• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Fan vad trött jag är på alla nysläpp. Eller snarare, avsaknad av nysläpp på roliga, snygga damklockor i vettiga storlekar.
De gångerna klockhusen släpper något de kallar damklockor är de antingen tråkiga/vulgära "dressare" eller minst 36mm.
Är det en omöjlighet att göra dykare, chronos, GMT's mm i 33 mm eller mindre?
Är verkligen den marknaden så jävla olönsam så ingen vill ta i den med tång?
Tyvärr är det nog inte så lönsamt. Har ju själv typ samma problem, vill ha herrstorlekarna från förr. Inte ens dem har man idag. Att få ner kronografer och andra komplikationer i mindre boetter än 33 mm är än svårare, för då måste man nog ta fram nya verk. Iaf om de skall vara mekaniska. OCH är de mekaniska så kommer de bli tjocka. För idag skall alla verk vara automatiska och boetten skall minst vara tät till 100, gärna 200m+.

Sambons klocka - hon är jättenöjd med den: Liten (28mm) och smidig samt sober och elegant i designen med fyra små sandkorn på urtavlan (och quartz vilket är en förutsättning eftersom hon tar av den ibland och inte skulle orka sätta den i en winder eller ställa den rätt varje gång):

1618494908480.png

Fan vad trött jag är på alla nysläpp. Eller snarare, avsaknad av nysläpp på roliga, snygga damklockor i vettiga storlekar.
De gångerna klockhusen släpper något de kallar damklockor är de antingen tråkiga/vulgära "dressare" eller minst 36mm.
Jag vet inte om du har noterat att många tunga kvinnliga namn på klock-sociala medier har sagt att de vill ha unisex-klockor som är ganska stora, att de inte tycker att de små uren är intressanta. Det tror jag är en grej som påverkat.

Håller fortfarande tummarna för Certinas nya dam-DS. Insta-tävlingen gav ju en del hintar, ska bli spännande att se vad det blir.

Hej på er, vilken bra tråd det här är!
Jag tar examen nu till sommaren och har tänkt att köpa mig en klocka, men är ganska ny i den här "världen". Budget ligger på ca 12-18000. Vill helst köpa en begagnad. Har tittat lite på Nomos Tangente, Omega de Ville, Tag Huer, Longines….

Preferenser är: helst inte romerska siffror, inga bling-bling stenar, silverfärgad (möjligen inslag av guld), minst 5atm (där faller många Nomos bort....) och helst automatisk. En klassisk, fin, tidlös damklocka helt enkelt. Jag mäter 14 cm runt handleden, så går bra med små klockor också.
Någon här som har några tips?

Hej,
Jag är lite i samma sits, skall köpa min första ”dyrare” klocka. Jag har fastnat för Tag Heuer och modellen Carrera som finns både med och utan stenar. Jag har dock fastnat för den med stenar i urtavlan gillar den detaljen men även klockorna utan stenar är superfina. Känns som en bra instegsklocka.

Jag tar examen nu till sommaren och har tänkt att köpa mig en klocka, men är ganska ny i den här "världen". Budget ligger på ca 12-18000. Vill helst köpa en begagnad. Har tittat lite på Nomos Tangente, Omega de Ville, Tag Huer, Longines….

Preferenser är: helst inte romerska siffror, inga bling-bling stenar, silverfärgad (möjligen inslag av guld), minst 5atm (där faller många Nomos bort....) och helst automatisk. En klassisk, fin, tidlös damklocka helt enkelt. Jag mäter 14 cm runt handleden, så går bra med små klockor också.
Jag vill bara slå ett slag för Nomos. Fantastiskt fina klockor, speciellt med hänsyn till priset. Jag har en Orion, och har köpt en tetra duo till frun.

Kanske kan några av forumets aktiva damer ha de bästa tipsen, såsom @Triumf och @martaSM30

Hej,
Jag är lite i samma sits, skall köpa min första ”dyrare” klocka. Jag har fastnat för Tag Heuer och modellen Carrera som finns både med och utan stenar. Jag har dock fastnat för den med stenar i urtavlan gillar den detaljen men även klockorna utan stenar är superfina. Känns som en bra instegsklocka.
De bästa tipsen kanske forumets @Triumf och @martaSM30 kan ha här?

När jag letade klocka till min fru så låg valet till slut mellan Omega AT 30mm och Sjöö Sandström Royal Steel 32mm. Nu är båda quartz (inget fel med det), men Sjöö Sandströms RS finns i 36mm med mekaniskt verk.

Lite av Sjöö Sandströms grej verkar vara att de uppmuntrar att man byter tavlor (ibland får man med extra tavla). Deras pärlemor är riktigt snygg.

Till slut landande det ändå på Omegan. Den är svårslagen. Quartz borde rymmas inom din budget.

omega-231.10.30.60.02.001.jpg

RS_36_P.png

Kul att du ska köpa dig en klocka i examenspresent! Jag skulle vilja lägga till en Tudor som jag själv sneglat en del på:
1622093770432.jpeg

Automatisk, 10 atm, 28 mm. Tycker att en stålklocka med guldfärgade index är bra att smyckesmatcha med (bär smycken både i guld och silver).
Edit: kostar ca 16 t kr.

Kul att du ska köpa dig en klocka i examenspresent! Jag skulle vilja lägga till en Tudor som jag själv sneglat en del på:
1622093770432.jpeg

Automatisk, 10 atm, 28 mm. Tycker att en stålklocka med guldfärgade index är bra att smyckesmatcha med (bär smycken både i guld och silver).
Edit: kostar ca 16 t kr.

Den med svart tavla är också snygg

m91450-0002_2.jpg

Halloj! Jag har samma handledsmått som du. Och jag började min resa med en 36mm Datejust. Den bytte jag sedan ut mot en 31mm istället. 36an satt inte snyggt på mig, den blev för stor.
Så ett tips är att fundera ut vilken stil det är ju vill ha. På din beskrivning tycker jag det låter som du vill ha en klassisk damklocka. Då tror jag tex Nomos går bort. De bärs rätt stora vilket tar bort det där nätta ”kvinnliga”, om man får säga så.
Men inget fel i att bära en större klocka, sålänge det är det du är ute efter och kommer trivas med :)
Tips är ändå: åk in till en klockbutik och prova lite olika för att se vad det är du fastnar för. Stil och storlek.

Halloj! Jag har samma handledsmått som du. Och jag började min resa med en 36mm Datejust. Den bytte jag sedan ut mot en 31mm istället. 36an satt inte snyggt på mig, den blev för stor.
Så ett tips är att fundera ut vilken stil det är ju vill ha. På din beskrivning tycker jag det låter som du vill ha en klassisk damklocka. Då tror jag tex Nomos går bort. De bärs rätt stora vilket tar bort det där nätta ”kvinnliga”, om man får säga så.
Men inget fel i att bära en större klocka, sålänge det är det du är ute efter och kommer trivas med :)
Tips är ändå: åk in till en klockbutik och prova lite olika för att se vad det är du fastnar för. Stil och storlek.
Hej!
Åh vad kul med så mycket förslag och tankar! Jag har kikat en del på Nomos, men insett att de, precis som du säger, är rätt stora. Har varit rätt sugen på en Tag Huer Carrera, men har förstått det som att de har rätt dåligt rykte i branschen? Tror det är ett bra tips som du säger att åka in till en klockbutik o de vad som känns bäst. Men Tudor-klockan som @martaSM30 visade var riktigt snygg!

Hej!
Åh vad kul med så mycket förslag och tankar! Jag har kikat en del på Nomos, men insett att de, precis som du säger, är rätt stora. Har varit rätt sugen på en Tag Huer Carrera, men har förstått det som att de har rätt dåligt rykte i branschen? Tror det är ett bra tips som du säger att åka in till en klockbutik o de vad som känns bäst. Men Tudor-klockan som @martaSM30 visade var riktigt snygg!

Äsch, Carreran är fin och kvalitetsmässigt inte tokig på något sätt. Däremot ska du leta efter den på andrahandsmarknaden i utlandet. Där kommer du hitta bra handlare som säljer dem i fint skick till en riktigt låg peng. Kolla in Chrono24.com

Dubbelpostar lite idag men det är ju SherpaSöndag idag, det är sedan gammalt, och jag tänkte passa på att lyfta fram det ofta bortglömda lilla damuret i vår fina vintage-community.

Damuren för ofta en ganska tynande tillvaro i skuggan av sina större och på den tiden mer ansedda herruren.
Idag vet vi bättre och kan fascineras över hur mycket tid man ändå lade ner så mycket kärlek på detaljer som ibland knappt är synliga annat än i förstoringsglas...

Dagens exempel är från hustruns lilla vintage-samling, en vattentät Sherpa Star från sent 60-tal, håll till godo!

⌚ Enicar Sherpa Star Lady

IMG_0075.jpg
IMG_0076.jpg
IMG_0077.jpg
IMG_0078.jpg
IMG_0079.jpg
IMG_0080.jpg

Dubbelpostar lite idag men det är ju SherpaSöndag idag, det är sedan gammalt, och jag tänkte passa på att lyfta fram det ofta bortglömda lilla damuret i vår fina vintage-community.

Damuren för ofta en ganska tynande tillvaro i skuggan av sina större och på den tiden mer ansedda herruren.
Idag vet vi bättre och kan fascineras över hur mycket tid man ändå lade ner så mycket kärlek på detaljer som ibland knappt är synliga annat än i förstoringsglas...

Dagens exempel är från hustruns lilla vintage-samling, en vattentät Sherpa Star från sent 60-tal, håll till godo!

⌚ Enicar Sherpa Star Lady

IMG_0075.jpg
IMG_0076.jpg
IMG_0077.jpg
IMG_0078.jpg
IMG_0079.jpg
IMG_0080.jpg
Otroligt bra. Är ute efter en damklocka och denna är mycket fin.
Urverk? Ungefärligt pris på dessa? Finns de i lite större storlekar?

Otroligt bra. Är ute efter en damklocka och denna är mycket fin.
Urverk? Ungefärligt pris på dessa? Finns de i lite större storlekar?
Tack!
Vad kul att du uppskattar Enicar och just Sherpa Star!

Det finns flera varianter av Sherpa Star och även en större herrmodell som idag ändå får betecknas som unisex. Priserna varierar med allt från 1500-2000 för de minsta upp till 70 000 för de större i äkta guld!

Här är min lite större herrmodell:
F1D5C862-E8AD-472D-A5FB-24DE445068FC.jpeg
F0475993-3B2E-4C58-AD8C-3B6CBFAA2224.jpeg

Tack!
Vad kul att du uppskattar Enicar och just Sherpa Star!

Det finns flera varianter av Sherpa Star och även en större herrmodell som idag ändå får betecknas som unisex. Priserna varierar med allt från 1500-2000 för de minsta upp till 70 000 för de större i äkta guld!

Här är min lite större herrmodell:
F1D5C862-E8AD-472D-A5FB-24DE445068FC.jpeg
F0475993-3B2E-4C58-AD8C-3B6CBFAA2224.jpeg
Gillar modellen, och är främst ute efter en damklocka. Är det lättservade verk i dessa?

Tillbaka
Topp