• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sorry för felstavning... ok, urtavlan säger IWC Schaffhausen och bakstycke säger Schaffhausen International Watch co.
Vad är det som antyder fejk? Hur vet man att modellenninte funnits?
Ser ut som en blandning av två iwc modelller med en felaktig färgsättning dessutom. Innerringen hör inte till en kronograf utan deep one, avståndet mellan sub dials och den övre pushern borde inte vara en skruvknapp ska man fortsätta?

Sorry för felstavning... ok, urtavlan säger IWC Schaffhausen och bakstycke säger Schaffhausen International Watch co.
IWC av denna eran använde verket Valjoux 7750 som har ett annat upplägg på kronografregistren (löpande sekund kl. 9, minuträknare kl. 12, timräknare kl. 6) samt även dagvisning kl. 3. Är denna ens mekanisk? Sen är ju "meter" på inre vridringen nonsens i detta fallet.

Varför är det alltid arvegods 🤔 Hur som helst, en bild säger mer än tusen ord... så här ser äkta vara ut.
1729532225557.png

Jag får tacka för alla försök att besvara en nybörjare fråga! Kommentarer som "troligen fejk", "meter på inre vridringen rent nonsens", en bild på en "riktig" klocka samt för den otroligt övertydliga insikten att jag inte är välkommen här med för simpla frågor och i synnerhet inte om fejk-klockor! Jag blottar min underlägsenhet för @Alarik som uppenbarligen har koll på vilka alla modeller som finns och har funnits.
Tack!

Jag får tacka för alla försök att besvara en nybörjare fråga! Kommentarer som "troligen fejk", "meter på inre vridringen rent nonsens", en bild på en "riktig" klocka samt för den otroligt övertydliga insikten att jag inte är välkommen här med för simpla frågor och i synnerhet inte om fejk-klockor! Jag blottar min underlägsenhet för @Alarik som uppenbarligen har koll på vilka alla modeller som finns och har funnits.
Tack!
Hittade en "brorsa" i Riga för 70€ och som är öppen med att det är en kopia.
1729534562499.png

Tack!
Mäh! Klart du är välkommen med vilka frågor som helst men du måste förstå att du vänder dig till ett entusiastforum för klocknördar som är proffs inom sitt område. Utöver det är många också allmänt trötta på just ”arvegodsfynd”. Titta tillbaka i tråden så tror jag du rätt snabbt fattar läget.
Du har ändå fått svar på dina frågor. Bara att tugga i sig läget.
Smäll på med en riktig klocka så får du omvänt del av oändlig värme och kärlek.

Senast ändrad:
Tack!
Que?
Vilket svar kan vara bättre och tydligare än att den är fejk för att det är en modell som inte finns eller har funnits?
Vill du att jag ska gissa varför IWC aldrig tillverkat något liknande?
Eller vill du ha gemensam tankesmedja varför någon väljer att producera en klocka som inte efterliknar något ur den riktiga produktkatalogen?
Beskriv gärna hur du tänker att ett mer rättvisande svar skulle se ut så tar jag till mig av din feedback.

Nåt specifikt du tänker på? Jag är knappast någon expert, men med en snabb jämförelse med äkta vara på bild så hittar iallafall inte jag något tydligt avvikande? Jag kan iof ha helt fel 😄
Gillar inte helheten....stålets glans, reflektionen i glaset, tjockleken på indexramarna, datumfönstrets imperfektion, den ljusgröna färgen på DEEPSEA... Kronan mellan swiss made tyder på att det är en 126660 eller 136660 men skriften på ringen innanför glaset är snarare 116660 med tanke på fonten och tjockleken. Kolla S:et i "gas" och jämför med 126660 och 136660 nedan.

116660
Rolex-Deepsea-D-Blue-116660-watch-6.jpg

126660
Rolex-Deepsea-126660-Baselworld-2018-7.jpg

136660
watch-club-rolex-sea-dweller-deepsea-136660-jamescameron-ref-136660-year-2024-1710786603387-15...jpg

Gillar inte helheten....stålets glans, reflektionen i glaset, tjockleken på indexramarna, datumfönstrets imperfektion, den ljusgröna färgen på DEEPSEA... Kronan mellan swiss made tyder på att det är en 126660 eller 136660 men skriften på ringen innanför glaset är snarare 116660 med tanke på fonten och tjockleken. Kolla S:et i "gas" och jämför med 126660 och 136660 nedan.

116660
Rolex-Deepsea-D-Blue-116660-watch-6.jpg

126660
Rolex-Deepsea-126660-Baselworld-2018-7.jpg

136660
watch-club-rolex-sea-dweller-deepsea-136660-jamescameron-ref-136660-year-2024-1710786603387-15...jpg
Fasen inte lätt ändå, är en rätt usel bild med mkt reflektioner som gör det svårare. Men det är kul, folk som du är bra på att hitta de små detaljerna. Dock var det här inte lätt att se tycker jag.

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att den här är äkta? enda som säger emot är att kronan inte är signerad. Damklocka.
1.jpg
2.jpg
3.jpg

På förekommen anledning lägger jag in denna här. Tillhörde tjejens mormor. Således har jag precis noll känningar kring dess härkomst. Har kikat runt och (eventuellt) funnit modellen; Vermeil. Visarna ser dock fel ut i jämförelse med de modeller jag jämfört med.

IMG_1254.jpeg

IMG_1255.jpeg

Tack på förhand.

Senast ändrad:
OMEGA
Genève (T-Swiss Made-T)
Cal 565
Serie nr. 31872760
Ref nr. BA 166.0070
Boett nr. 166.070

Tycker ni den ser ledgit ut? Kommentarer på värde tar jag gärna emot med :)

IMG_5525.jpeg
IMG_5528.jpeg
IMG_5531.jpeg

• Like
Reactions: JWB
Tillbaka
Topp