• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jhes

Omega
Jaha? Tycker inte det är mycket begärt att den länkas in här när folk lägger tid på att hjälpa dig. Men det är såklart ingen skyldighet bara för att någon ber om det.
Ja, jag ska, efter +10timmar letande i helgen kan jag inte komma ihåg var exakt jag läst något. Fick positivt besked av en Breitlingguru ivartfall
Screenshot_20181013_230840.jpg
Screenshot_20181013_230840.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jag ska, efter +10timmar letande i helgen kan jag inte komma ihåg var exakt jag läst något. Fick positivt besked av en Breitlingguru ivartfall
Screenshot_20181013_230840.jpg
Screenshot_20181013_230840.jpg
Watchfred? Han är lite tveksam när det kommer till taveltryck. Men var mer intresserad av dina prisreferenser och bildreferenser.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dom höga priserna hittade jag i texter, som jag inte hittar just nu. Googling ger ju noll.
Det är verkligen svårt. Breitling sålde väldigt många olika modeller som mer eller mindre var ihopplock. Känns som de var inne i en lite oklar tid utan enhetstänk. Men kul att modellen finns och att din klocka verkar ok, iaf i grunden. Hoppas du får mycket nöje av den!
 

jhes

Omega
Det är verkligen svårt. Breitling sålde väldigt många olika modeller som mer eller mindre var ihopplock. Känns som de var inne i en lite oklar tid utan enhetstänk. Men kul att modellen finns och att din klocka verkar ok, iaf i grunden. Hoppas du får mycket nöje av den!
Inte så konstigt kort tid efter ww2
 

jhes

Omega
Det är verkligen svårt. Breitling sålde väldigt många olika modeller som mer eller mindre var ihopplock. Känns som de var inne i en lite oklar tid utan enhetstänk. Men kul att modellen finns och att din klocka verkar ok, iaf i grunden. Hoppas du får mycket nöje av den!
Denna gick för ca 250k, iofs helt annan modell och 10 år yngre. Ska leta mer när jag kan (frun tar snart ut skilsmässa om jag har luren i nyllet hela tiden tror jag) https://catalog.antiquorum.swiss/en/lots/breitling-ref-7650-co-pilot-lot-310-174?page=1&q=breitling
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

jhes

Omega
Nu får du lugna dig. Den har inget med din klocka att göra. Håll det relevant annars blir det helt meningslöst.
Ok, trodde du undrade mer allmänt om Vintage brattar. Hittar inte min ref nån stans, men nästan samma med samma verk och funktioner hittade jag. Sidan e fransk så tror det är uppskattade priser inför auktion? Holla igenom så hittar du flera Datora lite utspritt på 2 sidor. Däremot var jag såg Datora för 300k hittar jag inte http://cornette-de-saint-cyr.com/html/index.jsp?id=90211&lng=fr&npp=150
Screenshot_20181014-172609.jpg
 

jhes

Omega
Nu får du lugna dig. Den har inget med din klocka att göra. Håll det relevant annars blir det helt meningslöst.
Fortfarande inte 300k-datora, men vem vet om det bjudas. Kollat massor av priser på olika Breitling Datora och ser inte det stora skämtet i att han (glömt namnet) värderade min i 5000euro.
 

Bilagor

  • Screenshot_20181014-174426.jpg
    Screenshot_20181014-174426.jpg
    80.6 KB · Visningar: 3

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ok, trodde du undrade mer allmänt om Vintage brattar. Hittar inte min ref nån stans, men nästan samma med samma verk och funktioner hittade jag. Sidan e fransk så tror det är uppskattade priser inför auktion? Holla igenom så hittar du flera Datora lite utspritt på 2 sidor. Däremot var jag såg Datora för 300k hittar jag inte http://cornette-de-saint-cyr.com/html/index.jsp?id=90211&lng=fr&npp=150
Screenshot_20181014-172609.jpg
Fortfarande inte 300k-datora, men vem vet om det bjudas. Kollat massor av priser på olika Breitling Datora och ser inte det stora skämtet i att han (glömt namnet) värderade min i 5000euro.
Du jämför med en tveklöst korrekt referens i solitt roséguld och en Valjoux 88 i stålboett?

Edit: vad gäller priset så är väl marknadsvärdet det du betalde eftersom du köpt den enda som tycks ha dykt upp på marknaden. Sen om du får tillbaka vid försäljning låter jag vara osagt. :)
 
  • Like
Reactions: bvb

jhes

Omega
Du jämför med en tveklöst korrekt referens i solitt roséguld och en Valjoux 88 i stålboett?

Edit: vad gäller priset så är väl marknadsvärdet det du betalde eftersom du köpt den enda som tycks ha dykt upp på marknaden. Sen om du får tillbaka vid försäljning låter jag vara osagt. :)
Om min är korrekt lämnar jag till experterna (ska lämnas in till AD) Angående den jag länkade till som auktionsverket rekat till 9-15k euro, så är det iprincip bara guldet som skiljer, samma verk, samma funktioner, min tavla känns mer avancerad. Båda sjukt ovanliga.
 

jhes

Omega
Har man sett, vanligare sysrerrefferensen med nått gram bladguld på översidan gick 2017 för ca 50k
Screenshot_20181014-185059.jpg
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Finns på The breitling.watch source forumet
De flesta där kan inte ett smack, mer än de läser i tredjehand på andra forum. Det finns någon enstaka riktigt duktig men forumet är rätt dött. Deppa inte ner dig helt beroende på vad någon på internet skriver. Våffeltavlan är tidstypisk och fanns på en hel del klockor. Öppna bakboetten så kommer du se serienumret, dessa ska ha serienummer på undersidan så vad "experterna" på internet gnäller om köper jag inte när de inte ens vet om det. Jag säger inte att alla delar är äkta på din, kan mycket väl vara en riktigt välbyggd franken, men finner inget direkt misstänkt. 90/28, 93-28, 94-28 osv är rätt lika klockor som kom med lite olika tavlor etc.

Vad har din för serienummer? Kan du öppna och fota?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De flesta där kan inte ett smack, mer än de läser i tredjehand på andra forum. Det finns någon enstaka riktigt duktig men forumet är rätt dött. Deppa inte ner dig helt beroende på vad någon på internet skriver. Våffeltavlan är tidstypisk och fanns på en hel del klockor. Öppna bakboetten så kommer du se serienumret, dessa ska ha serienummer på undersidan så vad "experterna" på internet gnäller om köper jag inte när de inte ens vet om det. Jag säger inte att alla delar är äkta på din, kan mycket väl vara en riktigt välbyggd franken, men finner inget direkt misstänkt. 90/28, 93-28, 94-28 osv är rätt lika klockor som kom med lite olika tavlor etc.

Vad har din för serienummer? Kan du öppna och fota?
s-l1600.jpg
 

jhes

Omega
De flesta där kan inte ett smack, mer än de läser i tredjehand på andra forum. Det finns någon enstaka riktigt duktig men forumet är rätt dött. Deppa inte ner dig helt beroende på vad någon på internet skriver. Våffeltavlan är tidstypisk och fanns på en hel del klockor. Öppna bakboetten så kommer du se serienumret, dessa ska ha serienummer på undersidan så vad "experterna" på internet gnäller om köper jag inte när de inte ens vet om det. Jag säger inte att alla delar är äkta på din, kan mycket väl vara en riktigt välbyggd franken, men finner inget direkt misstänkt. 90/28, 93-28, 94-28 osv är rätt lika klockor som kom med lite olika tavlor etc.

Vad har din för serienummer? Kan du öppna och fota?
Där e ju stora buggen står bara 54, men hört att det kan va lite ei o så även med dom äkta, menar, en förfalskare skulle knappast släppa iväg en i övrigt fin klocka uran nr?
Screenshot_20181013_230840.jpg
Screenshot_20181013_230840.jpg
 

jhes

Omega
Jäklar att jag missat den, då känade han några lax.. Tack för länken. F. N också att den kom från Argentina, riktigt mycket frankes i SA har jag läst. Vet dock inte vad som skulle bytts ut, verket FELSA-693 är äkta och har bra patina för åldern, om tavlan är ommålad, så är det mycket autentiskt gjort, gulningen är inte jämn över tavlan, flera siffror börjar bli ganska bleka, att tavlan dessutom har fin struktur borde göra ett sånt jobb väldigt svårt, och att sen glömma serienr mer än 54 på insidan av bakstycket känns märkligt.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Där e ju stora buggen står bara 54, men hört att det kan va lite ei o så även med dom äkta, menar, en förfalskare skulle knappast släppa iväg en i övrigt fin klocka uran nr?
Screenshot_20181013_230840.jpg
Screenshot_20181013_230840.jpg
Nej det är ingen fast vetenskap inte. Finns sannolikt mängder av avvikelser, för-ex etc. Men också många frankens så det är alltid svårt att veta vad man köper, speciellt av de ovanligare reffarna som inte finns så mycket dokumentation och bilder på. Jag kan inte säga vare sig bu eller bä.
 

jhes

Omega
Nej det är ingen fast vetenskap inte. Finns sannolikt mängder av avvikelser, för-ex etc. Men också många frankens så det är alltid svårt att veta vad man köper, speciellt av de ovanligare reffarna som inte finns så mycket dokumentation och bilder på. Jag kan inte säga vare sig bu eller bä.
Medlemmen Aurum med surfan från mumindamen som Profilbild, hittade äldre E-bay-annons med min klocka, väldigt billigt och från Argentina. I beskrivningen stod att det fanns inskriptioner på insidan av botten!! Är detta vanligt, och kan det va serienr, eller Argentinska svordomar? tänker inte plocka isär själv.
 
Senast ändrad:

jhes

Omega
Känner inte Mr. März, scrollat igenom hela hans FB-sida 'real rare Vintage breitlingwatches' Snubben varnar massa ggr för fejk på nätet, verkar vara helt uppriktig om nån postar en klocka och undrar om den är äkta, dom flesta blir besvikna.sen häller jag med om att det känns som att han vill trissa upp priserna. (som alla duktiga försäljare) Postar några fler detaljbilder på Bratten.
IMG_20181013_192019.jpg
IMG_20181013_192821.jpg
IMG_20181013_195448.jpg
IMG_20181013_190024.jpg
IMG_20181013_190024.jpg IMG_20181013_190242.jpg IMG_20181013_195448.jpg IMG_20181013_192821.jpg IMG_20181013_192019.jpg
IMG_20181013_190024.jpg
IMG_20181013_190242.jpg
IMG_20181013_195448.jpg
IMG_20181013_192821.jpg
IMG_20181013_192019.jpg
 

jhes

Omega
Nej det är ingen fast vetenskap inte. Finns sannolikt mängder av avvikelser, för-ex etc. Men också många frankens så det är alltid svårt att veta vad man köper, speciellt av de ovanligare reffarna som inte finns så mycket dokumentation och bilder på. Jag kan inte säga vare sig bu eller bä.
Fått den kollad av Sothebys, och dom kunde inte heller säga varken bu eller bä, modellen finns, och den ser bra ut, men går inte att bevisa helt säkert. Som med många liknande klockor från den tiden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En dålig bild är lite snålt men tycker denna var lite intressant. Modellen heter 2616 och har en likadan boett som TransOcean. Min 2616 är från 1958, något äldre än den TransOcean jag jämförde med. Undra om de var samtida eller om detta är förlagan. Ringen som fixerar urverket i boetten är fjäderupphängd, förmodligen för att dämpa verket.
ecfe884c-4413-4093-bd23-1575ad3c2f44-jpeg.983253

Boetten är lik Poleroutern och jag har sett att storebror SuperOcean har en snarlik boett som HF verkar ha tillverkat. Mao samma tillverkare som Poleroutern och Speedmastern. Jag köpte denna för att använda boetten till min SuperOcean-tavla och det är lite kul att boetterna nästan är likadana. Det speciella med Superocean är att boetten är 35-36 mm medan den konkava vridringen är ca 38 mm. Det är en rätt stor skillnad faktisk.
 
Topp