• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

1739534048267.png
Förmodligen mobilkamerans fel.

Håller med om att texten ser riktigt slarvig ut - men några bilder senare är det ändå knivskarp text. Ser även ut att vara samma klocka pga märket till höger om 65 på bezeln så ingen switch har gjorts mellan bilder

1739534499685.png

1739534546648.png
Du har rätt, det är samma klocka på de sista två bilderna där allt helt plötsligt är skarpt. Såg inte dem tidigare. Finns även ett märke under nollan på 160-markeringen på bezeln.

Något känns fortfarande off, måste kolla lite närmare. Att inga papper följer med klockan är också en stor varningsklocka så klart....den är ju bara 3 år gammal...han borde ju ha kvitton och cert etc eftersom det fortfarande är garanti på klockan i så fall.

Har kikat lite närmare nu, och jag får nog backa lite och erkänna att den troligtvis är äkta trots att papperen saknas och bilderna såg skumma ut.

De kopior som jag sett "live" har ett sämre datumhjul som dessutom är något nersjunket i tavlan. Brukar vara så med A7750-verk som har datumet kl 6. Denna ser ut att ligga ganska flush. Borde sett det direkt. Bild nedan på en fake för jämförelse.

1739538646153.png

Har kikat lite närmare nu, och jag får nog backa lite och erkänna att den troligtvis är äkta trots att papperen saknas och bilderna såg skumma ut.

De kopior som jag sett "live" har ett sämre datumhjul som dessutom är något nersjunket i tavlan. Brukar vara så med A7750-verk som har datumet kl 6. Denna ser ut att ligga ganska flush. Borde sett det direkt. Bild nedan på en fake för jämförelse.

1739538646153.png
Grym spaning - man lär sig något nytt varje dag!
För att inte tala om att "swiss made" inte sitter jämnt under index eller framförallt att den röda texten är horribel :D

Om du zoomar in på tavlan så ser du att logga, text och index ser ut som att de målats dit av en femåring. Stor skillnad om man jämför med närbilder på en äkta. Otur för honom att han tagit ganska bra foton. 😂

Och inga papper på det...

1739534048267.png
Har troligen att göra med komprimering av bild och inget annat. Jag poängterade på samma grej i en annan tråd. Tror inte den är fejk.

Frågan ställs eftersom jag driver ett auktionshus och har fått denna inlämnad av en kund men känner att jag inte har tillräcklig kunskap för att med säkerhet kunna garantera äktheten i klockan. För att undvika att kopior kommer ut på marknaden så behöver jag vara säker på att det inte är en sådan. Vi har såklart tillgång till experter inom området som kommer få titta på den innan den läggs ut på auktion men vill veta om det är över huvud taget värt att ta det vidare till dem eller inte. Vänder mig därför till er som har kunskap om denna typ av klocka för att få ett utlåtande.

Med det sagt så vilken typ av information behövs för att kunna avgöra äktheten?

Allt gott
Utan att öppna klockan för att kontrollera verket är det svårt att avgöra.

Frågan ställs eftersom jag driver ett auktionshus och har fått denna inlämnad av en kund men känner att jag inte har tillräcklig kunskap för att med säkerhet kunna garantera äktheten i klockan. För att undvika att kopior kommer ut på marknaden så behöver jag vara säker på att det inte är en sådan. Vi har såklart tillgång till experter inom området som kommer få titta på den innan den läggs ut på auktion men vill veta om det är över huvud taget värt att ta det vidare till dem eller inte. Vänder mig därför till er som har kunskap om denna typ av klocka för att få ett utlåtande.

Med det sagt så vilken typ av information behövs för att kunna avgöra äktheten?

Allt gott
Driver du ett auktionshus och har experter bör du konsultera dessa och inte ett internetforum.....
Dessutom utan bilder på urverk kan ingen här avgöra vad som sitter i.
En "Härlig Vikt" är heller ingen garant. Din expert vet säkert vad en äkta DD skall väga.

Men...
Vad som talar för att iallafall boett&länk är äkta är att du testat 18K.
Nog för att det går att kopiera i guld,men att det skulle vara vanligt tror jag inte

Driver du ett auktionshus och har experter bör du konsultera dessa och inte ett internetforum.....
Dessutom utan bilder på urverk kan ingen här avgöra vad som sitter i.
En "Härlig Vikt" är heller ingen garant. Din expert vet säkert vad en äkta DD skall väga.

Men...
Vad som talar för att iallafall boett&länk är äkta är att du testat 18K.
Nog för att det går att kopiera i guld,men att det skulle vara vanligt tror jag inte

Äsch, internetforum är så klart inte att förakta.
Som auktionshusinnehavare är det inte alltid lätt att veta allt om allt. Ibland kan det ju också vara skönt att luta sig mot "safety in numbers" istället för en enskild part. Har själv gått samma väg när det gällde särskilt svår italiensk keramik.

Givet hur mycket tveksamheter som faktiskt hittar ut på mindre svenska auktionshus så tar jag det som positivt att man åtminstone gräver lite i saken och inte bara lägger upp (så klart en del självbevarelsedrift gällande detta - det är ju trots allt olagligt att kränga varumärkesförfalskningar).

Ställer mig hur som helst också i kön som säger att man måste se urverk för att säkert bedöma att allt är hundra kosher.
Men baserat på bara vad vi ändå ser så har jag inga problem att ändå bedöma åtminstone case och länk som något som Rolex har producerat. Allting ser bra ut och stämplar sitter där de ska.

Så klart finns det kanske något exempel på rena fejkur i faktiskt guld, men de lär ju vara otroligt ovanliga.

Äsch, internetforum är så klart inte att förakta.
Som auktionshusinnehavare är det inte alltid lätt att veta allt om allt. Ibland kan det ju också vara skönt att luta sig mot "safety in numbers" istället för en enskild part. Har själv gått samma väg när det gällde särskilt svår italiensk keramik.

Givet hur mycket tveksamheter som faktiskt hittar ut på mindre svenska auktionshus så tar jag det som positivt att man åtminstone gräver lite i saken och inte bara lägger upp (så klart en del självbevarelsedrift gällande detta - det är ju trots allt olagligt att kränga varumärkesförfalskningar).

Ställer mig hur som helst också i kön som säger att man måste se urverk för att säkert bedöma att allt är hundra kosher.
Men baserat på bara vad vi ändå ser så har jag inga problem att ändå bedöma åtminstone case och länk som något som Rolex har producerat. Allting ser bra ut och stämplar sitter där de ska.

Så klart finns det kanske något exempel på rena fejkur i faktiskt guld, men de lär ju vara otroligt ovanliga.
Har jag en expert ( som verkligen är expert inom sitt område och inte en självutnämnd sådan) att tillgå väljer jag ju denne alla dagar i veckan över ett internetforum där svaren varierar i kvalitet beroende på kunskapsnivån hos gemälararen.
Men famlar jag helt i blindo så är det givetvis bättre att fråga och bolla funderingar där det förhoppningsvis finns den kunskap jag själv saknar.

Men jag tror vi ändå håller med varandra i sak.

Trevlig Fredag!

Har jag en expert ( som verkligen är expert inom sitt område och inte en självutnämnd sådan) att tillgå väljer jag ju denne alla dagar i veckan över ett internetforum där svaren varierar i kvalitet beroende på kunskapsnivån hos gemälararen.
Men famlar jag helt i blindo så är det givetvis bättre att fråga och bolla funderingar där det förhoppningsvis finns den kunskap jag själv saknar.

Trevlig Fredag!

Vi gör ju det. :)

Trevlig Fredag!
Instämmer. Det handlar ju om flera 100-tusen, inget man ska chansa på. Att luta sig mot forum istället för en Rolex AD känns inte rätt. Finns flera fall där Rolexar som helhet godkänts trots att delar, exempelvis glasring i stål godkänts som egentligen skulle varit i guld.

Instämmer. Det handlar ju om flera 100-tusen, inget man ska chansa på. Att luta sig mot forum istället för en Rolex AD känns inte rätt. Finns flera fall där Rolexar som helhet godkänts trots att delar, exempelvis glasring i stål godkänts som egentligen skulle varit i guld.

Var skulle detta ha godkänts (och vad menas med ordet Godkänt? Fabriksorginal från fabrik? Orginaldel men likväl fel för modellen då en sådan aldrig satt på klockan som ny? Etc)
Från forumexpertisen eller från ÅFs examinator?
Svaren kan ju aldrig bli bättre än kunskapsnivån på den som svarar.

Som köpare "bör" man gå på magkänslan.
Är säljaren någon jag har förtroende för och står denne bakom sitt sälj om det visar sig vara något knas som uppdagas senare?
Klart värt en tia eller tjuga mer i dessa prisklasser och sova gott än att jaga "Bästa Pris" och inte riktigt veta vad man köpt.
Tycker Flup iallafall...

Godkänts av vem?

Nu spelar jag djävulens advokat lite bara för att det är fredag och jag har feeling, men...
...en DD 18038 byter händer för förhållandevis lite över faktiskt guldpris idag.
Förstår att det är av yttersta vikt att en ovanlig Speedy/Daytona från långt tillbaka i tiden har varenda pinal korrekt (vilket möjligtvis också blir sant för denna DD en gång i tiden), men här har det faktiskt en ganska marginell påverkan på värdet (visst, inte om ringen skulle visa sig vara stål).

Därmed inte sagt att man ska skarva och inte skriva ut om någonting uppenbart felar. Så i sak antar jag att jag fortsatt håller med både dig och @FlipSwede. Är man osäker så är det enda hundraprocentiga(?) att bege sig till AD.

EDIT
Antar att du menar att något auktionshus skulle sålt typ en 1601 med ring från en 1603 eller motsvarande?
I sånt fall vidhåller jag, att det är ett bra första steg att förhöra sig här på KS. Trevlig forum, trots allt. :)

Jag tog ett exempel. Finns värderingsmän som godkänt klockor (exempelvis Rolexar) utan att uppmärksamma att delar bytts. Hade jag haft ett auktionshus och skulle sälja en Rolex för 200 papp så hade jag inte gått till random värderare eller lagt upp foton på forum och på sätt verifierat klockan. Jag hade lämnat in den till en AD och fått hela klockan inkl delarna verifierade och värderade skriftligen.

Tillbaka
Topp