• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vs1987

Breitling
Taveldesignen har gjorts för SM30, dock saknar jag ”krok-s” i Seamaster, men kan mycket väl original.
Här är min fast med 3-6-9-12 tavla
7EBD5967-0042-4DEE-BCFE-3B16AFB61AC5.jpeg


Här är en från nätet
0fa15267-8751-427c-9f06-b3d8d867cf70.jpg


Och här är från Omegas egna hemsida
omega-vintage-seamaster-st-135-0007-l.jpg
Tack för info! Vad går dem för ungefär? Den som ligger på blocket nu vill ha 7k, kommer nog passa i vilket fall som helst men vill bygga upp lite mer kunskap först.
 

vve

Breitling
Här har vi en IWC, jag personligen har dålig koll här, vad tror ni äkta eller fake?
B673CF0D-B26A-498B-9405-F68C693B589A.jpeg
 
Senast ändrad:

Fredgusta

Panerai
Här har vi en IWC, jag personligen har dålig koll här, vad tror ni äkta eller fake?
B673CF0D-B26A-498B-9405-F68C693B589A.jpeg
Visarnas lum matchar inte, datumhjulet sitter för nersjunket, "Swiss" står på bezeln och inte på tavlan - to name a few.

Tråkigt men tyvärr får du nog bryta nyheten till din kompis att denna passar bättre i en mixer på fullfart än på armen. Till miljöstationen med denna 🚮
 
  • Like
Reactions: vve
Här har vi en IWC, jag personligen har dålig koll här, vad tror ni äkta eller fake?
B673CF0D-B26A-498B-9405-F68C693B589A.jpeg
Med tanke på att ena sub dial går till 7 av någon anledning, det står "METER" rätt meningslöst högst upp samt att gummit sitter förjäkla illa så går mitt tips på att den är fejk. Men visst jag är absolut ingen expert och kan ha fel
 
  • Like
Reactions: vve

triss

Omega
2-Faktor
Visarnas lum matchar inte, datumhjulet sitter för nersjunket, "Swiss" står på bezeln och inte på tavlan - to name a few.

Tråkigt men tyvärr får du nog bryta nyheten till din kompis att denna passar bättre i en mixer på fullfart än på armen. Till miljöstationen med denna 🚮
Visarna och "Swiss" stämmer nog överens med en äkta men den vänstra subdialen ser skum ut för att uttrycka det milt. Har inte sett någon annan där det inte är sekundvisare. Här verkar det vara gångreserv???? Dessutom brukar det vara antingen helt utan datum eller med både dag och datum.

Edit: Hittar inte någon med endast Swiss dock vid en snabb koll på Chrono24 men det kanske är likt Rolex att det endast fanns under 1-2 år.
 

Fredgusta

Panerai
Visarna och "Swiss" stämmer nog överens med en äkta men den vänstra subdialen ser skum ut för att uttrycka det milt. Har inte sett någon annan där det inte är sekundvisare. Här verkar det vara gångreserv???? Dessutom brukar det vara antingen helt utan datum eller med både dag och datum.
Alla fejkare vet att datum på tavlan säljer fler klockor, oavsett om modellen ska ha det eller inte 😉

Rena rama uppgraderingen från originalet ju!
 

Kreppe

Breitling
Hej! Jag är väl egentligen ganska säker på att denna är riktig, men tänkte lägga upp den här och rådfråga om ni ser något galet ändå. (Kronan har fastnat och går inte att dra in helt då den skall skickas på service)

Tack på förhand!
60E65E20-9A25-485B-9ADC-AFFAF311681F.jpeg
7806DDDB-105B-40D1-A8BC-EA14746341DB.png
 
Hej!
Här kommer tre bilder på två olika Datejust-länkar.
Är de äkta?
Jag tänker på serienumret som i ena fallet borde sluta med en nolla, eller?
Det är stållänkar.
 

Bilagor

  • 723FC7DD-2C57-44D2-BD4C-1FE55CD68C97.png
    723FC7DD-2C57-44D2-BD4C-1FE55CD68C97.png
    209.8 KB · Visningar: 9
  • C30C478E-FF3E-4832-BB3A-B29BCB0FE7C5.png
    C30C478E-FF3E-4832-BB3A-B29BCB0FE7C5.png
    429.4 KB · Visningar: 11
  • D5DF4410-97E5-4C41-9D00-D81A67E07275.jpeg
    D5DF4410-97E5-4C41-9D00-D81A67E07275.jpeg
    376.9 KB · Visningar: 24

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Så med andra ord är den äkta förmodligen? Vad skulle du säga att det är för årsmodell på länken?
Försöker ta reda på om länken är utbytt nämligen.
Väntar på bilder på serienumret på klockhuvudet.
Inte en aning.

Kolla på låskoden här för ett ungefär:
 
Inte en aning.

Kolla på låskoden här för ett ungefär:
Mm… just den lilla koden som visar på år och månad verkar ju inte finnas.
Om det var den du menade.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
 
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
fejk
 
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
😂 Jag tror att du vet svaret själv.. Det är inte ens en halvbra kopia
 
Topp