• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rent ekonomiskt var det inte en speciellt dyr läxa, men det var en värdefull läxa på så sätt att jag i framtiden kommer vara mer kräsen med vilka jag köper eller säljer klockor till och jag kommer väl undvika blocket. Klockan såldes till en person här på forumet, vad nu spelar för roll..

Edit: Att vissa i tråden förväntar sig att jag ska redovisa affären offentligt är ju lite komiskt. Synd att många tidigare i tråden har ett behov av att påpeka andras brister också. Då syftar jag främst på kommentarerna om hur oaktsam jag har varit och att jag borde ha agerat annorlunda i affären. Tack för att ni vill hjälpa(?), men jag tror jag kan komma till den insikten själv faktiskt..

Ren omtanke i en trist situation. I din situation förstår jag att det är sak samma att personen finns på forumet, mer för alla andra som riskerar att råka ut för beteendet.

Vad försöker du nu antyda?

Jag tar på mig att jag var otydlig. Jag tycker inte du har gjort något fel alls. Det jag menade var att det var tråkigt att motparten insisterade på en affär du egentligen ville avstå eftersom klockan inte var som utlovat. Extra tråkigt att det då är någon här på forumet.

Jag menade heller inte att du själv skulle ha gjort något konstigt när du sålt den vidare.

Beklagar om du upplevde att jag antydde något annat :(

Edit: Jag förstod det först som att blocketkillen även fanns på KS.

Senast ändrad:
Jag tar på mig att jag var otydlig. Jag tycker inte du har gjort något fel alls. Det jag menade var att det var tråkigt att motparten insisterade på en affär du egentligen ville avstå eftersom klockan inte var som utlovat. Extra tråkigt att det då är någon här på forumet.

Jag menade heller inte att du själv skulle ha gjort något konstigt när du sålt den vidare.

Beklagar om du upplevde att jag antydde något annat :(
Fast det var ingen här på forumet han bytte klocka med (eller som tvingade sig till bytet - beroende på hur man väljer att se på det) utan den första affären gjordes via blocket säljes-annons där en kille hörde av sig med bytesförslaget som visade sig gå typ åt helvete.
Klockan är numera såld till en här på forumet som har full koll på bakgrunden antar jag.

En fråga om äkthet, hittar ej liknande någonstans. Kan man inte gå in exempelvis på Aron Engström (butik) och komma äkthet mot betalning? Är sugen på en Rolex som säljs privat och tycker det är olustig annars?

Extremt sugen på denna: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-turn-o-graph--id7234670.htm - Men funderar på, ska det inte stå Rolex på insidan av Bezeln som på t.ex. denna:
z113329-rolex-116264-107317-p.jpg

Du har inte heller texten TURN-O-GRAPH i urtavlan. Någon med bättre koll än en annan som kan berätta om 2001or inte hade just dessa grejor eller är det fake? Såg en 1994 som saknade just dessa grejor så den kan ju vara en tidigare modell.

Extremt sugen på denna: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-turn-o-graph--id7234670.htm - Men funderar på, ska det inte stå Rolex på insidan av Bezeln som på t.ex. denna:

Du har inte heller texten TURN-O-GRAPH i urtavlan. Någon med bättre koll än en annan som kan berätta om 2001or inte hade just dessa grejor eller är det fake? Såg en 1994 som saknade just dessa grejor så den kan ju vara en tidigare modell.
Texten i rehauten kom senare, den ska vara ok. Klockan på bilden är en nyare modell än den på chrono24

Inte samma ref på bilden som den du länka..

Olika eror, ser ju till och med jag. Läs på innan du köper.

Inte samma ref på bilden som den du länka..
Såg det, röd sekundvisare på den jag länkade.
Texten i rehauten kom senare, den ska vara ok. Klockan på bilden är en nyare modell än den på chrono24
Ja, det verkar onekligen så, oooooooh! :)

Olika eror, ser ju till och med jag. Läs på innan du köper.
Suttit och läst i flera timmar. Såg direkt efter att jag postat vad som skillnaden var.

Min kompis som inte är det minsta intresserad av klockor va och besökte en vän förra helgen. Denna kille hade tydligen en Patek Philippe i sina ägor så kompis knäppte lite bilder och skickade till mig. Jag vet dock inte vad det är för referens och om den är äkta eller inte, någon som kan se på bilderna? Den har dock både box och ytterbox, papper vet jag ej. Här är bilderna han tog. Bilderna är tyvärr inget vidare.
image1.jpg

image3.jpg

image2.jpg

Min kompis som inte är det minsta intresserad av klockor va och besökte en vän förra helgen. Denna kille hade tydligen en Patek Philippe i sina ägor så kompis knäppte lite bilder och skickade till mig. Jag vet dock inte vad det är för referens och om den är äkta eller inte, någon som kan se på bilderna? Den har dock både box och ytterbox, papper vet jag ej. Här är bilderna han tog. Bilderna är tyvärr inget vidare.
image1.jpg

image3.jpg

image2.jpg
Fake.

image1.jpg

image3.jpg

image2.jpg
Edit: nvm

Har pratat lite med min kompis och han undrar varför folket på klocksnack tror att den är fejk. Något speciellt ni såg på klockan?
Det är en kombination av saker som gör att det går att se att klockan inte är äkta. Exempelvis finns ingen patek med den tavelkonfigurationen och det går att se att det inte är guld, utan snarare plätterat stål, vilket Patek inte tillverkar. Dessutom går det att se att den inte är äkta eftersom kvalitésintrycket/finishen på klockan inte lever upp till Pateks nivå. Googlade lite och jag tror att modellen nedan är den som klockan försöker efterlikna. Jämför med denna bild så kommer du finna skillnader
s-l1600.jpg

Det är en kombination av saker som gör att det går att se att klockan inte är äkta. Exempelvis finns ingen patek med den tavelkonfigurationen och det går att se att det inte är guld, utan snarare plätterat stål, vilket Patek inte tillverkar. Dessutom går det att se att den inte är äkta eftersom kvalitésintrycket/finishen på klockan inte lever upp till Pateks nivå. Googlade lite och jag tror att modellen nedan är den som klockan försöker efterlikna. Jämför med denna bild så kommer du finna skillnader
s-l1600.jpg
Ja det va en del skillnader. Tack för infon!

image1.jpg

image3.jpg

image2.jpg

En bra tell är att bilderna på klockan ofta är så pass suddiga att man inte ska se detaljerna, vilket självklart är tanken. Det är banne mig skickligt att ta så pass suddiga kort på ett objekt som ligger helt stilla.

En bra tell är att bilderna på klockan ofta är så pass suddiga att man inte ska se detaljerna, vilket självklart är tanken. Det är banne mig skickligt att ta så pass suddiga kort på ett objekt som ligger helt stilla.
I detta fall va det min polare som var full och jag som bad honom ta bilder så jag kunde posta dom här. Men annars låter det som en vettig strategi.

Tillbaka
Topp