• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tack! Är från 1942/43
IMG_7048.JPG
Vad är det för fågel?
Är det innan de ens kallade de för AVI va?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Egentligen behöver man en 765 för att ha en seriös vintage-samling. Tycker bara de stuckit så omotiverat i pris, trots allt har de vanliga verk från venus och valjoux så inget superoriginellt just där. Om andra klockor med t ex kal.11/12 och 7740 skulle sticka skulle jag mer förstå det. Jag har undrat varför just dessa dragit? Är det för att de är så snygga?
Enligt mig är det sällan verken som gör att ett ur är "dyrt". Finns undantag som tex val 72 som driver upp priserna rätt bra. Annars är det ju hur lyckad modellen är och om den var banbrytande på något vis. Breitling var ju marknadsledande på brukskronografer och 765 var bland de första vattentäta? Fanns säkert fler däromkring men tex min ovan känns rätt modern för att vara tidigt 40-tal. De senare med vridring och kontrasterande kronograftavlor ligger ju rätt i tiden med storleken och vridringarna så att de kostar mycket pengar känns självklart. Har dock inte riktigt koll på vilken nivå de ligger på nu...
 
Enligt mig är det sällan verken som gör att ett ur är "dyrt". Finns undantag som tex val 72 som driver upp priserna rätt bra. Annars är det ju hur lyckad modellen är och om den var banbrytande på något vis. Breitling var ju marknadsledande på brukskronografer och 765 var bland de första vattentäta? Fanns säkert fler däromkring men tex min ovan känns rätt modern för att vara tidigt 40-tal. De senare med vridring och kontrasterande kronograftavlor ligger ju rätt i tiden med storleken och vridringarna så att de kostar mycket pengar känns självklart. Har dock inte riktigt koll på vilken nivå de ligger på nu...
Jag håller med dig helt i ditt resonemang. Ja priserna har dragit iväg skapligt på 765 den sista tiden som mycket annat. Jag hade nog tur lyckades få en för ca 50 tusen såg en på ebay nyligen sälja för 85 som var i sämre skick än min sen har det kommit flera på diverse fin sidor som säljer klockor dessa har sålt mellan 80 och 100 ganska så fort. Rekordet har Phillips som sålde en för 2000$ för några månader sen. Enligt mig så är det helt klart en av dom finaste Panda chrongraferna ifrån 60 talet. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Enligt mig är det sällan verken som gör att ett ur är "dyrt". Finns undantag som tex val 72 som driver upp priserna rätt bra. Annars är det ju hur lyckad modellen är och om den var banbrytande på något vis. Breitling var ju marknadsledande på brukskronografer och 765 var bland de första vattentäta? Fanns säkert fler däromkring men tex min ovan känns rätt modern för att vara tidigt 40-tal. De senare med vridring och kontrasterande kronograftavlor ligger ju rätt i tiden med storleken och vridringarna så att de kostar mycket pengar känns självklart. Har dock inte riktigt koll på vilken nivå de ligger på nu...
De ligger galet högt för fina ex. Det som du äger är en del helt klart, och sen att de är inte helt lätta att få tag i. Rare-faktorn är hög. Chronomat 769, 808 och Navitimer 806-familjen sålde ju mer och är idag lätta att få tag i. Fina 765, och även tidiga 734 är rätt svåra.

Så då har vi alltså på forumet en tidig 765 (pre-AVI) och en 765 Co-Pilot. Hmmm. Det känns som det behövs en 765 AVI också. ;)
 

@at

Breitling
Hej,

Ny här på forumet, ska bli kul att se vart detta leder till. Har alltid haft ett intresse för klockor men nu kanske det kan ta fart på riktigt!
Mottog för en tid sedan en äldre klocka från en släkting och det ska tydligen vara en Breitling 765. Någon som kan intyga eller se vad det kan vara?

Tyvärr saknas det papper på intyg och service men klockan fungerar utmärkt. Vore spännande att höra vad ni tycker, har ni tips om vart man bäst kan serva klockan och värdera den mottas det mer än gärna :)

Tack på förhand,
@
 

Bilagor

  • IMG_2112.JPG
    IMG_2112.JPG
    131.9 KB · Visningar: 107

Alfredzzon

Breitling
Hej,
Även jag är ganska ny här på forumet, jag sitter på en liten samling av klockor varav 1 är en Breitling Telemetre / Kronograf som förmodligen är NOS från 1943.
Den här klockan var inget som jag använder själv så jag beslutade att lämna in den till Bukowskis kommande auktion 25/10, ska bli kul att se vad den går till.
Hoppas den går iväg lite grann för jag tycker utropspriset känns något lågt :( det finns ju en del andra klockor man skulle vilja investera i.
IMG_5411.JPG
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Hej,
Även jag är ganska ny här på forumet, jag sitter på en liten samling av klockor varav 1 är en Breitling Telemetre / Kronograf som förmodligen är NOS från 1943.
Den här klockan var inget som jag använder själv så jag beslutade att lämna in den till Bukowskis kommande auktion 25/10, ska bli kul att se vad den går till.
Hoppas den går iväg lite grann för jag tycker utropspriset känns något lågt :( det finns ju en del andra klockor man skulle vilja investera i.
IMG_5411.JPG

Håller med, jag trodde också att Breitling kronograferna skulle ligga något högre.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hej,

Ny här på forumet, ska bli kul att se vart detta leder till. Har alltid haft ett intresse för klockor men nu kanske det kan ta fart på riktigt!
Mottog för en tid sedan en äldre klocka från en släkting och det ska tydligen vara en Breitling 765. Någon som kan intyga eller se vad det kan vara?

Tyvärr saknas det papper på intyg och service men klockan fungerar utmärkt. Vore spännande att höra vad ni tycker, har ni tips om vart man bäst kan serva klockan och värdera den mottas det mer än gärna :)

Tack på förhand,
@
Ser ut som en tidig pre-AVI. Skulle vara kul med fler bilder, även på baksidan.
Farfars kan säkert serva såna där.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
ÄNTLIGEN!
(Saknar fortfarande fjädrar för att chrono ska fungera). Tillbaka efter över ett år hos Uris, pga rastlös så tog jag hem den och ska skicka till någon annan. Är den inte fin?!

IMG_1185.JPG
Den är superfin! Men vad vi har fått vänta! Se till att fixa chronon nu också! :) Kul att den nästan är klar i alla fall!
 
Topp