• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lilla tråden om damklockor

Carolin

Cartier
Idag postar jag min Eterna matic 1935. Tror att modellen är från tidigt 2000-tal.
Denna skall vad jag förstått vara ett damur men den är stor och mäter ca 25 x 40. Herruret Grande är ännu större. Klockan blev min första mekaniska och jag ropade in den på Kaplans för några år sedan. Håll tillgodo.
Eterna 1935 014.JPG
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Var in till Nymans i Västerås. När jag sa att jag var lite sugen på Explorer ettan till min fru sa säljaren: Nej den blir för stor! Sedan visade han mig Rolex 116000 med den där snygga lika tavlan. Grape någonting heter den va? Fick bara se den i katalogen men jösses vilken stilig klocka. Finns också i 34mm om det skulle visa sig vara för stort med 36.

Vad tycker damerna här om den lila? Passar det till det mesta eller tröttna man på färgen?

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex.jpg
 

Bilagor

  • C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex(1).jpg
    C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex(1).jpg
    41.7 KB · Visningar: 119

EmmaE

Cartier
Var in till Nymans i Västerås. När jag sa att jag var lite sugen på Explorer ettan till min fru sa säljaren: Nej den blir för stor! Sedan visade han mig Rolex 116000 med den där snygga lika tavlan. Grape någonting heter den va? Fick bara se den i katalogen men jösses vilken stilig klocka. Finns också i 34mm om det skulle visa sig vara för stort med 36.

Vad tycker damerna här om den lila? Passar det till det mesta eller tröttna man på färgen?

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex.jpg


Riktigt fin! Kul med lila, men beror ju lite på vad hon gillar för färg :) Jag hade personligen valt en mer neutral om det är en klocka för dagligt bruk! Men, har hon kläder etc som passar till färgen eller inte bryr sig alls om det så kör på färg!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Rolig tråd!

Personligen tycker jag både större och mindre klockor kan funka på kvinnor. Det beror mer på vad man vill uttrycka och stilen i övrigt. Min fru har tex en 36mm Omega SMP som ser väldigt bra ut till hennes sportiga stil. En kollega på jobbet har en 28mm (tror jag) TT Datejust. Till stramare kontorskläder är det skitsnyggt! ☺️

Men detsamma gäller ju egentligen för oss män.
 

jhm

Panerai
Var in till Nymans i Västerås. När jag sa att jag var lite sugen på Explorer ettan till min fru sa säljaren: Nej den blir för stor! Sedan visade han mig Rolex 116000 med den där snygga lika tavlan. Grape någonting heter den va? Fick bara se den i katalogen men jösses vilken stilig klocka. Finns också i 34mm om det skulle visa sig vara för stort med 36.

Vad tycker damerna här om den lila? Passar det till det mesta eller tröttna man på färgen?

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex.jpg

Inte för att vara näsvis, men det där är inte en 116000, utan en 176200. En 116000 med "red grape"-urtavlan har dubbelbatongindex på 3, 6 och 9. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Riktigt fin! Kul med lila, men beror ju lite på vad hon gillar för färg :) Jag hade personligen valt en mer neutral om det är en klocka för dagligt bruk! Men, har hon kläder etc som passar till färgen eller inte bryr sig alls om det så kör på färg!
Jag tror att hon resonerar lika. Hon vill hellre ha en snygg neutral klocka som passar till allt.
Denna känns som henne:

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex-116000.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det finns en snarlik på köp och sälj utan datum ?!
Edit Piaf: hehe, trodde ni pratade om 26 mm dammodellen.
Hon har ju sin 40mm Mikael Korsklocka nu. Då att gå till en 26:a är lite häftigt tror jag. Den stora frågan är 34 eller 36 mm...
Jag inbillar mig att 36mm yta vridring ser lika stor ut som en 40mm med vridring.
Då kanske 34mm blir ganska bra?
Snygg var den hur som helst och jag tror den färgen finns i båda storlekarna.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ett tips, ta med henne till en 'vanlig' uraffär och låt henne prova en snarlik typ av klocka så att du får ett hum om vilken storlek hon föredrar. Sedan går du till Nyman's, drar upp plånkan och köper det rätta märket :)
 

Danielle

Panerai
Var in till Nymans i Västerås. När jag sa att jag var lite sugen på Explorer ettan till min fru sa säljaren: Nej den blir för stor! Sedan visade han mig Rolex 116000 med den där snygga lika tavlan. Grape någonting heter den va? Fick bara se den i katalogen men jösses vilken stilig klocka. Finns också i 34mm om det skulle visa sig vara för stort med 36.

Vad tycker damerna här om den lila? Passar det till det mesta eller tröttna man på färgen?

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex.jpg
Kolla mitt inlägg i denna tråden på sidan före.
Där finns en jämförelsevis på en exp1 och 116000 med red grape tavlan.
Tycker det är lite konstigt om han tyckte exp1 var för stor och sedan tipsade om 116000, dÅ den också är 36mm med upplevs mycket större och klumpigare.
Den finns i 34mm och heter på 114200, det är den klockan du förmodligen lagt ut bild på. Tavlorna ser inte likadana ut på dom olika modellerna.

Jag själv är väldigt sugen på en red grape, så jag säger kör! Jag testade båda modellerna på nymans och 34mm satt bättre, synd att jag tycker tavlan är mycket snyggare på 36an, men det är ju såklart en smaksak!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kolla mitt inlägg i denna tråden på sidan före.
Där finns en jämförelsevis på en exp1 och 116000 med red grape tavlan.
Tycker det är lite konstigt om han tyckte exp1 var för stor och sedan tipsade om 116000, dÅ den också är 36mm med upplevs mycket större och klumpigare.
Den finns i 34mm och heter på 114200, det är den klockan du förmodligen lagt ut bild på. Tavlorna ser inte likadana ut på dom olika modellerna.

Jag själv är väldigt sugen på en red grape, så jag säger kör! Tycker tavlan är snyggare på 116000, men det är ju en smaksak.
Jag kommer säkert ihåg fel. Det var antagligen 114200 han menade och sa.
Gillar ju också tavlan på 116000.
Har ett år på mig. Tänkte köpa denna när hon fyller 40.
 

Danielle

Panerai
Jag kommer säkert ihåg fel. Det var antagligen 114200 han menade och sa.
Gillar ju också tavlan på 116000.
Har ett år på mig. Tänkte köpa denna när hon fyller 40.
Fin present!
Är du inte säker på att hon gillar tavlan så skulle jag ha satsat på en mer neutral färg. Väldigt fin i mörkblå också och den passar ju till allt.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Var in till Nymans i Västerås. När jag sa att jag var lite sugen på Explorer ettan till min fru sa säljaren: Nej den blir för stor! Sedan visade han mig Rolex 116000 med den där snygga lika tavlan. Grape någonting heter den va? Fick bara se den i katalogen men jösses vilken stilig klocka. Finns också i 34mm om det skulle visa sig vara för stort med 36.

Vad tycker damerna här om den lila? Passar det till det mesta eller tröttna man på färgen?

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Rolex.jpg
Frågade han vilken storlek din fru har? Hur kan han annars säga att den är för stor? Lyssna inte för mycket på andra, skaffa dig en egen uppfattning. Våga vara utanför normen uppskattas ofta mer än man tror min fru väljer grape tavlan 7 dagar i veckan
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Frågade han vilken storlek din fru har? Hur kan han annars säga att den är för stor? Lyssna inte för mycket på andra, skaffa dig en egen uppfattning. Våga vara utanför normen uppskattas ofta mer än man tror min fru väljer grape tavlan 7 dagar i veckan
Jo det är klart det måste vara mitt val. Men han hade ändå en poäng kände jag. 39mm bärs ju större iom avsaknad av vridring. Jag har ett år på mig men det känns ändå som att silvertavla är att föredra framför en lika. Men vi får se. Hon kommer säkert inte att bli besviken om hon får en lila ;)
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Jo det är klart det måste vara mitt val. Men han hade ändå en poäng kände jag. 39mm bärs ju större iom avsaknad av vridring. Jag har ett år på mig men det känns ändå som att silvertavla är att föredra framför en lika. Men vi får se. Hon kommer säkert inte att bli besviken om hon får en lila ;)
Det tror inte jag heller, min fru siktar på en grape tavla 36mm Eller 34 mest funderingar kring romerska siffror eller inte.
 

Hellebring

Cartier
Idag postar jag min Eterna matic 1935. Tror att modellen är från tidigt 2000-tal.
Denna skall vad jag förstått vara ett damur men den är stor och mäter ca 25 x 40. Herruret Grande är ännu större. Klockan blev min första mekaniska och jag ropade in den på Kaplans för några år sedan. Håll tillgodo.
Eterna 1935 014.JPG
En i den serien har jag faktiskt funderat på till mig själv tidigare. Tycker 25 x 40 är ganska lagom för en rektangulär även om man inte är dam :)
Är den kvadratisk däremot hade jag gärna haft den lite bredare. T.ex. den här eternan, som är 26mm, hade jag gärna haft själv om den varit runt 30 eller så. https://www.chrono24.se/eterna/sahida-vintage-elegante-automatik-damen-armbanduhr--id3470458.htm
3470458_xxl.jpg
 

Carolin

Cartier
En i den serien har jag faktiskt funderat på till mig själv tidigare. Tycker 25 x 40 är ganska lagom för en rektangulär även om man inte är dam :)
Är den kvadratisk däremot hade jag gärna haft den lite bredare. T.ex. den här eternan, som är 26mm, hade jag gärna haft själv om den varit runt 30 eller så. https://www.chrono24.se/eterna/sahida-vintage-elegante-automatik-damen-armbanduhr--id3470458.htm
3470458_xxl.jpg
Den jag har upplever jag som ganska blaffig med det verkar jag tycka om det mesta. Har faktiskt för första gången funderat på att ev avyttra den. Håll utkik!
Här en bild på Grande. Tycker den är mycket finare med läderband än på länk dock.
wrist3.jpg
 
Senast ändrad:

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Men det är lustigt det där med storlekar, @Moorflax. Tycker själv att min Victorinox känns mer normalstor än lilla Longinesen, trots att den förstnämnda är mindre. Kan ju bero på att damlonginesen känns som en miniatyr av herrlonginesen.
Och Tudorn i sin tur är ju inte så hemskt mycket mindre än storlonginesen men jag upplever den som mycket mer smutt.
Men vad gäller klockval till din fru så är väl frågan också om vad hon vill ha ut av en klocka och vad du vill att hon ska ha ut av en klocka:)
Efter en månad på Klocksnack har jag ju insett att en Rolex är en stryktålig historia, men om jag fått en Rolex av min man för några år sedan, innan jag själv började intressera mig för klockor hade jag nog tyckt att det var gulligt men lite onödigt. Tycker @Niklas gjorde en himla fin sak som gav frun den klocka hon ville ha (en MK om jag inte missminner mig) och dessutom ett fint smycke som hon också ville ha, istället för den klocka han kanske egentligen tyckte att hon borde ha:) Men om din fru verkligen suktar efter en Rolex tycker jag som ovanstående att silver eller mörkblått är mest användbart. Och jag tror hon blir jätteglad :)
image.jpg

Victorinoxen, 28mm
image.jpg

Longines, 29,5
image.jpg

Stora Longines, 41 mm.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Men det är lustigt det där med storlekar, @Moorflax. Tycker själv att min Victorinox känns mer normalstor än lilla Longinesen, trots att den förstnämnda är mindre. Kan ju bero på att damlonginesen känns som en miniatyr av herrlonginesen.
Och Tudorn i sin tur är ju inte så hemskt mycket mindre än storlonginesen men jag upplever den som mycket mer smutt.
Men vad gäller klockval till din fru så är väl frågan också om vad hon vill ha ut av en klocka och vad du vill att hon ska ha ut av en klocka:)
Efter en månad på Klocksnack har jag ju insett att en Rolex är en stryktålig historia, men om jag fått en Rolex av min man för några år sedan, innan jag själv började intressera mig för klockor hade jag nog tyckt att det var gulligt men lite onödigt. Tycker @Niklas gjorde en himla fin sak som gav frun den klocka hon ville ha (en MK om jag inte missminner mig) och dessutom ett fint smycke som hon också ville ha, istället för den klocka han kanske egentligen tyckte att hon borde ha:) Men om din fru verkligen suktar efter en Rolex tycker jag som ovanstående att silver eller mörkblått är mest användbart. Och jag tror hon blir jätteglad :)
image.jpg

Victorinoxen, 28mm
image.jpg

Longines, 29,5
image.jpg

Stora Longines, 41 mm.

Oj, tack. Nu blev jag lite mallig.. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Men det är lustigt det där med storlekar, @Moorflax. Tycker själv att min Victorinox känns mer normalstor än lilla Longinesen, trots att den förstnämnda är mindre. Kan ju bero på att damlonginesen känns som en miniatyr av herrlonginesen.
Och Tudorn i sin tur är ju inte så hemskt mycket mindre än storlonginesen men jag upplever den som mycket mer smutt.
Men vad gäller klockval till din fru så är väl frågan också om vad hon vill ha ut av en klocka och vad du vill att hon ska ha ut av en klocka:)
Efter en månad på Klocksnack har jag ju insett att en Rolex är en stryktålig historia, men om jag fått en Rolex av min man för några år sedan, innan jag själv började intressera mig för klockor hade jag nog tyckt att det var gulligt men lite onödigt. Tycker @Niklas gjorde en himla fin sak som gav frun den klocka hon ville ha (en MK om jag inte missminner mig) och dessutom ett fint smycke som hon också ville ha, istället för den klocka han kanske egentligen tyckte att hon borde ha:) Men om din fru verkligen suktar efter en Rolex tycker jag som ovanstående att silver eller mörkblått är mest användbart. Och jag tror hon blir jätteglad :)
image.jpg

Victorinoxen, 28mm
image.jpg

Longines, 29,5
image.jpg

Stora Longines, 41 mm.
Ja der där är ju ett problem. Det är ju faktiskt jag som tycker att hon ska ha en Rolex. Hon köper nästan aldrig någonting eller unnar sig. Därför tycker jag det skulle vara roligt om hon fick något riktigt fint. Men om jag ska vara ärlig så kommer hon ju att tycka att det är onödigt. Men JAG tycker att hon är värd det.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Ja der där är ju ett problem. Det är ju faktiskt jag som tycker att hon ska ha en Rolex. Hon köper nästan aldrig någonting eller unnar sig. Därför tycker jag det skulle vara roligt om hon fick något riktigt fint. Men om jag ska vara ärlig så kommer hon ju att tycka att det är onödigt. Men JAG tycker att hon är värd det.
som jag misstänkte. Alla de här trådarna om "vilken klocka ska jag ge min fru" handlar mer om givaren än om mottagaren. :DJag är övertygad om att hon kommer att bli rörd av omtanken och jag skulle bli mycket förvånad om hon inte tyckte att det var en fantastisk klocka.
 
Topp