket från "PWM". Kan inte hitta någon information om tillverkaren. Hittar däremot andra dealer clocks på bl a Catawiki från IWC, Patek, Chopard mm som har samma (påstådda?) urverk och ibland kaliber. Någon som har bättre koll?
IMG_20200413_135808.jpg

IMG_20200413_135817.jpg
Jag skulle säga att den är så äkta den kan bli. Klistermärket med förklaring på säger allt.
 

delf

Breitling
En bekant har fått denna klocka från en dödsbo. Är den äkta? Även intresserad av att veta ålder, modell och värde.
 

Bilagor

  • F4CBFDF5-0392-4CAD-866B-3A8960004A72.jpeg
    F4CBFDF5-0392-4CAD-866B-3A8960004A72.jpeg
    426.3 KB · Visningar: 30
  • 01FB3A93-9057-43F5-9FD8-8B5B9FDD021E.jpeg
    01FB3A93-9057-43F5-9FD8-8B5B9FDD021E.jpeg
    373.4 KB · Visningar: 35

Kwyjibo

Omega
2-Faktor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni om denna ? Dök upp på köp och sälj på Facebook för 22.000.
känns lite väl billigt...
Ja, det är lite billigt. Men det är ju en modellen som är 37,5mm så den är inte stekhet direkt.
Kan inte se något som ser direkt fel ut, men skulle inte använda de där bilderna för att bedöma om den är äkta. Skulle heller inte köpa något via Facebook. Men det är jag.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Förväntar mig gratulationer, tårta och sång efter din nedräkning!
Det är ett relativt vanligt tillvägagångssätt att försöka töja på regelverket genom att spotta ur sig intetsägande poster, för att komma upp i tillräckligt många inlägg för att posta på köp och sälj. Ser man på din historik så faller du onekligen in i den kategorin. De som kontinuerligt bidrar till forumet är inte superförtjusta i det beteendet.
 

ganondorf

Omega
Det är ett relativt vanligt tillvägagångssätt att försöka töja på regelverket genom att spotta ur sig intetsägande poster, för att komma upp i tillräckligt många inlägg för att posta på köp och sälj. Ser man på din historik så faller du onekligen in i den kategorin. De som kontinuerligt bidrar till forumet är inte superförtjusta i det beteendet.
Det är ett relativt vanligt tillvägagångssätt att försöka töja på regelverket genom att spotta ur sig intetsägande poster, för att komma upp i tillräckligt många inlägg för att posta på köp och sälj. Ser man på din historik så faller du onekligen in i den kategorin. De som kontinuerligt bidrar till forumet är inte superförtjusta i det beteendet.
Relativt ny här, sitter inte i forumet hela dagarna utan nån timme ibland och kollar trådar som är av intresse. Finns nån begränsning på hur många trådar man får skriva i? Undrar också, vad är kutym i forumet om någon lägger upp en bild på ett snyggt armbandsur? Klickar man bara gilla eller är det ofint att skriva ”snygg”? Det är ju intetsägande visst, men är uppmuntran så illa? Inte direkt så att forumexperter uppmuntrar en till att fortsätta skriva i forumet om det krävs att alla inlägg ska vara djupt tankeväckande eller att man i princip ska ha 5000 inlägg.
 

Bas

Patek
Relativt ny här, sitter inte i forumet hela dagarna utan nån timme ibland och kollar trådar som är av intresse. Finns nån begränsning på hur många trådar man får skriva i? Undrar också, vad är kutym i forumet om någon lägger upp en bild på ett snyggt armbandsur? Klickar man bara gilla eller är det ofint att skriva ”snygg”? Det är ju intetsägande visst, men är uppmuntran så illa? Inte direkt så att forumexperter uppmuntrar en till att fortsätta skriva i forumet om det krävs att alla inlägg ska vara djupt tankeväckande eller att man i princip ska ha 5000 inlägg.
Kör ditt eget race bara. Om ledningen tycker du gör fel så säger dom till.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Relativt ny här, sitter inte i forumet hela dagarna utan nån timme ibland och kollar trådar som är av intresse. Finns nån begränsning på hur många trådar man får skriva i? Undrar också, vad är kutym i forumet om någon lägger upp en bild på ett snyggt armbandsur? Klickar man bara gilla eller är det ofint att skriva ”snygg”? Det är ju intetsägande visst, men är uppmuntran så illa? Inte direkt så att forumexperter uppmuntrar en till att fortsätta skriva i forumet om det krävs att alla inlägg ska vara djupt tankeväckande eller att man i princip ska ha 5000 inlägg.

Kör ditt eget race bara. Om ledningen tycker du gör fel så säger dom till.
Inte meningen att sortera in dig i ett fack du inte ska vara i, sorry. Men tyvärr är det alldeles för vanligt att medlemmar lägger korta kommentarer för att komma upp i tillräckligt många inlägg för i sin tur kunna posta på K&S. Du får givetvis bidra hur mycket/lite/uttrycksfullt/dämpat du vill till forumet och de diskussioner som pågår :)
 

Bas

Patek
Inte meningen att sortera in dig i ett fack du inte ska vara i, sorry. Men tyvärr är det alldeles för vanligt att medlemmar lägger korta kommentarer för att komma upp i tillräckligt många inlägg för i sin tur kunna posta på K&S. Du får givetvis bidra hur mycket/lite/uttrycksfullt/dämpat du vill till forumet och de diskussioner som pågår :)
Det är så tråkiga klockor på K&S så lite nytt blod skadar aldrig :) Jag minns själv hur jag postade lite extra för att få tillgång till K&S, och jag tycker det slutade ganska bra ändå.
Svårt att bidra till Forumet som ny i gamet så frågan är hur dom ska bidra.
 

Drugglas

Breitling
140.000kr för denna? Vad säger ni?
 

Bilagor

  • 17F66AE0-A703-41E2-974F-713E3915BA3F.jpeg
    17F66AE0-A703-41E2-974F-713E3915BA3F.jpeg
    434.3 KB · Visningar: 33
  • 80DE745E-0B07-4B4B-A51B-3075FD84E01A.jpeg
    80DE745E-0B07-4B4B-A51B-3075FD84E01A.jpeg
    474.8 KB · Visningar: 29
  • B4FF5C56-57FD-4D03-8E1E-0ACE7AF64C8E.jpeg
    B4FF5C56-57FD-4D03-8E1E-0ACE7AF64C8E.jpeg
    194.7 KB · Visningar: 26
  • 193619B1-8254-4E96-B9E3-E890B0ACEE13.jpeg
    193619B1-8254-4E96-B9E3-E890B0ACEE13.jpeg
    489.1 KB · Visningar: 25
Topp