• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

ulli

Omega
2-Faktor
För min fru passar 26 mm perfekt! Hon har å andra sidan ganska smala handleder men skulle inte kunna tänka sig större klocka. Det gör å andra sidan att jag få ha mina ifred... :)
IMG_20151123_010806.jpg
 

Man

Rolex
Ja den fick gå för att finansiera Explorern, men den såldes för ett tag sedan den med. Länken passade inte min handled, så det var mest därför sen såldes. Tycker inte den passar på något annat än länk. Tanken var väl att något nytt skulle in direkt, men har inte riktigt hittat nån än. Vet inte riktigt vad jag är ute efter. Jag kör på denna sålänge.
image.jpg
Aha, du menar att länken på explorern inte var så bekväm? Kanske en datejust på jubilee-länk vore lösningen? En sån skulle iaf sitta väldigt fint, med tanke på din bild på datejusten på oyster. Eller, med tanke på vad du har nu, så kanske du är mer sugen på en dykare? Fast de är väl större än 36mm i så fall?
 

Danielle

Panerai
Aha, du menar att länken på explorern inte var så bekväm? Kanske en datejust på jubilee-länk vore lösningen? En sån skulle iaf sitta väldigt fint, med tanke på din bild på datejusten på oyster. Eller, med tanke på vad du har nu, så kanske du är mer sugen på en dykare? Fast de är väl större än 36mm i så fall?
Inte länken det var fel på, snarare mig. För smala handleder för att få den att sitta bra.
Spännet stack ut på sidan av handleden och det gjorde att jag fick gå och rätta till den hela tiden då den gärna hamnade snett.
image.jpg
image.jpg


Jag hade jubilee till min DJ, men jag har aldrig gillat dom så den använde jag aldrig.

Jag kan inte riktigt säga vad jag är sugen på.
Eftersom jag har min Certina så känns det inte som att en dykare är aktuellt.
Kan inte sluta tänka på 116000 med red grape tavlan. Men jag vet ju att den bärs mycket större än sina 36mm
image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Inte länken det var fel på, snarare mig. För smala handleder för att få den att sitta bra.
Spännet stack ut på sidan av handleden och det gjorde att jag fick gå och rätta till den hela tiden då den gärna hamnade snett.
image.jpg
image.jpg


Jag hade jubilee till min DJ, men jag har aldrig gillat dom så den använde jag aldrig.

Jag kan inte riktigt säga vad jag är sugen på.
Eftersom jag har min Certina så känns det inte som att en dykare är aktuellt.
Kan inte sluta tänka på 116000 med red grape tavlan. Men jag vet ju att den bärs mycket större än sina 36mm
image.jpg


116000 med red grape tavlan, satt ju som handsken på dig @Danielle :nailbiting:, köp, Köp, KÖP :D!
 

Danielle

Panerai
116000 med red grape tavlan, satt ju som handsken på dig @Danielle :nailbiting:, köp, Köp, KÖP :D!
För en gångs skull så ser det bättre ut på bild än vad det gjorde i verkligheten :(
Dom har blivit så klumpiga.
Kolla skillnaden på dom här. Båda 36mm..
image.jpg

Kommer väl bli så att jag ändå måste köpa en och inse att det faktiskt inte går. Får väl inte den ur huvudet annars ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
För en gångs skull så ser det bättre ut på bild än vad det gjorde i verkligheten :(
Dom har blivit så klumpiga.
Kolla skillnaden på dom här. Båda 36mm..
image.jpg

Kommer väl bli så att jag ändå måste köpa en och inse att det faktiskt inte går. Får väl inte den ur huvudet annars ;)

Håller faktiskt med dig här, tycker inte heller att dom nya boetterna är särskilt roliga, är väl bara hornen/luggarna som blivit bredare, men den känns då både större och klumpigare än tidigare motsvarigheter. Tycker du skall köpa den iaf, sen när du har tröttnat på den för att du insåg det du redan visste att den är för stor, så köper jag den av dig till ett vrakpris, hur tycker du det låter :D.
 

Danielle

Panerai
Håller faktiskt med dig här, tycker inte heller att dom nya boetterna är särskilt roliga, är väl bara hornen/luggarna som blivit bredare, men den känns då både större och klumpigare än tidigare motsvarigheter. Tycker du skall köpa den iaf, sen när du har tröttnat på den för att du insåg det du redan visste att den är för stor, så köper jag den av dig till ett vrakpris, hur tycker du det låter :D.
Haha jaså det tycker du? ;)
Är dock inte ute efter nyköp, så ser du nån ute till salu så kan du ju hojta till!
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Inte länken det var fel på, snarare mig. För smala handleder för att få den att sitta bra.
Spännet stack ut på sidan av handleden och det gjorde att jag fick gå och rätta till den hela tiden då den gärna hamnade snett.
image.jpg
image.jpg


Jag hade jubilee till min DJ, men jag har aldrig gillat dom så den använde jag aldrig.

Jag kan inte riktigt säga vad jag är sugen på.
Eftersom jag har min Certina så känns det inte som att en dykare är aktuellt.
Kan inte sluta tänka på 116000 med red grape tavlan. Men jag vet ju att den bärs mycket större än sina 36mm
image.jpg
Finns väl en snarlik 34mm eller om det var 32mm red grape. Update 114200 finns 34mm
 
Senast ändrad:

Danielle

Panerai
Finns väl en snarlik 34mm eller om det var 32mm red grape. Update 114200 finns 34mm
Ser det nu att tavlorna har kommit ut till dom modellerna. Det hade dom inte gjort då jag testade i våras.
Tycker dock inte att tavlan är lika snygg på dom. Sen tänker jag lite längre framåt, om jag skulle få för mig att sälja så är det nog svårare att bli av med en 114200 än 116000.
 

Guden

Cartier
Hej på er!
Är ute efter en present till kära mor min.

Hörde henne prata om hur hon var sugen på en ny klocka i roséguld. Minst 34mm.
Hon surfade runt och letade efter Michael Kors etc.

Hade gärna velat köpa en riktig klocka till henne i form av ett fint märke.
Hade tänkt mig någon Longiness eller motsvarande i prisklassen upp mot 5-6k?
Helst relativt ny. Om inte helt ny (kan bli svårt, jag vet :)

Har ni några konkreta tips?
 

Carolin

Cartier
Hej på er!
Är ute efter en present till kära mor min.

Hörde henne prata om hur hon var sugen på en ny klocka i roséguld. Minst 34mm.
Hon surfade runt och letade efter Michael Kors etc.

Hade gärna velat köpa en riktig klocka till henne i form av ett fint märke.
Hade tänkt mig någon Longiness eller motsvarande i prisklassen upp mot 5-6k?
Helst relativt ny. Om inte helt ny (kan bli svårt, jag vet :)

Har ni några konkreta tips?
Hej @Guden
Hej på er!
Är ute efter en present till kära mor min.

Hörde henne prata om hur hon var sugen på en ny klocka i roséguld. Minst 34mm.
Hon surfade runt och letade efter Michael Kors etc.

Hade gärna velat köpa en riktig klocka till henne i form av ett fint märke.
Hade tänkt mig någon Longiness eller motsvarande i prisklassen upp mot 5-6k?
Helst relativt ny. Om inte helt ny (kan bli svårt, jag vet :)

Har ni några konkreta tips?
Hej @Guden
Det där var lite marigt kände jag. Gjorde en snabbsökning på begagnat rosè men hittade inget i storleken som önskas. Mitt tips blir att du går in på sidan jag länkar till. Skriver in mått, material och sorterar på pris så får du ett hum om vad för typ av klocka som kan tänkas.
http://www.uret.se/watchfinder.html
 

Man

Rolex
Inte länken det var fel på, snarare mig. För smala handleder för att få den att sitta bra.
Spännet stack ut på sidan av handleden och det gjorde att jag fick gå och rätta till den hela tiden då den gärna hamnade snett.
image.jpg
image.jpg


Jag hade jubilee till min DJ, men jag har aldrig gillat dom så den använde jag aldrig.

Jag kan inte riktigt säga vad jag är sugen på.
Eftersom jag har min Certina så känns det inte som att en dykare är aktuellt.
Kan inte sluta tänka på 116000 med red grape tavlan. Men jag vet ju att den bärs mycket större än sina 36mm
image.jpg
En tanke ang länken och spännet. Jag tror länken brukar sitta infäst åt andra hållet, dvs tvärtom. Då skulle alltså spännet hamna åt andra hållet. Vet iofs inte om det skulle lösa problemet. Sen tycker jag inte du ska säga att det fel på dina handleder.. Har du funderat något på att prova mindre, eller är det 36mm som gäller?
 

Danielle

Panerai
En tanke ang länken och spännet. Jag tror länken brukar sitta infäst åt andra hållet, dvs tvärtom. Då skulle alltså spännet hamna åt andra hållet. Vet iofs inte om det skulle lösa problemet. Sen tycker jag inte du ska säga att det fel på dina handleder.. Har du funderat något på att prova mindre, eller är det 36mm som gäller?
Det blev exakt likadant åt andra hållet.
Har provat och haft några mindre, men trivs bäst med lite större klockor.
 
  • Like
Reactions: Man

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Älskar tråden, tack @Carolin !
Min egna samling är stor och varierad, ombyte förnöjer så att säga. Mina klockor sträcker sig mellan 54mm till 32mm om vi talar om de runda. Likaså tycker jag det är kul med damer som bär stora herrur (boyfriend klockor), samtidigt som jag tycker det är väldigt, väldigt fint och lite mer femenint när en tjej har ett litet damur. När det gäller små damur så kräver de dock en fin handled för att det skall se bra ut i mitt tycke. Är armen/handleden för tjock kraftig så ser det oftast bättre ut med en aningen större klocka. Har det lilla damuret länk så får det gärna sitta lite löst (bilhandlarhäng).
Jag har givit min fru ett femtontal ur, de flesta finare klockor så som Rolex, AP och Cartier. Ibland (ganska ofta faktiskt) lånar hon mina klockor, speciellt när det sitter band på dem (länkar blir för stora) och det tycker jag är kul och uppmuntrar. I går visade hon dock att hon burit sin lilla Cartier Tank som jag satt ett snyggt naturfärgat svinläder på. Så femenint och snyggt! :happyhappy:
IMG_6858.JPG


https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/

Kan tipsa om ett kul litet damur som tycks gå för kaffepengar;
0.jpg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2981/vara/1179764

//Rozzy
 

Carolin

Cartier
Älskar tråden, tack @Carolin !
Min egna samling är stor och varierad, ombyte förnöjer så att säga. Mina klockor sträcker sig mellan 54mm till 32mm om vi talar om de runda. Likaså tycker jag det är kul med damer som bär stora herrur (boyfriend klockor), samtidigt som jag tycker det är väldigt, väldigt fint och lite mer femenint när en tjej har ett litet damur. När det gäller små damur så kräver de dock en fin handled för att det skall se bra ut i mitt tycke. Är armen/handleden för tjock kraftig så ser det oftast bättre ut med en aningen större klocka. Har det lilla damuret länk så får det gärna sitta lite löst (bilhandlarhäng).
Jag har givit min fru ett femtontal ur, de flesta finare klockor så som Rolex, AP och Cartier. Ibland (ganska ofta faktiskt) lånar hon mina klockor, speciellt när det sitter band på dem (länkar blir för stora) och det tycker jag är kul och uppmuntrar. I går visade hon dock att hon burit sin lilla Cartier Tank som jag satt ett snyggt naturfärgat svinläder på. Så femenint och snyggt! :happyhappy:
IMG_6858.JPG


https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/

Kan tipsa om ett kul litet damur som tycks gå för kaffepengar;
0.jpg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2981/vara/1179764


Det är jag som skall tacka dig fina @Rozzy. Bra att du länkade en av dina riktigt trevliga trådar om fruns klockor. Du borde göra detsamma med resten av dem.
Kul att tråden uppskattas och jag tänkte att om det råkar titta in fler damer, tanter, fröknar och brudar som är ute efter klockor så kanske denna tråd kan vara något.
Angående din beskrivning om den eviga storleksfrågan så måste jag hålla med dig. Du är bara så mycket bättre än jag på att uttrycka det. Tack!
Såg att jag trixat med svarsfunktionen. Hoppas inlägget blir läsbart.:)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Älskar tråden, tack @Carolin !
Min egna samling är stor och varierad, ombyte förnöjer så att säga. Mina klockor sträcker sig mellan 54mm till 32mm om vi talar om de runda. Likaså tycker jag det är kul med damer som bär stora herrur (boyfriend klockor), samtidigt som jag tycker det är väldigt, väldigt fint och lite mer femenint när en tjej har ett litet damur. När det gäller små damur så kräver de dock en fin handled för att det skall se bra ut i mitt tycke. Är armen/handleden för tjock kraftig så ser det oftast bättre ut med en aningen större klocka. Har det lilla damuret länk så får det gärna sitta lite löst (bilhandlarhäng).
Jag har givit min fru ett femtontal ur, de flesta finare klockor så som Rolex, AP och Cartier. Ibland (ganska ofta faktiskt) lånar hon mina klockor, speciellt när det sitter band på dem (länkar blir för stora) och det tycker jag är kul och uppmuntrar. I går visade hon dock att hon burit sin lilla Cartier Tank som jag satt ett snyggt naturfärgat svinläder på. Så femenint och snyggt! :happyhappy:
IMG_6858.JPG


https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/

Kan tipsa om ett kul litet damur som tycks gå för kaffepengar;
0.jpg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2981/vara/1179764

//Rozzy
@Rozzy vafan Seikon är ju julklapp till min fru :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hälsade på i barnens skola idag. Läraren, en kvinna på 35 bast typ, hade ngn variant på dykare på säkert 50mm. Såg bedrövligt ut.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Hälsade på i barnens skola idag. Läraren, en kvinna på 35 bast typ, hade ngn variant på dykare på säkert 50mm. Såg bedrövligt ut.
När jag ser sånt där som ser heltokigt ut men ändå tyder på att någon gjort ett medvetet val brukar jag tänka att det är lite fint ändå, även om det ser galet ut. Jag kan tycka att det är värre när jag ser folk som bara valt klockor för att ha något som visar tiden eller kläder bara för att ha något på sig. Eller som en sa, när vi varit hemma hos ett par vars inredningsmak skilde sig markant sätt från hans egen "Det var mycket omsorgsfullt möblerat..."
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
När jag ser sånt där som ser heltokigt ut men ändå tyder på att någon gjort ett medvetet val brukar jag tänka att det är lite fint ändå, även om det ser galet ut. Jag kan tycka att det är värre när jag ser folk som bara valt klockor för att ha något som visar tiden eller kläder bara för att ha något på sig. Eller som en sa, när vi varit hemma hos ett par vars inredningsmak skilde sig markant sätt från hans egen "Det var mycket omsorgsfullt möblerat..."
Jodå, det ska premieras att man gör ett medvetet val. Dock föll inte just det valet i så god jord hos mig. Men det spelar ju ingen roll bara hon är nöjd. Hon är rätt cool för övrigt. Men en snygg DJ hade imponerat lite mer... ;)
 
Topp