• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hittar inte mycket att jämföra med, men de två jag hittade har annan boett och verk. Här är breitlingtexten dubbel på baksidan. Tavlan har inga minutindex? Det är ju en en enkel modell, om den nu finns. Men att det finns två olika?
Googlar man så har ju alla denna klassiska boett. Och tavlorna fanns ju i många varianter. Verket är ju iaf rätt med den Felsan. Jag skulle inte oroa mig så mkt. Men själv inte intresserad pga att jag inte tycker den är så snygg. Det ser däremot ut som om bandhornen är omsvetsade, så fula sidkanter brukar de ej ha på boetten?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Googlar man så har ju alla denna klassiska boett. Och tavlorna fanns ju i många varianter. Verket är ju iaf rätt med den Felsan. Jag skulle inte oroa mig så mkt. Men själv inte intresserad pga att jag inte tycker den är så snygg. Det ser däremot ut som om bandhornen är omsvetsade, så fula sidkanter brukar de ej ha på boetten?
Kan du länka till en med likadan boett och verk?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sen brukade man kunna välja många klockor med och utan lysmassa på visare så det betyder inte heller något. Visarna i annonsen ser ut som flera visare man hittar på google typ. Inte sagt att de är original dock, den lär ju ha fått en del servicar genom sitt långa liv så det är svårt att veta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är samma boett. Små slipningsskillnader kan vara polering alternativt olika årsmodeller. Det kan skilja minimalt. 2603 med flera samtida modeller ser ut så där och delar boett. Däremot tror jag något bandhorn lossnat och satts på igen.
Olika boetter. Om det sedan är naturligt är en helt annan sak.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Olika boetter. Om det sedan är naturligt är en helt annan sak.
Vi kommer inte att vara överens här. Det är en klassisk breitling-boett. Även samma bakboett. Olika slitningar. Olika tryck. Jag skulle inte tveka att köpa den klockan om jag tyckte den var fin. Priset är bra. Men jag tycker den är rätt trist. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi kommer inte att vara överens här. Det är en klassisk breitling-boett. Även samma bakboett. Olika slitningar. Olika tryck. Jag skulle inte tveka att köpa den klockan om jag tyckte den var fin. Priset är bra. Men jag tycker den är rätt trist. ;)
Kan du länka till fler boetter då? Olika vinklar på baksidan. Den på K&S har konkav vinkel på den yttersta fasningen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kan du länka till fler boetter då? Olika vinklar på baksidan. Den på K&S har konkav vinkel på den yttersta fasningen.
Du menar på mellanboetten och inte bakboetten? Det ser ut som även den på k&s har det, men bilderna är inte så bra bara + att de är olika slitna och har blivit polerade olika genom åren.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Monocoque? Det är ju den på K&S som har en konkav fasning.
Ja du menar att den andra är mer rundad ovanför bakboetten? Nu fattar jag vad du menar. Tror fortfarande det är helt ok. Det är vanligt med små designförändringar här och där när det skiljer i tid, på fasningar etc. Kolla på chronomat 769 och 808. De ändrades minimalt med tiden, olika bezels, bevels etc.

Svårt att hitta fler bilder på baksidor. Inte världens mest poppis fotomodell verkar det som. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja du menar att den andra är mer rundad ovanför bakboetten? Nu fattar jag vad du menar. Tror fortfarande det är helt ok. Det är vanligt med små designförändringar här och där när det skiljer i tid, på fasningar etc. Kolla på chronomat 769 och 808. De ändrades minimalt med tiden, olika bezels, bevels etc.

Svårt att hitta fler bilder på baksidor. Inte världens mest poppis fotomodell verkar det som. ;)
Nej, sjukt svårt. Dock fortfarande tråkigt om det cirkulerar fulur som inte är ok. Hade personligen inte köpt denna pga detta. Men sedan finns det ytterst få anledningar till att köpa denna sortens Breitlings också...
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Nej, sjukt svårt. Dock fortfarande tråkigt om det cirkulerar fulur som inte är ok. Hade personligen inte köpt denna pga detta. Men sedan finns det ytterst få anledningar till att köpa denna sortens Breitlings också...
Den verkar vara från 1964. Den jag hittade ser man inte serienummer på vad jag kan se, men gissar att det är ett helt annat år.

Nej, exakt. Inte direkt vackra ur faktiskt.

Jag tycker för mycket stämmer för att jag ska bli misstänksam. Resten ser iaf jag som designvariatoner. Men man kan aldrig veta till 100% såklart.
 

Stigsäter

Breitling
Jag fortsätter mina efterforskningar om ref. 3020. Den ska enligt ett tyskt klockforum finnas med eller omnämnas i Breitling The Book på sid. 87 från Breitlingkatalogen 1941. Vet ni någon som äger boken som kan ta en titt? En annan på samma forum säger sig ha referenser på att 3020 är ett beställningsjobb åt RLM (luftwaffe), men eftersom båda trådarna är från 2009 så finns inte bildbilagorna kvar.
Det klubbades även två referens 3020 på ett auktionshus i Bryssel i november.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Söker hjälp kring en Breitling Top Time 810.3 Kronometer Stockholm. Med venus 178 verk
Har en jag låter serva just nu.
Men den saknar verkhållarring.
Någon som kan hjälpa mig med en bild och/eller mått på hur den ser ut?
Eller peka mig i riktning till var jag ev skulle kunna hitta en?
Tänkte att om jag kan få tag i lite referensmått så kanske det går att tillverka något som funkar.
All hjälp tas tacksamt emot.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Oldies...
267F8E3C-4764-4E3A-83E7-5E7224701332.png
 
Topp