• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

När de gör värderingsintyg - innebär det att de kontrollerat äktheten i alla delar?

Tänker att det är annorlunda när det är kaplans som håller i auktionen.. men kanske övertänker jag saken något 😅
Kaplans öppnar upp och kontrollerar urverket när dom utfärdar värderingsintyg. Finns ingen seriös aktör som utfärdar värderingsintyg som styrker äkthet utan att öppna upp klockan. Jag kan dock inte svara på om dom kontrollerar huruvida samtliga delar (inkl. slitagedelar) i urverket är äkta eller om några delar är aftermarket eller inte.

Kaplans öppnar upp och kontrollerar urverket när dom utfärdar värderingsintyg. Finns ingen seriös aktör som utfärdar värderingsintyg som styrker äkthet utan att öppna upp klockan. Jag kan dock inte svara på om dom kan kontrollera huruvida samtliga delar (inkl. slitagedelar) i urverket är äkta eller om några delar är aftermarket eller inte.
Önska de skrev något om funktionen men det är oklart om den tickar överhuvudtaget..

Någon som har erfarenhet av band av det slaget. Står att det är skadat/vridet men jag kan inte se skadan..

Länken är ju skadad, så den hade iaf jag inte räknat med att kunna använda, utan där är det snarare guldvärde som är intressant om den inte går att laga. Finns säkert folk som vet mer exakt men en snabb googling ger att urverket bör väga runt 20 gram. Säg att guldpriset ligger på 650kr (kanske högt räknat & snabb googling av guldpriset) => (72-20) * 650 = 33800kr i guldvärde. Givet att i alla fall jag inte har koll på exakt vikt på själva guldet i klockan så känns det som att buden som ligger just nu tangerar klockans guldvärde.

Länken är ju skadad, så den hade iaf jag inte räknat med att kunna använda, utan där är det snarare guldvärde som är intressant om den inte går att laga. Finns säkert folk som vet mer exakt men en snabb googling ger att urverket bör väga runt 20 gram. Säg at guldpriset ligger på 650kr (snabb googling på guldpriset också) => (72-20) * 650 = 33800kr i guldvärde. Givet att i alla fall jag inte har koll på exakt vikt på själva guldet i klockan så känns det som att buden som ligger just nu tangerar klockans guldvärde.
Tack! Du landar i princip på samma siffror som mig.

Min tanke va att kunna använda den om jag köpte den.. men du uppfattar det som att länken är skadad till den grad att den är obrukbar?

Det som jag försöker förstå, jag fick intrycket av att det var en mindre skada då jag inte kan se den på bilderna. Men vad vet jag.. 😅

En annan fundering jag har är hur lätt det är att korta ner en sådan länk.. jag har rätt smala handleder.

Tack! Du landar i princip på samma siffror som mig.

Min tanke va att kunna använda den om jag köpte den.. men du uppfattar det som att länken är skadad till den grad att den är obrukbar?

Det som jag försöker förstå, jag fick intrycket av att det var en mindre skada då jag inte kan se den på bilderna. Men vad vet jag.. 😅

En annan fundering jag har är hur lätt det är att korta ner en sådan länk.. jag har rätt smala handleder.
Osäker på vad "vriden" länk innebär, uppfattar det som att den är lite "knäckt" så att länken är sned men intakt och den går säkert att bära, frågan är hur bekvämt. men jag hade nog velat kolla på den irl om jag skulle lägga bud. Jag tror spontant att en guldsmed bör kunna korta ner den om den är för lång (kapa och löda på något sätt). Om länken är för kort är det nog svårare att förlänga snyggt.

Osäker på vad "vriden" länk innebär, uppfattar det som att den är lite "knäckt" så att länken är sned men intakt och den går säkert att bära, frågan är hur bekvämt. men jag hade nog velat kolla på den irl om jag skulle lägga bud. Jag tror spontant att en guldsmed bör kunna korta ner den om den är för lång (kapa och löda på något sätt). Om länken är för kort är det nog svårare att förlänga snyggt.
Tack för tankevärd input! Ska nog fundera en vända till så får vi se om jag vaknar med feeling…

Blivit en del klockköp senaste månaderna så jag kanske borde lugna mig 😂😅

Nä det förstår jag.. frågan är om de öppnat och tittat grundligt, så att allt som man kan se med ögonen stämmer eller om det är en ”värdering” under förutsättning att allt stämmer..
Ja det kan du vara säker på.
Men alla kan ju missa/ha en dålig dag. Det var väl just Kaplans som skrev värderingsintyg på falsk TagHeur om jag minns rätt?

Ja verkar inte bättre enligt en annan tråd här på KS.

Tack för du tar dig tiden att svara :)
Ingen fara.
Dock så litar jag personligen bra mycket mer på Kaplans intyg än många andra aktörers.

Men ingenting slår de egna ögonen.
Iallfall när det gäller skickbedömning.
Ser du även frågat om klockan "fungerar".
Om inget annat skrivits så är svaret ja.
Dock kollas inte exakt tidshållning etc utan mer att "Visarna rör sig"
Därav erinran att klockor över 5år kan behöva en service.

Ingen fara.
Dock så litar jag personligen bra mycket mer på Kaplans intyg än många andra aktörers.

Men ingenting slår de egna ögonen.
Iallfall när det gäller skickbedömning.
Ser du även frågat om klockan "fungerar".
Om inget annat skrivits så är svaret ja.
Dock kollas inte exakt tidshållning etc utan mer att "Visarna rör sig"
Därav erinran att klockor över 5år kan behöva en service.
Ja vintageur är väll alltid en coinflipp..

Just nu är det länken som håller mig velande..

Tack igen för bra insikter!

Länken verkar ju vara låset som inte linjerar korrekt.
Syns väldigt tydligt på bild # 4 och även #5 Kronofogden
Hmm… så du tror inte det är värre än det glappet som syns:

IMG_5532.jpeg

Stämmer.
Men hur det sedan påverkar låsmöjligeheten,Se bild #5 måste du nog prova själv
Klurigt.. kanske kan en guldsmed fixa det samtidigt som man kortar ner den..

Har du erfarenhet av att korta ner liknande länkar? Sparar man överblivna delarna för eller smälter man? Jag har ingen uppfattning om det går att förlänga på nytt..

Har du erfarenhet av att korta ner liknande länkar? Sparar man överblivna delarna för eller smälter man? Jag har ingen uppfattning om det går att förlänga på nytt..
Jag har frågat hos Kaplans och de ville inte göra det mtp kostnad samt resultat.
Mycket lättare tacka nej och slippa en besviken kund var känslan jag fick.

Men allt går.
Frågan är väl vilket resultat du är nöjd med och vad det får kosta

Jag har frågat hos Kaplans och de ville inte göra det mtp kostnad samt resultat.
Mycket lättare tacka nej och slippa en besviken kund var känslan jag fick.

Men allt går.
Frågan är väl vilket resultat du är nöjd med och vad det får kosta
Ja man får ofta den känslan av de större aktörerna..

Kanske dumt att ta för mycket risker när man har hög fallhöjd 😅

Det du ser på bilden är bara spel. Det man syftar på är att den är vriden. Kanske det du ser på samma bild där det är lite mer avstånd mellan vissa trådar i länken. Det kan man lätt böja tillbak själv, så länge inget är brutet.

Kortar du en sådan här länk är det permanent, går inte riktigt att sparar och löda ihop igen.

Frågan är vad du ser i klockan? Generisk och lite fulpolerad.

Det du ser på bilden är bara spel. Det man syftar på är att den är vriden. Kanske det du ser på samma bild där det är lite mer avstånd mellan vissa trådar i länken. Det kan man lätt böja tillbak själv, så länge inget är brutet.

Kortar du en sådan här länk är det permanent, går inte riktigt att sparar och löda ihop igen.

Frågan är vad du ser i klockan? Generisk och lite fulpolerad.
Tack för svar.

Medveten att den är relativt basic. Mest att jag varit sugen på något i helguld men som inte är blankpolerat och känns som ett relativt bra pris.

Sett på en svensk influensers Instagram. Finns ett fel!

IMG_8349.jpeg

Räfflad glasring och jubilee-länk men inget datum. Fejk!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp