• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

nissehult

Patek
2-Faktor
Dagen till ära får ni skåda ett par av fru Gummos klockor!
IMG_E0852.JPG
IMG_E0849.JPG
Mycket trevlig Rolex. (Och bra bild)
 

martaSM30

Audemars
Bumpar bra tråd. Fick ett infall och budade hem en 60-tals Certina i damstorlek, 22,5 mm i diam. Har tidigare varit skeptiskt mot så ytte-pytte små ur men blev positivt överraskad av denna läckerbit. Känns riktigt nice på handleden! Ska kosta på den lite kärlek i form av service och nytt armband
317D3BD1-3837-4EDF-BEEE-FF9A9D40099F.jpeg

Sen tidigare har jag en Omega Seamaster 30 på ca 35mm som nu plötsligt känns gigantisk.
3319F79D-667E-4614-92B6-A56712D2B95D.jpeg

Kan tillägga att mina handleder har en omkrets på 14 cm, uppenbarligen bra match med småklockor;)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bumpar bra tråd. Fick ett infall och budade hem en 60-tals Certina i damstorlek, 22,5 mm i diam. Har tidigare varit skeptiskt mot så ytte-pytte små ur men blev positivt överraskad av denna läckerbit. Känns riktigt nice på handleden! Ska kosta på den lite kärlek i form av service och nytt armband
317D3BD1-3837-4EDF-BEEE-FF9A9D40099F.jpeg

Sen tidigare har jag en Omega Seamaster 30 på ca 35mm som nu plötsligt känns gigantisk.
3319F79D-667E-4614-92B6-A56712D2B95D.jpeg

Kan tillägga att mina handleder har en omkrets på 14 cm, uppenbarligen bra match med småklockor;)
Det går att fynda mycket fina klockor i mindre storlekar om man har små handleder. Grattis till det! ;)
 

martaSM30

Audemars
BA520BD6-C96C-41A9-8C74-5F718497982F.jpeg
Jag anar begynnande problem: när den klocka som oftast sitter på i solsken är en stor Garmin blir solbrännan därefter. Så när lilla damen åker på blir det en aura av blek vinterhud intill klockan. Får köra damklocka endast vintertid, när all hur är lika blek. Eller bara köra små klockor.
 

Man

Rolex
BA520BD6-C96C-41A9-8C74-5F718497982F.jpeg
Jag anar begynnande problem: när den klocka som oftast sitter på i solsken är en stor Garmin blir solbrännan därefter. Så när lilla damen åker på blir det en aura av blek vinterhud intill klockan. Får köra damklocka endast vintertid, när all hur är lika blek. Eller bara köra små klockor.
Men om du har den där när du är i solen lite också så blir inte skillnaden så stor och då kommer det funka fint. Ingen kommer fundera på det. :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fick denna hem idag som ska bli julklapp till en lyckligt ovetande fru så skvallra inte nu! 🤫
Har letat men inte hittat någonting om Silvana och dykare för damer på nätet men det en riktig liten läckerbit, klockan alltså! 😛
Ni som kan Silvana får gärna träda fram och berätta mera om modellen!

Klockan är i ett helt galet NOS-skick med datum, rörlig dykarbezel och tom skruvad krona, så en kommer att funka perfekt som vardags-, fin- och jobbklocka.
Även det äkta Tropic-bandet med curved ends är NOS och fortfarande efter snart 50 år supermjukt och följsamt...det kunde verkligen göra gummi förut!👍

IMG_6057.jpg
IMG_6054.jpg
IMG_6056.jpg
IMG_6052.jpg
IMG_6055.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Fick denna hem idag som ska bli julklapp till en lyckligt ovetande fru så skvallra inte nu! 🤫
Har letat men inte hittat någonting om Silvana och dykare för damer på nätet men det en riktig liten läckerbit, klockan alltså! 😛
Ni som kan Silvana får gärna träda fram och berätta mera om modellen!

Klockan är i ett helt galet NOS-skick med datum, rörlig dykarbezel och tom skruvad krona, så en kommer att funka perfekt som vardags-, fin- och jobbklocka.
Även det äkta Tropic-bandet med curved ends är NOS och fortfarande efter snart 50 år supermjukt och följsamt...det kunde verkligen göra gummi förut!👍

IMG_6057.jpg
IMG_6054.jpg
IMG_6056.jpg
IMG_6052.jpg
IMG_6055.jpg
Du hittar roliga klockor i väldigt fint skick!
 

Vigge_S

Omega
Hej! Vänder mig till denna toppentråd för lite råd kring en present till fästmöns 35årsdag.

Ca budget 8-12 000kr.
diameter ca 25-30mm.
Hon har inte någon större koll på klockor sedan tidigare. Jag hade helst köpt en Rolex DJ, men blir nog för dyrt.

Kandidat 1: Tudor Princess. Rätt lik Rolex, fin men blir kanske blir lite "en billigare Rolex", "okänt varumärke"?

Kandidat 2: Cartier Tank eller Vendome / Vermeil. Lite mer egna i designen än Tudor och lite roligare / kändare varumärke?

Kandidat 3: Omega De Ville eller kanske Constilation (vintage). Kanske det billigaste alternativet, även de mer kända för den oninsatta vilket är kul tänker jag.

Nå, några kloka tankar? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Vänder mig till denna toppentråd för lite råd kring en present till fästmöns 35årsdag.

Ca budget 8-12 000kr.
diameter ca 25-30mm.
Hon har inte någon större koll på klockor sedan tidigare. Jag hade helst köpt en Rolex DJ, men blir nog för dyrt.

Kandidat 1: Tudor Princess. Rätt lik Rolex, fin men blir kanske blir lite "en billigare Rolex", "okänt varumärke"?

Kandidat 2: Cartier Tank eller Vendome / Vermeil. Lite mer egna i designen än Tudor och lite roligare / kändare varumärke?

Kandidat 3: Omega De Ville eller kanske Constilation (vintage). Kanske det billigaste alternativet, även de mer kända för den oninsatta vilket är kul tänker jag.

Nå, några kloka tankar? :)
Hade spontant tänkt att Constellation eller Panthere varit fina kandidater.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej! Vänder mig till denna toppentråd för lite råd kring en present till fästmöns 35årsdag.

Ca budget 8-12 000kr.
diameter ca 25-30mm.
Hon har inte någon större koll på klockor sedan tidigare. Jag hade helst köpt en Rolex DJ, men blir nog för dyrt.

Kandidat 1: Tudor Princess. Rätt lik Rolex, fin men blir kanske blir lite "en billigare Rolex", "okänt varumärke"?

Kandidat 2: Cartier Tank eller Vendome / Vermeil. Lite mer egna i designen än Tudor och lite roligare / kändare varumärke?

Kandidat 3: Omega De Ville eller kanske Constilation (vintage). Kanske det billigaste alternativet, även de mer kända för den oninsatta vilket är kul tänker jag.

Nå, några kloka tankar? :)
Trevligt och garanterat uppskattad present! 🤗
Dina alternativ ser ju trevliga ut men frågan är vad fästmön uppskattar mest..?

Jag skulle även kika på Tissot och Certina för nya klockor och varför inte en Enicar som vintage alternativ? :p
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej! Vänder mig till denna toppentråd för lite råd kring en present till fästmöns 35årsdag.

Ca budget 8-12 000kr.
diameter ca 25-30mm.
Hon har inte någon större koll på klockor sedan tidigare. Jag hade helst köpt en Rolex DJ, men blir nog för dyrt.

Kandidat 1: Tudor Princess. Rätt lik Rolex, fin men blir kanske blir lite "en billigare Rolex", "okänt varumärke"?

Kandidat 2: Cartier Tank eller Vendome / Vermeil. Lite mer egna i designen än Tudor och lite roligare / kändare varumärke?

Kandidat 3: Omega De Ville eller kanske Constilation (vintage). Kanske det billigaste alternativet, även de mer kända för den oninsatta vilket är kul tänker jag.

Nå, några kloka tankar? :)
Är hon inte klockintresserad kan det vara värt att överväga kvarts, vilket också kan dra ner priset lite. Tank är ju riktigt bra, buren av bland andra Jackie Kennedy.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack @Aurum, @Hugger69 och @DrSbaitso för input!

God idé med kvarts. Får kolla Enicar, har själv inte hört talas om det tidigare. Vad har de för bakgrund?
Väl bekomme och välkommen in i en ny värld! 🤗 🪐
Enicar var en av de riktigt stora tillverkarna från Schweiz och ofta med egentillverkade verk av mycket hög kvalitet. I kombination med väl utvecklad design och framåtanda så lyckades man ta fram ett antal riktiga ikoner i klockvärlden.

Precis som många andra så dog Enicar sotdöden när batteriklockorna gjorde sitt intåg och man gjorde tappra försök att hänga med men köptes upp på 80-talet och är idag ägt av kineser. Dagens Enicar är dock inget jag skulle köpa rekommendera att köpa då de nya ägarna tyvärr inte förvaltat arvet.

Bland vintage-entusiaster världen över är Enicar idag en av de fabrikat med kraftigast stigande intresse och priser, mycket på grund av dess intressanta historia och härliga design i kombination med riktigt bra urverk.

Mer intressant finns att läsa om du letar på nätet men denna sida säger det mesta, Enicar .

Lycka till i din jakt! ;)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej! Vänder mig till denna toppentråd för lite råd kring en present till fästmöns 35årsdag.

Ca budget 8-12 000kr.
diameter ca 25-30mm.
Hon har inte någon större koll på klockor sedan tidigare. Jag hade helst köpt en Rolex DJ, men blir nog för dyrt.

Kandidat 1: Tudor Princess. Rätt lik Rolex, fin men blir kanske blir lite "en billigare Rolex", "okänt varumärke"?

Kandidat 2: Cartier Tank eller Vendome / Vermeil. Lite mer egna i designen än Tudor och lite roligare / kändare varumärke?

Kandidat 3: Omega De Ville eller kanske Constilation (vintage). Kanske det billigaste alternativet, även de mer kända för den oninsatta vilket är kul tänker jag.

Nå, några kloka tankar? :)
Jag skulle försöka nysta i vad hon gillar. Bär hon någon klocka idag? Vad har den för formspråk? Vad tycker hon om dina klockor?
Jag själv är riktigt sugen på en Cartier tank men jag tror inte den är lika het bland icke klockintresserade kvinnor.. Du kan inte visa bilder på kandidater för henne och fråga vad hon tycker, utan att hon misstänker nått? 😬
 
Senast ändrad:
Topp