• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vonhall

Rolex
Hade varit kul att få veta varför man misstänker om en klocka är fejk eller ej. Exempel om ens kompis plötsligt införskaffat något eller om man ska köpa ny eller av någon annan orsak. Känns som att det finns en risk att folk kommer regga sig och posta i denna tråd bara för att se om sina fejk kan lura klockfolk.

Eller ännu värre att folk registrerar sig här bara för att snacka skor, vad de har för bil osv osv! ;)
 
Är du såpass osäker råder jag dig att köpa från en känd säljare, inte från Tradera.
Vet du inte vad du köper, är risken för ett dåligt köp överhängande.

Är det vanligt att kopior säljs som äkta på Tradera? Var bör man vända sig om man inte har råd med nytt och inte har någon auktoriserad försäljare hemmavid? Säljer auktoriserade begagnat i någon högre skala? Hur vet man vilka begagnatsäljare som är seriösa? Jag skulle ju kunna bli lurad även om jag får känna på klockan. Hur mycket kan man lita på äkthetsintyg? Är det vanligt med förfalskade intyg också?

Många frågor, men för mig är det begagnat som gäller och då är ju frågan om man öht ska köpa alls om man inte är kunnig?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Är det vanligt att kopior säljs som äkta på Tradera? Var bör man vända sig om man inte har råd med nytt och inte har någon auktoriserad försäljare hemmavid? Säljer auktoriserade begagnat i någon högre skala? Hur vet man vilka begagnatsäljare som är seriösa? Jag skulle ju kunna bli lurad även om jag får känna på klockan. Hur mycket kan man lita på äkthetsintyg? Är det vanligt med förfalskade intyg också?

Många frågor, men för mig är det begagnat som gäller och då är ju frågan om man öht ska köpa alls om man inte är kunnig?


Ett sätt är att göra upp affär hos en auktoriserad försäljare och be dem kolla klockan samtidigt. Ett annat sätt är att tråla Köp&Sälj här efter det du letar efter och sen kolla referenser på säljaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det vanligt att kopior säljs som äkta på Tradera? Var bör man vända sig om man inte har råd med nytt och inte har någon auktoriserad försäljare hemmavid? Säljer auktoriserade begagnat i någon högre skala? Hur vet man vilka begagnatsäljare som är seriösa? Jag skulle ju kunna bli lurad även om jag får känna på klockan. Hur mycket kan man lita på äkthetsintyg? Är det vanligt med förfalskade intyg också?

Många frågor, men för mig är det begagnat som gäller och då är ju frågan om man öht ska köpa alls om man inte är kunnig?
Mycket på tradera är fake. Håll dig borta och köp via klockforum istället. Då är det många som granskar annonserna så risken att köpa fake om samma klocka som är i annonsen levereras vid affär är i princip obefintlig.
Sen behöver man ändå ha koll på att rätt visare osv sitter i klockan. Alla dina frågor om var man handlar mm finns redan besvarade på forumet 1000-tals gånger, så använd sökfunktionen (i all välmening).
 

Babinus

Cartier
S
Hade varit kul att få veta varför man misstänker om en klocka är fejk eller ej. Exempel om ens kompis plötsligt införskaffat något eller om man ska köpa ny eller av någon annan orsak. Känns som att det finns en risk att folk kommer regga sig och posta i denna tråd bara för att se om sina fejk kan lura klockfolk.
Samtidigt är det helt omöjligt att driva ett sådant här forum och vara helt trollsäkrad.

Men eftersom man ändå aldrig kan garantera att något är äkta utifrån bilder, kan det ju vara ide' att låta bli att svara om man inte ser något fel och bara svara om man ser uppenbara fejktecken?

En tanke bara.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är det vanligt att kopior säljs som äkta på Tradera? Var bör man vända sig om man inte har råd med nytt och inte har någon auktoriserad försäljare hemmavid? Säljer auktoriserade begagnat i någon högre skala? Hur vet man vilka begagnatsäljare som är seriösa? Jag skulle ju kunna bli lurad även om jag får känna på klockan. Hur mycket kan man lita på äkthetsintyg? Är det vanligt med förfalskade intyg också?

Många frågor, men för mig är det begagnat som gäller och då är ju frågan om man öht ska köpa alls om man inte är kunnig?
Det är relativt vanligt att kopior säljs på auktionssiter.
Kolla trådar här, bl a köp och sälj efter en klocka du vill ha.
Annars kan du väl kolla chrono24, och om du hittar något kan du kolla referenser på handlaren här i tråden Good/Bad guy och sök på C24.
Där har många medlemmar lämnat synpunkter på affärer man gjort med handlare på C24.
Om du är osäker på att klockan är äkta skall du se till att gå den kollad av en auktoriserad återförsäljare, de kan aedan utfärda ett äkthetsintyg för en viss kostnad.
Som vanligt gäller att köpa säljaren...verkar något för billigt för att vara sant, är det troligtvis inte sant.

Tror faktiskt det finns en tråd på forumet någonstans med tips.
Använd sökfunktionen...
 

Bluefade

Omega
1153DB1B-C63A-4C4C-AFB7-C126512D13BC_zpsh4aghbxy.jpg

Någon som vet? Jag är osäker
Ser nästan ut som handleden är bruten :S
 

frere

Audemars
2-Faktor
Legitimerar inte en sån här tråd förekomsten av kopior? Känns som att det behövdes lite djupare funderingar än "såg den på fb" när tröskeln för att posta skiten var lite högre.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
frere man behöver inte ge svar på den som frågar om man misstänker något fuffens. Men för de som frågar om skitkopiot eller ger en förklaring till varför de undrar så kan de vara snällt att hjälpa till. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är på G att kanske skaffa jycke, och då gärna en pudel! Har hittat denna, säljaren påstår att den är renrasig med en mycket fin stamtavla, men jag känner mig inte 100. Är det någon här som kan avgöra om den är äkta eller fake...

image.jpg
 
Senast ändrad:

San15

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni om den här, loggan ser lite konstig ut.
 

Bilagor

  • tag-heuer.jpg
    tag-heuer.jpg
    91.8 KB · Visningar: 412

holma20

Panerai
Herregud... Du kände att du behövde fråga..?

ja kände att jag ville dela om inte annat, "herregud"
du kända att du behövde lägga denna kommentar ? och vara dryg?
du vet att alla är bra och kan olika saker här i livet, om inte jag va hundra på detta så får jag väll fråga utan nån ska vara dryg.
nästa gång kan du bara tänka för dig själv och låta bli att skriva
mvh herregud
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Någon som kan säga något utifrån denna bild? Dålig jag bet men har ingen annan. Den är till salu nämligen och min polare var sugen då det är bra pris. Pga. Bruten länk.
Men har onda aningar.

Mvh
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    273.7 KB · Visningar: 538
Topp