• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tjena! Vet inte alls om detta är tillåtet men då jag helst inte skapar en ny tråd utan att riktigt veta reglerna (Jag har sökt) så "lånar" jag den här tråden lite utan att ha en specifik klocka i åtanke. Men färsk som man är och ändå tycker det är någorlunda underhållande att sitta och buda på tradera men det kan bli snabbt bli fel sen sitter man och har en massa kopior som man absolut inte vill ha.. så min fråga är egentligen finns det några lätta sätt att veta vad man bör buda på och inte buda på? alltså vad som är fake och inte, Klart jag förstår att om märken och sånt sitter snett men jag menar lite djupare än så så, ni andra här verkar ju vara helt sjukligt kunniga och duktiga.. så finns det några bra trådar eller tips ni kan ge?.. Och för att hålla mig till ämnet kan jag lägga in en bild på en klocka jag nyss van budgivningen på, impulsiv som man är så går man in och tänker kolla klockor på tradera så ser man 5 minuter kvar och lägger ett bud och börjar sedan kolla och skulle tro att det är en kopia då det ser lite konstig ut vid datument
Vad gäller budgivning skulle jag vara mycket försiktig om det inte är en säljare med goda referenser och lång historia på t.ex. tradera. Ett annat alternativ är att vända sig till ett riktigt auktionshus så som Kaplans.
Är du osäker på autenciteten kan du alltid vända dig hit till forumet, precis som du skrev finns det väldigt många här med obegripligt mycket kunskap.
 

Acos

Audemars
Vad gäller budgivning skulle jag vara mycket försiktig om det inte är en säljare med goda referenser och lång historia på t.ex. tradera. Ett annat alternativ är att vända sig till ett riktigt auktionshus så som Kaplans.
Är du osäker på autenciteten kan du alltid vända dig hit till forumet, precis som du skrev finns det väldigt många här med obegripligt mycket kunskap.
Ja du har helt rätt och skulle såklart bara bjuda på folk som varit registrerad länge och har bra omdöme, Enda problemet är ju det att det är inte alltid man har tid att vända sig hitåt och man vill ju inte heller terrorisera alla här på klocksnack hehe..
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Vet inte alls om detta är tillåtet men då jag helst inte skapar en ny tråd utan att riktigt veta reglerna (Jag har sökt) så "lånar" jag den här tråden lite utan att ha en specifik klocka i åtanke. Men färsk som man är och ändå tycker det är någorlunda underhållande att sitta och buda på tradera men det kan bli snabbt bli fel sen sitter man och har en massa kopior som man absolut inte vill ha.. så min fråga är egentligen finns det några lätta sätt att veta vad man bör buda på och inte buda på? alltså vad som är fake och inte, Klart jag förstår att om märken och sånt sitter snett men jag menar lite djupare än så så, ni andra här verkar ju vara helt sjukligt kunniga och duktiga.. så finns det några bra trådar eller tips ni kan ge?.. Och för att hålla mig till ämnet kan jag lägga in en bild på en klocka jag nyss van budgivningen på, impulsiv som man är så går man in och tänker kolla klockor på tradera så ser man 5 minuter kvar och lägger ett bud och börjar sedan kolla och skulle tro att det är en kopia då det ser lite konstig ut vid datument
Tålamod är nyckeln. Buda inte i sista minuten och undvik objekt utan angiven referens om det inte är en känd modell så att du kan söka på referensobjekt. Den där Citizen verkar ha en "Indienmålad" tavla, alltså fejktavla. Är dock inte expert på Citizen så jag kan ha fel, men förmodligen inte.
 

Leafvalley

Cartier
Tjena! Vet inte alls om detta är tillåtet men då jag helst inte skapar en ny tråd utan att riktigt veta reglerna (Jag har sökt) så "lånar" jag den här tråden lite utan att ha en specifik klocka i åtanke. Men färsk som man är och ändå tycker det är någorlunda underhållande att sitta och buda på tradera men det kan bli snabbt bli fel sen sitter man och har en massa kopior som man absolut inte vill ha.. så min fråga är egentligen finns det några lätta sätt att veta vad man bör buda på och inte buda på? alltså vad som är fake och inte, Klart jag förstår att om märken och sånt sitter snett men jag menar lite djupare än så så, ni andra här verkar ju vara helt sjukligt kunniga och duktiga.. så finns det några bra trådar eller tips ni kan ge?.. Och för att hålla mig till ämnet kan jag lägga in en bild på en klocka jag nyss van budgivningen på, impulsiv som man är så går man in och tänker kolla klockor på tradera så ser man 5 minuter kvar och lägger ett bud och börjar sedan kolla och skulle tro att det är en kopia då det ser lite konstig ut vid datument
Håll dig borta från tradera om du ska köpa klockor, om du inte kan göra det f2f...
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tjena!

En polare har ärvt dessa och vände sig till mig som är klocknörd för att fråga om äkthet, jag är 99% säker på att en av dem är fake men den andre är jag osäker på, så jag vänder mig hit. Vad säger panelen? Oklart vilken bild som är på vilken klocka, men det kanske räcker ändå? Datumförstoringen känns off, och jag har aldrig sett en rolex med kronan stämplad i bakstycket? :bag:
IMG_0257.JPG
IMG_0258.JPG
IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0264.JPG
IMG_0265.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tjena!

En polare har ärvt dessa och vände sig till mig som är klocknörd för att fråga om äkthet, jag är 99% säker på att en av dem är fake men den andre är jag osäker på, så jag vänder mig hit. Vad säger panelen? Oklart vilken bild som är på vilken klocka, men det kanske räcker ändå? Datumförstoringen känns off, och jag har aldrig sett en rolex med kronan stämplad i bakstycket? :bag:
IMG_0257.JPG
IMG_0258.JPG
IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0264.JPG
IMG_0265.JPG
Finns det någon legitim Rolex med stämplat boettlock såsom på bilderna?
 

Tapiren

Cartier
"Swiss movt" längst ner på ena tavlan är inget jag själv sett tidigare. Bindestreck mellan oyster och perpetual brukar det väl inte heller vara. Sen det stämplade boetlocket...

Nån kunnig kanske vet ifall det är en raritet eller nåt men jag hade inte köpt något som såg ut så.

Jag reagerade också på det.

Och ser inte länken helt knasig ut, guldet är väl nästan bortnött och ändlänkarna ser konstiga ut.
 

Vonlind

Panerai
Brukar kunna se, men denna finner jag ytterst suspekt. Helhetsintrycket dels att jag inte känner till modellen, ytlig bekants klocka. Vad anser ni?
 

Bilagor

  • Screenshot_20170923-222032.png
    Screenshot_20170923-222032.png
    238.3 KB · Visningar: 295

Nygren

Audemars
2-Faktor
Den där färgen som är ifylld på tavlan ser ju inte speciellt bra ut.
Jag hade hoppat den och letat vidare...
Samma här. Man blir onekligen tveksam när det ser ut som att klockan är ligger öppnad på bordsduken. Med tavelbyte och service så tycker jag att det krävs det ett väldigt bra pris för att det ska kännas attraktivt
 

Elias

Breitling
Tja! Det är så här att jag har en Rolex hemma men är inte så kunnig på Rolex klockor. Skulle någon kunna hjälpa mig? Ser den äkta ut eller kanske är denna äkta? Vilken modell är det?
IMG_2460.JPG

IMG_2456.JPG
IMG_2457.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2455.JPG
    IMG_2455.JPG
    184 KB · Visningar: 60
  • IMG_2461.JPG
    IMG_2461.JPG
    237.3 KB · Visningar: 58

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tveksam till denna. Har du bättre bilder? Tycker tex att datumfönstret se för ”välfyllt” ut. Vad är det för bezel? Ser ut som engine-turned, men ändå inte. Vad är det för grönt på bezel? Är det reflex eller missfärgning?
 

Elias

Breitling
Vet inte direkt vad en bezel är för något, men antar det runtom klockan. Det är en reflex från datorskärmen

visarna lyser upp i mörker om det nu skulle hjälpa till på något sätt
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Vet inte direkt vad en bezel är för något, men antar det runtom klockan. Det är en reflex från datorskärmen

visarna lyser upp i mörker om det nu skulle hjälpa till på något sätt
Är det något mer än visarna som lyser i mörker? Med min begränsade kunskap ser datumfönstret lite off ut. En Rolex ska förstora till exakt 2,5 gånger och det brukar vara en väldigt fin förstoring som passar in bra i förstoringsfönstret.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Fonten på datumet ser helt fel ut. Alldeles för tjock text och fel textsnitt.
Sen tycker jag att A i Datjust ser ut som en skidbacke. Kan vara något med bilden som gör det.
Texten som är vid 6:an ser ut att vara avskuret då bara övre halvan syns. Som att tavlan ramlat ner lite.
 

Platinum

Cartier
Är det något mer än visarna som lyser i mörker? Med min begränsade kunskap ser datumfönstret lite off ut. En Rolex ska förstora till exakt 2,5 gånger och det brukar vara en väldigt fin förstoring som passar in bra i förstoringsfönstret.
Det där är väl ändå inte sant? Förekommer ju flera olika förstoringar (även på nya Rolexklockor) och vad jag har läst mig till här och på rolexforums så är det inte alltid 2.5x som gäller. Varför det inte alltid är så vet jag dock inte.
 
Topp