• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP-proffsen, vad är utlåtandet kring denna?
IMG_08381.png
 
Tycker han känns lite för generös... Ungen ska även ha fått en Panerai 1950 av okänd referens, som han tydligen lyckats slå sönder glaset på. Känns lite väl...
Jag tycker datumväxlingen ser konstig ut, det känns som en väldigt vanlig grej bland kopiorna här. Har dock tyvärr aldrig ägt en AP själv men kan inte tänka mig att datumväxlingen ska påbörjas vid 6 bläcket :)
 
Jag tycker datumväxlingen ser konstig ut, det känns som en väldigt vanlig grej bland kopiorna här. Har dock tyvärr aldrig ägt en AP själv men kan inte tänka mig att datumväxlingen ska påbörjas vid 6 bläcket :)


Tavlan ser också lite B ut... inte så hög finish på "rutorna".

Frågan är ju om hans Panerai var "äkta"?


Ska se om jag kan få fram bilder på Panerai'en. Det är lillbrorsans polare, 15 år och boendes utomlands, som har klockorna och hävdar för polarna att de är äkta. Magkänslan jag fick direkt var att det, trots tät farsa, lät för bra för att vara sant, vilket så även fallet verkar vara...
 
Ska se om jag kan få fram bilder på Panerai'en. Det är lillbrorsans polare, 15 år och boendes utomlands, som har klockorna och hävdar för polarna att de är äkta. Magkänslan jag fick direkt var att det, trots tät farsa, lät för bra för att vara sant, vilket så även fallet verkar vara...
Shit, 15 år... lita inte på kidsen :)
 
Hej alla, gör mitt debutinlägg här på Klocksnack.
Hoppas jag kan tillföra lite i denna tråd/hjälpa er att urskilja mellan genuint och fejk, då jag har ett bra öga för sådant.
Så posta gärna fler suspekta! :)
 
Finns säkert någon som kan det här bättre än mig, men brukar verkligen 76100 har förgyllda index? Har för mig att det bara är målade tavlor, men som sagt var är inte säker.
 
Hej!
Har en klocka från min morfar som gick bort för omkring 10 år sedan, men undrar om den är äkta eller ej. Morsan vet ej hur han fick den men tror att han skaffade sig den när han arbetade som säljare i Europa på 80/90talet. Jag utgår från att den inte är äkta men blev ändå nyfiken på att ta reda på det.

Rolex Day-Date (Om baksidan ser konstig ut så har det tidigare suttit en lapp där som jag nyligen plockade bort)
IMG_1113.JPG IMG_1114.JPG IMG_1115.JPG
 
Hej!
Har en klocka från min morfar som gick bort för omkring 10 år sedan, men undrar om den är äkta eller ej. Morsan vet ej hur han fick den men tror att han skaffade sig den när han arbetade som säljare i Europa på 80/90talet. Jag utgår från att den inte är äkta men blev ändå nyfiken på att ta reda på det.

Rolex Day-Date (Om baksidan ser konstig ut så har det tidigare suttit en lapp där som jag nyligen plockade bort)
IMG_1113.JPG IMG_1114.JPG IMG_1115.JPG
Beklagar!
Men den ser dessvärre inte helt äkta ut. Tänker främst på tavlan bl.a. Samt länken, är det bara bilden, eller sticker inte lite av kanterna på länken ut på ena sidan? Tänker på bild nr 2.
 
Senast ändrad:
Behöver er expertis av mer kunnande. Har hygglig ångest just nu,

Har varit ute efter tudor sub ett tag, och kom över en ref 76100, från 88-89. På tradera.
Och kom överens om att jag kunde undersöka äktheten (ligger förvisso ute med pengar),
Efter lite granskning tyckte jag att vissa saker känns sketchy.
Tavlan, visarna och bezel är enligt säljaren förvisso bytta... men till genuina Rolex/Tudor delar, (enligt säljaren) vad tror ni?

Det som oroar mig mest är boetten; dels känns många detaljer väldigt olikt alla andra tudor/rolex subar som finns, och helt enkelt inte lika precis i detaljerna helt enkelt.
Sedan är gravering för serienummer lite skum: serienumret börjar på 25xxxx.
och enligt lite googlesökning bör en 76100 ha serienummer som börjar på 22x, xxx(för sent 80-tal) eller 70,xxx(för tidigt 80-tal)

Och boettlocket... efter mycket googlade har jag inte hittat en enda sub som har liknande lock oavsett refnr.
Och tycker graveringen, främst i ser lite ojämn ut?

sedan urverket. har fått en bild från säljare.. vissa delar bytta, men vad tror ni genuint eller inte?

Lägger upp lite bilder;


Vad tror ni? Äkta/delvis/ihopplock av allt möjligt eller inget 76100 alls?

Någon som vet någon urmakare som skulle kunna bekräfta klockans falskhet/äkthet i göteborg? Varken Bergströms eller Beso ur ville ta på sig detta arbete.
Jälmers kunde, men ligger ju i Borås... vilket blir lite pendlande.


Det finns flera frågetecken om klockan kan jag hålla med om. Bilderna är ju inte de bästa så lite svårt att avgöra. Mina tankar är;
Tavlan har vitguldsindex och borde därför vara en servicetavla då det annars är målade index. Men, kvalitén på tavlan ser dålig ut (ojämna index mm).
Boetten. Är den polerad så att dåligt att den fått missformningar? Bandhornen ser ut att peka utåt. Polering vs borstning etc. Borstningen ser fel ut mellan luggarna.
Boettlocket: texten skall väl sitta på den platta cirkulära delen och inte på fasningen?
Dykringen ser inte riktig ut.

Samtidigt hittar jag en liknande klocka här: http: //www.nashvillewatch.com/#!blank/laqrm/d0d8991c-3cdb-da56-5166-d5fbebe76536

Vi kallar in kavalleriet till undsättning, ping @Per @Davvan !
 
Det finns flera frågetecken om klockan kan jag hålla med om. Bilderna är ju inte de bästa så lite svårt att avgöra. Mina tankar är;
Tavlan har vitguldsindex och borde därför vara en servicetavla då det annars är målade index. Men, kvalitén på tavlan ser dålig ut (ojämna index mm).
Boetten. Är den polerad så att dåligt att den fått missformningar? Bandhornen ser ut att peka utåt. Polering vs borstning etc. Borstningen ser fel ut mellan luggarna.
Boettlocket: texten skall väl sitta på den platta cirkulära delen och inte på fasningen?
Dykringen ser inte riktig ut.

Samtidigt hittar jag en liknande klocka här: http: //www.nashvillewatch.com/#!blank/laqrm/d0d8991c-3cdb-da56-5166-d5fbebe76536

Vi kallar in kavalleriet till undsättning, ping @Per @Davvan !

Siiter i möte just nu, snabbkollade.....den ser inte så rolig ut vid snabb anblick......ska nosa mer ikväll.....
 
Senast ändrad:
Har aldrig sett något liknande. Jag hade försökt hitta något liknande och hade jag inte gjort det så hade jag passat. Finns många andra sena Tudors utan frågetecken.

Overall så känns allt lite dodgy. Jag kan dessa för dåligt så kan inte kommentera gravyren. Min initiala fråga är om den verkligen är 40mm. Får lite midsizevibbar. Är den graverad 76100 på andra sidan serienumret?
 
Hej!
Funderar på att köpa en IWC portugieser i andrahand. Dock blir jag lite osäker på om detta exemplar är helt 100%. Anledningen är främsta centrumskruven på sekundvisaren som är i guld, men som på IWC hemsidan visas i silver? http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW3714/#enlarge/variation-3/front/zoom-2
Vidare även casebacken som skiljer sig lite mellan olika bilder jag hittar. Nedan är en typ av case (ej på den klocka vi tittar på). Denna avviker mot mitt exemplar. Dels genom att texten täcker mer av baksidan, samt även att Co. Har annan storlek.
Classic-Watch---IWC-Portuguese-Chronograph-Watch-with-classic-blue_4.jpg
Nedan bifogar jag bilderna på mitt exemplar. Tacksam för tankar kring detta. Kan det vara så att det handlar om olika årsmodeller och därmed har man en skillnad?
image1.JPG image3.JPG image2.JPG
 
Fakes är ju lose/lose. En icke klockintresserad person förstår eller bryr sig inte om vad det är han försöker efterlikna. Medan en klockintresserad person ser att den är råfejk(ord?) och inte heller blir impad av skiten.
Det är också olagligt att syssla med kopior och genom att köpa fakes stödjer man den illegala verksamheten.
Jag tycker inte fakes är nice men att säga att en icke klockintresserad person inte förstår sig på eller väl att ta i. Många skiter fullständigt i urverket/historian och går efter utseende. Sedan sitter det väl ändå ofta helt okej automatiska urverk i dessa klockor vilket ändå kan vara roligt.
 
Jag tycker inte fakes är nice men att säga att en icke klockintresserad person inte förstår sig på eller väl att ta i. Många skiter fullständigt i urverket/historian och går efter utseende. Sedan sitter det väl ändå ofta helt okej automatiska urverk i dessa klockor vilket ändå kan vara roligt.
En kopia kan aldrig vara rolig. Köp något billigare isåfall. Trist men sant.
 
Jag tycker inte fakes är nice men att säga att en icke klockintresserad person inte förstår sig på eller väl att ta i. Många skiter fullständigt i urverket/historian och går efter utseende. Sedan sitter det väl ändå ofta helt okej automatiska urverk i dessa klockor vilket ändå kan vara roligt.
Jag lägger till exempel inte märke till folks handväskor, för det intresserar mig inte. Likadant kan det nog vara med klockor.
 
Tillbaka
Topp