• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tissoter

Audemars
På BACKSIDAN kan man läsa mer....
Hittade en annan electroplated på Chrono24
7E52C149-2957-448D-9539-79677B66DE3B.png
 

Nismo

Breitling
Hej! Till att börja med så hittade jag ingen samlingstråd eller liknande FAQ för att diskutera och avslöja kopior, men om denna ska postas någon annanstans så ber jag en admin flytta tråden.
Jag undrar således ang. en klocka, som jag TROR är en kopia, då jag hittat en del om just denna på nätet:
Tag Heuer Link Calibre 36
Baksidan finns följande: Limited Edition (oklart nr) / 2000, CN 111B. A0337
Yoshikatsu Kawaguchi June 2002.

Säljaren påstår att den är ärvd, och den ser ju ganska använd ut, vilket iofs en kopia också kan vara.
Är dessa Tag Heuer automatiska eller kvarts-ur, borde ju hinta om den är äkta eller ej?

Tacksam för svar!
71497332_10215895052305246_3718302197742567424_n.jpg
71910666_10215895039744932_6822965929526165504_n.jpg
71965948_10215895039984938_777539103783649280_n.jpg
 
Senast ändrad:

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hej! Till att börja med så hittade jag ingen samlingstråd eller liknande FAQ för att diskutera och avslöja kopior, men om denna ska postas någon annanstans så ber jag en admin flytta tråden.
Jag undrar således ang. en klocka, som jag TROR är en kopia, då jag hittat en del om just denna på nätet:
Tag Heuer Link Calibre 36
Baksidan finns följande: Limited Edition (oklart nr) / 2000, CN 111B. A0337
Yoshikatsu Kawaguchi June 2002.

Säljaren påstår att den är ärvd, och den ser ju ganska använd ut, vilket iofs en kopia också kan vara.
Är dessa Tag Heuer automatiska eller kvarts-ur, borde ju hinta om den är äkta eller ej?

Tacksam för svar!
71497332_10215895052305246_3718302197742567424_n.jpg
71910666_10215895039744932_6822965929526165504_n.jpg
71965948_10215895039984938_777539103783649280_n.jpg
Fake. Ser inte bra ut! Ärvda klockor är också suspekta Calibre 36 är ett automatiskt verk.
 

Urtyp

Audemars
Hej! Till att börja med så hittade jag ingen samlingstråd eller liknande FAQ för att diskutera och avslöja kopior, men om denna ska postas någon annanstans så ber jag en admin flytta tråden.
Jag undrar således ang. en klocka, som jag TROR är en kopia, då jag hittat en del om just denna på nätet:
Tag Heuer Link Calibre 36
Baksidan finns följande: Limited Edition (oklart nr) / 2000, CN 111B. A0337
Yoshikatsu Kawaguchi June 2002.

Säljaren påstår att den är ärvd, och den ser ju ganska använd ut, vilket iofs en kopia också kan vara.
Är dessa Tag Heuer automatiska eller batteridrivna, borde ju hinta om den är äkta eller ej.

Tacksam för svar!
71497332_10215895052305246_3718302197742567424_n.jpg
71910666_10215895039744932_6822965929526165504_n.jpg
71965948_10215895039984938_777539103783649280_n.jpg
Om du bild-googlar den modellen kommer du se att alla har nummer 1996 av 2000. ;)
 

Mads

Breitling
Jag har kollat ett antal sidor på detta eminenta forum, men inte hittat en tråd om ämnet. Skulle det finnas en tråd, så ber jag om ursäkt.

Min bror har äntligen förstått det magiska med klockor, och har bestämt sig för att skaffa en anständig klocka. Han har bestämt sig för att han vill ha en Rolex, och det verkar som valet just nu står mellan en Submariner och en Datejust. Han ringde mig då och frågade hur han skulle veta om klockan han funderar på att köpa är äkta eller en kopia?
Mitt omedelbara svar var att det lättaste var att köpa hos en auktoriserad handlare, och i övrigt se till att det fanns äkthetsintyg i fall klockan inhandlades av en privat person?

Jag är dock fullt medveten om att jag inte har så bra koll, som jag önskar jag hade (det är bara att spendera lite tid på detta forum, för att inse att det finns folk som kan på riktigt). Så därför tänkte jag fråga vad ni har för tips för att veta att klockan som inhandlas är äkta, om man handlar från privatperson? Finns det ens tips, eller får man bara hoppas på det bästa?


//Mads
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har kollat ett antal sidor på detta eminenta forum, men inte hittat en tråd om ämnet. Skulle det finnas en tråd, så ber jag om ursäkt.

Min bror har äntligen förstått det magiska med klockor, och har bestämt sig för att skaffa en anständig klocka. Han har bestämt sig för att han vill ha en Rolex, och det verkar som valet just nu står mellan en Submariner och en Datejust. Han ringde mig då och frågade hur han skulle veta om klockan han funderar på att köpa är äkta eller en kopia?
Mitt omedelbara svar var att det lättaste var att köpa hos en auktoriserad handlare, och i övrigt se till att det fanns äkthetsintyg i fall klockan inhandlades av en privat person?

Jag är dock fullt medveten om att jag inte har så bra koll, som jag önskar jag hade (det är bara att spendera lite tid på detta forum, för att inse att det finns folk som kan på riktigt). Så därför tänkte jag fråga vad ni har för tips för att veta att klockan som inhandlas är äkta, om man handlar från privatperson? Finns det ens tips, eller får man bara hoppas på det bästa?


//Mads
Köp av AD eller seriös handlare, köp inte av privatperson om du inte litar fullt ut på denna eller har bra kunskap själv.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag har kollat ett antal sidor på detta eminenta forum, men inte hittat en tråd om ämnet. Skulle det finnas en tråd, så ber jag om ursäkt.

Min bror har äntligen förstått det magiska med klockor, och har bestämt sig för att skaffa en anständig klocka. Han har bestämt sig för att han vill ha en Rolex, och det verkar som valet just nu står mellan en Submariner och en Datejust. Han ringde mig då och frågade hur han skulle veta om klockan han funderar på att köpa är äkta eller en kopia?
Mitt omedelbara svar var att det lättaste var att köpa hos en auktoriserad handlare, och i övrigt se till att det fanns äkthetsintyg i fall klockan inhandlades av en privat person?

Jag är dock fullt medveten om att jag inte har så bra koll, som jag önskar jag hade (det är bara att spendera lite tid på detta forum, för att inse att det finns folk som kan på riktigt). Så därför tänkte jag fråga vad ni har för tips för att veta att klockan som inhandlas är äkta, om man handlar från privatperson? Finns det ens tips, eller får man bara hoppas på det bästa?


//Mads
Skaffa ett konto här. Köp av medlem med många referenser. Säkrare blir det nog inte om man ska köpa av privatperson. Lycka till.
 

HSK

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/omega-alligator-och-läder.121658/
@kluzik1 du skriver:
”De kommer med aftermarket Omega viklås.”
Menar du alltså att det är en varumärkesförfalskning? Isåfall bryter du både mot forumets regler och Sveriges lagar.
Tekniskt sett kan det väl inte räknas som en piratkopia enbart baserat på en bokstav? Ingen aning hur det ligger i det här fallet och låter @kluzik1 tala för sig själv, det var bara en spontan tanke som dök upp. :)

Det är klart att det är tvivelaktigt och även bedrägligt beteende om det påstås vara ett äkta Omegaspänne men även där uppstår ju frågan vad "äkta Omega" innebär då de knappast äger upphovsrätten till symbolen. Vore kul om någon bättre insatt kunde förtydliga och besvara denna intressanta frågeställning. @Aurum kanske har koll?

Att man använder sig av en logotyp som är public domain är lite problematiskt och öppnar ju för formuleringar som "tidsenligt Omegaspänne medföljer" och liknande vaga beskrivningar. Jag säger naturligtvis inte att det är acceptabelt och om det uppges vara original från Omega antar man givetvis att det handlar om detta specifika varumärke med det är roligt att leka med tanken vad som faktiskt är OK rent juridiskt när de har en så pass vanligt förekommande symbol som logotyp.
 
Senast ändrad:

kluzik1

Omega
.
Tekniskt sett kan det väl inte räknas som en piratkopia enbart baserat på en bokstav? Ingen aning hur det ligger i det här fallet och låter @kluzik1 tala för sig själv, det var bara en spontan tanke som dök upp. :)

Det är klart att det är tvivelaktigt och även bedrägligt beteende om det påstås vara ett äkta Omegaspänne men även där uppstår ju frågan vad "äkta Omega" innebär då de knappast äger upphovsrätten till symbolen. Vore kul om någon bättre insatt kunde förtydliga och besvara denna intressanta frågeställning. @Aurum kanske har koll?
Jag menade att det är samma system som Omega använder . That's it . Skriver inte att det är Omega spänne bara system som Omega använder . Men tack att du håller sten koll
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tekniskt sett kan det väl inte räknas som en piratkopia enbart baserat på en bokstav? Ingen aning hur det ligger i det här fallet och låter @kluzik1 tala för sig själv, det var bara en spontan tanke som dök upp. :)

Det är klart att det är tvivelaktigt och även bedrägligt beteende om det påstås vara ett äkta Omegaspänne men även där uppstår ju frågan vad "äkta Omega" innebär då de knappast äger upphovsrätten till symbolen. Vore kul om någon bättre insatt kunde förtydliga och besvara denna intressanta frågeställning. @Aurum kanske har koll?
Solklar märkesförfalskning, Omegas logga på framsidan och det står ”Omega” på baksidan av spännet. Om det inte är Omega som tillverkat det så är det väl inget att disskutera?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Solklar märkesförfalskning, Omegas logga på framsidan och det står ”Omega” på baksidan av spännet. Om det inte är Omega som tillverkat det så är det väl inget att disskutera?
Ja, det har du rätt i. Jag såg inte texten på baksidan men det vore som sagt intressant att reda ut vad "Omegas logga" innebär rent juridiskt men det kanske är en fråga för en annan tråd. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om det är vi som är ”jätte picky” det är väl du som bryter mot reglerna på forumet som finns där för att det är olagligt med varumärkesförfalskningar för att det drabbar seriösa tillverkare av klockor som är en grej vi tycker väldigt mycket om på det här forumet.
Det är alltså snarare du som är ”jätte dålig” på att läsa reglerna.
Ok jag ser att många är jätte picky så ska jag byta annonsen till bara strap. JAG SÄLJ inte viklås den är gratis
 

kluzik1

Omega
Vet inte om det är vi som är ”jätte picky” det är väl du som bryter mot reglerna på forumet som finns där för att det är olagligt med varumärkesförfalskningar för att det drabbar seriösa tillverkare av klockor som är en grej vi tycker väldigt mycket om på det här forumet.
Det är alltså snarare du som är ”jätte dålig” på att läsa reglerna.
Jag har tagit bort bilder och sätter nya utan viklåset
 
Topp