• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Såg på Facebook. Rolex tavla och glasring, enligt ägaren, the real deal?
116441099_1431707130356924_3630565452998539700_n.jpg

116870881_1431707157023588_901688837363310913_o.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Såg på Facebook. Rolex tavla och glasring, enligt ägaren, the real deal?
116441099_1431707130356924_3630565452998539700_n.jpg

116870881_1431707157023588_901688837363310913_o.jpg
Ingen som kan nåt verkar hoppa in, så jag kastar in en åsikt i stället. Anledningar till att tro att det inte står rätt till:
  1. Som vanligt, alldeles för dåliga bilder för att man ska kunna vara säker, vilket i sig är diskvalificerande.
  2. Men baserat på det man nu kan se: suspekt. Jag vet inte om det är nån brytning i glaset som gör det, men kronan ser klart skev ut.
  3. Typsnittet ser konstigt ut, speciellt "kerningen"; för långt avstånd mellan D och A i DATEJUST?
  4. Lite konstiga proportioner på tavlan, verkar svårt att hitta någon som ser ut precis så där. De flesta verkar ha markörerna närmare ringen, eller har små minutmarkörer runt ytterkanten på tavlan.
  5. Det är en "blingad" Rolex, hur många sådana är äkta, egentligen? ;)
  6. Det är Facebook. Jag har aldrig brytt mig om Marketplace där (för att den suger i kubik), men nu tittade jag runt lite i alla fall. Wow... :wideyed: Är någonting äkta där ö.h.t.? (Hittade direkt en "Royal Oak" för 1500:- :banghead: )
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt baserat på bilden ser all finish bedrövlig ut. Kan vi få en skarpare bild så hade jag kunnat ge ett mer nyanserat utlåtande. Inser att jag nog borde förklarat det i första inlägget men hade lite bråttom när jag skrev det.:)
Du får frågan för jag tror det är omöjligt att avgöra på bilden ovan. Att glasringen och tavlan inte är från Rolex kan man däremot avgöra.
 

Mauritz

Rolex
Hej,
Har sett ett antal Hublo:er samt ägt någon men inte sett någon som har baksida med texten TUIGA-1909 förrän nu.
Blivit erbjuden en med denna baksida men magkänslan säger att den inte är koscher och då är det i regel så men ville bara höra med Er om det finns en sådan baksida samt vad som är speciellt med den. Just denna skall vara köpt i Dubai och cert etc. skall finnas.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej,
Har sett ett antal Hublo:er samt ägt någon men inte sett någon som har baksida med texten TUIGA-1909 förrän nu.
Blivit erbjuden en med denna baksida men magkänslan säger att den inte är koscher och då är det i regel så men ville bara höra med Er om det finns en sådan baksida samt vad som är speciellt med den. Just denna skall vara köpt i Dubai och cert etc. skall finnas.
Underlättar med bilder
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hej,
Har sett ett antal Hublo:er samt ägt någon men inte sett någon som har baksida med texten TUIGA-1909 förrän nu.
Blivit erbjuden en med denna baksida men magkänslan säger att den inte är koscher och då är det i regel så men ville bara höra med Er om det finns en sådan baksida samt vad som är speciellt med den. Just denna skall vara köpt i Dubai och cert etc. skall finnas.
En snabb googling och man får upp fakes med det namnet och baklock, men få (någon?) som verkar legit. Men bilder hade varit intressant.
 
H

Hysteria

Guest
Utfärdar nymans äkthetsintyg? Trodde jag inte. Skulle vara kul att se hur det pappret ser ut.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Det finns en 116613LB ute på blocket för 107.000:-, dock utan cert och box.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/rolex_submariner___116613lb/91540963

Lite sugen för det priset... men lite för bra att vara sant? Ser den äkta ut?

Vet inte om jag tycker att typsnittet och avståndet mellan bokstäver/siffror ser ok ut. Men det kan vara bilderna som narras. Den ser rätt risig ut. Men innan du gräver vidare så är väl det bästa tipset att kolla upp säljaren, dvs köp säljaren.
 

jmspar123

Cartier
Ah, om den är köpt pre-owned på nymans är ju det en annan femma. Tolkade annonsen när jag läste som hastigast att säljaren knatat in på Nymans och fått ett äkthetsintyg efter check.

Kopt pre owned fran Nymans ar den med storsta sannolikhet inte,da de enbart saljer/byter in kompletta klockor dvs med box och cert. Iallafall var det sa sommaren 2019 sist jag fragade.
Teoretiskt sa kan ju givaren ha kopt klockan...kastat box och cert...eller sa kan ju mottagaren gjort det.
Later det troligt?
 
H

Hysteria

Guest
Kopt pre owned fran Nymans ar den med storsta sannolikhet inte,da de enbart saljer/byter in kompletta klockor dvs med box och cert. Iallafall var det sa sommaren 2019 sist jag fragade.
Teoretiskt sa kan ju givaren ha kopt klockan...kastat box och cert...eller sa kan ju mottagaren gjort det.
Later det troligt?
Ärligt, vet ej. Jag är mest intresserad av att se äkthetsintyget. Hur gick det med affären @JL-ConcepT
 

Maaaxz

Omega
Hittade denna på loppis och stod att den var äkta, men tror den är en kopia, dålig koll på Longines och hittar inte denna klocka. Enda jag tänkte var att metallen bakom rotorn var dåligt bearbetat och att visarna var repiga. Vad säger ni?
20200828_161057.jpg
20200828_161051.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hittade denna på loppis och stod att den var äkta, men tror den är en kopia, dålig koll på Longines och hittar inte denna klocka. Enda jag tänkte var att metallen bakom rotorn var dåligt bearbetat och att visarna var repiga. Vad säger ni?
20200828_161057.jpg
20200828_161051.jpg
Tja, söker man på "longines L2.733.8.72.2" så får man ju fram något helt annat. Och det där urverket ser ju inge vidare ut...
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag tror nog dom fixar det I övriga fall också mot betalning, Rob E likaså.

Ärligt, vet ej. Jag är mest intresserad av att se äkthetsintyget. Hur gick det med affären @JL-ConcepT
Dom gjör endast värdering/äkthetsintyg om klockan er fullsett inklusive orginalkvitto og kjöpt av Nymans senaste året (kan ha värt två år) var svaret jeg fikk når jeg frågade for ett år siden. Mot betalning.
 
Topp