Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.
Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan: