• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla mopedtråden

Räv

Cartier
2-Faktor
Innan jag såg sista bilden så tänkte jag, visst fan har jag sett den där i nån hojtidning fast med aphäng och bakskärm!
Drömmoppe när man var grabb, ännu mer nu!

Kul! Ja, den var på omslaget av Wheels och syntes även i MCM och Allt om MC då det begav sig. Ställde ut den på Custom Bike Show i Norrtälje första året den var klar. Det blev ett j-la liv och om jag inte minns fel så fick inte mopeder vara med i utställningsklasserna efter det. De "seriösa" hojbyggarna tyckte inte att det var roligt när UCC-bygget bredvid blev mindre intressant än den lilla moppen. Inte konstigt egentligen - när människor har gått förbi och sett hundratals likadana hojar så stack den ut i mängden...
 

TH4L1N

Omega
Puch Alabama i orenoverat originalskick med drygt 900 mil på mätaren. Kul med välbevarat skick med t.o.m alla klisterlappar i behåll :) I min ägo sen snart 20år och innan dess farfars. Pakethållaren är bortmonterad för att bättre kommat åt polering ;)
D0E37370-22FE-4971-B5D9-8C9CA95C3E1B.jpeg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Var det någon mopedträff den 29 juni i Stockholm? Såg säkert över 100st passera förbi vid Södermalm, mäktig syn.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Var det någon mopedträff den 29 juni i Stockholm? Såg säkert över 100st passera förbi vid Södermalm, mäktig syn.
Ja, det måste ha varit Midnattsruset (om det var mot kvällen?) :) Körde inte själv men fick höra från en vän som var med om en deltagarsiffra kring 250. Riktigt kul!
 

Tapiren

Cartier
Väckte denna skönhet förra sommaren, den har stått undanställd bakom sommarstugan ett okänt antal år. Motorn satt fast men jag hällde i lite olja och efter någon dag gick den att knacka loss med en träpinne...

Jag har absolut ingen koll på dessa alls så det var lite lurigt att få igång den, motorn gnista fanns, bränsle fanns... lyckades till slut lista ut att en returfjäder på kopplingen var för slö så kopplingen slirade när stiftet var iskruvat, men inte när det var borttaget. Bytte olja på sen också, det som rann ut var en gulaktig sörja som luktade fruktansvärt, så det blev två-tre byten i rask följd.

Nu startar den ganska snällt men den är lite slö tycker jag, även om den nu ikväll faktiskt gick bättre än någonsin. Kanske behöver den bara köras lite?

Den har nog gått typ 500 meter de senaste 30 åren.

En av bilderna är för övrigt lite fejkad, jag kör inte Rolex när jag skruvar utan var smutsig av att hantera grillkoll. Ikväll drar vi till stranden!
432C8698-E9FF-43D6-ADCC-7065D88E887B.jpeg
3EB12A38-E7FB-496D-BC3C-670B78C1F2A4.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Förutom racermoppen på förra sidan har jag den här fetbruksen. En sleeper. Äkta tysk 4,3 (med portning), likaledes äkta Bing "17", fyrväxlad motor. Det som gör att den ser oskyldig ut är 28mm krök (med reduceringsmutter) och 65mm ljudämpare. På bilden dock 2,6 reedventilcylle. Går bra. Tyvärr för bra för bromsarna. Blir 120 mm Leleu-nav på på den här också i vinter.

48359309307_839e7d1b22_b.jpg


Har ett projekt - En Monarscoot "1269" med Sachs-motor. Ovanlig då de tillverkades med Sachs precis i slutet av Monarscoot-eran. Gammal bild men den ser likadan ut fortfarande.

48359180881_e7e26f28d3_b.jpg


Planerna för den scooten är 4 vxl EKF med 5,8 järncylle och 18 Bing. Motoplat-tändning. Bättre hjul och framgaffel. Håll dock inte andan för det kommer ta flera år till innan jag börjar med den här.
 

Häggvik

Omega
Förutom racermoppen på förra sidan har jag den här fetbruksen. En sleeper. Äkta tysk 4,3 (med portning), likaledes äkta Bing "17", fyrväxlad motor. Det som gör att den ser oskyldig ut är 28mm krök (med reduceringsmutter) och 65mm ljudämpare. På bilden dock 2,6 reedventilcylle. Går bra. Tyvärr för bra för bromsarna. Blir 120 mm Leleu-nav på på den här också i vinter.

48359309307_839e7d1b22_b.jpg


Har ett projekt - En Monarscoot "1269" med Sachs-motor. Ovanlig då de tillverkades med Sachs precis i slutet av Monarscoot-eran. Gammal bild men den ser likadan ut fortfarande.

48359180881_e7e26f28d3_b.jpg


Planerna för den scooten är 4 vxl EKF med 5,8 järncylle och 18 Bing. Motoplat-tändning. Bättre hjul och framgaffel. Håll dock inte andan för det kommer ta flera år till innan jag börjar med den här.
Fan vilken vagnpark du har!
Du kanske kan hjälpa mig och tala om vad detta är för moppe, den blå/gröna framför zundappen?
IMG_5526~01.jpg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Fan vilken vagnpark du har!
Du kanske kan hjälpa mig och tala om vad detta är för moppe, den blå/gröna framför zundappen?
IMG_5526~01.jpg

Tack - har fler men har haft ännu fler tidigare...
Tidig Monarscoot med bottenlänksfjädrad framgaffel. Såldes under flera namn. Googla på "Monarscoot 1957"
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hade en puch Texas, tror det var årgång 1976.
Helt renoverat orginal. omlackad med tank som var delat lackat, lilametallic överdel och svarmatt underdel. Chopperstyre. trimmad såklart och gjorde närmare 70 knyck med drev.

Ska se om jag hittar nån gammal bild...
 

St Maxime

KS Explorers Club
Hej! Lånar tråden i hopp om finna expertis som jag saknar:)

Har en vespa (Lx 50) som jag nyligen servat och även bytt batteri på (3 månader sedan kanske).
Nu idag fått ett oväntat problem. Vespan ”dog” helt under en kortare färd. Och efter det startar den via kicken (har den fått vila lite så tycks den starta även på sedvanligt sätt), men sekunden den kommer ner från stödet så dör den igen.

Har någon en aning vad det kan vara utifrån ovanstående? Hyfsat jobbigt att dra den hemifrån till verkstad så finns det någon enkelt fel det kan vara och som man kan prova själv vore det guld.

Tack på förhand!
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Hej! Lånar tråden i hopp om finna expertis som jag saknar:)

Har en vespa (Lx 50) som jag nyligen servat och även bytt batteri på (3 månader sedan kanske).
Nu idag fått ett oväntat problem. Vespan ”dog” helt under en kortare färd. Och efter det startar den via kicken (har den fått vila lite så tycks den starta även på sedvanligt sätt), men sekunden den kommer ner från stödet så dör den igen.

Har någon en aning vad det kan vara utifrån ovanstående? Hyfsat jobbigt att dra den hemifrån till verkstad så finns det någon enkelt fel det kan vara och som man kan prova själv vore det guld.

Tack på förhand!
Sitter det nån brytare till stödet som spökar?
Hojar kan ha den funktionen, att det inte går att starta med stödet nedfällt. Fast ditt problem verkar vara tvärtom.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Sitter det nån brytare till stödet som spökar?
Hojar kan ha den funktionen, att det inte går att starta med stödet nedfällt. Fast ditt problem verkar vara tvärtom.
Tack - låter troligt. Ska prova att blåsa ut den av bara f-n om det kan vara så enkelt att det bara är något skit i förgasare (tycker dock att det verkar lite långsökt...)
 
Topp