• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hade varit uppfriskande om nån skrev sanningen i annonsen istället, dvs nåt i stil med:

”Jag köpte denna på en strandpromenad i Dubrovnik för 15 euro i somras på semestern som en kul grej.
Nu tänkte jag kolla om någon dumskalle är villig att betala dyrt för den.

Jag skriver i annonsen att jag är osäker på om den är äkta för att inbilla mig själv att jag har ryggen fri.”

Ja, 100%, hur kan du ens fråga den frågan(ursäkta)??? Det är en annan logga på urtavlan rakt under🤣🤣.

inte helt ovanligt när det rör Chronograph Suisse Vintage. Så frågan var inte helt obefogad.

s-l1600.jpg
ATA-chronographe-suisse-18K-gold-2.jpg

Ja, 100%, hur kan du ens fråga den frågan(ursäkta)??? Det är en annan logga på urtavlan rakt under🤣🤣.

Det där är väl ändå ett rätt oskönt svar.
Var lite hjälpsam och förklara varför. Hade det varit självklart för OP hade han ju inte frågat.

Skriv istället att det är en enklare Chronograph från 40/50-tal men sannolikt inte Breitling.
Att det finns varningsklockor som ringer. Exempelvis utbytta visare, ommålad tavla och den mindre smakfulla loggan genom en subdail.

Du kändes själv inte speciellt trygg i kunskapen när du frågade om samma klocka själv igår.
IMG_8847.jpeg

Senast ändrad:
Det där är väl ändå ett rätt oskönt svar.
Var lite hjälpsam och förklara varför. Hade det varit självklart för OP hade han ju inte frågat.

Skriv istället att det är en enklare Chronograph från 40/50-tal men sannolikt inte Breitling.
Att det finns varningsklockor som ringer. Exempelvis utbytta visare, ommålad tavla och den mindre smakfulla loggan genom en subdail.

Du kändes själv inte speciellt trygg i kunskapen när du frågade om samma klocka själv igår.
IMG_8847.jpeg
Tack för ett bra och trevligt svar 👌🙂

Att en urtavla har två varumärken på sig säger ingenting om dess äkthet. Finns mängder av exempel genom historien (Tiffany-stämplade klockor, Cartier-stämplade Movados etc.). Breitling specifikt finns ju med Kronometer Stockholm exempelvis.

Det är utförandet som är en röd flagga, inte att den har två varumärken.

är du säker? jag skulle vilja se den öppen. inte sett denna model kopierad i titan. ser inget konstigt som inte kan bero på förstoringen heller.
tack
hammars

Måste säga att i detta fallet behöver man inte vara särskilt kunnig på Breitling och det är inte jag, för att se att utförandet på boetten och text på den, bezeln, ser ut som skräp. Den ser ju helt galen ut. Ovanligt kass förfalskning. Jämför med den äkta Breitlingen. Ibland är det uppenbart.

1000006077.jpg
Ser inte texten ny ut om man jämför med resten? (Tavlan)
Klockan är från 60 talet

(Kan inte gammla breitling så bra tyvärr)

Bilagor

• 1000006078.jpg
    1000006078.jpg
    268.6 KB · Visningar: 10
Håller absolut med angående stjärnan. Jag har inte sätt klockan i person så jag vågar inte svara på om det är vinkeln bilden är tagen ifrån eller om den faktiskt är sne.
restaurerad vet jag ingenting om mer än att den legat i en låda senaste 20 åren.

Angående baklocket så vet jag inte varför du tycker det ser fake ut.
Kollade liknande klockor på chrono24 och Google och dem som är av helguld har det guldiga baklocket. Sen att den kommer i gulguld och rosé gulds utförande kanske kan spela in här.

Vad jag känner mig lite kluven i är som sagt att stjärnan är lite sne samt att jag tycker mig se på bilden som är tagen lite närmare att slitage på vänster bandhorn tyder på stål under. Många frågetecken kring guld på stål och guldiga baklocket då guld på stål (alltid?) kommer på stål baksida.
Ja guld på stål ska väl ha stålbaksida med guld i inre ringen/motivet. Jag tycker att baklocket på bilden känns lite off, det är något med själva motivet som inte "poppar" som det ska tycker jag. Den känns för platt i reliefen. Skulle ju kunna vara pga polering iofs.

Hade nog varit bäst att be om några fler bilder på det som ser suspekt ut och ta det därifrån. Men de absolut flesta som dyker upp av dessa är ihopplockade av diverse olika delar från olika ur, det kan vara bra att ha i åtanke innan man budar/köper, det skadar värdet en hel del.

Nykomling på Klocksnack, så osäker på var jag ska rikta frågan, men hoppas nån kan leda mig rätt.

Har ett arvegods med okänd historia och tänkte lämna den på service samt värdering för försäkring. Klockan avslöjar inget modellnummer och jag har googlat utan att hitta matchande design på boett (titan?) och urtavla.

Årtal är i alla fall pre 2008, då innehavaren dog.

Kan nån lista ut modellbeteckning kanske det ger en rättvisande värdering, för chronografer från Schaffenhausen spänner från 10' till 150' på auktioner.

/Magnus
20241020_182917.jpg

Tillbaka
Topp