• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_5468.JPG
IMG_5473.JPG
IMG_5470.JPG
IMG_5471.JPG
IMG_5472.JPG
Svärfar hade dessa hemma, & det känns som fake, eller hur?

Ja, tack för bekräftelsen. Kändes så med, Tråkigt bara att han säkert trodde att dom var äkta. Men jag får komma med dom dåliga nyheterna till honom.
Utan att ha träffat din svärfar är jag rätt säker på att han vet att de är fejk när man ser i vilket skick de är i. Titta på "Rolexen" vars datumhjul är helt snett, 99% av alla ägare springer till urmakaren när något sådant inträffar. Samma sak på "breitlingen" där bland annat pärlan ramlat av.

• Like
Reactions: JLW
Oskärpan beror sannolikt på bilden, har aldrig lyckas få så bra detaljskärpa i någon bild jag tar själv. Spelar ingen roll vad jag fotar med. Såg ganska många bilder på nätet där loggan ser likadan ut. Tror inte man kan räkna med 100% skärpa vid fotografering av så små objekt. Minsta darr på handen i kraftig zoom ger oskärpa. Sen att vissa lyckas ta bra bilder hur de än gör är ett mysterium för mig som bara får dåliga bilder hur jag än gör. Men kopia eller ej är svårt. Det dök ju upp rätt många välgjorda fakeomegor nyligen. Var någon som blev dömd för det men den personen lär väl vara ute igen nu. Finns någon tråd om det här.
Är det "bra" fake, om man nu ska kalla det så, är det svårt att avgöra på bild. Jag hade nog åkt dit på den... kan inte se nåt fel på finishen på bilderna.

Utan att ha träffat din svärfar är jag rätt säker på att han vet att de är fejk när man ser i vilket skick de är i. Titta på "Rolexen" vars datumhjul är helt snett, 99% av alla ägare springer till urmakaren när något sådant inträffar. Samma sak på "breitlingen" där bland annat pärlan ramlat av.
Ja kan nog vara så med. Pratar inte med honom jätteofta & till mig sa han bara att dom legat hemma i lådan i "hundra år". Men ja jag såg själv relativt snabbt att dom nog var kopior. Ville bara få det bekräftat så nu vet vi.

Efter en paus i klocksamlandet så hittade jag dessa för under femtiolappen. Vad tror ni, är Cartiern' fake?
Edit; Länkade till albumet nedan.
jN03LqU

BhaoLbt

MzsvOu6

DLN4NGB

http://imgur.com/a/ImocY
Med 100% säkerhet säger jag att det är fejk. Tror du en Cartiers (kvarts-)urverk ser ut så här?
IMG_6257.JPG

Hade du bara googlat på Cartier quartz movement hade du fått fram hur riktiga verk skall se ut. Bra och hög verkshöjd helt enkelt. Lite skillnad mot det ovan...

IMG_6258.PNG

Är den äkta? Blir lite misstänksam när jag tittar på kartongen....

image1.JPG

Byter datum som orginalet dvs ej snabb datum ändring trots quartz. Urverket verkar stämma med handboken.

image2.JPG

image3.JPG

Placerad omega logo.

image4.JPG

Serienummer stämmer med garantikortet.

12 (4).JPG

12 (3).JPG

12 (2).JPG

Plastlogo?
12 (1).JPG

12 (6).JPG

image6.JPG

Och nu till det som skrämmer mig lite. Rosa kartong till en omega klocka samt QIJJ skrivet i boxen?

12 (5).JPG

Så tror ni att den är äkta?
Jag äger (och bär just idag!) en automatversion av samma modell. Din klocka ser riktig ut. Bra baksida, bra tavla. Min länk är identisk.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg
Med 100% säkerhet säger jag att det är fejk. Tror du en Cartiers (kvarts-)urverk ser ut så här?
IMG_6257.JPG

Hade du bara googlat på Cartier quartz movement hade du fått fram hur riktiga verk skall se ut. Bra och hög verkshöjd helt enkelt. Lite skillnad mot det ovan...

IMG_6258.PNG
"hög verkshöjd" :hilarious::D
Dagens göteborgare. Så j***a bra!

Är den äkta? Blir lite misstänksam när jag tittar på kartongen....

image1.JPG

Byter datum som orginalet dvs ej snabb datum ändring trots quartz. Urverket verkar stämma med handboken.

image2.JPG

image3.JPG

Placerad omega logo.

image4.JPG

Serienummer stämmer med garantikortet.

12 (4).JPG

12 (3).JPG

12 (2).JPG

Plastlogo?
12 (1).JPG

12 (6).JPG

image6.JPG

Och nu till det som skrämmer mig lite. Rosa kartong till en omega klocka samt QIJJ skrivet i boxen?

12 (5).JPG

Så tror ni att den är äkta?

Den ser äkta ut. Fin finish. Där är nog inga fake med box och garantikort. Definitivt inga serie nr på kopior. :watching:

Den ser äkta ut. Fin finish. Där är nog inga fake med box och garantikort. Definitivt inga serie nr på kopior. :watching:

Jag tror också att den är äkta. Dock har jag sett serienummer samt garantikort till kopior. Provade söka på serienummer men gav iaf inget utslag på google. Synd att man inte kunde tillgå omegas databas och se om nummret är "flaggat".

Jag tror också att den är äkta. Dock har jag sett serienummer samt garantikort till kopior. Provade söka på serienummer men gav iaf inget utslag på google. Synd att man inte kunde tillgå omegas databas och se om nummret är "flaggat".
Jag äger (och bär just idag!) en automatversion av samma modell. Din klocka ser riktig ut. Bra baksida, bra tavla. Min länk är identisk.
Ett enkelt billigt sätt att kolla om den är äkta är att öppna klockan. Insida boettlock men framför allt urverket avslöjar om den är riktig eller ej. Jämför med ovan angående Cartier. Känner du dig osäker på att öppna själv så gå ett valfri urmakare (riktig urmakare) och be dom nya batteri. Kostar 200kr och dom ser direkt om den är ok eller inte.

Ett enkelt billigt sätt att kolla om den är äkta är att öppna klockan. Insida boettlock men framför allt urverket avslöjar om den är riktig eller ej. Jämför med ovan angående Cartier. Känner du dig osäker på att öppna själv så gå ett valfri urmakare (riktig urmakare) och be dom nya batteri. Kostar 200kr och dom ser direkt om den är ok eller inte.

Jag försökte kontakta ett par urmakare nymans och krons men de kunde hjälpa med snabb verifiering av verket tydligen. Werner finns ju men har haft lite otur med hans öppettider. Gick till kaplans som fick titta på den, så jag får hämta den idag.

Krons: Gör ingen kontroll om den är äkta, skickas till service tar cirka 4 veckor.
Nymans: Har urmakare men utför inte detta, den måste skickas till service tar cirka 4 veckor.
Rob E: Tar 1500kr, tar 3-4 dagar. Vill jag serva den kostar den 5500kr.
Kaplans: Muntlig värdering ordnar dom.
Pantbanker brukar väl ha fri värdering? Iaf muntlig och en "mellan tummen och pekfingret"
Hur har det gått med klockan btw?

Har ett gäng omegor men dock inte just den modellen. Förstår faktiskt inte hur du ser att det är en fake på bilderna ovan. Kan inte se några skillnader mot foton på samma modell om man googlar. Om nu inte alla bilder är fakeklockor. Vad säger du @Undersköterskan

Håller tummarna för att den är äkta. Du får underrätta oss i tråden efter att du fått den kollad.

Georgios Batselas på Kaplans kom fram till att klockan med samtliga tillbehör är äkta. Urverk, boett och länk i bra skick. Klockan värderades till 14.000kr. Så nu är den inlämnad för service då tidsavvikelsen är något mer än önskat.

Tack för hjälpen!

Georgios Batselas på Kaplans kom fram till att klockan med samtliga tillbehör är äkta. Urverk, boett och länk i bra skick. Klockan värderades till 14.000kr. Så nu är den inlämnad för service då tidsavvikelsen är något mer än önskat.

Tack för hjälpen!
Skönt. Av nyfikenhet, vad kostar en service av ett quartz-verk? Och vad görs/ingår?

Skönt. Av nyfikenhet, vad kostar en service av ett quartz-verk? Och vad görs/ingår?

Då klockan är i bra skick så, tycker iaf jag, att polering är helt onödigt. Blir ju ändå full av hairlines efter några månader. Service ligger på 2300kr utan polering på nymans/krons, med polering 3800kr. Vet ej vad som ingår....gissar total isärplock, rengöring, nya packningar, trycktest. Då ingår inte eventuella delar. Rob E tar 5500kr :/.

Vågar man avvända cape cod duk för att fräscha upp klockan efter service?

Då klockan är i bra skick så, tycker iaf jag, att polering är helt onödigt. Blir ju ändå full av hairlines efter några månader. Service ligger på 2300kr utan polering på nymans/krons, med polering 3800kr. Då ingår inte eventuella delar. Rob E tar 5500kr :/

Vågar man avvända cape cod duk för att fräscha upp klockan efter service?
och i de 2300 ingår täthetsservice? Känns hyggligt prisvärt. 5500 känns däremot lite styvt. Måste ju vara betydligt färre moment att serva ett quartzverk jmf med ett mekaniskt tänker jag?

och i de 2300 ingår täthetsservice? Känns hyggligt prisvärt. 5500 känns däremot lite styvt. Måste ju vara betydligt färre moment att serva ett quartzverk jmf med ett mekaniskt tänker jag?

Ja är nog betydligt lättare, är väl mest oljan som börjar spöka med tiden. Är nog säkert hälften av jobbet mot mekaniskt men jag vet inte. Jo tyckte också att det var lite väl mkt med 5500kr dock så kanske dom byter hela verket eller nått istället, vem vet. Krona bruksr ju ingå i Rob E service om jag inte missminner mig, dock nöts ju inte en skruvad krona på en kvarts så mkt som en automat.

Tillbaka
Topp