• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

PJW

Audemars
2-Faktor
Härlig moped! Zündappmotor passar på allt. Fan, nu blev jag sugen på att bygga nåt...
IMG_3621.JPG

Sugen på å slänga i endapperova i denna? ;)
 

DrKlocka

Audemars
En liten bump här.

Besökte mina föräldrar och tog en tur med min Trim Lyx. Gick riktigt fint, går ungefär lika fort i ned- som uppförsbacke. 3-växlad(handväxlad) zundappmotor med tysk original 2,6hk cylinder och 17mm förgasare.

20170916_154716.jpg
20170916_154724.jpg
20170916_162001.jpg
Egentligen inte direkt relaterat till mopeder, men bilden togs samma dag. Har farfars gamla 740 stående hos föräldrarna. Tjejen smygfotade när jag låg utanför Biltema och lade avgastejp runt avgasrör inför kommande besiktning.
IMG_5216.JPG
 

PJW

Audemars
2-Faktor
:(

Du fick nog bra betalt antar jag :) Oerhört skön modell. Bara det nödvändigaste.

Den där ser ut att ha haft Husqvarna motor?
Mja, bra betalt är väl relativt. Fick iaf tillbaka pengarna. Yes, en HVA! Original satt en enväxlad trampflinta. När jag hade den satt det en treväxlad trampflinta. Pinnade på alldeles perfekt i 55 km/h. Jävlar vad jag saknar den..
IMG_1086.JPG
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Mja, bra betalt är väl relativt. Fick iaf tillbaka pengarna. Yes, en HVA! Original satt en enväxlad trampflinta. När jag hade den satt det en treväxlad trampflinta. Pinnade på alldeles perfekt i 55 km/h. Jävlar vad jag saknar den..
IMG_1086.JPG

Ovanlig motor det där :)

Kanske jag ska ta tag i min 1159 i vinter då. Lastvarianten av din typ.
 
  • Like
Reactions: PJW

mts1

Omega
Härligt att se gamla fina klassiker! :)
Har en compact ståendes i garaget man kanske skulle fixa till.
Har någon av er compact delar liggandes (bakhjul/fälg, sadel, dämpare) eller annat så dra iväg ett pm :D
 

Sjobedan

Rolex
Jag och svågern renoverade pappas Puch Florida från 60ish lagom till hans 60-års dag :)
IMG_6159.JPG

Svågern är dock en slarvpelle och jag hade inte tid att medverka lika mycket som jag önskade (och kan därför inte gnälla på slutresultatet alldeles för mycket)

Den blev bra lackerad men hade gärna köpt nya fälgar, bultar osv. Men framförallt hade jag rivit motorn och tvättat den grundligt.

Men huvudsaken är att pappa blev glad, rörd till tårar till och med :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Kul tråd!! Tack för pingen @aptorsken

Flyttade till lägenhet i vintras och var därför tvungen att sälja samtliga förutom en. Ska den om jag kan rota fram lite gamla bilder!

Crescent Fetstummis från 64. 3vxl trampflinta.
IMG_3249.JPG


DBS Swing Sport. 4vxl Sachs, förstärkt koppling, Ritovev, HPI-tändning, 19,5 Dellorto, 60cc portad steg 2.
IMG_1102.JPG


Liten kinaklon på en gammal Z50.
IMG_3543.JPG


Och så denna, den enda som är kvar. Honda ST70 från 1978. Har legat i delar sedan 1996. Fick den i delar från en vän i 18-årspresent. Byggs sakta, sakta ihop.
IMG_2241.JPG
När kommer du med moppe till skolan?! Jag väntar;)
 
  • Like
Reactions: PJW

mps

Cartier
Nu är det inge kul att köra bil till jobbet längre när bensinen går på +16:- för 95.

Har dryga milen till jobbet och en moped skall införskaffas.
Var sugen på en Vessla.
Men är det prisvärt?

Annars inne på en beg Baotian.
Grannen kör med en sån. Enkel att meka och löjligt billiga delar.

Vad ska man ha?
Hjälp en man som aldrig haft moped tidigare :)
 

Häggvik

Omega
Nu är det inge kul att köra bil till jobbe
Nu är det inge kul att köra bil till jobbet längre när bensinen går på +16:- för 95.

Har dryga milen till jobbet och en moped skall införskaffas.
Var sugen på en Vessla.
Men är det prisvärt?

Annars inne på en beg Baotian.
Grannen kör med en sån. Enkel att meka och löjligt billiga delar.

Vad ska man ha?
Hjälp en man som aldrig haft moped tidigare :)
Vessla alla dagar i veckan.
Aldrig en Baotian, sämre moped får du leta länge efter. Ska du ha bensinmotor så köp hellre en begagnad Honda eller Yamaha.
Men jag hade tagit en Vessla, jäkligt gött att slippa tanka!
 

St Maxime

KS Explorers Club
Nu är det inge kul att köra bil till jobbet längre när bensinen går på +16:- för 95.

Har dryga milen till jobbet och en moped skall införskaffas.
Var sugen på en Vessla.
Men är det prisvärt?

Annars inne på en beg Baotian.
Grannen kör med en sån. Enkel att meka och löjligt billiga delar.

Vad ska man ha?
Hjälp en man som aldrig haft moped tidigare :)

Har också varit sugen på Vessla, men inte tagit steget riktigt ännu oroar mig lite för batteritid när det blir kallare. Säkert obefogad men likväl...

Däremot kör jag vespa Piaggio sedan cirka 7-8 år tillbaka. Oerhört nöjd! Starta jämt (och jag kör ca 9-10 månader per år) och inneburit noll bekymmer. Enligt mig - riktigt snygga också. Dessutom upplever jag värdetappet som litet om man köper begagnat.
 

mps

Cartier
Har också varit sugen på Vessla, men inte tagit steget riktigt ännu oroar mig lite för batteritid när det blir kallare. Säkert obefogad men likväl...

Däremot kör jag vespa Piaggio sedan cirka 7-8 år tillbaka. Oerhört nöjd! Starta jämt (och jag kör ca 9-10 månader per år) och inneburit noll bekymmer. Enligt mig - riktigt snygga också. Dessutom upplever jag värdetappet som litet om man köper begagnat.

Piaggion håller sig i pris.
Därav ganska dyra för sin ålder ibland.
Men bra för de som har en :)

Vesslan är frestande.
6mil på en laddning borde klara dagar till jobbet.
Skulle köra ca 7-8månader per år.
Borde ge någon besparing :)
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Byggde den 1999 så den har varit ligistmoped i 20 år nu. Före det var den skogsvrak i ett okänt antal år. Varit igenom några versioner sedan bygget. Tanken och delar av ramen är Crescent 2000 från 1957. Framgaffel, förlängd raketarsle. Baksving, ombyggd och förstärkt 50SS. Motor, 4vxl Sachs med 4-lamellskoppling, Motoplat-tändning, portad Mahle 50cc crosscylinder och 19 Bing. Räknad expansionskammare. Borrani 14" fälgar med Leleu 120 nav. Går bra.

4161320146_0f09df514e_b.jpg

4161320918_8b42287abc_b.jpg

4161320768_e4c9cff2ec_b.jpg

4161320524_5a69ff65d6_b.jpg


Första versionen 1999:

4161320932_5375445b6e_o.jpg
 

Jazzkatten

Cartier
Nu är det inge kul att köra bil till jobbet längre när bensinen går på +16:- för 95.

Har dryga milen till jobbet och en moped skall införskaffas.
Var sugen på en Vessla.
Men är det prisvärt?

Annars inne på en beg Baotian.
Grannen kör med en sån. Enkel att meka och löjligt billiga delar.

Vad ska man ha?
Hjälp en man som aldrig haft moped tidigare :)


Du ska ha en Honda Zoomer! stabil drivlina för vuxen karl.
 

Häggvik

Omega
Byggde den 1999 så den har varit ligistmoped i 20 år nu. Före det var den skogsvrak i ett okänt antal år. Varit igenom några versioner sedan bygget. Tanken och delar av ramen är Crescent 2000 från 1957. Framgaffel, förlängd raketarsle. Baksving, ombyggd och förstärkt 50SS. Motor, 4vxl Sachs med 4-lamellskoppling, Motoplat-tändning, portad Mahle 50cc crosscylinder och 19 Bing. Räknad expansionskammare. Borrani 14" fälgar med Leleu 120 nav. Går bra.

4161320146_0f09df514e_b.jpg

4161320918_8b42287abc_b.jpg

4161320768_e4c9cff2ec_b.jpg

4161320524_5a69ff65d6_b.jpg


Första versionen 1999:

4161320932_5375445b6e_o.jpg
Innan jag såg sista bilden så tänkte jag, visst fan har jag sett den där i nån hojtidning fast med aphäng och bakskärm!
Drömmoppe när man var grabb, ännu mer nu!
 
Topp