• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Har en klocka från min morfar som gick bort för omkring 10 år sedan, men undrar om den är äkta eller ej. Morsan vet ej hur han fick den men tror att han skaffade sig den när han arbetade som säljare i Europa på 80/90talet. Jag utgår från att den inte är äkta men blev ändå nyfiken på att ta reda på det.

Rolex Day-Date (Om baksidan ser konstig ut så har det tidigare suttit en lapp där som jag nyligen plockade bort)
IMG_1113.JPG IMG_1114.JPG IMG_1115.JPG

Kan i princip nada om rolex men den tavlan var inte vacker, swiss movt? Borde det inte stå swiss made även om det inte är orginal?

Hej!
Funderar på att köpa en IWC portugieser i andrahand. Dock blir jag lite osäker på om detta exemplar är helt 100%. Anledningen är främsta centrumskruven på sekundvisaren som är i guld, men som på IWC hemsidan visas i silver? http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW3714/#enlarge/variation-3/front/zoom-2
Vidare även casebacken som skiljer sig lite mellan olika bilder jag hittar. Nedan är en typ av case (ej på den klocka vi tittar på). Denna avviker mot mitt exemplar. Dels genom att texten täcker mer av baksidan, samt även att Co. Har annan storlek.
Classic-Watch---IWC-Portuguese-Chronograph-Watch-with-classic-blue_4.jpg
Nedan bifogar jag bilderna på mitt exemplar. Tacksam för tankar kring detta. Kan det vara så att det handlar om olika årsmodeller och därmed har man en skillnad?
image1.JPG image3.JPG image2.JPG
Någon som har någon koll på IWC?

Hubben känns fejk, tänker spontant på datumet, visarna ser lite väl stora ut?
På AP'n så ser det lite tokigt ut vid infästningen till länken. Tavlan ser även ganska dålig ut, med tråkig kvalitet på trycket.
Av de bilder jag sett på Hublot CF i guld med svart urtavla, är datumvisarens bakgrund svart. AP har jag sämre koll på, dessa kopior brukar även vara mer välgjorda än Hublots.

Hublot, sitter datumet snett på. Ser inte ok ut. Samt ser inte tvåan ut att vara helt fylld. (Kan också vara crapig bild)

Har lite åsikter om denna klocka, men vet inte om det är min noja som tycker sig se en del märkliga saker. Hoppas ni kan hjälpa mig med att verifiera eller dementera dessa "syner"!
Här är bilden till att börja med:
photo 5.jpg

För det första tycker jag att vänstra nedre bandhornet ser ut att ha en annan form?
Till tavlan: "Swiss Made" sitter inte heeeeelt centrerat väl? Tycker "S"et sitter närmare centrum än "M"et?
Rolexkronan och dess mittersta "udd" sitter inte helt centrerat under "lumespetsen"?
Sen försökte jag dessutom jämföra tavlan med en annan rolex sub och tyckte att "Officially Certified" inte heller såg rätt ut, utan något högerförskjutet?
Nå, vad säger ni andra, är jag helt ute och cyklar eller kan det vara lite rätt?

Tack för ett grymt forum alla som medverkar till detta!

Har lite åsikter om denna klocka, men vet inte om det är min noja som tycker sig se en del märkliga saker. Hoppas ni kan hjälpa mig med att verifiera eller dementera dessa "syner"!
photo 5.jpg

För det första tycker jag att vänstra nedre bandhornet ser ut att ha en annan form?
Till tavlan: "Swiss Made" sitter inte heeeeelt centrerat väl? Tycker "S"et sitter närmare centrum än "M"et?
Rolexkronan och dess mittersta "udd" sitter inte helt centrerat under "lumespetsen"?
Sen försökte jag dessutom jämföra tavlan med en annan rolex sub och tyckte att "Officially Certified" inte heller såg rätt ut, utan något högerförskjutet?
Nå, vad säger ni andra, är jag helt ute och cyklar eller kan det vara lite rätt?

Fake, eller en väldigt dålig tavla och ring :)
Jag kan också se att spetsen på lumen sitter snett, det är inte normalt. Tycker även att "pluppen" som håller fast visarna ser lite kantig ut. Sen är det även någonting med bezelns siffror som jag inte kan sätta fingret på. Men fonten ser annorlunda ut. Tycker även lumepluppen ser lite stor ut?
Mer bilder tack:)
@Compiss Du brukar vara grym, vad säger du?

@tissoter , tack för svar!
Då var jag inte helt ute och cyklade i mina antaganden. Just nu är det den enda användbara bilden. Har bett om fler bilder, postar när jag fått dem!

photo 5.jpg

Bandhornen kan skilja beroende på polering. Däremot så brukar bandhornen vara lite tjockare på vänstersida. Angående insertet så är det jätte enkelt att justera själv. Tar 1 sek och inget konstigt att det inte är helt centrerat. Det andra tror jag bara att du inbillar dig. Tycker den ser ok ut.

Bandhornen kan skilja beroende på polering. Däremot så brukar bandhornen vara lite tjockare på vänstersida. Angående insertet så är det jätte enkelt att justera själv. Tar 1 sek och inget konstigt att det inte är helt centrerat. Det andra tror jag bara att du inbillar dig. Tycker den ser ok ut.
Menade inte att insertet inte var centrerat, det är jag medveten om att det går att flytta.
Det jag syftade på var 12 lumen (triangeln) på tavlan inte är centrerad emot rolexkronan på tavlan.
Ledsen om jag var otydlig.

Graveringen är ju ganska vanligt på en del äldre ur, Kanske kan vara från något företag?

Nu är jag inte med - varför skulle ett företag gravera in en text som talar om att boetten är rostfri?
Jag vet egentligen varken bu eller bä om Rolex har valt att märka sina boetter med "rostfri", men jag har aldrig stött på någon som ser ut så här tidigare.

Nu är jag inte med - varför skulle ett företag gravera in en text som talar om att boetten är rostfri?
Jag vet egentligen varken bu eller bä om Rolex har valt att märka sina boetter med "rostfri", men jag har aldrig stött på någon som ser ut så här tidigare.
Hmm, ja det är kanske bara SD som det är gravyr på? Har läst någonstans att det fanns några vintage ladydj modeller som hade det också. Men det kan vara helt fel.
Tänkte speciellt på denna tråd, nu funkar tyvärr inte bilderna dock.
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=103352

Senast ändrad:
photo 5.jpg

Ingen expert, men kan ju jämföra med min från 2002 eftersom jag har den på armen:
Bandhornen: Min är polerad, så kan inte kommentera.
Swiss Made: Ser rätt ut. Texten som helhet är centrerad, inte varje ord för sig.
Rolexkronan: Ser lite konstigt ut måste jag erkänna!
Officially Certified: Kanske högerförskjutet, men extremt lite isf.
Insert: Ser inte ut som mitt, men det byttes iofs vid service i år. Har inte det gamla i närheten, så kan inte jämföra.

angående klockan med gravyr acier inox har sett det på en del fransksålda Rolex i tt från 70 talet som är helt kosher. det kanske funnits krav på materialspec enl lag?

Jo, jag hittade också vissa spår efter googling. Som sagt, ville mest lära mig någonting nytt!
Den lär väl förbli osåld, förstås... Hög värdering - non?

OT: :heart: Ettore Sottsass!

Postar här för att få klarhet över något jag funderat på i över ett år. Hösten 2014 köpte jag nedan omega till min fru. Klockan är en 2222.80.00 dvs en midsize SMP.

Den ska vara uttagen 2012 och jag har ett kvitto från 2013 då den såldes av uretvintage till en person i Göteborg. Därefter tror jag den såldes till personen jag senare köpte den av.

Klockan är fullset och allt ser och känns riktigt ut men jag vet ju hur mkt bra kopior det finns av omega där originaldelar blandas med fejk. Serienr på boetten matchar det på ceratet och hangtagen. Det som gör mig lite "orolig" är att lumen på tim- och minutvisaren är blå och inte grön som lumen på tavlan och bezeln är. Jag har försökt söka på nätet efter likadana klockor men tycker mig inte ha kunnat hitta ngn som ser ut som denna. :rolleyes: Dessutom tycker jag det "rasslar" ganska mkt från den automatiska uppvridningen när man snurrar på klockan. Har inte varit i kontakt med ngn annan omega 2500-verk så jag vet inte hur det brukar låta.

Bifogar bilder och hoppas på hjälp!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

@Taxman att det är olika färg på visarna och resten av lumet behöver inte betyda något. Bland annat min Omega Seamaster PO har det. Görs ibland för att det ska vara än lättare att avläsa klockan.

Hittade de här två bilderna när jag snabbt googlade
PO8500911-L.jpg

smp-6-jpg.25132

Dock verkar ju din flippad (blå lume på visaren istället för grön och vice versa), vilket förvirrar mig. Känns ju som lite av ett varningstecken kanske. Resten vågar jag inte kommentera på då jag inte är i närheten av en expert på sånt här ännu.

@Taxman att det är olika färg på visarna och resten av lumet behöver inte betyda något. Bland annat min Omega Seamaster PO har det. Görs ibland för att det ska vara än lättare att avläsa klockan.

Hittade de här två bilderna när jag snabbt googlade
PO8500911-L.jpg

smp-6-jpg.25132

Dock verkar ju din flippad (blå lume på visaren istället för grön och vice versa), vilket förvirrar mig. Känns ju som lite av ett varningstecken kanske. Resten vågar jag inte kommentera på då jag inte är i närheten av en expert på sånt här ännu.

Jo jag känner också till att omega ibland kört olika färg på visare och tavla. Men jag hittar inga bilder på 2222.80 med där så är fallet. Men å andra sidan har jag haft väldigt svårt att hitta bilder på lumen på 2222.80 över huvudtaget.

Kanske kan @Undersköterskan hjälpa till?

Min sambo har en Raymond Weil som hon fick av sin dåvarande pojkvän, inköpt i libanon (FN-Soldat) 1990. Jag antar att det är en fejk men vill ändå dubbelkolla, har gogglat på Raymeond Weil och hittar ingen klocka som liknar denna.
2016-04-23 15.00.34.jpg

2016-04-23 15.01.01.jpg

2016-04-23 15.02.31.jpg

Tillbaka
Topp