Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej!
Har en klocka från min morfar som gick bort för omkring 10 år sedan, men undrar om den är äkta eller ej. Morsan vet ej hur han fick den men tror att han skaffade sig den när han arbetade som säljare i Europa på 80/90talet. Jag utgår från att den inte är äkta men blev ändå nyfiken på att ta reda på det.
Rolex Day-Date (Om baksidan ser konstig ut så har det tidigare suttit en lapp där som jag nyligen plockade bort)
Någon som har någon koll på IWC?Hej!
Funderar på att köpa en IWC portugieser i andrahand. Dock blir jag lite osäker på om detta exemplar är helt 100%. Anledningen är främsta centrumskruven på sekundvisaren som är i guld, men som på IWC hemsidan visas i silver? http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW3714/#enlarge/variation-3/front/zoom-2
Vidare även casebacken som skiljer sig lite mellan olika bilder jag hittar. Nedan är en typ av case (ej på den klocka vi tittar på). Denna avviker mot mitt exemplar. Dels genom att texten täcker mer av baksidan, samt även att Co. Har annan storlek.
Nedan bifogar jag bilderna på mitt exemplar. Tacksam för tankar kring detta. Kan det vara så att det handlar om olika årsmodeller och därmed har man en skillnad?
Vad säger ni om dessa?
Av de bilder jag sett på Hublot CF i guld med svart urtavla, är datumvisarens bakgrund svart. AP har jag sämre koll på, dessa kopior brukar även vara mer välgjorda än Hublots.Hubben känns fejk, tänker spontant på datumet, visarna ser lite väl stora ut?
På AP'n så ser det lite tokigt ut vid infästningen till länken. Tavlan ser även ganska dålig ut, med tråkig kvalitet på trycket.
Tycker de skriker fejk, men det är inte så bra bilder.
Fake, eller en väldigt dålig tavla och ringHar lite åsikter om denna klocka, men vet inte om det är min noja som tycker sig se en del märkliga saker. Hoppas ni kan hjälpa mig med att verifiera eller dementera dessa "syner"!
Här är bilden till att börja med:
För det första tycker jag att vänstra nedre bandhornet ser ut att ha en annan form?
Till tavlan: "Swiss Made" sitter inte heeeeelt centrerat väl? Tycker "S"et sitter närmare centrum än "M"et?
Rolexkronan och dess mittersta "udd" sitter inte helt centrerat under "lumespetsen"?
Sen försökte jag dessutom jämföra tavlan med en annan rolex sub och tyckte att "Officially Certified" inte heller såg rätt ut, utan något högerförskjutet?
Nå, vad säger ni andra, är jag helt ute och cyklar eller kan det vara lite rätt?
Tack för ett grymt forum alla som medverkar till detta!
Bandhornen kan skilja beroende på polering. Däremot så brukar bandhornen vara lite tjockare på vänstersida. Angående insertet så är det jätte enkelt att justera själv. Tar 1 sek och inget konstigt att det inte är helt centrerat. Det andra tror jag bara att du inbillar dig. Tycker den ser ok ut.Har lite åsikter om denna klocka, men vet inte om det är min noja som tycker sig se en del märkliga saker. Hoppas ni kan hjälpa mig med att verifiera eller dementera dessa "syner"!
För det första tycker jag att vänstra nedre bandhornet ser ut att ha en annan form?
Till tavlan: "Swiss Made" sitter inte heeeeelt centrerat väl? Tycker "S"et sitter närmare centrum än "M"et?
Rolexkronan och dess mittersta "udd" sitter inte helt centrerat under "lumespetsen"?
Sen försökte jag dessutom jämföra tavlan med en annan rolex sub och tyckte att "Officially Certified" inte heller såg rätt ut, utan något högerförskjutet?
Nå, vad säger ni andra, är jag helt ute och cyklar eller kan det vara lite rätt?
Menade inte att insertet inte var centrerat, det är jag medveten om att det går att flytta.Bandhornen kan skilja beroende på polering. Däremot så brukar bandhornen vara lite tjockare på vänstersida. Angående insertet så är det jätte enkelt att justera själv. Tar 1 sek och inget konstigt att det inte är helt centrerat. Det andra tror jag bara att du inbillar dig. Tycker den ser ok ut.
Graveringen är ju ganska vanligt på en del äldre ur, Kanske kan vara från något företag?
https://auctionet.com/sv/421435-damarmbandsur-rolex-datejust-guld-och-stal
Nu är jag iofs inte på jakt efter en dam-Rolex, men jag tänkte ändå att jag kunde passa på att lära mig någonting...
Baklocket på denna...
...eller kanske snarare "Baklocket på denna???"
Graveringen är ju ganska vanligt på en del äldre ur, Kanske kan vara från något företag?
Hmm, ja det är kanske bara SD som det är gravyr på? Har läst någonstans att det fanns några vintage ladydj modeller som hade det också. Men det kan vara helt fel.Nu är jag inte med - varför skulle ett företag gravera in en text som talar om att boetten är rostfri?
Jag vet egentligen varken bu eller bä om Rolex har valt att märka sina boetter med "rostfri", men jag har aldrig stött på någon som ser ut så här tidigare.
Ingen expert, men kan ju jämföra med min från 2002 eftersom jag har den på armen:Har lite åsikter om denna klocka, men vet inte om det är min noja som tycker sig se en del märkliga saker. Hoppas ni kan hjälpa mig med att verifiera eller dementera dessa "syner"!
angående klockan med gravyr acier inox har sett det på en del fransksålda Rolex i tt från 70 talet som är helt kosher. det kanske funnits krav på materialspec enl lag?
Skön stretch i länken hahaJo, jag hittade också vissa spår efter googling. Som sagt, ville mest lära mig någonting nytt!
Den lär väl förbli osåld, förstås... Hög värdering - non?
OT: Ettore Sottsass!
Skön stretch i länken haha
@Taxman att det är olika färg på visarna och resten av lumet behöver inte betyda något. Bland annat min Omega Seamaster PO har det. Görs ibland för att det ska vara än lättare att avläsa klockan.
Hittade de här två bilderna när jag snabbt googlade
Dock verkar ju din flippad (blå lume på visaren istället för grön och vice versa), vilket förvirrar mig. Känns ju som lite av ett varningstecken kanske. Resten vågar jag inte kommentera på då jag inte är i närheten av en expert på sånt här ännu.