• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad spelar det för roll varför folk undrar om klockor är äkta eller inte?
Tråden är väl till för att posta bilder då man är tveksam på äkthet för att få hjälp från mer kunniga?

Edit: Om någon med 0 inlägg postar och ni inte känner för att hjälpa till så strunta i att svara den personen?

Tjo! Därför att, en kille säljer dem, så jag undrar över om de är ökta!
Jag betvivlar äktheten på AP 15300:

Urverket är felställt (kugghjulen är placerade på fel ställe). Finishen ser sådär ut (Och AP har brutal finish).
Vad gäller framsidan så är "swiss made" felplacerat", mellanrummet mellan A&P (samt lysmassan) är för stort och skruvarna har en något märklig form. Utöver det ser tapisseriet lite skevt ut.

Men jag är ingen expert på AP, så jag kan ha fel.

Hej allihopa, finns det någon duktigt som kan, kolla upp de om de är äkta eller inte?!?!?!?
AP
IMG_20180124_003344.jpg
IMG_20180124_003331.jpg
SUB
IMG_20180124_002727.jpg
IMG_20180124_002654.jpg
Hej. Är det samma person som säljer klockorna?

Tråden är väl till för att posta bilder då man är tveksam på äkthet för att få hjälp från mer kunniga?

Edit: Om någon med 0 inlägg postar och ni inte känner för att hjälpa till så strunta i att svara den personen?
+1 förstår inte häxjakten bakom dem som frågar. Är det för att inte hjälpa de som tillverkar/säljer kopior?

+1 förstår inte häxjakten bakom dem som frågar. Är det för att inte hjälpa de som tillverkar/säljer kopior?

I och med att knappt någon nollpostare skriver mer än "Är de här äkta" och sen aldrig någonsin skriver igen på forumet efter att klockorna har blivit avfärdade, är det ingen djärv gissning att man bara vill se om man kommer undan med att flasha på krogen eller i värsta fall göra ett bedrägeri. Är det inte extremt märkligt att ingen av de nollpostare som har ställt frågan återkommit vid ett senare tillfälle, tackat för hjälpen att de inte blev lurade, och visat upp sin äkta och nyinköpta klocka?

Om jag går till mig själv så hade jag varit så noggrann som det bara gick om jag var osäker om äktheten av en klocka och frågade resten av forumet. Vem säljer, vilket pris, ligger annonsen på Blocket/FB/annat forum m.m, m.m.

Självklart ska vi vara hjälpsamma även om det är nya medlemmar som ställer frågorna, men det är bra att det ifrågasätts varför frågan ställs och att det efterfrågas mer information. Risken om man struntar i att svara och inte ifrågasätter är att en annan medlem lämnar information utan att tänka på eventuella konsekvenser.

I och med att knappt någon nollpostare skriver mer än "Är de här äkta" och sen aldrig någonsin skriver igen på forumet efter att klockorna har blivit avfärdade, är det ingen djärv gissning att man bara vill se om man kommer undan med att flasha på krogen eller i värsta fall göra ett bedrägeri. Är det inte extremt märkligt att ingen av de nollpostare som har ställt frågan återkommit vid ett senare tillfälle, tackat för hjälpen att de inte blev lurade, och visat upp sin äkta och nyinköpta klocka?

Om jag går till mig själv så hade jag varit så noggrann som det bara gick om jag var osäker om äktheten av en klocka och frågade resten av forumet. Vem säljer, vilket pris, ligger annonsen på Blocket/FB/annat forum m.m, m.m.

Självklart ska vi vara hjälpsamma även om det är nya medlemmar som ställer frågorna, men det är bra att det ifrågasätts varför frågan ställs och att det efterfrågas mer information. Risken om man struntar i att svara och inte ifrågasätter är att en annan medlem lämnar information utan att tänka på eventuella konsekvenser.
Bädrägeri är såklart inte bra men om någon flashar på krogen med en fejk så tycker jag det nästan borde uppmuntras eftersom det är pajas :)

Du förstår, det poppar upp mängder med medlemmar med noll inlägg som ställer denna typ av frågor. Varför folk här inte är så benägna att svara är för att vi, om klockorna inte är äkta, riskerar att hjälpa bedragare. Med det sagt så har jag ingen åsikt om klockorna du postat om.
Se även https://klocksnack.se/threads/guide-för-nybörjare-att-identifiera-fake-klockor-oavsett-märke.86362/#post-2170372

Jag tror faktist inte det spelar någon roll för en fejktillverkare vad vi skriver här. Dvs att vi skulle förbättra deras kvalitet av nästa batch.
Det enda som eventuellt kan ske är att det kan hjälpa är fejkbäraren att få bättre koll på vad han ska svara om han blir konfronterad ute på stan.

Jag tror faktist inte det spelar någon roll för en fejktillverkare vad vi skriver här. Dvs att vi skulle förbättra deras kvalitet av nästa batch.
Det enda som eventuellt kan ske är att det kan hjälpa är fejkbäraren att få bättre koll på vad han ska svara om han blir konfronterad ute på stan.
Alt om fejkbäraren tror han kommer undan med att sälja klockan på blocket.

Är det bara jag som tycker det är skrämmande hur pass bra den där AP:n ändå är. Är nu rätt säker på att den är fejk, men urverket är bra likt och har gravering m.m. Väldigt små detaljer som skiljer och vid första anblick lurar den nog tyvärr folk. :-(

Jag tror precis som Clark Kent. Ställ er frågan om ni, som måttligt kunniga på ett område, skulle lägga 70000 skattade kronor på en Rolex som säljaren och några anonyma människor på ett internetforum påstår är äkta, när man som okunnig kan vara säker genom att vända sig till en professionell återförsäljare.

Jag påstår tvärsäkert att den absoluta majoriteten av nollpostarna med kopior vill få bekräftat att de gjorde livets bästa affär när de köpte en fejkad ”Rolex” för en tiondel av vad en riktig kostar. Den är, hoppas de, så bra att inte ens experterna på landets största klockforum kan se skillnad. Och varje gång blir de besvikna eftersom alla kända kopior är fula och lätta att på en någorlunda skarp bild skilja från originalet. Ute i verkligheten skulle de inte vara lika lätta att skilja från en riktig klocka om det inte vore för att de avslöjas av förloraren som går omkring med dem runt handleden.

Tackar de som förstod mig! Och tackar de som va otrevliga, klockor är inte mina, skulle aldrig köpa fejk, är trivs med att vad jag har, vissa borde ba tänkta lite om att istället skriva massa shit, kunde ba skriva, nej det är fejk, nej det är så, va försiktig om du köper något! Tackar alla, ha det trevligt kväll!

Tackar de som förstod mig! Och tackar de som va otrevliga, klockor är inte mina, skulle aldrig köpa fejk, är trivs med att vad jag har, vissa borde ba tänkta lite om att istället skriva massa shit, kunde ba skriva, nej det är fejk, nej det är så, va försiktig om du köper något! Tackar alla, ha det trevligt kväll!
Vem säljer klockorna då? Vilka klockor har du?

Kan man på ett trevligt sätt förmedla att herrn förmodligen snackar skit? :):) (smileys för att öka trevligheten)

Är det bara jag som tycker det är skrämmande hur pass bra den där AP:n ändå är. Är nu rätt säker på att den är fejk, men urverket är bra likt och har gravering m.m. Väldigt små detaljer som skiljer och vid första anblick lurar den nog tyvärr folk. :-(

Håller med. Men som du redan har sagt så ser tex. lilla kuggen skum ut, ser inte en ut att vara en riktig kugge om man zoomar in.
Dessutom sitter den på fel ställe.
Den postade klockan tidigare i tråden:
160562D1-B8D5-4F67-AFF9-A80EB3CCD567.jpeg

Äkta vara (iof. i en OR boett men samma urverk)
F79B55F4-A62B-4894-A15D-D59DF9B2B9C7.jpeg

Håller med. Men som du redan har sagt så ser tex. lilla kuggen skum ut, ser inte en ut att vara en riktig kugge om man zoomar in.

Finisheringen på rotorn också.
Alla fel blir uppenbara nu, men som någon skrev är det svårt att se på håll.

Är det inte så att på den fejkade så är den lilla haspen vid den nämnda kugge ingen hasp. Svårförklarat:). Intressant det här tycker jag

Så idag kom den hem. Skriv nu vad ni vill at jag fotar så att detta kan få ett avslut. Mvh

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    135.5 KB · Visningar: 272
  • image.jpg
    image.jpg
    113.1 KB · Visningar: 257
  • image.jpg
    image.jpg
    97.7 KB · Visningar: 257
  • image.jpg
    image.jpg
    120.1 KB · Visningar: 263
Så idag kom den hem. Skriv nu vad ni vill at jag fotar så att detta kan få ett avslut. Mvh

Den där klockan är så långtifrån okej.
Visst är 90-tals Tag inte så högt upp på kvalitetsstegen man kan komma, men det är inte det där.
Oavsett om de tycker att den är äkta eller ej så går det utmärkt att nyttja ångerrätten av andra skäl.
Tråkigt att du råkade klicka hem en fuling, men skicka nu tillbaka den så fort som möjligt!
Just detta auktionshus kan gott få besväret.

Kan vi inte bara bestämma oss för att aldrig någonsin handla hos Halmstads Auktionskammare?
Ibland hittar det dit någon klocka som är intressant, men när man scrollar ner och ser loggan så är det bara... Aaaaw hell naaaw!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp